Saab 9000 aero

Robban88
13 augusti 2007 · 5 Inlägg

Tjenare skulle vilja veta lite prestanda om Saab 9000 Aero (äldre modellen) 92-97. 0-100? osv..

PAJO1
13 augusti 2007 · 33 Inlägg

93-97 är den "nya" Aeron. Ta en titt på STCS där bör du nog hitta lite svar

BBR
13 augusti 2007 · 348 Inlägg

Officiella siffror är 6,7 sekunder 0-100.

Aeron har 225HK, och är en väldigt fin och stabil konstruktion, och börjar också kosta därefter.

Senast redigerat av BBR (13 augusti 2007)

Robban88
13 augusti 2007 · 5 Inlägg

Okej, hur är bilen annars då?, Stabil osv? lätt trimmad?

BBR
13 augusti 2007 · 348 Inlägg

Har ju själv inte ägt någon 9000 Aero, men vad jag läst på *tipsar* www.stcs.nu Så är den lovordad, speciellt stolarna, kända som "Flygfotöljer", ruskigt sköna.

Trimma? Den har T5 motorn, viket är en skottsäker, som håller för många hästkrafter, hur mycket du kan få ut? Ta en titt på

http://www.nordictuning.se/
http://www.maptun.com/
http://www.speedparts.se/

Senast redigerat av BBR (13 augusti 2007)

Wallgren
13 augusti 2007 · 23 Inlägg

Chip å 3" avgas så har du närmare 300hk i en 9k aero.

Germax
13 augusti 2007 · 12 086 Inlägg

Robban88 skrev:
Okej, hur är bilen annars då?, Stabil osv? lätt trimmad?

Rasan har en 9000 -97a.. visserligen sänkt och sportdämpare men den går som en smäck på vägen. Med tanke på tyngden så är väghållningen imponerande.

Trimma kan du göra hur mkt du vill, T5 motorn som sitter i 9000 från 93 o frammot (tror jag) kan du trimma över 500hk utan att behöva uppgradera bottendelen.

T200
15 augusti 2007 · 83 Inlägg

Ja, 9000 aero är en potent bil.  Effekten enligt fabriksuppgift skall vara underskattad.  Jag har själv ägt 2 st 9k cse aeros o har varit mycket nöjd med båda.
Trimmar man dem, se upp bara så alla vacumslangar, magnetventiler, wastegates är TipTop innan du börjar boosta turbon..  Laddsvajj är ett av problemen med Td04 15 aggregaten i dessa bilar. Laddsvajj o spikningar kan pajja motorer, även på en originalsupra4 där bottendelen ska palla med700+ hp..
Men för pengarna som en 9k aero kostar idag så får man en riktigt raket. 306hk lämar Sqr steg 4 chippet (Tror det finns bromspapper på deras hemsida) med enbart avgassystem, luftfilter, chip.  100-200 på dryga 12 sek, 100-150 på dryga 4 sek.   
Snygg, "billigt" bil att äga som tyvärr börjar bli för billig nu då de trimmas sönder runt om i landet. De fina exen är fortfarande dyra, men det finns ju hyffsade maskiner för runt 40k.
94 och frammåt för bästa motorn. 97 och frammåt för bästa motor och Låda.
Håll i hatten =]

Senast redigerat av T200 (15 augusti 2007)

Turbo X
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang