2450
Sök

lättat svänghjul, för-nackdelar?. effektmessigt?

1 758 Inlägg
3 maj 2009
#21
snurbo_diesel skrev:
just därför diesel bilar är så segstarka eller vad man ska säga, dieselbilar har ett tyngre svänghjul.

Så om jag sätter dit en fläskigt monstertungt svänghjul på min 1,2-liters Fiat så får jag stöddigt "dieselvrid"?roll

674 Inlägg
3 maj 2009
#22
Vilka jobbiga förklaringar det skrivs..   & en del borde också läsa på mer innan man börjar skriva nått... 

Så här är det:   En motor, tex. i en test bänk   -får inte mer eller mindre vrid & effekt  varken med eller utan svänghjul...    glöm svänghjulet just nu..   

Effekten & vridet får motorn från förbränningen av bränslet i cylindrarna..   Detta faktum har INGET med svänhjulet att göra..   

Det enda svänghjulet gör med motorn är att den gör motorn "trögare" att varva upp & varva ner.   
Den fungerar som ett motstånd alltså.  Kan också jämföras som ett batteri, fast i detta fall att det lagrar rörelse energi. -Istället för el energi som ett batteri gör från generatorn .. Principen är exakt densamma. Denna rörelse energi används när motorn varvas upp eller ner, eller när man vill hålla ett jämnare varv, tex vid start på 1:an  .  Karaktären i motorn blir en vrid kurva som är relativt jämn över registret.  På ett bänk papper så får du den klassiska uppförsbacken med stigande varvtal...

Jämfört med en motor utan svänghjul får motorn inte denna jämna kurva.   Den kurvan blir istället mera brant. Men motor har fortfarande samma topp värden på effekt & vrid. Då så varvar motorn upp & ner lika snabbt som en F1 motor ...  Ni som inte har sett & hört en F1 motor ... sök   & jämför med en standard motor med ett tungt svänghjul så får ni uppleva skillnaden i motståndet med & utan svänghjul...
Senast redigerat av Ramrod (4 maj 2009)

With great freedom comes great responsebility

Egen företagare
864 Inlägg
4 maj 2009
#23
Ett svänghjul är en mekanisk anordning vars syfte är att lagra rörelseenergi. Dels kan det vara för att tillfälligt spara energin för senare användning, till exempel på så kallade svänghjulsbussar, men oftas är det för att jämna ut hastigheten på en roterande rörelse som tillförs energi stötvis, till exempel axeln i en kolvmotor eller ångmaskin.

Ett exempel är det svänghjul som finns mellan motor och växellåda för en vanlig bilmotor med manuell växellåda. En automatisk växellåda har istället en turbin som delvis har en liknande funktion som svänghjulet i kombination med kopplingen på en manuell.

Från wikipedia, så ni får tolka det som ni vill.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

12 086 Inlägg
4 maj 2009
#24
snurbo_diesel skrev:
med ett lättat svänghjul så blir det mindre vridmoment, med ett tungt svänghjul får man mycke vridmoment, just därför diesel bilar är så segstarka eller vad man ska säga, dieselbilar har ett tyngre svänghjul.

Det va de värsta jag hört, gå o lägg dig!

Majestas
1 319 Inlägg
4 maj 2009
#25
JapMax skrev:
snurbo_diesel skrev:
med ett lättat svänghjul så blir det mindre vridmoment, med ett tungt svänghjul får man mycke vridmoment, just därför diesel bilar är så segstarka eller vad man ska säga, dieselbilar har ett tyngre svänghjul.

Det va de värsta jag hört, gå o lägg dig!

Oooohh det låter skönt! Det skulle jag ha gjort, om jag var hemma yikes

Team VeboTrim

273 Inlägg
4 maj 2009
#26
Hur mycke får du betala för avmonteringen, eller du kanske gör det själv. Men för själva svarvningen av svänghjulet? vad har det kostat dig hittils? funderar på göra samma sak på min


854 Inlägg
4 maj 2009
#27
snurbo_diesel skrev:
med ett lättat svänghjul så blir det mindre vridmoment, med ett tungt svänghjul får man mycke vridmoment, just därför diesel bilar är så segstarka eller vad man ska säga, dieselbilar har ett tyngre svänghjul.

Fanns det en lista eller liknande med dom dummaste/roligaste forumsinläggen så hade detta troligen hamnat överst big_smile


Egen företagare
864 Inlägg
4 maj 2009
#28
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p1198019
http://nf.broach.se/motorer/dieselmotorns-historia
även om inte toppvridet ökar så får man en helt annan kurva i diagram med tyngre svänghjul, då den får högra bottenvrid.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

674 Inlägg
4 maj 2009
#29
JapMax skrev:
snurbo_diesel skrev:
med ett lättat svänghjul så blir det mindre vridmoment, med ett tungt svänghjul får man mycke vridmoment, just därför diesel bilar är så segstarka eller vad man ska säga, dieselbilar har ett tyngre svänghjul.

Det va de värsta jag hört, gå o lägg dig!

Japp.. jag tänkte det samma... Fram med tjära & fjädrar!!!  lollollol

Att vissa ska ha så svårt att hålla skoppan stängd om de ingen sak kunskap har!     roll


OBS..  Inget personligt påhopp.  Bara en observation från forumet överlag.. wink
Senast redigerat av Ramrod (4 maj 2009)

With great freedom comes great responsebility

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 maj 2009
#30
Zand skrev:
Hur mycke får du betala för avmonteringen, eller du kanske gör det själv. Men för själva svarvningen av svänghjulet? vad har det kostat dig hittils? funderar på göra samma sak på min

Du har ett dubbelmassesvänghjul som inte lämpar sig för att lättas.  Man får byta till 850 svänghjul och koppling från 850 och sedan lätta det svänghjulet (jag kör ett sådant i min bil) men det ger ingen ting annat än att 850 svänghjulet håller bättre än dubbelmassehjulet.

under 400hk så funkar bilen bäst med original olättat.

(notera att deta gäller S40 turbo 98-04)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

VIP Medlem
251 Inlägg
16 juli 2011
#31
Ursäkta för bump... Men för att göra en lång och komplicerad grej kort så kan man väl säga att en bil med lättat svänghjul får mer hjulhästar än en bil med samma effekt i motorn med orginalvikt?
T ex  400hk motor        -  340 hjul (olättat)
        400hk motor       -  ~350 hjul (lättat)

Går det att förklara det som folk tror är "effektvinst" med lättat svänghjul på detta enkla sätt?


612 Inlägg
16 juli 2011
#32
Nej. Vid konstant varvtal är effekten densamma oavsett svänghjulsvikten, vinsten är att man inte behöver "slösa bort" några hästar för att varva upp ett tungt svänghjul vid acceleration. Som att kasta ut cementsäckarna ur bagagen, samma effekt får mindre dödvikt att dra omkring på - skillnaden är att svänghjulet sitter i drivlinan, så effektskillnaden kan visas i en bromsbänk, medan det krävs ett tidtagarur för att märka skillnad av annan lättning i bilen.


Sök