4164
Sök

Finlands system för fortkörningsböter

study
772 Inlägg
25 augusti 2007
jag ser inte ner på någon.
men någon måste ju göra något annat också det kan ju inte bara finns ledare för stora företag.

78 Inlägg
25 augusti 2007
straffet skall svida lika mycket för den som tjänar 7 miljoner i året som för den som tjänar 100000.. det är min åsikt..

8 886 Inlägg
25 augusti 2007
Fortkörning är inte en rättighet man kan köpa - utan ett brott som är belagt med straff!
Om vi nu ska ha olika bötesbelopp för tex. fortkörning, ska vi även ha olika längd på fängelsestraff?
Den som tjänar mer ska ha ett längre straff då eller?

Fotograf på tierpidag.se

9 108 Inlägg
25 augusti 2007
Trådstartare
Hamilton skrev:
Fortkörning är inte en rättighet man kan köpa - utan ett brott som är belagt med straff!
Om vi nu ska ha olika bötesbelopp för tex. fortkörning, ska vi även ha olika längd på fängelsestraff?

Fängelsestraff svider lika mycket för en rik eller en fattig så varför skulle det vara olika?

Det är som flera säkert redan sagt ett straff och inte en försäkring, boten finns där för att man inte ska köra för fort och i dagens system är det många som inte är tillräckligt rädda för straffet, därför är dagsböter ett bra system..

Vi har ju dagsböter som straff för så många andra brott, som att t.ex. fyllekörning och massa andra, varför skulle det vara jäkla fel att även ha det för fortkörning?!?

Dom "fattiga" skulle ju antagligen knappast få mindre böter än vad vi har idag så det är inte fråga om att komma undan på något sätt.

Jag är emot daltande och snack om att det är synd om ensamstående mamman osv köper jag inte, har man det så dåligt ställt ska man inte köra för fort. Alla ska hur som helst vara lika rädda för straffet. Men straffet ska svida och varför ska det istället daltas med dom rika?

och snälla Firetraxx och r-ted t.e.x, uttalanden som att ni skiter fullständigt i alla som har det sämre än er osv är inte så vidare trevligt, håll er till sakliga argument istället, Läs §1 i reglerna

8 886 Inlägg
25 augusti 2007
MilleN skrev:
Hamilton skrev:

Fängelsestraff svider lika mycket för en rik eller en fattig så varför skulle det vara olika?

Ja eftersom det flesta är för olika belopp i böter så undrar jag om det även gäller längden på fängelsestraff.
Jag anväde mig av ett ? dvs det var en fråga jag ställde.

Fotograf på tierpidag.se

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
25 augusti 2007
Jag kan inte tänka mej ett bättre system än det vi har här i Finland smile
För när jag kom fast för 68 km/h på 40-väg, sved det bara en fjärdedel av vad det skulle ha gjort i Sverige tongue
Jag fick 115 euro pga att jag inte hade några inkomster alls föregående år, och 115 euro är det minsta bötesbelopp man kan få. I Sverige hade jag väl antagligen fått nära det maximala på 4000 kronor? Så det här systemet borde verkligen införas i flera länder!

Teddan
2 495 Inlägg
25 augusti 2007
MilleN skrev:
Hamilton skrev:

Det är som flera säkert redan sagt ett straff och inte en försäkring, boten finns där för att man inte ska köra för fort och i dagens system är det många som inte är tillräckligt rädda för straffet, därför är dagsböter ett bra system..

Vi har ju dagsböter som straff för så många andra brott, som att t.ex. fyllekörning och massa andra, varför skulle det vara jäkla fel att även ha det för fortkörning?!?

Dom "fattiga" skulle ju antagligen knappast få mindre böter än vad vi har idag så det är inte fråga om att komma undan på något sätt.

Jag är emot daltande och snack om att det är synd om ensamstående mamman osv köper jag inte, har man det så dåligt ställt ska man inte köra för fort. Alla ska hur som helst vara lika rädda för straffet. Men straffet ska svida och varför ska det istället daltas med dom rika?

och snälla Firetraxx och r-ted t.e.x, uttalanden som att ni skiter fullständigt i alla som har det sämre än er osv är inte så vidare trevligt, håll er till sakliga argument istället, Läs §1 i reglerna

fängelse straff svider mycker mer för en företagsledare.... en vanlig anställd har rätt att behålla sitt jobb i 2år om han hamnar i fängelse.. medans en med högre position får kicken på dan !!

ja det spåra ur lite igår , vissa åsikter kanske man kan hålla för sig själv hehehe

och som du säger vill lman inte ha böterna så kör för f*n lagligt .. lagar är ju faktiskt till för att följas.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

9 108 Inlägg
25 augusti 2007
Trådstartare
Hamilton skrev:
Ja eftersom det flesta är för olika belopp i böter så undrar jag om det även gäller längden på fängelsestraff.
Jag anväde mig av ett ? dvs det var en fråga jag ställde.

Ja och jag svarade med en motfråga wink Eftersom det svider lika mycket så varför skulle det vara olika? Enligt mig ska fängelsestraffen givetvis vara samma.

r-ted skrev:
fängelse straff svider mycker mer för en företagsledare.... en vanlig anställd har rätt att behålla sitt jobb i 2år om han hamnar i fängelse.. medans en med högre position får kicken på dan !!

ja det spåra ur lite igår , vissa åsikter kanske man kan hålla för sig själv hehehe

och som du säger vill lman inte ha böterna så kör för f*n lagligt .. lagar är ju faktiskt till för att följas.

Om man då resonerar som du själv gör, varför skulle man bry sig om "dom andra", är det inte lika synd om företagsledaren som får värre straff som det är för den fattige som inte har råd att betala och riskerar betalningsanmärkning/vräkning?
Allt är en ond cirkel, det som alla har gemensamt är att man får skylla sig själv om man gör något olagligt wink Alla vet riskerna, har man inte råd ska man inte begå brott. Därför tycker jag det ska vara dagsböter, inte för att det är synd om den ensamstående mamman eller om den rike som får betala mer i skatt osv.
Om vissa kan skita i lagen så är det något fel på straffet!

Enough with the daltande helt enkelt. Ingen har rätt att gnälla enligt mig för alla har chansen att slippa råka ut för det.

edit: Är du emot dagsböter för alla brott som det är för i nuläget också eller är det bara detta som klämmer? smile
Senast redigerat av MilleN (25 augusti 2007)

Teddan
2 495 Inlägg
25 augusti 2007
millen .. jag är faktiskt imot dagsböter då det kan slå väldigt fel ...

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

9 108 Inlägg
25 augusti 2007
Trådstartare
r-ted skrev:
millen .. jag är faktiskt imot dagsböter då det kan slå väldigt fel ...

Jo jag antog det, editerade mitt inlägg lite sent men jag kan sammanfatta min åsikt i en enda mening: Finns det folk som kan skita i lagen så är det något fel på straffet. Har inget annat att tillägga i "debatten". Antar att du är med på vad jag menar?

Makaronborrare
993 Inlägg
25 augusti 2007
FireTraXX skrev:
Jävla kommunistsvin hela högen.
Ha så kul när ni lyckas förvandla sverige till sovjetunionen.
För då är jag långt borta med mina pengar.

Gör du så. Trångsynta människor utan någon form av social kompetens är inget man saknar ändå.

DFFL
9 020 Inlägg
25 augusti 2007
calibra1992 skrev:
FireTraXX skrev:
Jävla kommunistsvin hela högen.
Ha så kul när ni lyckas förvandla sverige till sovjetunionen.
För då är jag långt borta med mina pengar.

Gör du så. Trångsynta människor utan någon form av social kompetens är inget man saknar ändå.

Nej, jag lär inte stå och gråta över din grav.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
25 augusti 2007
JohnnyN skrev:
Så det här systemet borde verkligen införas i flera länder!

haha ja vilken idé då kan jag som har nolltaxerat i 2 år köra utav bara helvete
och ändå bara få en 1000-lapp i böter! eller så neej det var kanske inte för smart idé ändå?
För även om jag nolltaxerar i sverige så innebär inte det att jag inte tjänar 500.000kr utomlands och vips så är vi på noll igen "Svider lika för alla" eller inte...
Fasta bötesbelopp är det enda rättvisa!

677 Inlägg
25 augusti 2007
MeloveGolf skrev:
JohnnyN skrev:

och ändå bara få en 1000-lapp i böter! eller så neej det var kanske inte för smart idé ändå?
För även om jag nolltaxerar i sverige så innebär inte det att jag inte tjänar 500.000kr utomlands och vips så är vi på noll igen "Svider lika för alla" eller inte...

Kan ju säga att dagsböter skulle funka på majoriteten av svenska befolkningen.
Dom som nolltaxerar åker ju dit i slutänden ändå när företaget gått åt helvete och dom inte får nån vettig pension. Sen kan jag hålla med om att dom som tjänar pengar utomlands är ett kryphål, men som sagt det funkar ju på majoriteten.
Säger inte att det är vattentätt, men det är ändå jäkligt illa att straffen i Sverige är så veka att de inte avskräcker folk från att begå brott!

15 Inlägg
25 augusti 2007
Vist skulle man kunna ha dagsböter när det gäller fortkörning, men om man ska ändra fortkörnings böterna nu, skulle man då inte behöva alla typer av böter till dagsböter?

För om man klagar på det inte känns för vissa att köra för fort så gäller väll samma sak för alla böter där man har en fast avgift?

Detta kan ni ju ta som en tankeställare!

PS. vilket system som ett land än har så kommer alltid det vara nån som inte får det lika bra som de andra. Bidragsgivare röstar på sossarna så att de ska få mer pengar i bidrag (som de inte gjort nåt för) och moderaterna röstar blått (för att de ska få ha kvar mer av de pengar de tjänar)

sammanfattning, alla (läs de flesta) röstar på det parti som gör att just de får mer pengar

Vw trimmare
2 995 Inlägg
25 augusti 2007
BoraV6 skrev:
MeloveGolf skrev:
JohnnyN skrev:

Kan ju säga att dagsböter skulle funka på majoriteten av svenska befolkningen.
Dom som nolltaxerar åker ju dit i slutänden ändå när företaget gått åt helvete och dom inte får nån vettig pension. Sen kan jag hålla med om att dom som tjänar pengar utomlands är ett kryphål, men som sagt det funkar ju på majoriteten.
Säger inte att det är vattentätt, men det är ändå jäkligt illa att straffen i Sverige är så veka att de inte avskräcker folk från att begå brott!

ingen vettig pension? Varför får jag ingen vettig pension? Får pension precis som alla andra
och tjänar ganska bra så det blir nog en vettig pension även om jag nolltaxerar i sverige får jag pension som vanligt enda skillnaden är att den inte kommer från sverige...
Även om vi så kommer använda dagsböter kommer brotten inte minska snarare skapa mer
frusterande trafikister varför bedöma folk olika jag blir itne gladare för att någon som tjänar mer än mig får 195.000kr i böter det är bara ren STÖLD ifrån staten...

DFFL
9 020 Inlägg
25 augusti 2007
MeloveGolf skrev:
...det är bara ren STÖLD ifrån staten...

Bra sagt, kan inte annat än hålla med.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

8 156 Inlägg
25 augusti 2007
r-ted skrev:
Phaetoon skrev:
Böter ska vara ett straff, inte ett försäkringsbelopp som ska vara lika för alla.
Klart att även dom som är låginkomsttagare ska få svidande böter, men det ska vara lika för alla. Det ska svida lika mycket för höginkomsttagare som för låginkomsttagare.
2 år i fängelse svider lika mycket för båda, men ett fast bötesbelopp gör det inte.

Varför inte använda dagens bötesbelopp som "minimiböter", men att man för övrigt baserar böter enbart på inkomster/förmögenhet, med en rimlig max gräns då förstås? Tycker att det även ska gälla för parkeringsböter osv...
2000:- är inte mycket till straff för en miljonär.

härligt å se pålästa människor prata/skriva .... du vet att folk med samlad inkomst på
100 000kr/mån oftast har mindre till övers än en svensson familj med 45 000kr/mån..

då skulle dom som tjänar mer ha mindre böter egentligen ! ! ! !

det handlar inte om tillgångar ... utan utgifter

Varför har dom mindre till övers? Troligen för att dom spenderar mer? Det kanske är så att dom procentuellt sett har mindre till övers per månad, men ser man praktiskt på det så kanske den som har en hög inkomst har en större andel pengar sparade på banken? Klart att jag skulle spendera mer om jag hade en inkomst på över 50 000:- i månaden, men samtidigt så skulle jag spara en hel del...

Om man resonerade som dig så kanske man skulle bygga bötes-systemet på ens utgifter.
Dvs en viss procent av ens utgifter ska gå till böter... wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
25 augusti 2007
M1cha skrev:
Det finns alltid luckor. Böterna sammanställs med hjälp av sin årliga inkomst (eller tillgångar?) och om personen i fråga kanske har en lön på 100:- så kommer böterna skrivas ner till bara några kronor. Efter att man fått sina böter garvar man bara och åker därifrån i företagets Ferrari. :-)

Man ska ju basera böterna både på inkomst och förmögenhet. Sen kanske man ska ha en ganska så hög lägsta-nivå på bötesbeloppet också...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

8 156 Inlägg
25 augusti 2007
FireTraXX skrev:
slangily skrev:
Har de verkligen haft samma chanser i livet? Hur vet du det? Nu bryr jag mig inte överdrivet mkt om dem heller iofs men däremot vill jag nog inte påstå att alla människor har samma chanser att få fina och värdefulla liv.. Det är ju bara korkat

Jo du, tack vara den svenska politiken så börjar alla som inget, bara det att vissa blir värdefulla människor och vissa fortsätter att bara finnas.

Synd bara att barn från förorterna med fattiga outbildade föräldrar inte har riktigt samma förutsättningar att lyckas. Social status går faktiskt i arv. Sen är det en hel del som lyckas bryta sig ur. Men inte alla lyckas.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

Sök