3654
Sök

Finlands system för fortkörningsböter

DFFL
9 020 Inlägg
25 augusti 2007
Phaetoon skrev:
FireTraXX skrev:
slangily skrev:
Har de verkligen haft samma chanser i livet? Hur vet du det? Nu bryr jag mig inte överdrivet mkt om dem heller iofs men däremot vill jag nog inte påstå att alla människor har samma chanser att få fina och värdefulla liv.. Det är ju bara korkat

Jo du, tack vara den svenska politiken så börjar alla som inget, bara det att vissa blir värdefulla människor och vissa fortsätter att bara finnas.

Synd bara att barn från förorterna med fattiga outbildade föräldrar inte har riktigt samma förutsättningar att lyckas. Social status går faktiskt i arv. Sen är det en hel del som lyckas bryta sig ur. Men inte alla lyckas.

Så pratar en som fortfarande lever på 1800-talet.
I dagens sverige så har alla samma förutsättningar till att bli vad de vill.
Det är viljan som saknas.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

8 156 Inlägg
25 augusti 2007
roggeman skrev:
Undra om finnarna har olika längd på fängelsestraffen också.
En rik person kan få sitta 10 år för ett brott som en fattig får 1 vecka för lol

Frihetsberövning känns nog lika mycket oberoende om man är låg- eller höginkomsttagare...
Det finns en hel del andra brott som man också får dagsböter för här i Sverige btw.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

15 Inlägg
25 augusti 2007
FireTraXX skrev:
Phaetoon skrev:
FireTraXX skrev:

Jo du, tack vara den svenska politiken så börjar alla som inget, bara det att vissa blir värdefulla människor och vissa fortsätter att bara finnas.

Synd bara att barn från förorterna med fattiga outbildade föräldrar inte har riktigt samma förutsättningar att lyckas. Social status går faktiskt i arv. Sen är det en hel del som lyckas bryta sig ur. Men inte alla lyckas.

Ja, alla har förutsättningar att bli nåt i Svergie om de anstränger sig och vill, men alla har inte samma förutsättningar.

8 156 Inlägg
25 augusti 2007
r-ted skrev:
urartar pga omgona personer... är du en av dom då eller ??

chefen för alfa laval kanske tjänar 50 000kr månaden .. då har han ca 36-30 000kr kvar när skatten är dragen .. sen har han säkert en fin villa som man måste ha i en sådan post som han har .. villan kostade 6miljoner.. han kör en ny bmw 760il den kostar drygt 1miljon..  sen har han en sommarstuga i spanien eller frankrike för 3miljoner .. detta är 10miljoner  å vi säger att 8miljoner är lån... han har fan inga 30 000kr över efter alla utgifter.... öppna ögonen för h*lvete .. alla bor inte i en etta i öxnered för 2200kr/månaden
å drattar runt i en 244glt från 80 med 3extra ljus ....

jag säger det igen högre inköst högre utgifter ... inget som säger att det blir mer pengar kvar för det..

Han tjänar mer än det dubbla.
Alla kanske inte har möjlighet att förverkliga sina drömmar och köpa sin drömbil/drömhus?
En Svensson från en låginkomstfamilj kanske inte kan låna 8 miljoner och köpa saker hur som helst, fastän dom gärna skulle vilja?
Om nu en höginkomsttagare får en hög böteslapp och har lite dåligt med kontanta medel så får han väl göra som alla andra och gå till pantshopen och sälja något?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

220 Inlägg
25 augusti 2007
FireTraXX skrev:
Phaetoon skrev:
FireTraXX skrev:

Säger pappas pojke vars far köper allt sonen pekar på, ex. en Audi..

8 156 Inlägg
25 augusti 2007
r-ted skrev:
steifan skrev:
Men det är inte synd om den lågavlönade som får betala 30% av sin lön (och lånemöjligheter) för en fortkörningsbot.

jag förstår vart du vill komma , men du tycker alltså att det är rätt å straffa folk med högre inkomst?? det är fult å tjäna mer då ??  en som tjänar mer får ju skatta mer alltså drar han ju ett lite längre strå till stacken redan där eller hur ??

Skulle du tycka att 5000:- i böter skulle svida speciellt mycket? Jag har druckit vin som kostat mer än det. Bara för att jag kommer från en rik familj och röstade på alliansen så tycker jag inte att man ska bestraffas hårdare för att man är låginkomsttagare. För jag anser fortfarande att man ska straffas likvärdigt. Det ska vara lika avskräckande/bestraffande oavsett hur mycket pengar man har.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

DFFL
9 020 Inlägg
25 augusti 2007
Necrodamus skrev:
FireTraXX skrev:
Phaetoon skrev:

Jag har lånat pengarna av min pappa.
Är det nån skillnad på att låna av pappa eller banken?
Förutom att jag inte betalar ränta, och jag betalar halva min lön varje månad.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

645 Inlägg
25 augusti 2007
Phaetoon skrev:
r-ted skrev:
urartar pga omgona personer... är du en av dom då eller ??

chefen för alfa laval kanske tjänar 50 000kr månaden .. då har han ca 36-30 000kr kvar när skatten är dragen .. sen har han säkert en fin villa som man måste ha i en sådan post som han har .. villan kostade 6miljoner.. han kör en ny bmw 760il den kostar drygt 1miljon..  sen har han en sommarstuga i spanien eller frankrike för 3miljoner .. detta är 10miljoner  å vi säger att 8miljoner är lån... han har fan inga 30 000kr över efter alla utgifter.... öppna ögonen för h*lvete .. alla bor inte i en etta i öxnered för 2200kr/månaden
å drattar runt i en 244glt från 80 med 3extra ljus ....

jag säger det igen högre inköst högre utgifter ... inget som säger att det blir mer pengar kvar för det..

Han tjänar mer än det dubbla.
Alla kanske inte har möjlighet att förverkliga sina drömmar och köpa sin drömbil/drömhus?
En Svensson från en låginkomstfamilj kanske inte kan låna 8 miljoner och köpa saker hur som helst, fastän dom gärna skulle vilja?
Om nu en höginkomsttagare får en hög böteslapp och har lite dåligt med kontanta medel så får han väl göra som alla andra och gå till pantshopen och sälja något?

Men om en 18-åring utan jobb ligger hemma och degar och har ungefär 0 tillgångar, ska han då bara få åka därifrån utan nåt bötesbelopp eller straff? Dessutom finns det många rika män som bara lever på sitt privata företag och inte har 1 krona i tillgång.

Ska de inte behöva betala nåt bara för att de har hittat en lucka i systemet?

8 156 Inlägg
25 augusti 2007
r-ted skrev:
tredje gången ha åker så tar ju länsstyrelsen ändå kortet så inför lagen är vi alla lika.

nu är det ju dom äldre med mycket pengar som verkligen har mycket pengar ....
den yngre generationen har oftast skaffat hål att stoppa varenda krona i

Nja. Så ofta åker man inte fast om man är en gammal morfar. Han pratade sig ur en hel del situationer också. Sen hade han ju råd med bra advokater (vilket han också använde sig av ett par gånger...)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

15 Inlägg
25 augusti 2007
Har man dagsböter som system så finns det ett minium på vad man får betala! Det finns dagsböter för många brott i Sverige detta betyder inte att de som begår brotten får betalla 0kr bara för att de har noll i inkomst.
Senast redigerat av skydive (25 augusti 2007)

8 156 Inlägg
25 augusti 2007
r-ted skrev:
Arbete skall löna sig, bidrag skall hålla folk i liv.....

Det där håller jag verkligen med om!

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

DFFL
9 020 Inlägg
25 augusti 2007
FireTraXX skrev:
Necrodamus skrev:
FireTraXX skrev:

Russel Crowe, Gladiator.

1 297 Inlägg
25 augusti 2007
FireTraXX skrev:
Necrodamus skrev:
FireTraXX skrev:

Nej det är inte alls fel att låna pengar till sin bil. Det är skitbra att få låna av sina föräldrar så man slipper ränta. Men du måste förstå att du inte blir omtyckt på de sätt du säger saker. Man ska behandla andra som man själv vill bli behandlad. Tänk dig själv om alla vore rikare än dig som du hängde med. Om alla skulle se ner på dig och tycka att du inte var något värd. Inte så roligt?

Fråga dig själv! Hur vill jag bli behandlad och hur behandlar jag människor?

8 156 Inlägg
25 augusti 2007
MeloveGolf skrev:
ingen vettig pension? Varför får jag ingen vettig pension? Får pension precis som alla andra
och tjänar ganska bra så det blir nog en vettig pension även om jag nolltaxerar i sverige får jag pension som vanligt enda skillnaden är att den inte kommer från sverige...
Även om vi så kommer använda dagsböter kommer brotten inte minska snarare skapa mer
frusterande trafikister varför bedöma folk olika jag blir itne gladare för att någon som tjänar mer än mig får 195.000kr i böter det är bara ren STÖLD ifrån staten...

Så länge du tjänar pengar i EU så...
Iaf. Man ska ju basera det på förmögenheten också.

Som det är idag så är känner sig ju låginkomstagare frusterade för att dom känner sig hårdare bestraffade än höginkomsttagare?
Sen är ju 100 000:- eller mer, helt orimligt, det kan jag hålla med om.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

Maizer
25 augusti 2007
Jag är verkligen trött på sossarna och deras försök att göra sverige till en kommunistisk stat. Nej det ska inte vara baserat på hur mycket man tjänar, det ska inte kosta att vara rik. Man måste kunna arbeta sig rik utan att bli straffad av storebror.
Men nåt som verkligen är irriterande är r-ted och Firetraxx försök att verka stenrika, och riktiga borgarsvin. Varför skulle du hellre slänga matbiten än att ge det till en hemlös?
Jag hyser verkligen inga sympatier för hemlösa och fattiga, vi har alla samma möjligheter i sverige, men man är inte mindre värd för att man inte har en villa för 10mille.

8 156 Inlägg
25 augusti 2007
FireTraXX skrev:
Phaetoon skrev:
FireTraXX skrev:

Så pratar bara någon som gått på sossarnas och vänsterns retorik. Dom har faktiskt inte lyckats med det...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

8 156 Inlägg
25 augusti 2007
FireTraXX skrev:

Det betyder faktiskt en hel del. Det är svårt att få lån om man inte har någon borgenär.
Det kan vara det som är skillnaden mellan att misslyckas och lyckas. Räntan på ett lån är inte helt obetydelsefull heller...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

8 156 Inlägg
25 augusti 2007
Maizer skrev:
Jag är verkligen trött på sossarna och deras försök att göra sverige till en kommunistisk stat. Nej det ska inte vara baserat på hur mycket man tjänar, det ska inte kosta att vara rik. Man måste kunna arbeta sig rik utan att bli straffad av storebror.
Men nåt som verkligen är irriterande är r-ted och Firetraxx försök att verka stenrika, och riktiga borgarsvin. Varför skulle du hellre slänga matbiten än att ge det till en hemlös?
Jag hyser verkligen inga sympatier för hemlösa och fattiga, vi har alla samma möjligheter i sverige, men man är inte mindre värd för att man inte har en villa för 10mille.

Jag håller med dig. Gillar inte S och V:s bidragspolitik. Gillar inte att vi som folk ska behöva vara beroende och styrda av staten. Eller att dom stjälv våra pengar.

Ska försöka att inte posta alltför många extra inlägg nu. Såg att det blivit en massa redan.
Tänkte bara på hur man straffar barn med indragen månadspeng. Det är ju lika hårt straff för barnen, oavsett om dom får 5000:- i månaden, eller 100:-...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

DFFL
9 020 Inlägg
25 augusti 2007
Phaetoon skrev:
FireTraXX skrev:

Det betyder faktiskt en hel del. Det är svårt att få lån om man inte har någon borgenär.
Det kan vara det som är skillnaden mellan att misslyckas och lyckas. Räntan på ett lån är inte helt obetydelsefull heller...

MrTobias skrev:
Nej det är inte alls fel att låna pengar till sin bil. Det är skitbra att få låna av sina föräldrar så man slipper ränta. Men du måste förstå att du inte blir omtyckt på de sätt du säger saker. Man ska behandla andra som man själv vill bli behandlad. Tänk dig själv om alla vore rikare än dig som du hängde med. Om alla skulle se ner på dig och tycka att du inte var något värd. Inte så roligt?

Fråga dig själv! Hur vill jag bli behandlad och hur behandlar jag människor?

Det jag menade var: Är det nån skillnad på vem av de två jag fått pengarna av?
Är det "bättre" att betala hutlös ränta och bli lurad av banken än att slippa räntan och betala till min pappa istället?

Russel Crowe, Gladiator.

Teddan
2 495 Inlägg
26 augusti 2007
Phaetoon skrev:
M1cha skrev:
Det finns alltid luckor. Böterna sammanställs med hjälp av sin årliga inkomst (eller tillgångar?) och om personen i fråga kanske har en lön på 100:- så kommer böterna skrivas ner till bara några kronor. Efter att man fått sina böter garvar man bara och åker därifrån i företagets Ferrari. :-)

Man ska ju basera böterna både på inkomst och förmögenhet. Sen kanske man ska ha en ganska så hög lägsta-nivå på bötesbeloppet också...

en villa på kusten som är värderad till 15miljoner som har gått i arv och ägs av en helt normal barnfamilj med låga löner .
enda fördelen dom har är att villan är betald då den är ärvd....
helt plötsligt är dom miljonärer dom har en förmögenhet på 15miljoner , pappan ska skynda sig hem från jobbet då sonen fyller 8år och pappan har presenten i bilen.

han åker fast i 113km/h på 90väg.... å pappan är ju mång miljonär ... så han får ett bötesbelopp på 200 000kr..... det är mer än han har efter skatt på ett helt år ....

DET SLÅR JÄVLIGT FEL !!!!! ATT INGEN FATTAR DET .

förmögenhet kan vara skog,mark fastigheter... behöver inte vara pengar

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Sök