2598
Sök

Hur breda spacers?

Calibra Is The Shit!
662 Inlägg
25 augusti 2007
Trådstartare
Undrar hur breda spacer plattor man kan ha egentligen?? Och hur gör dom som har ca 10 cm breddning på skärmarna för o få ut hjulen så mkt?

/// SyyHn

Tyskstuk.se
630 Inlägg
25 augusti 2007
Ja hur långt är ett snöre igentligen? smile
Det är bara att gå ut o mäta hur långt du har kvar tills fälgen är så långt ut som du vill ha den.
Dom som har ca 10cm breddning har antingen 10cm spacers, eller så köper dom fälgar med ET som är anpassat, men oftast får man möta upp med spacers iaf.

Säg att du mäter 2cm från fälgen och ut till skärmkanten och du vill ha fälgen hela vägen ut, då är det 20mm spacers du ska ha smile

761 Inlägg
25 augusti 2007
Ju längre ut de sitter ju större belastningar på hjullagret. Inte alltid helt lyckat..

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
25 augusti 2007
Men många köper då powerflex bussningar så håller det ett tag ändå, men slitaget blir ju större.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

Calibra Is The Shit!
662 Inlägg
25 augusti 2007
Trådstartare
Jaa jag har inte sett någonstans man kan köpa så breda spacers... De var delviss därför ja undrade... Och sen som sagt belastningen.. Om de överhuvudtaget håller... Jag menar de blir väl en hel de påfrestning på bultarna med?

/// SyyHn

Tyskstuk.se
630 Inlägg
25 augusti 2007
Japp, blir en del påfrestningar. Därför är det bättre att köpa ett par riktigt breda fälgar med rätt ET. Då kan man få snuskigt bred fälgbana, riktigt breda sulor, och ändå ha fälgen ända ut i kanten smile

Calibra Is The Shit!
662 Inlägg
25 augusti 2007
Trådstartare
Haha de låter som att de kommer svida lite i plånboken.. En fråga.. Vad står ET för?

/// SyyHn

Samlare
82 Inlägg
25 augusti 2007
Jag har 6cm spacers. Men det är inga längre bultar för det. Man bultar helt enkelt fast spacerplattan i bromsskivan å sen bultar man fast fälgen i spacerplattan med andra bultar.

Samlare
82 Inlägg
25 augusti 2007
ET eller Offset är ett mått på hur långt ifrån centrum som anliggningsytan ligger.

Calibra Is The Shit!
662 Inlägg
25 augusti 2007
Trådstartare
Buggsan skrev:
Jag har 6cm spacers. Men det är inga längre bultar för det. Man bultar helt enkelt fast spacerplattan i bromsskivan å sen bultar man fast fälgen i spacerplattan med andra bultar.

Jajo de vet jag med... Men tänkte på att de kan bli mer påfrestning på orginalbultarna..

/// SyyHn

Samlare
82 Inlägg
25 augusti 2007
Näe, så länge allt ligger dikt emot blir det ingen skillnad. Det är hjullagret så får ta hela den smällen eftersom spacerplattan blir som en hävarm.

Calibra Is The Shit!
662 Inlägg
25 augusti 2007
Trådstartare
OKej... Så om man breddar tex 100mm hur lång ET/Offset ska den vara då? Lika lång?

/// SyyHn

Calibra Is The Shit!
662 Inlägg
25 augusti 2007
Trådstartare
Jaha.. Då är de hjullagret som har största tyngden asså:D

/// SyyHn

Samlare
82 Inlägg
25 augusti 2007
Ja, men i mitt fall där hela bilen väger typ 700kg är det ju småsaker.

Calibra Is The Shit!
662 Inlägg
25 augusti 2007
Trådstartare
Hur mkt väger en opel calibra bak då?tonguebig_smile HAHA

/// SyyHn

Bilbyggare!!!
595 Inlägg
25 augusti 2007
Har 80 mm breda spacers på Porschen! Fälgarna är 11x19 men räkte inte till ändå! Är som sagt ingen höjdare för hjulager...

392 Inlägg
25 augusti 2007
Har för mig att Qvarnis har 200mm spacers på sin porsche som han dessutom kör med på bana, och det har tydligen gått bra länge.

Hellre död o begraven, än bög o bedragen!

BamZe84
25 augusti 2007
Jag kör 25mm fram och 30mm bak på mina 740is, det har aldrig varit problems smile

8 156 Inlägg
25 augusti 2007
Så länge som den nya (bredare) fälgens ET - spacer (i mm) blir samma som originalfälgens ET så får man ju ingen snedbelastning, eftersom fälgens storlek ökar lika mycket åt båda hållen.
Det gäller bara att man har tillräckligt med utrymme inåt också.
Men om man bara flyttar ut dom befintliga fälgarna så lär man få problem.
Senast redigerat av Phaetoon (28 augusti 2007)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Sök