3743
Sök

Proson 10" Lådförslag?!

65 Inlägg
29 augusti 2007
Trådstartare
Tjenare!

Jag har beställt en Proson 10" bas och undrar vilken slags låda och vilken storlek ska jag ha?

Tänkte om man skulle bygga lådan i lutning (ca:45 grader) och ställa den riktad mot baksätet?

Vilket sorts dämpmaterial ska jag ha i lådan?

Bilen är en Merca 190e och musiken som ska lirras är blandat, rock/techno typ..

Info:
FS 28.3720 Hz VAS 60.5096 L RE 4.0000 Ohm
QMS 5.3875 QES 0.8232 QTS 0.7141
B×l 8.6867 T×m dBSPL 84.2726 SD 0.0346 m2
CMS 0.3612 mm/N MMS 87.1147 g RMS 2.8825 OhmM
CAS 4.33E-7 m5/N MAS 72.62 kg/m4 RAS 2403 OhmA
CMES 1154.4580 mF LCES 27.2572 H RES 26.1782 Ohm
RAT 18128 OhmA RMT 21.7474 OhmM MMD 83.4663 g
ZMIN 4.3770 Ohm ZMAX 30.1782 Ohm ZAVG 21.1362 Ohm
h0 0.1612 % L1kHz 2.1553 mH L10kHz 0.8492 mH

Tacksam för svar:)
Bokan

87 Inlägg
29 augusti 2007
ritningar finns på www.mds.se... och vad har du för steg till basen? ja tånkte sj beställa nån proson-bas, men hittade inte nån recension på dem.. skriv vad du tkr om basarna te mig..

snabb snabbare snömannen

65 Inlägg
29 augusti 2007
Trådstartare
Volvo_v70_ skrev:
ritningar finns på www.mds.se... och vad har du för steg till basen? ja tånkte sj beställa nån proson-bas, men hittade inte nån recension på dem.. skriv vad du tkr om basarna te mig..

Vart hittaru ritningar till proson på mds.se?smile
Absolut, kommer jag skriva hur den kommer att låta..
Slutsteget är ett denver cap-4100:P..

Tips på låda är välkommet! är det en bra konstruktion att "luta" lådans framkant (45grader)?
Om materialet som är inåt i lådan skulle vara ojämt har det någon betydelse?

Mvh
Bokan!

21 761 Inlägg
29 augusti 2007
Jag tror att lutningen på baffeln brukar vara omkring 68-70 grader, nästan säker på det.

Vad menar du med "ojämn" insida?

65 Inlägg
29 augusti 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jag tror att lutningen på baffeln brukar vara omkring 68-70 grader, nästan säker på det.

Vad menar du med "ojämn" insida?

Okej det låter brant, men det blir säker bra:)
Har du nått förslag på liter?

Jag hade tänkt å använda gamla kökslucker, dom har ett urfräst mönster så tänkte om jag kunde ha det innåt?smile
Om det inte påvärkar ljudet??

3 Inlägg
29 augusti 2007
vad kostar dom basarna? ja köpte min av en kille för 150 kr.. har den bara tillfäligt tills ja har råd med dom jag vill ha... men den spelar överaskande bra... inte de bästa men klart värt 150 kr... tongue

65 Inlägg
29 augusti 2007
Trådstartare
Calibra_uppsala skrev:
vad kostar dom basarna? ja köpte min av en kille för 150 kr.. har den bara tillfäligt tills ja har råd med dom jag vill ha... men den spelar överaskande bra... inte de bästa men klart värt 150 kr... tongue

250:- på fynda..
Vad haru för liter på din låda?

21 761 Inlägg
29 augusti 2007
Har inte provat de där basarna men jag har räknat på både sluten och basreflexlåda, basen passar dock bättre i sluten enligt parametrarna.

Sluten: 40 liter med mycket dämpull, basen inräknad. Du kan prova att ta ur en del ull och höra hur ljudet blir.

Basreflexlåda: 55 liter med 4" rör som är 30cm långt, dämpmatta på väggarna. Röret kan kortas av 5cm i taget för att få mer dunk. Både bas och rör är inräknade i volymen, röret är beräknat att sitta inuti lådan.

Lådorna är stora för att vara till en 10", men basen har ett ganska högt Qts och då kan det bli så.
Senast redigerat av Drönirettab (29 augusti 2007)

65 Inlägg
29 augusti 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Har inte provat de där basarna men jag har räknat på både sluten och basreflexlåda, basen passar dock bättre i sluten enligt parametrarna.

Sluten: 40 liter med mycket dämpull, basen inräknad. Du kan prova att ta ur en del ull och höra hur ljudet blir.

Basreflexlåda: 55 liter med 4" rör som är 30cm långt, dämpmatta på väggarna. Röret kan kortas av 5cm i taget för att få mer dunk. Både bas och rör är inräknade i volymen, röret är beräknat att sitta inuti lådan.

Lådorna är stora för att vara till en 10", men basen har ett ganska högt Qts och då kan det bli så.

Okej tackar!smile
Går det bra att lirra med rektangulär låda? Märkte att det var svårt att bygga med lutning..

Mvh
Boka
Senast redigerat av bokan (29 augusti 2007)

21 761 Inlägg
29 augusti 2007
Ja, det fungerar med vanlig rektangulär också. Det som kan hända i en sedanbil är att ljudet vill studsa tillbaka in i bagaget, man kan vara tvungen att sätta en ram runt baffeln så att låda sitter tätt mot ryggstödet för att tvinga in ljudet i kupen genom ryggstödet.

65 Inlägg
29 augusti 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Ja, det fungerar med vanlig rektangulär också. Det som kan hända i en sedanbil är att ljudet vill studsa tillbaka in i bagaget, man kan vara tvungen att sätta en ram runt baffeln så att låda sitter tätt mot ryggstödet för att tvinga in ljudet i kupen genom ryggstödet.

Okej men "orkar" basen att spela när det sitter så tätt? (är inte så insatt) smile
Dämpmaterialet, limmar man fast det på vägarna eller lägger man det löst i lådan så att det täcker ungefär 75%? smile

Skulle någon av dessa passa?
http://www.biltema.se/products/product. … emId=78464
http://www.biltema.se/products/product. … emId=87657

21 761 Inlägg
29 augusti 2007
Jo, basen orkar röra sig, ingen fara. Huvudsaken är att konen eller upphängningen inte tar i ryggstödet när konen rör sig.

I sluten låda så rekommenderas att dämpullen ligger löst i lådan, men den får inte ta i magneten eller baksidan av konen. I basreflexlådan så bör man limma/häfta fast dämpmaterialet på väggarna, annars finns risk att bitar av materialet kan blåsa ut ur röret eller täppa till röröppningen.

Biltemas dämpmaterial går bra att använda.
Senast redigerat av Drönirettab (29 augusti 2007)

65 Inlägg
29 augusti 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jo, basen orkar röra sig, ingen fara. Huvudsaken är att konen eller upphängningen inte tar i ryggstödet när konen rör sig.

I sluten låda så rekommenderas att dämpullen ligger löst i lådan, men den får inte ta i magneten eller baksidan av konen. I basreflexlådan så bör man limma/häfta fast dämpmaterialet på väggarna, annars finns risk att bitar av materialet kan blåsa ut ur röret eller täppa till röröppningen.

Biltemas dämpmaterial går bra att använda.

Okej tack för alla svar!!
Imorn så blire börja bygga:D

65 Inlägg
29 augusti 2007
Trådstartare
Föresten har även köpt ett par 4" proson fronthögtalare.
Ska jag koppla dom på slutsteget? (4 kanaligt, 2 används till basen)
Eller ska jag koppa 6,5orna som sitter i bak till steget?
Eller ska jag koppa både 4" och 6,5orna på sterion?smile

Mvh
Bokan

21 761 Inlägg
29 augusti 2007
Hellre framhögtalarna på steget och 6,5" på stereon, då kan du filtrera bort de låga frekvenserna från 4" så att de klarar av lite högre ljudtryck utan att börja låta illa.

Jag själv skulle flytta 6,5" till framdörrarna istället för att ha dem bak.

65 Inlägg
29 augusti 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Hellre framhögtalarna på steget och 6,5" på stereon, då kan du filtrera bort de låga frekvenserna från 4" så att de klarar av lite högre ljudtryck utan att börja låta illa.

Jag själv skulle flytta 6,5" till framdörrarna istället för att ha dem bak.

Okej tack för svaret!smile

21 761 Inlägg
29 augusti 2007
Oavsett vilka högtalare du har i framdörrarna, se till att det sitter mycket stumt monterat och att det är helt tätt. Gärna lite dämpull inuti dörrsidan bakom högtalaren och kanske någon massiv dämpmatta fastsatt innanför dörrsidan.

Gör man det så kan även en liten högtalare spela med förvånansvärt bra tryck. smile

Samma monteringssätt, dvs stumt och tätt, gäller för hatthyllemontering. Då kan tex ett par 6,5" eller 6x9" spela riktigt ordentligt.

65 Inlägg
31 augusti 2007
Trådstartare
Jag har en till liten fråga, på vilket sätt och hur länge ska man spela in en ny bas och vanliga högtalare?smile

Mvh
Boka

2 600 Inlägg
31 augusti 2007
vet inte hur det är me bil högtalare me till hemmabruk så brukar det vara 25 timmar eller minder bero på vilka högtalare de är smile

gör som jag kör gubba racer=)

65 Inlägg
31 augusti 2007
Trådstartare
Okej!
Hur spelar man in högtalare??^^

Sök