2901
Sök

Billig vinterbil som tål stryck

fotointresserad
2 307 Inlägg
2 september 2007
#21
satt å kika lite över vinterbilar ja å å såg en annons om en opel omega, hur bra skulle d funka som vinterkälke? driver ju i rätt ände iaf ;P


1 675 Inlägg
2 september 2007
#22
Skulle föreslå en 245, har precis själv köpt en 245 GLT för en billig peng. Den går perfekt och är rolig sladd bi:)smile

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
2 september 2007
#23
Erick skrev:
Jag funderar på om man skulle köpa en sierra xr4 med 2.9 v6an och ha som sladdpulka att köra sönder i vinter big_smile Hur håller drivlinan på dessa? Läste nånstans att med stora v6an var det samma låda och drivlina som cossien?

Mvh
Erick

om jag inte missminner mig så är det så, fast annan utväxling... sierra med v6 har 7,5" bakaxel, och cossie RWD har också 7,5" axel, men sen om cossie´s är starkare vet jag inte riktigt... men dom har även samma låda, och cossie 4x4 har 7" bakaxel... kan ha fel men har för mig att det är så.. som sagt inte 100% säker smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

4 767 Inlägg
2 september 2007
#24
Okej låter bra, utväxlingen är ju inte så jättenoga eftersom jag inte ska ligga och nöta motorväg med den ändå. smile

Hur håller motorerna på 2.9an?

Har du nåt videoklipp på hur din gamla sierra lät med öppna filter osv?

Mvh
Erick
Senast redigerat av Erick (2 september 2007)

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

10 Inlägg
2 september 2007
#25
Bmw e30 dom är lätta eller ascona b manta.. går som skott på vintern.smilesmilesmile

Livet börjar vid 6000rpm

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
2 september 2007
#26
Erick skrev:
Okej låter bra, utväxlingen är ju inte så jättenoga eftersom jag inte ska ligga och nöta motorväg med den ändå. smile

Hur håller motorerna på 2.9an?

Har du nåt videoklipp på hur din gamla sierra lät med öppna filter osv?

Mvh
Erick

kan säga att är man noga med oljebyten (eftersom dom har trånga olje kanaler) så är dom fan i mig totalt odödlig wink alla som påstår att volvo har slittåliga motorer har alldrig haft en 2,9a om jag säger så.. går efter egen erfarenhet!! smile försökte döda min motor i 1års tid eftersom det var tänkt att byta till en fräschare motor men det var fan omöjligt och då gick den tom på olja typ 5-6 gånger och kokade säkert 10 gånger tongue och det enda jag fick byta på den motorn var ett olje filter som började läka, så stryk tål dom! smile


hmm har inte nån film på hur det låter med öppna filter men kan säga att det låter gött sen att dom är rätt pigg med tanke på häst antalet är väll bara en bonus smile


men sen så slukar dom ju en hel del soppa istället men vill man ha kul så kostar det hehe
Senast redigerat av _Glenne_ (2 september 2007)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

1 129 Inlägg
3 september 2007
Trådstartare
#27
Med tanke på att ja kommer ha lite kul med bilen så kan ja ju istället fråga vilka fel som de gamla bakhjulsdrina opel o fordarna brukar ha. För det finns ju säkerligen en hel del måndags objekt som inte gör nåt annat än att rostar o går sönder.

1 798 Inlägg
3 september 2007
#28
Ja tycker 360 borde va en kul vinterbil har en sån hemma nu som hagrace bil ja tycker då den tål mycke stryk o lättsladdad samt tar sig fram bättre än 240/740 eftersom växellådan sitter framför bakaxeln. Men även en gammal sierra,omega.eller 240/740 är nog roliga o bra dom med

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Sidledesförare
268 Inlägg
3 september 2007
#29
steifan skrev:
loffe007 skrev:
MTR skrev:
Jag måste nog trots motsägelserna rekommendera en 360. Har haft fyra st under åren och det är en stryktålig bil. 340 är däremot klenare i motor och drivlina, men bättre balanserad om man vill åka brett smile

Smäll på fringrarna, 340in finns med b19a motorn på 92 hästar och då blir inte bilen lika välbalanserad som med b14motorn dock betydligt mer att åka med. drivlinana är väl så vit jag vet samma  på både 340in och 360 in om du inte ska en gammal 340 med b14 och remdrift wink smile

köp en volvo 340/360 så får du en vettig bil med B.L.A.D fjädring och hela kittet.

växellådan bak =  betydligt bättre viktfördelning än en 240/740(varav dessa två 240 är bättre eftersom den är tyngre än 740in bak)

det svaga på 340in är väl drivlinan men eftersom du ska ha den som vinter bil och inte trimma upp den i flera hundra hästar så borde den hålla bra.

Viktfördelningen på 7-900-serien bilarna brukar ligga på 55% fram och 45% bak. wink
Alltså närmare 800kg på framhjulen och strax över 600 på bakhjulen.

Bonusbild:
http://www.forumbilder.se/images/volvo3 … ing(1).jpg

Bakhjulsupphängning av typ de standard rackelbil. Det är en avancerad konstruktion som gör att bakhjulen alltid har minst 10 grader cambervinkel mot vägen.

Provkör får du se vad de här två sakerna åstadkommer: En fantastisk båtkänsla!

Man vet aldrig, före man vet

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
3 september 2007
#30
Palicuse skrev:
Med tanke på att ja kommer ha lite kul med bilen så kan ja ju istället fråga vilka fel som de gamla bakhjulsdrina opel o fordarna brukar ha. För det finns ju säkerligen en hel del måndags objekt som inte gör nåt annat än att rostar o går sönder.

bussningar, bromsskivor och rost är väll fords svagheter, iaf på vissa sen finns det ju dom i gott skick med, sen så är ju 2,0 dohc motorn inte lika slittålig som v6orna och pinton TYCKER JAG   smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

1 129 Inlägg
9 september 2007
Trådstartare
#31
Tänkte vända på frågan i denna tråd lite o istället fråga: Vad ni har för vinterbil, hur länge ni har haft en sån bil och varför ni har just en sån bil?.

Dr Snuggles
956 Inlägg
20 september 2007
#32
Wezzli skrev:
steifan skrev:
loffe007 skrev:

Smäll på fringrarna, 340in finns med b19a motorn på 92 hästar och då blir inte bilen lika välbalanserad som med b14motorn dock betydligt mer att åka med. drivlinana är väl så vit jag vet samma  på både 340in och 360 in om du inte ska en gammal 340 med b14 och remdrift wink smile

köp en volvo 340/360 så får du en vettig bil med B.L.A.D fjädring och hela kittet.

växellådan bak =  betydligt bättre viktfördelning än en 240/740(varav dessa två 240 är bättre eftersom den är tyngre än 740in bak)

det svaga på 340in är väl drivlinan men eftersom du ska ha den som vinter bil och inte trimma upp den i flera hundra hästar så borde den hålla bra.

Viktfördelningen på 7-900-serien bilarna brukar ligga på 55% fram och 45% bak. wink
Alltså närmare 800kg på framhjulen och strax över 600 på bakhjulen.

Bonusbild:
http://www.forumbilder.se/images/volvo3 … ing(1).jpg

Bakhjulsupphängning av typ de standard rackelbil. Det är en avancerad konstruktion som gör att bakhjulen alltid har minst 10 grader cambervinkel mot vägen.

Provkör får du se vad de här två sakerna åstadkommer: En fantastisk båtkänsla!

Hur går det att sladda utan servo på vintern då?  Har aldrig gjort det, och har en 360 i sikte just nu wink

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"

Golle
448 Inlägg
20 september 2007
#33
Rekommenderar 740, har kört det dom senaste vintrarna. Tål hur mycket stryk som helst smile

James May: In other news.... I've fitted a fan!

Hjälte
6 Inlägg
20 september 2007
#34
Själv har jag kört Escort mk2 många vintrar i rad nu, visst det är ingen komfort bil å man blir ju rätt låst inom stan för det är ju ingen långfärdsbil smile Men har man inte det högt upp på listan så är det en underbar sladda runt å leka med bil....lite lätta i baken dock så det kan vara problem med fästet annars hur rolig som helst. Har åkt amzon en vinter också, det funkar också men eftersom man är lite åt Ford hållet så böts den bort...men som det är med det flesta gamla bilar så vill man ju uppdatera, fjädring,motor,bromsar m.m...min Escort har blivit lite små uppdaterad med åren så nu är det inte så jätte mycket kvar å göra på den om man vill ha den perfekta lek-vinter bilen....blir e.v till salu eftersom jag lär skaffa mig en service bil till min andra Ford å kan inte ha hur mycket bilar som helst smile




http://www.garaget.org/?car=3740


/Patrik

”If everything seems under control, you’re just not going fast enough”

905 Inlägg
20 september 2007
#35
Racso skrev:
Wezzli skrev:
steifan skrev:

Viktfördelningen på 7-900-serien bilarna brukar ligga på 55% fram och 45% bak. wink
Alltså närmare 800kg på framhjulen och strax över 600 på bakhjulen.

Bonusbild:
http://www.forumbilder.se/images/volvo3 … ing(1).jpg

Bakhjulsupphängning av typ de standard rackelbil. Det är en avancerad konstruktion som gör att bakhjulen alltid har minst 10 grader cambervinkel mot vägen.

Provkör får du se vad de här två sakerna åstadkommer: En fantastisk båtkänsla!

Hur går det att sladda utan servo på vintern då?  Har aldrig gjort det, och har en 360 i sikte just nu wink

går utmärkt man kan se det som ett träningspass. smile inte så farligt faktist säker på att det inte sitter servo på 360in då?

Dr Snuggles
956 Inlägg
21 september 2007
#36
loffe007 skrev:
Racso skrev:
Wezzli skrev:

Bakhjulsupphängning av typ de standard rackelbil. Det är en avancerad konstruktion som gör att bakhjulen alltid har minst 10 grader cambervinkel mot vägen.

Provkör får du se vad de här två sakerna åstadkommer: En fantastisk båtkänsla!

Hur går det att sladda utan servo på vintern då?  Har aldrig gjort det, och har en 360 i sikte just nu wink

går utmärkt man kan se det som ett träningspass. smile inte så farligt faktist säker på att det inte sitter servo på 360in då?

Ok ok smile Jag kör ju golf utan servo nu med en pytteliten ratt i, så jag är ju van wink
Nej, på den som jag kollade på igår så va det ingen servo, men tvivlar inte på att det finns såna med servo också.
Så det funkar helt ok asså ? Kan ju inte vara lika trögt när det är snö & massa sånt ute wink

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"

Nätverkstekniker(snart)
164 Inlägg
21 september 2007
#37
Racso skrev:
loffe007 skrev:
Racso skrev:

Hur går det att sladda utan servo på vintern då?  Har aldrig gjort det, och har en 360 i sikte just nu wink

går utmärkt man kan se det som ett träningspass. smile inte så farligt faktist säker på att det inte sitter servo på 360in då?

Ok ok smile Jag kör ju golf utan servo nu med en pytteliten ratt i, så jag är ju van wink
Nej, på den som jag kollade på igår så va det ingen servo, men tvivlar inte på att det finns såna med servo också.
Så det funkar helt ok asså ? Kan ju inte vara lika trögt när det är snö & massa sånt ute wink

Går bra o sladda utan servo, på grusväg iaf, han aldrig prova duetten på vintern, men bör vara lättare på snö så att wink

Den som spårar ur hittar ofta en klocka ;)

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
21 september 2007
#38
Har haft en 340 automat som var min första bil, och det var skitskoj på vintern. Fick 4500 för den när jag bytte in den, med en rätt så slut automatlåda.

Lev livet, det kan ta slut fort

263 Inlägg
22 oktober 2007
#39
slö40 gl för hela slanten ^^ billiga i inköp å tål i princip hur mycket stryk som helst.. försökte få död på min förra isbil men icke, den blev norpad på grejjer ist.. letar nu sj efter ett objekt att ha på isen..

Volvo - Probably the best car in the world
"Ge mig svenskar, wiskey och snus så ska
jag bygga järnväg ända in i helvete"
James J. Hill, Amerikas stora järnvägsbyggare

SKÅNING
1 215 Inlägg
22 oktober 2007
#40
Erick skrev:
Tinoz skrev:
Palicuse skrev:
Jag är inte direkt nån volvonisse utan vill hellre prova på 2a märken, men om det är volvo som gäller så kanske 360 kan passa.

volvo 360 är skit. och den är framhjulsdriven. rekomenderar en volvo 240 isf. tåler extermt mycket stryk!cool

360 är bakhjulsdriven!!

Mvh
Erick

och lamell diff original   annars som nämts 240 eller 740 båda är lätta i baken uppfyller dina kriterier

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig


Sök