3388
Sök

Dioder, kan de gå sönder när man växlar poler? (Monterat + bilder)

Mercedes-tok
26 Inlägg
5 september 2007
Trådstartare
#1
Ska montera dioder imorgon på parkeringsljuset fram.
Vet att dioder bara fungerar när strömmen går åt ett visst håll.
Kan de gå sönder om man råkar koppla åt fel håll först?
Vet ju inte vilken som är plus och minus på dioderna.

Nån som vet???
Senast redigerat av Onkel-Benz (6 september 2007)

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
5 september 2007
#2
det längsta benet är +
dom kan gå sönder men finns även dioder som klarar + från båda håll.
Senast redigerat av racing-jimpa (5 september 2007)

177 Inlägg
5 september 2007
#3
Nää dom ska väl inte gå sönder har aldrig varit med om det, har håll på en del med det på elektriniken i skolan, det är väl bara att dom inte lyser


i din backspegel...
31 Inlägg
5 september 2007
#4
Nej, dom går inte sönder. En diod enkelriktar strömmen i en krets. Matar man + från fel håll blir det bara stopp. En lysdiod (vilket jag antar att du menar) fungerar på samma sätt, med undantag att den lyser när strömmen går åt "rätt" håll.
Så prova dig fram om du vill. Lyser dom inte, så vänd polerna. Men glöm inte att du måste seriekoppla med ett motstånd också, annars bränner du upp lysdioden.

buffys
5 september 2007
#5
långa benet är plus om ja inte minns fel...

177 Inlägg
5 september 2007
#6
eez skrev:
Nej, dom går inte sönder. En diod enkelriktar strömmen i en krets. Matar man + från fel håll blir det bara stopp. En lysdiod (vilket jag antar att du menar) fungerar på samma sätt, med undantag att den lyser när strömmen går åt "rätt" håll.
Så prova dig fram om du vill. Lyser dom inte, så vänd polerna. Men glöm inte att du måste seriekoppla med ett motstånd också, annars bränner du upp lysdioden.

Eller flera dioder, sen har väl alla färger på dioderna olika spänningar... inte stora skilnade men någon volt tror jag det är mellen några av färgerna.


177 Inlägg
5 september 2007
#7
Pepparkakan skrev:
Majzzen skrev:
eez skrev:
Nej, dom går inte sönder. En diod enkelriktar strömmen i en krets. Matar man + från fel håll blir det bara stopp. En lysdiod (vilket jag antar att du menar) fungerar på samma sätt, med undantag att den lyser när strömmen går åt "rätt" håll.
Så prova dig fram om du vill. Lyser dom inte, så vänd polerna. Men glöm inte att du måste seriekoppla med ett motstånd också, annars bränner du upp lysdioden.

Eller flera dioder, sen har väl alla färger på dioderna olika spänningar... inte stora skilnade men någon volt tror jag det är mellen några av färgerna.

Nja, alltså en resistor (motstånd) ska man använda oavsett hur många lysdioder man ska ha.

Nej det ska inte behövas, säga att en lysdiod ska ha 2V, då kan man sätta 6 sånna dioder i serie, 6*2 = 12.. Måste vara så. annars har jag fattat helt fel på lektionerna, läser ju iof inte till elektronikare nu men..


Mercedes-tok
26 Inlägg
5 september 2007
Trådstartare
#8
eez skrev:
Nej, dom går inte sönder. En diod enkelriktar strömmen i en krets. Matar man + från fel håll blir det bara stopp. En lysdiod (vilket jag antar att du menar) fungerar på samma sätt, med undantag att den lyser när strömmen går åt "rätt" håll.
Så prova dig fram om du vill. Lyser dom inte, så vänd polerna. Men glöm inte att du måste seriekoppla med ett motstånd också, annars bränner du upp lysdioden.

Tack! Yes ja ska koppla en slinga med original parklamporna, annars kommer det inte fungera vad jag vet.

Tack för alla tips ni andra! smile

Brodar'n Maffia!
184 Inlägg
5 september 2007
#9
Jag skulle kopplat en ny enskild krets för lysdioderna, mycket bättre.

...tror jag, är dock inte helt 100...

Miklen
5 september 2007
#10
tänk på att det är ca 14volt som gäller när bilen är igång smile

10 287 Inlägg
5 september 2007
#11
OK, så här är det:

- Jag antar att vi avser lysdioder här och inte vanliga dioder. Lysdioder är normalt sett väldigt känsliga för backspänning (Vr). se tex: http://www.elfa.se/pdf/75/07500630.pdf som tål max 5V i backspänning.

- Långa benet säger inte vad som är anod eller katod. Om dioden har en avfasning så är detta dock alltid vid katoden.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

340 Inlägg
6 september 2007
#12
Sharky har som vanligt rätt!! En diod klarar en lägre spänning i backriktningen sen packar det ihop.


905 Inlägg
6 september 2007
#13
Sharky skrev:
OK, så här är det:

- Jag antar att vi avser lysdioder här och inte vanliga dioder. Lysdioder är normalt sett väldigt känsliga för backspänning (Vr). se tex: http://www.elfa.se/pdf/75/07500630.pdf som tål max 5V i backspänning.

- Långa benet säger inte vad som är anod eller katod. Om dioden har en avfasning så är detta dock alltid vid katoden.

/Göran

står det inte 10 på max?

men det är väl lätt kolla hur du ska koppla dom, ta bara ett litet batteri och se vilket ben du ska ha på plus och vilket du ska ha på minus för att det ska funka.
Senast redigerat av loffe007 (6 september 2007)

Brodar'n Maffia!
184 Inlägg
6 september 2007
#14
Sharky skrev:
- Långa benet säger inte vad som är anod eller katod. Om dioden har en avfasning så är detta dock alltid vid katoden.

Benen säger vad som är anod och katod, såvida inte benen är avklippta. Långt ben = anod, kort ben = katod. Men för att vara på den säkra sidan bör man ta reda på vilken som är lysdiodens anod respektive katod med hjälp av avfasningen, precis som du säger.

...tror jag, är dock inte helt 100...

1337
1 343 Inlägg
6 september 2007
#15
Varför inte göra det lätt för sig och kontrollera med en V mätare...
Sen tror jag att när man säger strömmen så är det spänningen man pratar om.

Tänkte bara hålla isär begreppen eftersom strömmen har ingen som helst betydelse i detta sammanhang...

Tänk på att om du monterar alla dioderna i serie som lyser ingen av dioderna om 1 skulle gå sönder.

I'm not a fighter, I'm a lover!

10 287 Inlägg
6 september 2007
#16
Det kan man inte lita på. Trust me.

Jag har konstruerat elektronik yrkesmässigt i 20 år.

/Göran

Pepparkakan skrev:
Benen säger vad som är anod och katod, såvida inte benen är avklippta. Långt ben = anod, kort ben = katod.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

junsele
248 Inlägg
6 september 2007
#17
bortsett från att ett ben är längre kan man även se polariteten genom att dioden är platt på en sida, i varle fall på 5 mm dioderna.

jag har 45-50 dioder i bilen och jag säger bara det efter egen erfarenhet.. SERIEKOPPLA INTE. det fungerar ett tag sen börjar dom blinka eller går sönder. jag har bara dioder med ett motstånd på varje. 14,4 volt får man räkna med.


10 287 Inlägg
6 september 2007
#18
Jag korrigerar mig själv här. Moderna lysdioder verkar tillverkas mera konsistent än vad som var fallet tidigare.
Jag skulle nog säga att man numera kan lita på att det långa benet är Anod (+).
När jag själv torskade på detta var i början på 90-talet där jag använde en serie lysdioder som var tvärtom.

/Göran

Sharky skrev:
Det kan man inte lita på. Trust me.

Jag har konstruerat elektronik yrkesmässigt i 20 år.

/Göran

Pepparkakan skrev:
Benen säger vad som är anod och katod, såvida inte benen är avklippta. Långt ben = anod, kort ben = katod.


I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Mercedes-tok
26 Inlägg
6 september 2007
Trådstartare
#19
Detta var mer invecklat än jag trodde!
För att veta vilken som är plus på dioden ska jag testa med ett batteri (hoppas den lyser)
Men hur ska jag veta vilken som är plus och minus i bilen? Har för mig att båda kablarna är samma färg. Hur mäter jag upp vilken som är plus?
Har bara köpt ett par dioder och vill helst att båda förblir hela.

1 653 Inlägg
6 september 2007
#20
nej en lysdiod pajar inte av den backspänning du kommer ge den.
för du kopplar inte in en lysdiod mot bilens 12V utan en resistor eller strömbegränsare, en lysdiod lyser på allt mellan 1,5-4V, väldigt olika från lysdiod till lysdiod.

koppla aldrig in en lysdiod mot batteriet utan ett strömbegränsande motstånd, dvs seriekoppla inte bara 6 lysdioder och kör direkt på batteriet, då kommer de dö förr eller senare.

Ohms lag gäller för att räkna fram en resistor som passar.

läs gärna min guide på sweclockers om lysdioder:
http://www.sweclockers.com/forum/showth … did=385632

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T


Sök