3437
Sök

Hjälp med val samt installering osv..

22 Inlägg
6 september 2007
Trådstartare
Hej alla Garagare!

Vet att denna fråga kommer upp rätt ofta, iallafall vad jag skulle tro att den gör.
Men har letat runt som en tok efter några vettiga svar, men alla sidor säger olika ("ovanligt").

Fick för inte så länge sedan för mig att bygga upp ljudet i bilen lite.
Jag har en Peugeot 206 GTI årsmodell 03.

Som jag läst så finns det inga lågnivåutgångar på orginalsterion, eller har jag fel för ni som vet bättre? Kan jag köra på högnivå tills jag fått ihop pengar samt bestämmt mig för en ny sterio? Vad blir konsekvenserna för högnivå istället för lågnivå?

Har fått tag på ett slutsteg av en bekant som inte användes, och det är en Shark SGH-4500, mer vet jag inte. Datan jag får fram när jag söker är denna (dock på tyska):

Output Power (MAX) 2000 Watt ( 500W x 4 @4Ohm)
Output Power (RMS) 200 Watt ( 50W x 4 @4Ohm)
Output Power Bridged (MAX) 2000 Watt ( 1000W x 2 @4Ohm)
Frequenzbereich 20 Hz - 30 KHz +/- 1 dB
S/N Ratio 97 dB
Sensitivity <250mV
Lautsprecher Impedanz: Stereo: 2- 16 Ohm
Gebrückt: 4-16 Ohm
Spannung DC 12V
Abmessungen: LxBxH 275x238x60mm

Är detta slutsteg något att hänga i julgranen eller kan ja slänga ut den genom fönstret på motorvägen i 160 blåst? Kan inte speciellt mycket.

Förutom högtalare samt baslåda, vad behöver jag?
Har förstått att diameter på kablarna spelar stor roll, samt storlek på säkringen som måste sitta straxt efter batteriet. Hur breda och stora ska dessa kablar samt säkringar vara? Nån maxlängd?

Vi säger att varje kanal ger effekten 500W, måste jag då ha en baslåda som klarar 500W eller mer för att inte spränga denna? Kommer hela skiten blåsas ut om baslådan är på 300W t.ex. Måste baslådan även va på 4ohm om slutsteget är på det? eller kan ja köpa en på 2ohm? Kan som sagt inget om detta, därför ja vänder mig till er guys n' girls wink..

Skulle va tacksam på lite länkar samt tips på namn på baslåda samt högtalare, och även vilka kabelkit/kablar jag ska köpa. Var och så tongue..

Ha en fortsatt trevlig kväll, o sov gott smile

*.*
54 Inlägg
6 september 2007
Om stereon har lågnivå beror på vilken stereo det är... Slutsteget kommer få en amatör att hoppa ur bilen om du får in goa basar till det.  Vet du vad det är för stereo?

Gó?

11 Inlägg
6 september 2007
XaZe skrev:
Jag har en Peugeot 206 GTI årsmodell 03.

XaZe skrev:
Som jag läst så finns det inga lågnivåutgångar på orginalsterion

*.*
54 Inlägg
6 september 2007
Jesus... Hong, att du skriver vad det är för bil har verkligen ingen logik, ja har inte ens nämnt killens bil eller frågat om den... Sedan står det "som jag läst", det betyder inte att det inte finns eftersom han inte vet hur de ser ut? Han kanske har missat det? Fattar inte varför du ska kommentera när du inte kan läsa, alternativt inte hänger med alls.

Gó?

296 Inlägg
7 september 2007
orginal stereon brukar inte ha lågnivå. det funkar att köra på högnivån bara att köpa en omvandlare.    det där steget fungerar mkt bra.  du kan brygga steget så att du får  2 kanaler med 1000watt per kanal i 4ohm.   det duger till det mesta. om du till exempel köper 2 basar med antingen en enkel 4ohms talspole eller 2x2ohms talspole.   
om du har en bas på 800watt och ditt steg är ju på 1000w så kommer basen att klara av det om du inte kör järnet jätte länge. och då måste du ha bra strömförsörjning.
!kablar!: detta är ett roligt fenomen, jag kör alltid med övedrivet grova kablar för att vara säker på att stegen får ström annars kan de inte leverera det den lovar.  men du kan fråga en återförsäljare vad dom rekomenderar.   

jag förstår om det inte är mkt du förstår av det här men du kan PM mig om det skulle vara några problem så ska ja försöka hjälpa.
Lycka till          //Patrik

11 Inlägg
7 september 2007
Nordmark skrev:
Jesus... Hong, att du skriver vad det är för bil har verkligen ingen logik, ja har inte ens nämnt killens bil eller frågat om den... Sedan står det "som jag läst", det betyder inte att det inte finns eftersom han inte vet hur de ser ut? Han kanske har missat det? Fattar inte varför du ska kommentera när du inte kan läsa, alternativt inte hänger med alls.

Du undrade vad han har för stereo, jag svarade då att det är en originalstereo i en Peugeot 206 GTI årsmodell 03.

22 Inlägg
11 september 2007
Trådstartare
Puttson skrev:
orginal stereon brukar inte ha lågnivå. det funkar att köra på högnivån bara att köpa en omvandlare.    det där steget fungerar mkt bra.  du kan brygga steget så att du får  2 kanaler med 1000watt per kanal i 4ohm.   det duger till det mesta. om du till exempel köper 2 basar med antingen en enkel 4ohms talspole eller 2x2ohms talspole.   
om du har en bas på 800watt och ditt steg är ju på 1000w så kommer basen att klara av det om du inte kör järnet jätte länge. och då måste du ha bra strömförsörjning.
!kablar!: detta är ett roligt fenomen, jag kör alltid med övedrivet grova kablar för att vara säker på att stegen får ström annars kan de inte leverera det den lovar.  men du kan fråga en återförsäljare vad dom rekomenderar.   

jag förstår om det inte är mkt du förstår av det här men du kan PM mig om det skulle vara några problem så ska ja försöka hjälpa.
Lycka till          //Patrik

Tack för svaret.. och från er andra också..

Output Power (MAX) 2000 Watt ( 500W x 4 @4Ohm)
Output Power (RMS) 200 Watt ( 50W x 4 @4Ohm)

Vad är det igentligen för skillnad på MAX och RMS? är ju rätt stor skillnad på 50 och 500W.
Så om man har en bas på 400W på ett 500W.s slutsteg så blir det för mycket i längden? Ska man hellre köpa en t.ex 600W.s bas, och då skippa lite av max man kan få ut? eller har jag missuppfattat det hela?

Fick rekommendationerna mellan 16m2 samt 25m2 kablar.. Är ju en rätt stor skillnad väl?
Det är väl iaf strömkablarna som är viktigast, men vilken av plus och minus är viktigast att ha stor? läste något om att jorden va viktig att ha extra bred?
Vilken diameter bör man ha på kabeln till en bas på ca 500W eller större?

Mycket frågor, men hoppas ni kan hjälpa den okunnige smile

Ha en bra kväll smile

21 761 Inlägg
11 september 2007
Max-effekt är när ljudet har mycket distorsion och låter väldigt dåligt, varken steg eller högtalare mår bra av den typen av signal. Den effekten ska man inte bry sig om ett dugg, bara att glömma.

RMS-effekt menas den kontinuerliga effekten utan att steget blir överansträngt, då är det ganska lite distorsion (oftast mindre än 1% distorsion) vilket låter ganska bra och varken steg eller högtalare mår dåligt av den typen av signal.

I det här fallet ger steget ut bara 4x50W i 4 Ohm med bra signal, ganska stor skillnad jämfört med max-effekten alltså. Så där kan det ofta se ut på ett "kinasteg" när det gäller effekten, inte alltför ovanligt tyvärr. 4x500W är bara att glömma mao.

22 Inlägg
12 september 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Max-effekt är när ljudet har mycket distorsion och låter väldigt dåligt, varken steg eller högtalare mår bra av den typen av signal. Den effekten ska man inte bry sig om ett dugg, bara att glömma.

RMS-effekt menas den kontinuerliga effekten utan att steget blir överansträngt, då är det ganska lite distorsion (oftast mindre än 1% distorsion) vilket låter ganska bra och varken steg eller högtalare mår dåligt av den typen av signal.

I det här fallet ger steget ut bara 4x50W i 4 Ohm med bra signal, ganska stor skillnad jämfört med max-effekten alltså. Så där kan det ofta se ut på ett "kinasteg" när det gäller effekten, inte alltför ovanligt tyvärr. 4x500W är bara att glömma mao.

Jag förstår.. har då en ny fråga.. Är någon av reglagen på steget till för att bestämma effekten, eller hur får man den annars att ligga någonstans mellan 50 och 500W?

Om ni skulle köpa en baslåda till detta slutsteg så skulle det bli vilket? Bra prestanda till ett bra pris är att föredra smile.

111 Inlägg
12 september 2007
Jag skulle nog satsa på en ny stereo med lågnivå, helst 2 st när du ändå är i farten.. Kanske en Pioner eller alphine eller dy. Priset på en sådan hamnar nog mellan 2500 - 5000 för en hyffsad.

Sen till baslåda skulle jag välja Rockfords nya ihopsättning av dubbla 10" basar, har själv haft gamla modellen och det lät grymt bra i min lilla bil.. Priset på den är 3500 tror jag.

Slutsteget du har verkar ju kunna driva på ganska ordentligt, Men kablarna är minst lika viktiga, Satsa på en ordentlig kabeldragning och kanske en Kondensator till det.

Kondensatorn är som ett extra batteri ungefär, när det behövs ordentligt med bas så hjälper den till, Det gör så att inte stereo t.ex ska blinka eller svagna i ljusstyrka.

En kondensator kostar ca 2 000, Kanske samma märke som lådan skulle se snyggt ut.. Den är bra.

Så för din del: Baslåda - Rockford Punch 2*10" 800W
Kondensator: Rockford 1 Farad
Kabeldragning: Ca 500 kr med säkring och hela köret..

Well baby I've been here before, I know this room and I've walked this floor

22 Inlägg
12 september 2007
Trådstartare
R-Design skrev:
Jag skulle nog satsa på en ny stereo med lågnivå, helst 2 st när du ändå är i farten.. Kanske en Pioner eller alphine eller dy. Priset på en sådan hamnar nog mellan 2500 - 5000 för en hyffsad.

Sen till baslåda skulle jag välja Rockfords nya ihopsättning av dubbla 10" basar, har själv haft gamla modellen och det lät grymt bra i min lilla bil.. Priset på den är 3500 tror jag.

Slutsteget du har verkar ju kunna driva på ganska ordentligt, Men kablarna är minst lika viktiga, Satsa på en ordentlig kabeldragning och kanske en Kondensator till det.

Kondensatorn är som ett extra batteri ungefär, när det behövs ordentligt med bas så hjälper den till, Det gör så att inte stereo t.ex ska blinka eller svagna i ljusstyrka.

En kondensator kostar ca 2 000, Kanske samma märke som lådan skulle se snyggt ut.. Den är bra.

Så för din del: Baslåda - Rockford Punch 2*10" 800W
Kondensator: Rockford 1 Farad
Kabeldragning: Ca 500 kr med säkring och hela köret..

Tyvärr lite över min budget nu för tiden.. visst rullar pengarna in då och då, men känner inte för att lägga en största del på ljudet i bilen. Dessutom ska kamremen och avgassystemet bytas då den är inne på service, så det kommer gå rätt bra med kräm från plånboken då smile.

Baslådan har jag tänkt mig en enkel 10.a eller kanske tillochmed 12.a, dock ingen dubbel då det tar upp för mycket plats, vill ha lite plats över till skräpet som ska till tippen om lördagarna smile. Skämt åsido så tänkte jag mig en rätt enkel men ändå kraftfull baslåda som jag kan driva på mitt steg (ev även bryggat).

Själva sterion har jag tänkt vänta med sålänge tills jag känner att det är dags, vilket det snart är ändå skulle ja tro.

En fråga: Steget klarar 4x500W och i bryggat läge 2x1000W. Vi säger att vi bryggar två kanaler, måste man då brygga dem andra två till 1x1000W, eller kan man köra dessa två som 500W styck? Alltså ha en bas som bryggad samt två högtalare obryggat (dvs i principen 3 kanaler)?

Och behövs en kondensator verkligen? Verkliga fördelar för den nybörjare och okräsna som man är?..

GoKväll..
Senast redigerat av XaZe (12 september 2007)

21 761 Inlägg
12 september 2007
XaZe skrev:
Steget klarar 4x500W och i bryggat läge 2x1000W. Vi säger att vi bryggar två kanaler, måste man då brygga dem andra två till 1x1000W, eller kan man köra dessa två som 500W styck? Alltså ha en bas som bryggad samt två högtalare obryggat (dvs i principen 3 kanaler)?

Ja, du kan använda steget som ett trekanals steg. Går alldeles utmärkt.

Du kommer INTE att kunna utnyttja 4x500W med steget, det är 4x50WRMS i 4 Ohm som gäller. Med 2 Ohms last så ger steget gissningsvis högst 4x100WRMS, i bryggkopplat läge borde det då bli 2x200WRMS i 4 Ohm.

XaXe skrev:
behövs en kondensator verkligen?

Nej, inte till detta steg. Vill du ha en konding så är det upp till dig, men det är inte nödvändigt. Lämplig strömkabel är tex 21-25mm2, ungefär som du har blivit rekommenderad. Säkringen kan vara 60-70A, det ska räcka.

Till basen går det bra med 4mm2 högtalarkabel.

22 Inlägg
12 september 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
XaZe skrev:
Steget klarar 4x500W och i bryggat läge 2x1000W. Vi säger att vi bryggar två kanaler, måste man då brygga dem andra två till 1x1000W, eller kan man köra dessa två som 500W styck? Alltså ha en bas som bryggad samt två högtalare obryggat (dvs i principen 3 kanaler)?

Ja, du kan använda steget som ett trekanals steg. Går alldeles utmärkt.

Du kommer INTE att kunna utnyttja 4x500W med steget, det är 4x50WRMS i 4 Ohm som gäller. Med 2 Ohms last så ger steget gissningsvis högst 4x100WRMS, i bryggkopplat läge borde det då bli 2x200WRMS i 4 Ohm.

XaXe skrev:
behövs en kondensator verkligen?

Nej, inte till detta steg. Vill du ha en konding så är det upp till dig, men det är inte nödvändigt. Lämplig strömkabel är tex 21-25mm2, ungefär som du har blivit rekommenderad. Säkringen kan vara 60-70A, det ska räcka.

Till basen går det bra med 4mm2 högtalarkabel.

Förstår precis vad du säger, och vet att jag inte får ut 500W, men det var själva principen jag menade.. för att få fram att man kunde använda ett steg som 3kanaligt och inte bara 4 och 2kanaligt (dvs brygga båda om man ska brygga en).

Satsar nog på ett 25mm2 kabel, för lite är ju värre än för mycket.
Följer det inte med säkringshållare inkl. säkring när man köper ett paket från t.ex. BRL? Nå tips på var man köper paketet billigast?

Räcker 4mm2 till baslådan? känns rätt klent, men har dock ingen alls koll på diametrar på kablar.. Tänkte bara om man jämför med strömkabeln tongue.. iofs så är det lite skillnad på vilka strömmar som ska igenom.

21 761 Inlägg
12 september 2007
Ok. Som sagt, att köra i trekanals läge går bra. smile

Jo, oftast följer det med säkringshållare i kabelpaket vad jag vet iaf.

Om steget sitter nära baslådan, tex mindre än 1m, så räcker 4mm2 ganska långt faktiskt. Man kan ha rätt kraftiga saker innan den arean blir för liten. Har man däremot 2-3m långa kablar så kan det behövas lite större dimension vid höga effekter.
Senast redigerat av Drönirettab (12 september 2007)

6 851 Inlägg
12 september 2007
En fråga om steget (då jag inte direkt känner till det): Vid vilken distorsion anges 4x50Wrms?
Om detta anges vid 1% eller 0.1% gör oxå stor skillnad på ljudet.

111 Inlägg
13 september 2007
Tänk på när du köper en bas, Om du ska ha en snärtig bas, så är 10" offtast bättre, Och med bas som kommer från djupet ska du ha 12" för..

Därefter kan du ju alltid uppmärksamma på slaglängen samt upphängningen, jag köper aldrig högtalare med för sladdrig upphängning..

Lycka till

Well baby I've been here before, I know this room and I've walked this floor

6 851 Inlägg
13 september 2007
R-Design skrev:
Tänk på när du köper en bas, Om du ska ha en snärtig bas, så är 10" offtast bättre, Och med bas som kommer från djupet ska du ha 12" för..

Därefter kan du ju alltid uppmärksamma på slaglängen samt upphängningen, jag köper aldrig högtalare med för sladdrig upphängning..

Lycka till

Har väl kanske mera att göra med lådval oh märke än storlek.

22 Inlägg
13 september 2007
Trådstartare
R-Design skrev:

Lycka till

Igenligen skulle jag vilja ha de båda alternativen tongue.. Kör mycket goa/psytrance t.ex., och då kan ju djup bas vara lite skönt.. o kör man lite mer pop/rock så kan ju lite mer snärtig bas vara skönare.

Kan någon mer hålla med om att 12" ger detta, och 10" ger det andra? vill ju inte köpa fel ;D.. hört tidigare att 10" ska leverera bättre bas.. Kan inget om detta, så säg inte att ja e dum i huvudet för att jag hört det ;D.. hehe..

Gokväll på er!

296 Inlägg
14 september 2007
angånde snärt i basen så finns det en klistrad tråd om det.

22 Inlägg
14 september 2007
Trådstartare
läste nyss att det igentligen var skitsnack om att en 12" gav mer ljup bas eller inte.. nu vart jag förvirrad igen tongue..

Kom med lite tips på en 10"/12" bas som inte är allt för dyr, och passar bra till mitt steg! smile

Sök