Hej alla Garagare!
Vet att denna fråga kommer upp rätt ofta, iallafall vad jag skulle tro att den gör.
Men har letat runt som en tok efter några vettiga svar, men alla sidor säger olika ("ovanligt").
Fick för inte så länge sedan för mig att bygga upp ljudet i bilen lite.
Jag har en Peugeot 206 GTI årsmodell 03.
Som jag läst så finns det inga lågnivåutgångar på orginalsterion, eller har jag fel för ni som vet bättre? Kan jag köra på högnivå tills jag fått ihop pengar samt bestämmt mig för en ny sterio? Vad blir konsekvenserna för högnivå istället för lågnivå?
Har fått tag på ett slutsteg av en bekant som inte användes, och det är en Shark SGH-4500, mer vet jag inte. Datan jag får fram när jag söker är denna (dock på tyska):
Output Power (MAX) 2000 Watt ( 500W x 4 @4Ohm)
Output Power (RMS) 200 Watt ( 50W x 4 @4Ohm)
Output Power Bridged (MAX) 2000 Watt ( 1000W x 2 @4Ohm)
Frequenzbereich 20 Hz - 30 KHz +/- 1 dB
S/N Ratio 97 dB
Sensitivity <250mV
Lautsprecher Impedanz: Stereo: 2- 16 Ohm
Gebrückt: 4-16 Ohm
Spannung DC 12V
Abmessungen: LxBxH 275x238x60mmÄr detta slutsteg något att hänga i julgranen eller kan ja slänga ut den genom fönstret på motorvägen i 160 blåst? Kan inte speciellt mycket.
Förutom högtalare samt baslåda, vad behöver jag?
Har förstått att diameter på kablarna spelar stor roll, samt storlek på säkringen som måste sitta straxt efter batteriet. Hur breda och stora ska dessa kablar samt säkringar vara? Nån maxlängd?
Vi säger att varje kanal ger effekten 500W, måste jag då ha en baslåda som klarar 500W eller mer för att inte spränga denna? Kommer hela skiten blåsas ut om baslådan är på 300W t.ex. Måste baslådan även va på 4ohm om slutsteget är på det? eller kan ja köpa en på 2ohm? Kan som sagt inget om detta, därför ja vänder mig till er guys n' girls
..
Skulle va tacksam på lite länkar samt tips på namn på baslåda samt högtalare, och även vilka kabelkit/kablar jag ska köpa. Var och så
..
Ha en fortsatt trevlig kväll, o sov gott