3810
Sök

Rallystolar med 4-punktsbälte i personbil.

Lastbilsförare (SH Transporter)
104 Inlägg
11 september 2007
Trådstartare
Är det någon som vet hur 4-punkts bälten måste sitta i en vanlig personbil som ej är rally reggad?

Tacksam för svar // mackan850

Pfffft
906 Inlägg
11 september 2007
var kan man hitta billiga stolar till min Probe?
Tacksam Cizla

Umadbro?

104 Inlägg
11 september 2007
Trådstartare
postorder_probe skrev:
Tacksam Cizla

Jag köpte mina stolar på stylingbutiken.se
sen finns det ju hur många sidor som helst som man kan köpa på...

Pfffft
906 Inlägg
11 september 2007
Mackan850 skrev:
postorder_probe skrev:
Tacksam Cizla

okej var det bra där eller?
hur mkt gav du för dina?

Umadbro?

1 827 Inlägg
11 september 2007
Hur menar du? Dom får sitta precis hur som helst enligt bes. Du får ändå inte använda dom istället för orginalbältet.

Titta på min hur jag har monterat mina, detta är det mest lämpliga sättet, och är godkänt i tävlingssammanhang. Men tänk på att på gata så är det orginal bälte som gäller!
Senast redigerat av Eisenhut (11 september 2007)

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

406 Inlägg
11 september 2007
Tänk på att det är orginalfästpunkter för orginalbältet som gäller med. Så om du har ena fästet i orginalstolen så kan det bli problem. Gör en egen fästpunkt så att det ser bra ut så kanske dom blundar för det...

My way or the highway? I take both sideways

104 Inlägg
11 september 2007
Trådstartare
postorder_probe skrev:
Mackan850 skrev:
postorder_probe skrev:
Tacksam Cizla

okej var det bra där eller?
hur mkt gav du för dina?

jag har inte fått mina stolar än, men jag gav 2500 för 2st.. inga seciella märken men dom duger smile

104 Inlägg
11 september 2007
Trådstartare
Eisenhut skrev:
Hur menar du? Dom får sitta precis hur som helst enligt bes. Du får ändå inte använda dom istället för orginalbältet.

Titta på min hur jag har monterat mina, detta är det mest lämpliga sättet, och är godkänt i tävlingssammanhang. Men tänk på att på gata så är det orginal bälte som gäller!

Jo men ja vill ju inte ha dom i tävlingssammanhang.. vill ju bara ha dom ändå o köra vanligt med.. i min person bil...
Men jag måste väl kunna använda 4punkts bältet om jag är ute och åker på vägarna? :S
Senast redigerat av Mackan850 (11 september 2007)

2 230 Inlägg
11 september 2007
nä du måste använda det vanliga bara för om du har 4punkts så sitter du fast och kan inte töra dig ialls så om du rullar och taket trycks in så korossas du. men har du den vanliga så åker du åt sidan.. grovft förklarat därflör man inte får ha 4punkt annat än orgnaill.. litte luddigt förklarat men, är falrigt att använda och är för ens egen säkerhet man inet får använda 4punkt.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

104 Inlägg
11 september 2007
Trådstartare
Rojpen skrev:
nä du måste använda det vanliga bara för om du har 4punkts så sitter du fast och kan inte töra dig ialls så om du rullar och taket trycks in så korossas du. men har du den vanliga så åker du åt sidan.. grovft förklarat därflör man inte får ha 4punkt annat än orgnaill.. litte luddigt förklarat men, är falrigt att använda och är för ens egen säkerhet man inet får använda 4punkt.

Hmm.. d sa dom inget om på besiktningen när ja va där o prata med dom :S .. Men rallystolar får man väl ha och använda i vanlig personbil? yikes

1 827 Inlägg
11 september 2007
Rojpen skrev:

Har ingenting alls med detta att göra.

Anledningen är att vanliga bilbälten är godkända i krocktest för din bil, men 4-punkt är inte. Dessutom så kan bilprovningen inte göra en individuell bedömning på huruvida du satt fast bältena så därför är kan dom inte räkna 4-punkt som ett godkänt säkerhetsbälte.

Du får däremot använda 4-punkt tillsammans med orginal säkerhetsbälte om du vill.

Tror du på fullaste allvar att du orkar luta dig åt sidan om du välter bilen när du har vanligt bälte? Myt säger jag.

Mvh/Marcus

104 Inlägg
11 september 2007
Trådstartare
Eisenhut skrev:
Rojpen skrev:

Har ingenting alls med detta att göra.

Anledningen är att vanliga bilbälten är godkända i krocktest för din bil, men 4-punkt är inte. Dessutom så kan bilprovningen inte göra en individuell bedömning på huruvida du satt fast bältena så därför är kan dom inte räkna 4-punkt som ett godkänt säkerhetsbälte.

Du får däremot använda 4-punkt tillsammans med orginal säkerhetsbälte om du vill.

Tror du på fullaste allvar att du orkar luta dig åt sidan om du välter bilen när du har vanligt bälte? Myt säger jag.

Ja precis.. ja pratade med dom på bilprovningen idag om 4punktsbälten.. och dom sa att man fick ha 4 punktsbälten.. men man MÅSTE ha original bältetkvar.. det kan hänga där bara men man får inte plocka bort det.. så d måste väl betyda att man får använda 4punktsbältet oxå? eller? :S

Master of the obvious
636 Inlägg
11 september 2007
är det nån ide och ha 4-punktsbälte om man inte har bur då och med tanke på att om du ska ha den i volvon finns det väll inte mycket och fästa i, rätta mig om jag har fel. och har du bur är det inte så stor chance(stavning) att man trycker in taket och krossas som du menar.

Bmw e30 Touring M-tech 2 / 5-bult / BBS RC

1 827 Inlägg
11 september 2007
Reglerna i boken säger klart och tydligt att varje passagerarplats måste ha sitt säkerhetsbälte. Jag har länge kört runt utan baksäte men eftersom bilen är reggad för 3 passagerare så måste bältena sitta kvar. Nu är den omreggad med bur och för en passagerare och bältena bak är väck.

Sen är det stor skillnad på bilprovningen och Polisen. SBF skiter i om du använder bälte eller inte, men det måste sitta där. Polisen kommer däremot böta dig för att ha kört utan bälte om du kör med endast 4-punktsbältet, så är det bara.

Mvh/Marcus

Master of the obvious
636 Inlägg
11 september 2007
är det nån som vet om stolarna från stylingbutiken är godkända för att köra på väg med?

104 Inlägg
11 september 2007
Trådstartare
Eisenhut skrev:
Reglerna i boken säger klart och tydligt att varje passagerarplats måste ha sitt säkerhetsbälte. Jag har länge kört runt utan baksäte men eftersom bilen är reggad för 3 passagerare så måste bältena sitta kvar. Nu är den omreggad med bur och för en passagerare och bältena bak är väck.

Sen är det stor skillnad på bilprovningen och Polisen. SBF skiter i om du använder bälte eller inte, men det måste sitta där. Polisen kommer däremot böta dig för att ha kört utan bälte om du kör med endast 4-punktsbältet, så är det bara.

Okej.. där fick jag ett väldigt bra svar. man måste ha vanliga bältet på sig, även om man har 4punktsbältet på sig.. då vet jag.. då är det ingen ide att köpa 4punkts bälte smile .. då får det räcka med stolarna smile

104 Inlägg
11 september 2007
Trådstartare
Marqus skrev:
är det nån som vet om stolarna från stylingbutiken är godkända för att köra på väg med?

jag beställde mina stolar från stylingbutiken.se.. och jag var även in på bilprovningen o hörde med dom.. för vissa av dom är ej FIA-godkännda.. och det menas med att man inte får använda dom om man kör på bana eller rally.. men dom får användas i vanlig trafik..

Master of the obvious
636 Inlägg
11 september 2007
Mackan850 skrev:
jag beställde mina stolar från stylingbutiken.se.. och jag var även in på bilprovningen o hörde med dom.. för vissa av dom är ej FIA-godkännda.. och det menas med att man inte får använda dom om man kör på bana eller rally.. men dom får användas i vanlig trafik..

men det står ju också att dom inte innehar ej några andra "godkänningar" eller certifikat.

1 827 Inlägg
11 september 2007
Finns vissa stolar som endast får användas av bilar som går långsammare än 30 km/h. Tror dock inte att stylingbutikens stolar är sådana.

Mvh/Marcus

Master of the obvious
636 Inlägg
11 september 2007
okej men dom är helt lagliga så åker jag och rygstödet går av för att jag krockade och bryter ryggen så skiter inte försäkringbolaget i mig elleR?

Sök