Känner att jag måste göra en liten redovisning av vad som är kvar, känns som att det är många snabbjobb som hindras av att något annat måste vara klart före...
UTSIDAN AV BILEN:
Bättringsmåla på undersidan (låg prioritet, 3 timmar).
Svart tvåkomponentsfärg.
Byta fönsterrutorna i framdörrarna (låg prioritet, 2 timmar).
De nuvarande är lite repiga, har bättre liggandes, innefattar även montage av vindavvisare samt montage av ett lås på vänster mittre sidoruta.
Skaffa dimljus (helst nåt passande xenonkit) (låg prioritet, 20 timmar).
Innefattar en del plastningsarbete i kjolpaketet samt lite eldragning, måste därför göras före omlackering.
Justera dörrar (låg prioritet, 3 timmar).
Vill slippa att smälla igen dörrarna. Även byte av gummilister.
Förbereda karossen på omlackering (låg prioritet före regbesiktning, 40 timmar).
Matta ner lacken och spackla om sjunket spackel sen tidigare.
Montera kontrasttape (låg prioritet eftersom att bilen måste lackeras om först, 2 timmar)
Mellan rutorna på sidorna.
Koppla in fläkten (hög prioritet, 1 timme).
Till att börja med så nöjer jag mig med att montera ett 3ohms motstånd i serie med fläkten när den ska gå på lågfart och utan motstånd på högfart. Senare kommer detta att byggas om så att fläktvarvtalet kommer att regleras (rampas) med kylvattentemperaturen.
Koppla in elen till dragkroken (medel prioritet, 3 timmar).
En 7G1,5 RKK till elkopplingsdosan i motorutrymmet samt ett säkringsblock på vägen.
Byta till borttagbar dragkrok (efter regbesiktning, 4 timmar).
Kjolpaketet bak måste kapas upp, kapning samt svetsning i dragkrokskonsollen och sist plasta och spackla ihop kjolpaketet igen, görs före omlackering.
INSIDAN AV BILEN:
Bygga färdigt väggpaneler och montera (medel prioritet, 10 timmar).
Väggpanelerna måste klarlackas, några behöver ett till lager kolfiber på grund av genomslipning. Hålen för fästclipsen sitter lite långt in så dessa måste dras ut med ett specialverktyg som måste tillverkas.
Montera instrumentpanel (hög prioritet, 2 timmar).
Slangar till värmeutblås och fastsättning av växelspakskåpa.
Mugghållare i rostfritt stål (låg prioritet).
Ska vara utdragbar ur växelspakskonsollen.
Växelspaksknopp och damask (medel prioritet eftersom att backspärren går att påverka "manuellt", 1 timme).
Inbyggd strömbrytare för backspärren i knoppen.
Koppla in instrument, och knappar (hög prioritet, 5 timmar).
Styrningen till indikeringslamporna, knappar för varningsblinkers, bakrutedefroster och dimljus. Blå bakgrundsbelysning i knapparna och till elhissarna som byter färg till grönt när knappen är intryckt (varningsblinkersen blinkar rött).
Inbyggd dator i instrumentpanelen (låg prioritet men vill ha den på plats före panelen byggs ihop, 2 timmar).
En tillbockad plåt som laptopen ligger på samt fäste så att den ligger still och mjukt utan att den blir varm, Elektronik som startar upp datorn när motorn har varit igång i 15 sekunder samt stänger av den när man tar ur nyckeln.
Montera framsäten (hög prioritet, 5 timmar).
Elektrisk framåt/bakåtdrivning med ändlägesbrytare och återfjädrande strömbrytare med mittläge, 180 graders snurrmöjlighet på sätena.
Bygga rock and rollsoffa längst bak (medel prioritet eftersom att alla alla säten måste vara på plats när man reggar bilen men annat är viktigare, 6 timmar).
Bakersta sätet ska kunna fungera både som säte, säng och plant bagagerumsgolv.
Montera solskydd (låg prioritet, 1 timme).
Kalibrera hastighetsmätaren (hög prioritet men får vänta tills bilen är rullande igen, 1 timme).
Har en 2km uppmätt sträcka som måste köras.
Skaffa taxibatteri (låg prioritet, 2 timmar).
Bättre batterikapacitet under baksätet.
Skaffa kylskåp (låg prioritet, 1 timme).
Där det finns utrymme för det.
Skaffa larm/centrallåsstyrning (medel prioritet, 3 timmar).
Viktigt när bilen sen kommer att stå utomhus.
Bygga billjud (låg prioritet, 8 timmar).
Tvåvägssystem fram 6x9:or bak, plastning av högtalarhållare krävs.
MOTOR, VÄXELLÅDA OCH KRINGUTRUSTNING:
Linkage till växelmekanismen (medel prioritet, 3 timmar).
Eftersom att det nuvarande linkaget är monterat på ett annat sätt än vad den ursprungliga tanken var på grund av platsbrist (dyr erfarenhet) så är just nu ett lite för långt linkage monterat, detta medför att vajrarna inte går den kortaste vägen utan går lite i kurvor och därmed så kärvar det.
Insugningsrör i rostfritt stål (hög prioritet, 3 timmar).
Orginal får inte längre plats, från luftfilter, via luftmassemätare och till spjällhusen. Kommer även ha en inbyggd catchtank för vevhusventilationen på undersidan. Även fästen så att grejerna sitter fast.
Fylla på vätskor (hög prioritet, 1 timme).
Tanka, fylla på 733-vatten (ultrarent) + glykol, kolla oljenivån i motor och växellåda.
Fullservice på motorn så småningom:
Byta kamrem (låg prioritet före regbesiktning, 2 timmar, motorn ur).
Byta kamremsspännare (låg prioritet före regbesiktning 1 timme, motorn ur).
Byta kamremsrullar (låg prioritet före regbesiktning, 1 timme, motorn ur).
Byta vattenpump och termostat (låg prioritet före regbesiktning, 1 timme, motorn ur).
Byta vissa packningar (låg prioritet före regbesiktning, två timmar, motorn ur).
Byta tändstift (låg prioritet före regbesiktning om inte avgasvärdena är dåliga, 1 timme).
Montera trimmet (låg prioritet, 1 timme).
Montera trimkammar, smidda kolvar, plana topparna (höja kompet), etanolkonvertera samt byta sprut (låg prioritet 30 timmar, motorn ur).
Hälla i ny olja och byta filter (igen)... (låg prioritet, 1 timme).
Eventuell kompressor (i så fall skippar jag att plana topparna) (låg prioritet, 30 timmar).
Eventuellt byte till Lotus Espirit/Ford GT40-specad låda med bland annat helgjuten ingående axel och förstärkt 5:e växel (låg prioritet tills vidare, 4 timmar, motor+växellåda ur).
Detta har jag kvar att inhandla:
Smidda kolvar och kammar med högre lyft (låg prioritet).
Skulle vilja att någon byggde mig ett vettigt rostfritt avgassystem också, med både extraktorgrenrör och markfrigång samtidigt (svår nöt att lösa, Ferrita kanske kan?) (låg prioritet).
Det som ligger i fokus just nu är följande:
Instrumentering
Motor (insugningsröret)
Fläkten
Sätena
Backspärren
Efter detta är klart så kan man köra med bilen och då blir allt så mycket enklare.
Har även uppdaterat i förstainlägget.
Är det optimistiskt att säga att bilen ska vara laglig att framföra på allmän väg till Bugrun 2013? Det är ju svinkallt i garaget just nu men det som har hunnits med nu senast är lite eldragning i instrumentpanelen vilket inte är något speciellt intressant fotomässigt och därför har massiva fotouppdateringar uteblivit ett tag nu.
UTSIDAN AV BILEN:
Bättringsmåla på undersidan (låg prioritet, 3 timmar).
Svart tvåkomponentsfärg.
Byta fönsterrutorna i framdörrarna (låg prioritet, 2 timmar).
De nuvarande är lite repiga, har bättre liggandes, innefattar även montage av vindavvisare samt montage av ett lås på vänster mittre sidoruta.
Skaffa dimljus (helst nåt passande xenonkit) (låg prioritet, 20 timmar).
Innefattar en del plastningsarbete i kjolpaketet samt lite eldragning, måste därför göras före omlackering.
Justera dörrar (låg prioritet, 3 timmar).
Vill slippa att smälla igen dörrarna. Även byte av gummilister.
Förbereda karossen på omlackering (låg prioritet före regbesiktning, 40 timmar).
Matta ner lacken och spackla om sjunket spackel sen tidigare.
Montera kontrasttape (låg prioritet eftersom att bilen måste lackeras om först, 2 timmar)
Mellan rutorna på sidorna.
Koppla in fläkten (hög prioritet, 1 timme).
Till att börja med så nöjer jag mig med att montera ett 3ohms motstånd i serie med fläkten när den ska gå på lågfart och utan motstånd på högfart. Senare kommer detta att byggas om så att fläktvarvtalet kommer att regleras (rampas) med kylvattentemperaturen.
Koppla in elen till dragkroken (medel prioritet, 3 timmar).
En 7G1,5 RKK till elkopplingsdosan i motorutrymmet samt ett säkringsblock på vägen.
Byta till borttagbar dragkrok (efter regbesiktning, 4 timmar).
Kjolpaketet bak måste kapas upp, kapning samt svetsning i dragkrokskonsollen och sist plasta och spackla ihop kjolpaketet igen, görs före omlackering.
INSIDAN AV BILEN:
Bygga färdigt väggpaneler och montera (medel prioritet, 10 timmar).
Väggpanelerna måste klarlackas, några behöver ett till lager kolfiber på grund av genomslipning. Hålen för fästclipsen sitter lite långt in så dessa måste dras ut med ett specialverktyg som måste tillverkas.
Montera instrumentpanel (hög prioritet, 2 timmar).
Slangar till värmeutblås och fastsättning av växelspakskåpa.
Mugghållare i rostfritt stål (låg prioritet).
Ska vara utdragbar ur växelspakskonsollen.
Växelspaksknopp och damask (medel prioritet eftersom att backspärren går att påverka "manuellt", 1 timme).
Inbyggd strömbrytare för backspärren i knoppen.
Koppla in instrument, och knappar (hög prioritet, 5 timmar).
Styrningen till indikeringslamporna, knappar för varningsblinkers, bakrutedefroster och dimljus. Blå bakgrundsbelysning i knapparna och till elhissarna som byter färg till grönt när knappen är intryckt (varningsblinkersen blinkar rött).
Inbyggd dator i instrumentpanelen (låg prioritet men vill ha den på plats före panelen byggs ihop, 2 timmar).
En tillbockad plåt som laptopen ligger på samt fäste så att den ligger still och mjukt utan att den blir varm, Elektronik som startar upp datorn när motorn har varit igång i 15 sekunder samt stänger av den när man tar ur nyckeln.
Montera framsäten (hög prioritet, 5 timmar).
Elektrisk framåt/bakåtdrivning med ändlägesbrytare och återfjädrande strömbrytare med mittläge, 180 graders snurrmöjlighet på sätena.
Bygga rock and rollsoffa längst bak (medel prioritet eftersom att alla alla säten måste vara på plats när man reggar bilen men annat är viktigare, 6 timmar).
Bakersta sätet ska kunna fungera både som säte, säng och plant bagagerumsgolv.
Montera solskydd (låg prioritet, 1 timme).
Kalibrera hastighetsmätaren (hög prioritet men får vänta tills bilen är rullande igen, 1 timme).
Har en 2km uppmätt sträcka som måste köras.
Skaffa taxibatteri (låg prioritet, 2 timmar).
Bättre batterikapacitet under baksätet.
Skaffa kylskåp (låg prioritet, 1 timme).
Där det finns utrymme för det.
Skaffa larm/centrallåsstyrning (medel prioritet, 3 timmar).
Viktigt när bilen sen kommer att stå utomhus.
Bygga billjud (låg prioritet, 8 timmar).
Tvåvägssystem fram 6x9:or bak, plastning av högtalarhållare krävs.
MOTOR, VÄXELLÅDA OCH KRINGUTRUSTNING:
Linkage till växelmekanismen (medel prioritet, 3 timmar).
Eftersom att det nuvarande linkaget är monterat på ett annat sätt än vad den ursprungliga tanken var på grund av platsbrist (dyr erfarenhet) så är just nu ett lite för långt linkage monterat, detta medför att vajrarna inte går den kortaste vägen utan går lite i kurvor och därmed så kärvar det.
Insugningsrör i rostfritt stål (hög prioritet, 3 timmar).
Orginal får inte längre plats, från luftfilter, via luftmassemätare och till spjällhusen. Kommer även ha en inbyggd catchtank för vevhusventilationen på undersidan. Även fästen så att grejerna sitter fast.
Fylla på vätskor (hög prioritet, 1 timme).
Tanka, fylla på 733-vatten (ultrarent) + glykol, kolla oljenivån i motor och växellåda.
Fullservice på motorn så småningom:
Byta kamrem (låg prioritet före regbesiktning, 2 timmar, motorn ur).
Byta kamremsspännare (låg prioritet före regbesiktning 1 timme, motorn ur).
Byta kamremsrullar (låg prioritet före regbesiktning, 1 timme, motorn ur).
Byta vattenpump och termostat (låg prioritet före regbesiktning, 1 timme, motorn ur).
Byta vissa packningar (låg prioritet före regbesiktning, två timmar, motorn ur).
Byta tändstift (låg prioritet före regbesiktning om inte avgasvärdena är dåliga, 1 timme).
Montera trimmet (låg prioritet, 1 timme).
Montera trimkammar, smidda kolvar, plana topparna (höja kompet), etanolkonvertera samt byta sprut (låg prioritet 30 timmar, motorn ur).
Hälla i ny olja och byta filter (igen)... (låg prioritet, 1 timme).
Eventuell kompressor (i så fall skippar jag att plana topparna) (låg prioritet, 30 timmar).
Eventuellt byte till Lotus Espirit/Ford GT40-specad låda med bland annat helgjuten ingående axel och förstärkt 5:e växel (låg prioritet tills vidare, 4 timmar, motor+växellåda ur).
Detta har jag kvar att inhandla:
Smidda kolvar och kammar med högre lyft (låg prioritet).
Skulle vilja att någon byggde mig ett vettigt rostfritt avgassystem också, med både extraktorgrenrör och markfrigång samtidigt (svår nöt att lösa, Ferrita kanske kan?) (låg prioritet).
Det som ligger i fokus just nu är följande:
Instrumentering
Motor (insugningsröret)
Fläkten
Sätena
Backspärren
Efter detta är klart så kan man köra med bilen och då blir allt så mycket enklare.
Har även uppdaterat i förstainlägget.
Är det optimistiskt att säga att bilen ska vara laglig att framföra på allmän väg till Bugrun 2013? Det är ju svinkallt i garaget just nu men det som har hunnits med nu senast är lite eldragning i instrumentpanelen vilket inte är något speciellt intressant fotomässigt och därför har massiva fotouppdateringar uteblivit ett tag nu.
Senast redigerat av MagnumR (28 oktober 2012)
Håll avståndet till bakomvarande fordon!
0
0
0
0