2461
Sök

konding eller störningsfilter??????

AUTOEXPERTEN I NACKA
77 Inlägg
13 september 2007
Trådstartare
tja. har ett problem. har sökt runt lite på forumet men inte hittat något riktigt svar.

det är såhär. jag har kört på ett 4 kanaligt steg till mina 2st 12" basar och resterande högtalare på stereon. har fungerat bra.

men för nån vecka sen så köpte ett nytt steg till basarna ett MDS GP3 och kopplade in.
och använde det fyrkanaliga till mitt framsystem istället.

men nu är det så att så fort stereon går igång så tjuter/viner det i högtalarna. och så fort jag varvar så tjuter det högre. har fått för mig att det har med generatorn att göra.

nu till frågan. hur får jag bort det här ljudet?

en konding eller räcker det med ett störningsfilter?

snälla hjälp!?

2 600 Inlägg
13 september 2007
hur ha du dragit kablarna singal och så kan bli störningar om dom ligger på eller brevid varandra .

gör som jag kör gubba racer=)

10 287 Inlägg
13 september 2007
Varken eller. Du måste lösa det grundläggande problemet - anledningen till att det började tjuta.
Något är galet i den installation du har gjort.

Steg 1 är att noga gå igenom jordningen av stegen.

Steg 2 är att inspektera alla kablar så ingen isolering har blivit avskavd och att separera kraft och signal.

Hjälper inte det så får du bryta ner problemet genom att "börja om från början". Dvs koppla bort allting - koppla dit en sak i taget och ta reda på när det börjar tjuta.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 661 Inlägg
13 september 2007
Och det viktigaste, du drog väl inte plus kablen i närheten av signalkablen?

AUTOEXPERTEN I NACKA
77 Inlägg
13 september 2007
Trådstartare
nej då. jag har gjort allt från början. +går på förarsidan. och signal kablarna går på passagerar sidan. jag har kollat jordningen.

tack för snabba svar:)

10 287 Inlägg
13 september 2007
Går du bet: Kolla vad Jonash här på forumet skall ha för att titta på installationen.

/Göran

(Groucho Marx).

AUTOEXPERTEN I NACKA
77 Inlägg
13 september 2007
Trådstartare
jag har nu lokaliserat felet. jag har ju ett fyrkanaligt steg som jag kör mina 6x9or och 5.25or på, och då har jag köpt y-kaplage för att jag har inte mer än 2 lågnivå utgångar på huvudenheten. var ute i garaget nu o pilla lite och upptäckte då att det är y kabeln som ger störningarna..

följdfråga. vad gör man för att bli av med det. kan ju inte dra en rca från huvudenheten för det finns inte plats? vad ska jag göra. är det bara åka och köpa en ny y kabel och se om den är bättre?

10 287 Inlägg
13 september 2007
Låter makalöst märkligt. Y-kablar brukar vara så korta att det inte spelar nån roll. Men visst kan det vara fel på en y-kabel.

Synd att du verkar bo i Haninge - jag bor norr om stan annars har jag kunnat kolla med en annan kabel om du hade bott i närheten.

/Göran

(Groucho Marx).

Sök