2783
Sök

behöver tips på min feta baslåda med 8 st baselement

2 911 Inlägg
18 september 2007
gurenius skrev:
Moonglade skrev:
men varför inte hjälpa istället för att säja att någons projekt som kostar bra mkt är dåligt?

Det där svarar jag på. Att något "kostar bra mycket" är absolut inte en garanti för att resultatet ska bli bra. Att köpa många basar i flera storlekar är ett exempel på när det inte blir speciellt bra.

Sorry, men i bilstereo-världen är det inte störst plånbok eller flest grejor som ger bästa/högsta ljudet.

Kontentan av denna tråd behöver nog inte utvecklas mer än det galanta svaret ovanför.

2 911 Inlägg
18 september 2007
Children-Of-Bodom skrev:
Hoppa på Decibel så som ni du gjort...
Han kan ljud här på Garaget om någon!
Och ni ska inte lita på vad allt skit MDS säger. Flesta sakerna från dom är ren skit tyvär.

Haha, inte direkt så jag tar åt mig.

Vill folk köra med 8st MDS basar på 2steg i en ford focus (vi har för övrigt en focus demobil, kan den bilen vid dehär laget. Dock sedan) så får dom göra det hur mycket dom vill smile

10 287 Inlägg
18 september 2007
Samma råd från mitt håll.

/Göran

gurenius skrev:
Att köpa många basar i flera storlekar är ett exempel på när det inte blir speciellt bra.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
18 september 2007
Den ritning/skiss du presenterar i första inlägget resulterar i en låda som blir betydligt över en meter i bredd. Går man på montaget av 12" så har du två uppåtriktade: 2x30 + 10 cm = 70cm. Sedan ser det ut som dom andra sitter i vinklade bafflar: låt oss anta 30 grader: ytterligare ca 30 cm i bredd. Sedan ser det ut som typ 20 cm där kondingen sitter: Dvs minst 120 cm.

Jag har mer än tjugo år som konstruktör av allt möjligt och omöjligt inom elektronik, mekanik  och audio och det där ser inte riktigt rimligt ut.

/Göran

Moonglade skrev:
Bagage rummet ä
r över 1 meter och så har ahan och jag gjortt det i MDS basprogram så ar det något mer?
tror du inte vi kollar upp saker å ting innan vi börjar bygga??

(Groucho Marx).

med lem
1 925 Inlägg
18 september 2007
håller med er  ! satsa på en eller 2 bättre basar ( skit o vad dom kostar ) o rejält med ström istället smile

visst, det kanske ser häftigt ut med en jävla massa basar men är det inte höftigare att spela högre med 1 bas ? smile 

samt att andrahands värdet blir nog bättre också smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

Smålänning
7 883 Inlägg
18 september 2007
Säger samma som flera andra. Satsa på basar i samma storlek. Funkar inte så bra annars av egen erfarenhet. Dock GASbasar, men antar att det är samma oavsett märke.

MDS är inte så dåligt som flera här säger i alla fall. Inte till priset... Och inte om du gör allt rätt.
Focus har, om jag inte minns fel, inte allt för stort bagageutrymme. Tvekar på att allt kommer få plats om du ska ha rätt volym till varje bas. Sen ska varje bas helst ha en egen låda...

Så måste du nödvändigtvis ha 8 basar så tycker jag du ska ha 8 tior eller 8 tolvor. Ingen balndning.
Personligen så hade jag valt kanske två bättre basar istället. Kan fortfaronde vara MDS, det gör inget, men en lite bättre serie.
T.ex två Audiphile PRO istället för 8 fanatic.

Kom ihåg att du ska ha ett framsystem som matchar också. Lär inte bli billigt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

16 197 Inlägg
18 september 2007
bättre me få basar me MYCKE effekt än massa bara å lite effekt.

själv skulle ja skippat 12"arna å bara kört på 4st 10" men kört me mycke mer effekt.. smile

lycka till!!

"Testar man inte så får man aldrig veta"

296 Inlägg
18 september 2007
tycker det verkar bli ett roligt bygge att se på.  hur det kommer låta vill jag inte ge mig in på utan det vet man först när man är färdig.   helst ska man ha en låda per bas men det fungerar ju om man bara har samma bas i en låda  alltså inte blanda allt i en låda. men det vet dom ju redan..   
sen en kondning....  man får inte mer ström av en kondensator  utan till de behövs det en generator  i det här fallet säkert en stor en.  och ordentliga kablar till detta. 

dom verkar ju redan ha köpt sakerna så varför säga att dom ska köpa andra saker ???   dom kanske fick ett jätte bra erbjudande dom inte kunde tacka nej till.

//Lycka till

Golf mk3 LOUD
515 Inlägg
18 september 2007
Ja undra om ni skissat på 200 - 300 liter låda ?
Det kommer bli en STOR låda. 
Jag har en låda på 230liter i min bil å jag har kastat ut baksätet och allt bakom b-stolparna.
Det blir större än man tror kan jag säga.

Projekt Golf mk3 goes LOUD !
Mekonomen, DD-Audio, LW-Audio
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298173

TMR|Team Moisty Racing
454 Inlägg
18 september 2007
Trådstartare
vad vi har mätt så kommer 10"basarna få minst 40 liter låda per bas
12"basarna får något liknande..

I fortsättningen hänvisas alla som vill klaga till den stora klagotråden som jag kommer starta snart. Där kan alla som har ett stort behov av att klaga, klaga på bäst dom vill...
när dessa har klagat färdigt kan de komma tillbaka hit och försöka komma med tips istället.

tack till alla som vill hjälpa till big_smile

TMR|Team Moisty Racing
Supra projekt:
PROJEKTTRÅDEN

86 Inlägg
18 september 2007
Men alltså, exakt vad är det du behöver hjälp med? Du har ju redan koll på det mesta känns det som? Eller?

Läser du inläggen från de som verkligen är seriösa i både inlägg och kunnande (finns många i detta underfora) så kan du se att INGEN rekommenderar sättet du hade tänkt att bygga på, varför inte ta åt sig av det och se vad man kan göra istället?

Och om du/ni redan köpt material och lådan/lådorna redan är uträknade, vad är det mer som behövs?

Tc m8

Edit: OBS - Inget klagomål eller sura miner, bara undrande!
Senast redigerat av RF (18 september 2007)

TMR|Team Moisty Racing
454 Inlägg
18 september 2007
Trådstartare
RF skrev:
Men alltså, exakt vad är det du behöver hjälp med? Du har ju redan koll på det mesta känns det som? Eller?

Läser du inläggen från de som verkligen är seriösa i både inlägg och kunnande (finns många i detta underfora) så kan du se att INGEN rekommenderar sättet du hade tänkt att bygga på, varför inte ta åt sig av det och se vad man kan göra istället?

Och om du/ni redan köpt material och lådan/lådorna redan är uträknade, vad är det mer som behövs?

Tc m8

Edit: OBS - Inget klagomål eller sura miner, bara undrande!

vill bara ha lite tips om det mesta

TMR|Team Moisty Racing
Supra projekt:
PROJEKTTRÅDEN

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
18 september 2007
Felet är då att du inte lyssnar på tipsen och råden du får...
Läs och lär istället annars skit i att be om hjälp och gör misstagen själv och lär på det dyra sättet...

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

2 911 Inlägg
18 september 2007
twin_cam skrev:
MDS är inte så dåligt som flera här säger i alla fall. Inte till priset... Och inte om du gör allt rätt.

Nja, dåligt är de inte. Men biltemas 12" bas håller bättre än MDS i 500-800 kronors klassen.
Jag har testat, köpte en bas av varje, hängde på och körde exakt samma effekt och låt i båda, hann knappt slå på kameran innan MDS basen rök. Bara för att utesluta tillverkningsfel köpte jag en till, den hann jag iaf filma i några sekunder, samma sak.

Men självklart, MDS funkar alldeles utmärkt, men att höja upp det som ett komplement till riktiga prylar som t.ex. Kicker, JBL m.fl. är bara löjligt.

SQ
1 343 Inlägg
18 september 2007
har en focus kombi med, å ja sattsar på så få prylar som möjligt för att få ett så bra ljud som möjligt, och även alla produkter är handplockade så klart, om man ska räkna i "watt" antal som vissa gör så har min bas lika stor "peak" styrka som alla era 8 basar totalt, men att ha så många basar som spelar med varann kan man i princip aldrig få ett bra ljud, redan när man kommer upp i 2 basar så börjar de bli mkt svårare att få ett bra ljud.. men ja tippar på att säten å sånna saker ska va kvar? då kan de bli svårt att få plats,  men sen kan man tumma på storleken på lådan, men då får man även räkna med att ljudet kommer tummas på med...

men annars är de ett mkt roligt å ballt projelkt.. lycka till iaf grabbar, å finns de något litet enstaka råd ja kan ge så gör ja de.. hoppas de går ro iland detta!

Ljudnörd!

10 287 Inlägg
18 september 2007
Bra. Nu har du lagt till mått i Inlägg #1. 1160 i bredd bör räcka och total lådvolym bör inte vara några problem.

Tipset att inte blanda dimensioner på basar kvarstår dock från min sida. Vill du ha 8 element - kör i så fall 8 st 10".

/Göran

andino skrev:
vad vi har mätt så kommer 10"basarna få minst 40 liter låda per bas
12"basarna får något liknande..

(Groucho Marx).

Golf mk3 LOUD
515 Inlägg
18 september 2007
måtten på bagageutrymmet: 1160x800x45

Hmm...
Basarna är 262mm styck för 10"  x4 = 1048 å då sitter dom precis kant i kant.
Kan bli lite svårt med skruvar osv.
Kan ju kanske funka men som sagt det blir riktigt trångt.

Som Sharky sa.
Satsa hellre på 8st 10" då kan ni nog få in dom lite bättre smile
Samt att det är samma storlek på alla element.

Projekt Golf mk3 goes LOUD !
Mekonomen, DD-Audio, LW-Audio
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298173

6 Inlägg
18 september 2007
om ni ska db-spela som jag förmodar att ni ska så behövs ju hela bilen tätas för att kunna slå sig in i eliten annars så verkar systemet funka smile ska bli kul att se när det är klart

296 Inlägg
18 september 2007
Decibel skrev:
twin_cam skrev:

Nja, dåligt är de inte. Men biltemas 12" bas håller bättre än MDS i 500-800 kronors klassen.
Jag har testat, köpte en bas av varje, hängde på och körde exakt samma effekt och låt i båda, hann knappt slå på kameran innan MDS basen rök. Bara för att utesluta tillverkningsfel köpte jag en till, den hann jag iaf filma i några sekunder, samma sak.

Men självklart, MDS funkar alldeles utmärkt, men att höja upp det som ett komplement till riktiga prylar som t.ex. Kicker, JBL m.fl. är bara löjligt.

okej biltema basen höll längst  men vilken av dom låter bäst?  om du nu hann lyssna wink (hoppas på biltema)

1 631 Inlägg
19 september 2007
andino skrev:
vill bara ha lite tips om det mesta

Hur långt har ni kommit med bygget? Är alla grejor inköpta? Vad är målet med bygget?

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Sök