2841
Sök

behöver tips på min feta baslåda med 8 st baselement

TMR|Team Moisty Racing
454 Inlägg
19 september 2007
Trådstartare
gurenius skrev:
andino skrev:
vill bara ha lite tips om det mesta

Hur långt har ni kommit med bygget? Är alla grejor inköpta? Vad är målet med bygget?

har köpt basarna, köper material till lådan på fredag.
målet är att vara annorlunda som vissa inte verkar fatta tongue

TMR|Team Moisty Racing
Supra projekt:
PROJEKTTRÅDEN

21 761 Inlägg
19 september 2007
andino skrev:

Okej, då kommer vi till strömförsörjningen. Sånt är roligt. wink

Vardera DA201-R kan dra upp till runt 90A i 1 Ohm, tillsammans blir det 180A om ni har tänkt er att försöka maxa systemet. Även med 1/3 effekt så drar stegen ca 60A, vilket gör att bilens belysning antagligen kommer att blinka en del när ni spelar med motorn avslagen.

Vet inte hur stort batteri det är på din Focus, men enligt tabeller hos Tudor så verkar bensinbilarna ha typ ficklampsbatteri nästan. Det kommer man inte långt med tyvärr, då blir det rena diskobelysningen i bilen även fast ni inte spelar så väldigt högt.

Generatorstorleken kan vara 80-120A beroende på kupemodell enligt Yourex.se. Har man 1500-2000 motorvarv så går det nog att höja volymen en del, förutsatt att man inte har diverse andra saker igång som tex 3-4 st extraljus och fläkt. På tomgång däremot, så får ni nog hålla er till 1/4-1/3 av effekten för att det inte ska blinka en massa.

För att kunna spela högt med de där grejorna så behövs betydligt kraftigare saker än två st 1F kondingar, så mycket kan jag säga. Minst två extra batterier kan nog behövas, det är min åsikt. Men det beror som sagt på om du vill försöka spela mycket högt.

Om du nöjer dig med att ha lagom hög volym så behövs inte två extra batterier, men jag tror nog att du vill kunna spela högt när det sitter en massa basar i skuffen. wink

Eller?

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
19 september 2007
jag skulle då helre sätta en  grym 8"tums bas i bilen å bygga lådan fast i taket på bilen

1 631 Inlägg
20 september 2007
andino skrev:
gurenius skrev:
andino skrev:
vill bara ha lite tips om det mesta

Hur långt har ni kommit med bygget? Är alla grejor inköpta? Vad är målet med bygget?

målet är att vara annorlunda som vissa inte verkar fatta tongue

OK. Det tolkar jag som ett show-bygge. Och ett sådant ska vara annorlunda för att synas. Då är det inte fullt så viktigt med korrekta lådvolymer, däremot så ska det ju se häftigt ut och ha det där speciella "demo-soundet". Dvs det låter inte speciellt bra men basar på hyfsat...

Blanda bara inte tior och tolvor i samma låda.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Smålänning
7 883 Inlägg
20 september 2007
Decibel skrev:
twin_cam skrev:
MDS är inte så dåligt som flera här säger i alla fall. Inte till priset... Och inte om du gör allt rätt.

Nja, dåligt är de inte. Men biltemas 12" bas håller bättre än MDS i 500-800 kronors klassen.
Jag har testat, köpte en bas av varje, hängde på och körde exakt samma effekt och låt i båda, hann knappt slå på kameran innan MDS basen rök. Bara för att utesluta tillverkningsfel köpte jag en till, den hann jag iaf filma i några sekunder, samma sak.

Men självklart, MDS funkar alldeles utmärkt, men att höja upp det som ett komplement till riktiga prylar som t.ex. Kicker, JBL m.fl. är bara löjligt.

Nej för fasen. Är ju inte ens nära jämförbara med dom "riktiga", men i den prisklassen finns MDS och GAS, och då väljer jag hellre MDS. Även Boschmann dunkar på... Även om dom billiga kanske inte ger något finljud, men fult lyssningsbart för priset.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Sök