För mig så är ändå en amerikansk muskelbil någon bil med lite historia bakom sig och förstås lite motor under huven. T.ex. Corvette, Trans am(Firebird), Charger , Mustang mfl men en Firebird med 6a är ingen muskelbil tycker jag.
En amerikansk muskelbil kommer aldrig att ha en 4a med turbo, de låter för mjäkigt. De spelar ingen roll om man har en råpreppad 2 liters turbo 4a med en intercooler lika stor som en dubbelsäng, och en turbo vars impeller är som en takfläkt. Det är fortfarande lika inspirerande att lyssna på en sån motor som en 3,5hk Briggs & stratton samtidigt som nån blåser i en domarvisselpipa inuti en dammsugarpåse(simulering av turbovinandet).
Sen har jag haft både bilar med 4or och turbo, raka 6or och 4st v8or. Alla fyller sin funktion men ingen låter så underbart som en V8a
Nog om det!
Men det som gör det lite svårt att säga vad som är en muskelbil är ju att i princip alla amerikanska bilmodeller från 50-70talet har haft stora motoralternativ till sina vanliga modeller.
Fina amerikanska muskelbilar är b.la.
Mopar: Dodge Charger, Challenger, Coronet, Superbee, Plymouth Cuda, GTX , Road runner
GM: Chevrolet Corvette Camaro Chevelle ss396 Impala ss, Buick GS, Oldmobile Cutlass 442, Pontiac GTO Firebird Trans am
Ford Mustang Fairlane Galaxy Cobra, Mercury Cougar,
AMC AMX, Javelin
Det finns många fler också och tur är väl det