3389
Sök

Köpråd Golf VR6 ?

309 Inlägg
24 september 2007
Trådstartare
#1
Tjena.

Sedan min förra bil (Volvo S40) blev krockad har jag letat efter ny bil att köpa.
Då jag alltid har haft intresset av att äga en Golf3 Vr6 har jag hittat en som jag kan tänka mig att köpa. Jag undrar nu vad som kan vara vanliga fel på en sådan bil för så som jag hört är det en hel del meckande med dom bilarna. Startmotorn har lagt av och termostaten e paj. Jag träffade killen och vi lämnade in den tillsammans på verkstaden (Vi är bekanta men inte jättebra vänner eller så). Startmotorn och termostaten skulle han fixa och sedan sälja den till mig om jag fortfarande hade intresset för den. Någon som har/har haft en vr6 eller bara vet mycket om den som kan tipsa om "vanliga fel" ?

Att köra turbo är beroendeframkallande...

956 Inlägg
24 september 2007
#2
jag har hft en vr6:a..bytte birt den för 2 månader sen...själv hade jag inte ett enda problem med min...enda jag gjorde var att serva den...men det är väl det här med kamkedjan som helst ska vara bytt då...annars vet jag inte dom vanliga felen på dom

eldus veldus

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
24 september 2007
#3
Ska du köpa en som har gått en bit så MÅSTE kamkedjan vara bytt. Att lämna in en vr6a till vw för byte kan gå på ca 15 tusen,,

C H E V R O L E T <3

409 Inlägg
24 september 2007
#4
Köp min. Går klockrent förutom en absgivare som har gett upp!

160 Inlägg
24 september 2007
#5
Children-Of-Bodom skrev:
Ska du köpa en som har gått en bit så MÅSTE kamkedjan vara bytt. Att lämna in en vr6a till vw för byte kan gå på ca 15 tusen,,

Instämmer till fullo med COB. Kamkedjan med sträckare MÅSTE vara bytt och med kvitto som bevis och att den inte är bytt för allt för länge sedan. Det är oftast sträckaren som blir sliten och som sedan gör att kamkedjan blir slapp och tillslut kuggar och då har du en redigt dyrbar historia på halsen.

Var själv ute efter en VR6:a när jag letade bil i somras men fick kalla fötter efter att ha läst på VR6 forumet. Mellan 12-18k kr att byta kedja och sträckare på en VR6:a, helt sinnessjukt dyrt. Har även hört många som har haft en hel del problem med VR6:or så man bör nog vara på si vakt samt att köpa en som är nyligen renoverad och som har haft få ägare bakom sig.

huh?
10 427 Inlägg
24 september 2007
#6
Hellfire skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
Ska du köpa en som har gått en bit så MÅSTE kamkedjan vara bytt. Att lämna in en vr6a till vw för byte kan gå på ca 15 tusen,,

Instämmer till fullo med COB. Kamkedjan med sträckare MÅSTE vara bytt och med kvitto som bevis och att den inte är bytt för allt för länge sedan. Det är oftast sträckaren som blir sliten och som sedan gör att kamkedjan blir slapp och tillslut kuggar och då har du en redigt dyrbar historia på halsen.

Var själv ute efter en VR6:a när jag letade bil i somras men fick kalla fötter efter att ha läst på VR6 forumet. Mellan 12-18k kr att byta kedja och sträckare på en VR6:a, helt sinnessjukt dyrt. Har även hört många som har haft en hel del problem med VR6:or så man bör nog vara på si vakt samt att köpa en som är nyligen renoverad och som har haft få ägare bakom sig.

Hörde rykten av en kollega att det fanns nån eller några i Stockholm som gjorde bytet för 7000 inklusive grejerna.. utan kvitto då förstås. Nice to know, mera överkomligt om inte annat.


160 Inlägg
24 september 2007
#7
steifan skrev:
Hellfire skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
Ska du köpa en som har gått en bit så MÅSTE kamkedjan vara bytt. Att lämna in en vr6a till vw för byte kan gå på ca 15 tusen,,

Instämmer till fullo med COB. Kamkedjan med sträckare MÅSTE vara bytt och med kvitto som bevis och att den inte är bytt för allt för länge sedan. Det är oftast sträckaren som blir sliten och som sedan gör att kamkedjan blir slapp och tillslut kuggar och då har du en redigt dyrbar historia på halsen.

Var själv ute efter en VR6:a när jag letade bil i somras men fick kalla fötter efter att ha läst på VR6 forumet. Mellan 12-18k kr att byta kedja och sträckare på en VR6:a, helt sinnessjukt dyrt. Har även hört många som har haft en hel del problem med VR6:or så man bör nog vara på si vakt samt att köpa en som är nyligen renoverad och som har haft få ägare bakom sig.

Hörde rykten av en kollega att det fanns nån eller några i Stockholm som gjorde bytet för 7000 inklusive grejerna.. utan kvitto då förstås. Nice to know, mera överkomligt om inte annat.

Ja det är bara att gå in på VR6 forumet, finns en där som enligt rykten utför detta. Om han sedan fortfarande sitter på forumet och om han fortfarande utför jobbet vet jag ej.

Öhh
272 Inlägg
24 september 2007
#8
I min kusins VR6:a vart det nåt elfel så hela bilen brann upp... annars så vet jag att han hade problem med abs:en


Biltokig
870 Inlägg
24 september 2007
#9
steifan skrev:
Hellfire skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
Ska du köpa en som har gått en bit så MÅSTE kamkedjan vara bytt. Att lämna in en vr6a till vw för byte kan gå på ca 15 tusen,,

Instämmer till fullo med COB. Kamkedjan med sträckare MÅSTE vara bytt och med kvitto som bevis och att den inte är bytt för allt för länge sedan. Det är oftast sträckaren som blir sliten och som sedan gör att kamkedjan blir slapp och tillslut kuggar och då har du en redigt dyrbar historia på halsen.

Var själv ute efter en VR6:a när jag letade bil i somras men fick kalla fötter efter att ha läst på VR6 forumet. Mellan 12-18k kr att byta kedja och sträckare på en VR6:a, helt sinnessjukt dyrt. Har även hört många som har haft en hel del problem med VR6:or så man bör nog vara på si vakt samt att köpa en som är nyligen renoverad och som har haft få ägare bakom sig.

Hörde rykten av en kollega att det fanns nån eller några i Stockholm som gjorde bytet för 7000 inklusive grejerna.. utan kvitto då förstås. Nice to know, mera överkomligt om inte annat.

8000 är nog mer rätt... det är ett jävla jobb så det är rena fyndpriset!

Topic: Som redan nämnts så är kedjor, glidskenor mm. akilleshälen! annars vanliga bakluckerosten som på alla golf 3.... Finns en jättebra lista på saker att kolla på en bil man är intresserad av på vr6.nu - välkommen in där smile

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

309 Inlägg
24 september 2007
Trådstartare
#10
Verkar som att det är en dyr bil i drift iaf. Men men, vill man ha kul får det väl kosta lite. Tack för tipsen. Får överväga och återkomma om jag har fler frågor smile

Att köra turbo är beroendeframkallande...

982 Inlägg
24 september 2007
#11
folkskriver att kam kedjan måste vara bytt om bilen inte låter illa ?,, till vilken andliedning..själva andlednigen till att alla bilar med kedja har kedja--kedjan ska klara motorns livslängd (25000 mil )

fråga vilken vag handlare som helst

160 Inlägg
25 september 2007
#12
Beeenny skrev:
folkskriver att kam kedjan måste vara bytt om bilen inte låter illa ?,, till vilken andliedning..själva andlednigen till att alla bilar med kedja har kedja--kedjan ska klara motorns livslängd (25000 mil )

fråga vilken vag handlare som helst

Till saken är att kedjan måhända klarar motorns livslängd men det gör inte sträckare och glidskenor som med tiden slits och kedjan får ett större spel, tillslut så kan kedjan kugga och då är det kört. På en VR6:a så kan detta hända allt ifrån 10,000-25,000 mil, bara att kolla upp detta på VR6 forumet. Det lömska är på VR6:an är att det inte behöver vara något kedjerassel innan det brakar ihop så det är därför allt ska vara bytt innan man köper en sådan bil.

407 Inlägg
25 september 2007
#13
Beeenny skrev:
folkskriver att kam kedjan måste vara bytt om bilen inte låter illa ?,, till vilken andliedning..själva andlednigen till att alla bilar med kedja har kedja--kedjan ska klara motorns livslängd (25000 mil )

fråga vilken vag handlare som helst

Med en vanlig kamkedja kör du lugnt 30000 mil på, men som förgående skribent var inne på så är det en helt annan historia med Golf VR6. Läs du runt lite om just den motorn så får du se att så är fallet. Var själv ute efter en sådan bil innan och jag läste mängder om den. Har för mig att någon menade på att motorn är konstruerad fel från början och därav att kamkedjan ryker såpass snabbt på den, om det är sant eller ej vet jag inte. Min kusin har i alla fall också haft en VR6:a och konstigt nog så rök hans kamkedja också på den. Kan säga att han hade riktigt "roligt" när han bytta den. Men annars är bilen riktigt härlig och dess motorljud är något speciellt.

Biltokig
870 Inlägg
25 september 2007
#14
Vallås Locos skrev:
Beeenny skrev:
folkskriver att kam kedjan måste vara bytt om bilen inte låter illa ?,, till vilken andliedning..själva andlednigen till att alla bilar med kedja har kedja--kedjan ska klara motorns livslängd (25000 mil )

fråga vilken vag handlare som helst

Med en vanlig kamkedja kör du lugnt 30000 mil på, men som förgående skribent var inne på så är det en helt annan historia med Golf VR6. Läs du runt lite om just den motorn så får du se att så är fallet. Var själv ute efter en sådan bil innan och jag läste mängder om den. Har för mig att någon menade på att motorn är konstruerad fel från början och därav att kamkedjan ryker såpass snabbt på den, om det är sant eller ej vet jag inte. Min kusin har i alla fall också haft en VR6:a och konstigt nog så rök hans kamkedja också på den. Kan säga att han hade riktigt "roligt" när han bytta den. Men annars är bilen riktigt härlig och dess motorljud är något speciellt.

Kan nämna att efter 95 när de fick enkelkedja så skall detta problem vara avhjälpt... Och när man byter kedjorna så de nya kedjorna man köper nu har någon vinkel ändrad så att de ska slita mindre och därmed hålla bättre smile

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.


Sök