25 september 2007
Trådstartare
Hej alla motorkunniga!
Pärlan har börjat drypa mer och mer olja, jag får fylla på väldigt ofta och har alltid en generande pöl under bilen där jag parkerar. Något måste göras. Innan jag går till en verkstad vill jag gärna ha lite tips och råd på vad ni tror att läckan sitter så jag kan avgöra om priset verkstaden begär för jobbet är rimligt.
Det läcker inte från topplocket, inget syns när man tittar ovanifrån. Oljepölen är på höger sida av motorn i färdriktningen sett. Det luktar inte bränt, så oljan hamnar alltså inte på något som är varmt, typ grenröret. När jag lät en snubbe byta olja och filter åt mig så läckte det innan lite grann och även efter filtret byttes (även om det blivit värre på sistone), så det lär inte vara i själva filterinfästningen det läcker, i så fall borde det ju tajtats till när nya filtret kom på plats.
Tacksam för tips (och ja, jag har tummen mitt i näven, inga verktyg, ingenstans att vara och meka med bilen själv, så jag vill bara ha bra teorier om vilken packning som gett upp, hur illa den sitter och hur mycket en verkstad skulle kunna tänkas ta för jobbet)
/ Riktig Volvo