Ska tappa i mer glykol i kylaren till helgen. Behöver troligtvis ha i en hel liter konsentrat för kylarvattnet är väldigt "dåligt" de fryser redan vid -7 grader. Hur ska ja få upp kylarvatten på smidigast sätt ur den runda kärlet i motorrummet?
Vet inte riktigt var den sitter på golf, spec, vr6orna. Men på de flesta bilar brukar d finnas en avtappningspip med möjlighet att ansluta en slangstump, ung. samma princip som luftnipplar till bromsok. Kanske nån annan som vet var den sitter på en vr6a??? Enklaste sättet som jag kan komma på för att tapppa av om man vill slippa spill
Slanga är väl ett välbeprövat recept annars. I med en slang (typ trädgårdsslang), sug allt vad du kan o låt tryckskillnaden som blir pressa ut vattnet, funkar alltid o blir inget spill (om du siktar slangen i en annan behållare lr dyl)
eller gör som jag gjorde ..tappa ur med en vattenspruta!! sån som frissan har när man ska klippa sig när dom jävlarna blöter ens hår.. funka as bra bara dra ner och börja spruta ut skiten på marken!!
Låter som det tar ganska lång tid... En halvliter i timmen typ... Hummmm! I såfall enklare/snabbare att lossa en kylarslang.
Nu bor jag iof i norrbotten men jag tycker att man alltid ska ha 50/50 i kylaren . Dels för att det inte ska frysa förstås men en sak som är minst lika viktig är att i glykolen finns ämnen som ska skydda kylsystemet mot rost.
hur länge har glykolen varit i bilen ? skulle iaf byta ut den gammal glykol är inget att ha bättre att blanda nytt 50%glykol 50% vatten ger ca 35grader och de borde räcka
Jag har läst någonstans, vet inte var, att när glykolen blir gammal så försämras rostskyddet först. Vet inte om det är sant men så har jag läst. Därför är det bäst att tömma ur och blanda ny kylarvätska med några års mellanrum.
Inte bara rostskyddet försämras utan aven skyddet för galvaniska föreningar. Motorns aluminium och kylets mässing bildar med vattnets hjälp en kemisk förening och det är då som kylarens cellpaket bryts ned och vittrar sönder (speciellt på japanska bilar) Det här har jag förenklat lite för att slippa tråkig kemi men i stora drag fungerar det såhär Bytte nyss på en kundbil där vattnet hade samma konsistens som filmjölk Ett kylarbyte innom ett år skulle jag gissa!
Tror nog att ganska många inte vet så mycket vilken nytta glykolen gör egentligen. Det du sa om det här med galvaniska föreningar tex , det hade jag inte så mycket koll på.
Tror nog att ganska många inte vet så mycket vilken nytta glykolen gör egentligen. Det du sa om det här med galvaniska föreningar tex , det hade jag inte så mycket koll på.
För att minska risken för galvaniska föreningar ska man oxå försöka andvända glykol av god kvalitet och undvika tex ÖB och Biltema när man köper.