3729
Sök

Höja glykolmängden i kylaren

257 Inlägg
27 oktober 2005
Trådstartare
#1
Ska tappa i mer glykol i kylaren till helgen. Behöver troligtvis ha i en hel liter konsentrat för kylarvattnet är väldigt "dåligt" de fryser redan vid -7 grader. Hur ska ja få upp kylarvatten på smidigast sätt ur den runda kärlet i motorrummet?


Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
27 oktober 2005
#2
Vet inte riktigt var den sitter på golf, spec, vr6orna. Men på de flesta bilar brukar d finnas en avtappningspip med möjlighet att ansluta en slangstump, ung. samma princip som luftnipplar till bromsok. Kanske nån annan som vet var den sitter på en vr6a???
Enklaste sättet som jag kan komma på för att tapppa av om man vill slippa spill


60 Inlägg
28 oktober 2005
#3
Slanga är väl ett välbeprövat recept annars. I med en slang (typ trädgårdsslang), sug allt vad du kan o låt tryckskillnaden som blir pressa ut vattnet, funkar alltid o blir inget spill (om du siktar slangen i en annan behållare lr dyl)

// Tommy

Envis optimist
454 Inlägg
28 oktober 2005
#4
Ja... det stämmer ju. Slangade ur min i förrgår... Sug inte för läge bara! Glykol smakar inget vidare. haha!


460 Inlägg
28 oktober 2005
#5
Lindström skrev:
Ja... det stämmer ju. Slangade ur min i förrgår... Sug inte för läge bara! Glykol smakar inget vidare. haha!

GLYKOL ÄR GIFTIGT!!

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
28 oktober 2005
#6
Alfa_Romeo 156 skrev:
eller gör som jag gjorde ..tappa ur med en vattenspruta!! sån som frissan har när man ska klippa sig när dom jävlarna blöter ens hår.. funka as bra bara dra ner och börja spruta ut skiten på marken!!

Låter som det tar ganska lång tid... En halvliter i timmen typ... Hummmm!
I såfall enklare/snabbare att lossa en kylarslang.
Senast redigerat av GT90 (28 oktober 2005)


Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
28 oktober 2005
#7
Vaa! De sprutorna brukar ju inte va så hög genomströmning på!?? Pumpa du på som Fnn eller?  =I:>)


21 761 Inlägg
28 oktober 2005
#8
Nu bor jag iof i norrbotten men jag tycker att man alltid ska ha 50/50 i kylaren . Dels för att det inte ska frysa förstås men en sak som är minst lika viktig är att i glykolen finns ämnen som ska skydda kylsystemet mot rost.

2 122 Inlägg
28 oktober 2005
#9
hur länge har glykolen varit i bilen ? skulle iaf byta ut den gammal glykol är inget att ha bättre att blanda nytt 50%glykol 50% vatten ger ca 35grader och de borde räcka

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

21 761 Inlägg
28 oktober 2005
#10
Jag har läst någonstans, vet inte var, att när glykolen blir gammal så försämras rostskyddet först. Vet inte om det är sant men så har jag läst. Därför är det bäst att tömma ur och blanda ny kylarvätska med några års mellanrum.

736 Inlägg
29 oktober 2005
#11
Brukar inte många bilar ha en tappkran nere på själva kylaren på någon sida, snabbt och smidigt!


21 761 Inlägg
29 oktober 2005
#12
På Volvo 240 sitter det i alla fall en kran nedanför grenröret. Annars är det ju enklast som GT 90 sa, lossa nedre kylarslangen.

494 Inlägg
29 oktober 2005
#13
för hör halt glykol får väll omvänd effeckt ? eller var någon som sa till mig iaf!

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

21 761 Inlägg
29 oktober 2005
#14
Ja, det stämmer. De flesta glykolmärken ska blandas 50/50, men det finns något märke som ska blandas 60% glykol och 40% vatten har jag för mig.

460 Inlägg
30 oktober 2005
#15
Inte bara rostskyddet försämras utan aven skyddet för galvaniska föreningar.
Motorns aluminium och kylets mässing bildar med vattnets hjälp en kemisk förening och det är då som kylarens cellpaket  bryts ned och vittrar sönder
(speciellt på japanska bilar)
Det här har jag förenklat lite för att slippa tråkig kemi men i stora drag fungerar det såhär
Bytte nyss på en kundbil där vattnet hade samma konsistens som filmjölk
Ett kylarbyte innom ett år skulle jag gissa!
Senast redigerat av carawelle (30 oktober 2005)

21 761 Inlägg
30 oktober 2005
#16
Tror nog att ganska många inte vet så mycket vilken nytta glykolen gör egentligen. Det du sa om det här med galvaniska föreningar tex , det hade jag inte så mycket koll på.

460 Inlägg
30 oktober 2005
#17
Vogge skrev:
för hör halt glykol får väll omvänd effeckt ? eller var någon som sa till mig iaf!

Fryspunkten på oblandad glykol är -17 grader celcius

460 Inlägg
30 oktober 2005
#18
Drönirettab skrev:
Tror nog att ganska många inte vet så mycket vilken nytta glykolen gör egentligen. Det du sa om det här med galvaniska föreningar tex , det hade jag inte så mycket koll på.

För att minska risken för galvaniska föreningar ska man oxå försöka
andvända glykol av god kvalitet och undvika tex ÖB och Biltema när man köper.


Sök