bjurssebbe skrev:
John87 skrev:
Jag är kass på 240, men 740 har jag haft en så jag tar dom modellerna.
Det finns två olika GLT-modeller.
GLT 16v ser ut som en Turbo, har 16 ventiler med 159 hästar och har lite mer utrustning än GL.
GLT (även GL/T) ser ut som en Turbo, har lilla GL-motorn på 118hk och har utrustning som elhissar/elspeglar, centrallås och sånt.
GLE är en GL fast med mer motor. Har i vissa fall sett lite mer utrustning i dom som elhissar t.ex. 130hk ungefär.
GL är standardmodellen utan massa krims-krams.
Säkert glömt nåt, skriver lite snabbt eftersom jag sitter på jobbet
GLE har ju även krom på dörrlisterna på 740 och hel kromad grill
GLT och GL/T har ju svarta lister runt dörrarna
De "riktiga" GLE-bilarna (innan GLE enbart blev ett tillbehörspaket) hade även en mer exklusiv plyshklädsel som standard jämfört med den vanliga i tyg på GL.
GLT hade, förutom svarta lister istället för krom även svart "maskering" eller vad man skall säga mellan baklamporna samt "räfflad" bakre sidoruta
Om vi sammanfattar det hela lite då, även fast de allra flesta redan gjort det
Volvo 740:
GL (Grand Luxe): Började tillverkas 1985 med en B230A (förgasare på 112hk) samt M47 (5-växlad)
Senare tillkom även B230K, en knepig "automatförgasare" eller vad man skall kalla det på samma antal hk. Även där med M47.
Vid 1987 kom även den nya insprutningsmotorn B230F på 116hk. Den motorn ersatte 230A & K och den fanns kvar fram till 740 slutade tillverkas 1992. (Bytte dock styrsystem från 1991 års modeller till Regina-systemet)
GLE (Grand Luxe Executive): Tillverkades från 1984 och hade en mekanisk insprutningsmotorn med beteckning B230E på 131hk. Bilar med den motorn fick även den starkare lådan M46 4-växlad + overdrive)
Skillnaden utseendemässigt var kromade lister samt mer exklusiv klädsel. I många fall självklart mer utrustning i dessa mer "eleganta" bilar.
När kattkraven började bli allt mer aktuella runt 88-89 skrotades B230E-motorn och ersattes av den vanliga F-motorn.
GLE gick då vidare till att vara enbart ett utrustningspaket, och hade då samma inredning/motor som vanliga GL.
GLT (Grand Luxe Turismo): Introducerades 1988 och fanns som både 8v-alternativ på 116hk eller 16V på 159hk. Båda modellerna fick M46-låda som standard.
Det som skiljer GLT utseendemässigt är att alla kromlister är svarta, man har "svart maskering" mellan bakljusen vid regplåten samt räfflade bakre sidorutor.
Levererades även på 15" Draco-fälgar från fabrik. (Satt på Turbo, samt GLT-modellerna)
GL/T som en del heter i regbevis syftar just på att det är en GL med GLT-paket. Dvs GL-motor, men samma utrustning/utseende som GLT. (Elhissar fram, elspeglar samt ABS var med i detta paket)
Sista årmodellen av 740 (1992) fanns det även en SE-version med B230FD-motorn samt utrustningspaket)
Sedan finns det ju en del annat att ta upp också gällande 740/760 TIC, Blackline-paket, Vinterpaket (med diff) etc etc. Men nu har vi en grund iaf