har bytat lamporna o kopplat in en st lilla kabel med för att nivåregleringen ska funka,men varför går lamporna upp när ja rör vredet inne i bilen? ska väl gå ner,eller...MEN hur kan jag få dom till att röra sig automatiskt när man startar bilen som det gör på volvo bilar som har xenon från fabrik?Det e mitt problem,får man automatiskaljusregleringen att funka som på orginal bilar så e de inga problem på besikt, så vet någon var ja kan ta ström ifrån o få det till att funka??? Kan nå mig på mobilen om det e svårt att förklara här,0703484417
rätt mig om jag har fel med e de inte så att på bilar med xenon sitter där en givare fram och en givare bak som känner av hur bilen står och hur ljuset då ska stå. dessa givare har du inte på din bil, och då lär de inte fungera?
vet ej om man kan lösa de på nåt annat sätt.
som sagt rätt mig om jag har fel men har för mig det fungerar så..
sitter säkert nåt syrdon till xenon lamporna också.
Det har du rätt i,dom sa det på volvo om givarna,men tänkte om man kan få det till att funka ändå,finns kanske något snille här,hehe. men varför rör sig lamporna upp när ja rör den manuella nivålusregleringen inne i bilen?
Men om bilen din inte har xenon på halvljuset i orginal så är det olagligt och om besiktningen är vaken så blir det ombesiktning. Du kan ju alltid behålla orginalarmaturerna och byta vid besiktning.
/Göran
Arai75 skrev:
har ju bytat till 05ans lampor,där e ju bi-xenon
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Men om bilen din inte har xenon på halvljuset i orginal så är det olagligt och om besiktningen är vaken så blir det ombesiktning. Du kan ju alltid behålla orginalarmaturerna och byta vid besiktning.
/Göran
Arai75 skrev:
har ju bytat till 05ans lampor,där e ju bi-xenon
Grejen är väl att det är tillåtet om man har automatisk nivåreglering + högtrycksspolning på lyktorna? Vet inte om det behövs en reg. besiktning dock.
| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Så vitt jag vet så måste bilen från fabrik vara utrustad med automatisk nivåreglering och xenon. Du får gärna rätta mig om du har läst annat på tex vv:s sidor.
/Göran
Phaetoon skrev:
Grejen är väl att det är tillåtet om man har automatisk nivåreglering + högtrycksspolning på lyktorna? Vet inte om det behövs en reg. besiktning dock.
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Om bilen ej har xenon går det bra att konvertera om man får tillåtelse från volvo, och som jag har tänkt konvertera min så måste jag plocka diverse delar från SS, men som sagt väntar på svar från saab om tillåtelse samt restriktioner..
Det som krävs är automatiskt nivåreglering, på saab är det givare på bakaxel samt länkarm högtrycksspolning på strålkastarna
samt en reg.besiktning är att rekommendera så att du har papper på det.
Ja och där var nog problemet.... Volvo är kroniskt tvärtjuriga. Dom ser nämligen noll business i detta och visar dig hellre på en ny bil med Xenon från fabrik.
Får man papperet (undrar just vad det heter, för allt sådant här måste det finnas ett processhanterat dokument i systemets Sverige) så krävs i alla fall en regbesiktning.
Dessutom undrar jag vem som tar på sig att verifiera systemets funktion när man har monterat in det själv. För det är just det som billtillverkarna gör - verifierar funktionen hos nivåregleringen och skriver under ett certifieringspapper för en viss bilmodell.
/Göran
Martan skrev:
Om bilen ej har xenon går det bra att konvertera om man får tillåtelse från volvo,
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI