lonewolf-holm skrev:
Knappt så kortet hadde torkat så var man chaffis till polarn i hans trimmade 164E å så kom det
en Musse till byn som ville raca å upp på byns raka gick det å där sade något i ryggraden att man
ville ha alla passagerarna ut ...
Racet gick å man fick en ledning å så lossna växelspaken...
//Wolman
Låter ju nästan som om din polare skulle ha lagt trimpengarna på att köpa silvertejp till bilen istället så den håller ihop
Måste ju ha varit antingen en riktig skrothög eller en jäkla kraft i din högernäve om du lyckades slita av växelspaken
Jag har faktiskt inte råkat ut för nånting särskilt allvarligt trots att jag ofta har "farthållningproblem" på 90-sträckor.
Demolerade ett rådjur, tror det bara var ett kid, för nått år sedan med min 9000CD -89 när jag var påväg hem från en polare som jag kört hem. Jag kom farandes i typ 90-100KM/H (bilen köptes för 1500kr = inte superskick = allt över 100KM/H var skrämmande med alla konstiga ljud och vibrationer
) och rådjuret kommer uthoppandes från skogen på vänster sida. Ser bara någonting röra sig i ögonvrån och hinner knappt ens reagera på vad som händer. Rådjuret träffade bilen med huvudet på vänster sida av grillplasten som knäckte ett par "plastribbor" och resten av kroppen liksom vek sig runt vänstersidan av bilen. Vänster framskärm var (är) rejält rostskadad så den trycktes in en bit och vi misstänker att rådjuret skar upp buken på nån kant av skärmen för det var typ nån grön-grå massa "sprutad" över hela vänstersidan av bilen, såg ungefär ut som om man kör gräsklipp i en mixer och låter det ligga lite i solen
Efter smällen så flög väl rådjuret en sisådär 10 meter kanske tillbaka in i skogen, letade ett tag men eftersom det var mörkt ute och jag inte hade någon ficklampa el. dyl. så var det ganska meningslöst att ens försöka.
Ringde snuten (såklart) som skulle skicka en jägare till platsen för att ta hand om djuret så jag plockade fram den där papperslappen man ska markera viltolyckor med och hängde den i ett träd ungefär där jag trodde att det hänt (hade ju tagit kortet ganska nyligen då och frös totalt så bilen fortsatte ju en bit innan man kom på att man kanske skulle bromsa och med slitna däck + bromsar så rullade bilen en bit) och jag trodde ju att slutet var nära för min del iaf när det gällde kortet men snuten sa bara nånting typ "bra att du ringde, vi skickar en jägare. Tack och hej." Blev ju helt paff men jag fixade ovanstående lapp, glodde in lite mot skogen men såg inget och satte mig i bilen och körde hem.
Efter det luktade det våt hund (läs grillat rådjur) i bilen varje gång man satte på värmen i bilen ett bra tag efter "demoleringen" av rådjuret
Enda skadorna bilen fick var det där i grillen och att framskärmen trycktes in, annat än det så klarade bilen sig oskadd, rätt otroligt även om det ju inte var en frontalkrock med rådjuret. Vill nog inte veta vad som hade hänt om det hade varit en älg istället....
Fick sladd förra vintern och bilen snurrade 180° och ställde sig med ett av framhjulen hängandes i diket, inget blev skadat men det var ju irriterande att inte komma bort själv från en sån liten skitgrej (Saab 9000 = FWD) så bilen fick dras bort och sen körde jag hem, inget mer med det heller. Och det var förresten inne i byn och vinterväglag så det gick ju inte fort heller, höll nog bara 40-45.
Det är som sagt det enda jag råkat ut för hittils men med min vanliga otur så lär det väl komma värre grejor i framtiden :S
Morsan däremot har ju varit av vägen några gånger och en av gångerna parkerade hon bilen mellan två stora björkar, var typ bara centimetrar fritt på båda sidorna av bilen så hade bilen kommit antingen två-tre decimeter åt vänster eller höger så vet jag inte vad som hänt. men hon klarade sig som sagt och man kan ju bara hoppas att hon kör försiktigt nu