2586
Sök

blinkande oljelampa

388 Inlägg
10 oktober 2007
Trådstartare
min pljelampa blinkar på tomgången men jag har inte en aning om varför. oljan är nyligen påfyld så den borde det inte vara! några förslag?

tack på förhand

100 Inlägg
10 oktober 2007
Då har du för lågt oljetryck.. kanske oljepumpen som börjar bli trött..

Jag har nog råkat ut för alla fel på mina bilar. nackdel: Många gånger dyrt, Fördel: Man lär sig till nästa gång

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
10 oktober 2007
Smuurf skrev:
min pljelampa blinkar på tomgången men jag har inte en aning om varför. oljan är nyligen påfyld så den borde det inte vara! några förslag?

tack på förhand

"Borde inte vara nån fara".
Är du säker på att det finns tillräckligt med olja i motorn eller antar du bara det?

Jag antog att det va mycket olja i min bil, men när jag kollade idag så va det nästan tomt wink

Annars är min gissning oljepumpen eftersom lampan tycker på dåligt oljetryck.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

388 Inlägg
10 oktober 2007
Trådstartare
ja jag vet att det är tillräkligt med olja för jag fyllde på den förra veckan och kollade senast idag om det var bra och det var fullt som jag anade smile så ni tror att oljepumpen kan vara trötter?

510 Inlägg
10 oktober 2007
Smuurf skrev:
ja jag vet att det är tillräkligt med olja för jag fyllde på den förra veckan och kollade senast idag om det var bra och det var fullt som jag anade smile så ni tror att oljepumpen kan vara trötter?

ja det tror vi (: Var så även på min (: hehe ..

Stolt tvåbarnsfar
548 Inlägg
10 oktober 2007
Lånar tråden lite! Min oljelampa blinkade till när jag gjorde en kraftig inbromsning! Det gjorde det två ggr har olja i motorn! Saab 9-5 Aero -03. Vad kan vara mysko där? Har aldrig gjort så tidigare vad jag vet!

-Mike-

"audiot"
287 Inlägg
11 oktober 2007
Kan bero på att det börjar bli dåligt med olja. När du nitar flyger oljan fram i tråget och då är det inte mkt olja kvar att hålla oljemätaren nöjd, alltså piper den för att bilen tror att det är tomt med olja.  Kolla upp oljenivån och se om det börjar bli lågt.

"... Vi hamnade i alla fall inte på taket"

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
11 oktober 2007
oumi skrev:
Kan bero på att det börjar bli dåligt med olja. När du nitar flyger oljan fram i tråget och då är det inte mkt olja kvar att hålla oljemätaren nöjd, alltså piper den för att bilen tror att det är tomt med olja.  Kolla upp oljenivån och se om det börjar bli lågt.

Precis.....

En gång Volvo, Alltid Volvo

736 Inlägg
11 oktober 2007
Om det verkligen är dåligt oljetryck, brukar bara lampan lysa när motorn är varm. När motorn är kall är oljan tjock och då brukar oljetrycket inte vara några problem. I många instruktionböcker står att oljelampan kan tändas vid tomgång om man kört riktigt hårt innan, då oljan är så varm, men detta ska vara undantag. Blinkar lampan även när man startar skulle jag nog byta givare.

100 Inlägg
11 oktober 2007
frasse4 skrev:
Om det verkligen är dåligt oljetryck, brukar bara lampan lysa när motorn är varm. När motorn är kall är oljan tjock och då brukar oljetrycket inte vara några problem. I många instruktionböcker står att oljelampan kan tändas vid tomgång om man kört riktigt hårt innan, då oljan är så varm, men detta ska vara undantag. Blinkar lampan även när man startar skulle jag nog byta givare.

Lampan kan även lysa när oljan är kall eftersom att oljan då är trögflytande ( tjock )
och om du då har en taskig oljepump så " orkar " den inte få upp rätt tryck .

men visst det kan vara  givaren med.. men det är bara att mäta oljetrycket så vet du.

Jag har nog råkat ut för alla fel på mina bilar. nackdel: Många gånger dyrt, Fördel: Man lär sig till nästa gång

388 Inlägg
11 oktober 2007
Trådstartare
Megavirus skrev:
frasse4 skrev:

Lampan kan även lysa när oljan är kall eftersom att oljan då är trögflytande ( tjock )
och om du då har en taskig oljepump så " orkar " den inte få upp rätt tryck .

men visst det kan vara  givaren med.. men det är bara att mäta oljetrycket så vet du.

men det ä det som är så konstigt för att den blinkar bara på tomgången när den har blivit varm och när den är kall är det inga som helst problem. fortfarande pumpen då? smile

Stolt tvåbarnsfar
548 Inlägg
11 oktober 2007
oumi skrev:

Som jag skrev "har olja i motorn"

-Mike-

Sök