3855
Sök

varför blir man "klassad" som rasist om

264 Inlägg
11 oktober 2007
Trådstartare
henkebenke skrev:
Klart du känner dig kränkt, annars hade du väl inte startat en tråd om ämnet wink

Ang. topicen "varför blir man klassad som rasist om" låter väldigt mycket som att du känner dig kränkt och påhoppad.

LÄS IGEN!!!!!
Sitter och kollar på "Vakna med the voice" och Thomas järvheden sa att om tex Özz nujen går upp på scen och drar lite halvrasistiska skämt om svenskar så är det "skitkul" och alla skrattar men om han drar skämt om invandrare så blir han klassad som rasist...
Så vad tror ni att det beror på. jag vet då inte.. är det så tabuu eller vad är det???????????????????????

dom satt och diskuterade i programmet men kom inte fram till något svar så därför startade jag denna tråden
ser mer ut som en fråga och fundering (frågetecken används ofta efter frågor eller??)
Senast redigerat av NiMroD (11 oktober 2007)

1 703 Inlägg
11 oktober 2007
Ja, det är väl i så fall Thomas järvhedens åsikt, som inte jag delar. Delar du hans åsikt?

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
11 oktober 2007
_deki_ skrev:
och folk som anmäler sånt på tv...chill..har ni inget annat för er än att sitta o ringa runt och anmäla grejer...skaffa er ett liv...man ska kunna skämta om både invandrare och svenskar..och vi ska kunns skratta tillsammans åt det

Säg då till när jag kan börja skämta om invandrare och dem skrattar åt det. Det blir ju ett jävla liv!

I do it my way

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
11 oktober 2007
Jag är inte rasist, jag hatar alla!

wink

I do it my way

671 Inlägg
11 oktober 2007
Emma87a skrev:
kohler skrev:
Ska ge ett ganska kort svar: Därför att dom vita med Hitler i spetsen har trakasserat dom svarta/mörka genom historien så nu finns det en underliggande uppfattning att dom har rätt att ge tillbaka lite... sjukt men sant. dom har lite att ta ut på "rasistiska skämt-kontot" helt enkelt medan dom vita ligger minus.

för övrigt hoppas jag att denna tråd håller sig städad roll

"rätt att ge tillbaka" ? Varför ska våran generation få ta skit för något som hände på den tiden?! Det låter ju rätt korkat i mina öron !? Det spelar väll ingen roll vad människan är för något, man ska behandla varandra med respekt! Det finns både vita, mörka, tjocka, smala, långa, korta . ja alla sorters människor som beter sig som skit.  och de ska få samma behandling . Oavsett vad!

haha blir alltid missförstådd på detta forum

jag svarade på hans fråga varför det är som det är!! jag berättar hur det ser ut i samhället och hur den allmäna moraliska synen är i samhället inte vad jag tycker!! Jo det gjorde jag visst det... jag sa att det var sjukt att det är som det är. Att visa kan skämta om andra men inte tillbaka. Tolka mej rätt!

Second is the first loser

Laddtrycks-narkoman. medlem nr: 82
426 Inlägg
11 oktober 2007
henkebenke skrev:
Ja, det är väl i så fall Thomas järvhedens åsikt, som inte jag delar. Delar du hans åsikt?

JA!

prova dra ett invandraskämt ute bland folk och se vad som händer.
Senast redigerat av street (11 oktober 2007)

/Street

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
11 oktober 2007
kohler skrev:
Emma87a skrev:
kohler skrev:
Ska ge ett ganska kort svar: Därför att dom vita med Hitler i spetsen har trakasserat dom svarta/mörka genom historien så nu finns det en underliggande uppfattning att dom har rätt att ge tillbaka lite... sjukt men sant. dom har lite att ta ut på "rasistiska skämt-kontot" helt enkelt medan dom vita ligger minus.

för övrigt hoppas jag att denna tråd håller sig städad roll

"rätt att ge tillbaka" ? Varför ska våran generation få ta skit för något som hände på den tiden?! Det låter ju rätt korkat i mina öron !? Det spelar väll ingen roll vad människan är för något, man ska behandla varandra med respekt! Det finns både vita, mörka, tjocka, smala, långa, korta . ja alla sorters människor som beter sig som skit.  och de ska få samma behandling . Oavsett vad!

haha blir alltid missförstådd på detta forum

jag svarade på hans fråga varför det är som det är!! jag berättar hur det ser ut i samhället och hur den allmäna moraliska synen är i samhället inte vad jag tycker!! Jo det gjorde jag visst det... jag sa att det var sjukt att det är som det är. Att visa kan skämta om andra men inte tillbaka. Tolka mej rätt!

Ja du är då inte ensam om att bli missförstådd hela tiden. Men det är visst smällar man får ta.

I do it my way

2 182 Inlägg
11 oktober 2007
I högstadiet hade vi en lärare som påstod att det var rasistiskt att sjunga eller spela nationalsången om det inte var nationaldagen roll

Det hela slutade med att vi satt å sjöng nationalsången i klassrummet lol

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

1 150 Inlägg
11 oktober 2007
_deki_ skrev:
och folk som anmäler sånt på tv...chill..har ni inget annat för er än att sitta o ringa runt och anmäla grejer...skaffa er ett liv...man ska kunna skämta om både invandrare och svenskar..och vi ska kunns skratta tillsammans åt det

Men de ju precis de som inte går innan hela släkten är där....

Drop Shop
926 Inlägg
11 oktober 2007
NiMroD skrev:
Sitter och kollar på "Vakna med the voice" och Thomas järvheden sa att om tex Özz nujen går upp på scen och drar lite halvrasistiska skämt om svenskar så är det "skitkul" och alla skrattar men om han drar skämt om invandrare så blir han klassad som rasist...
Så vad tror ni att det beror på. jag vet då inte.. är det så tabuu eller vad är det?? hmm

UPPSKATTAR SVAR..

Det är inte fel på invandrarna. Det är vi svenskar som är för rädda och mesiga för att säga ifrån.

Men ja, vissa har jävligt svårt att ta skämt, och det stör mig nått så in i *

Muttley
11 oktober 2007
mellowd skrev:
NiMroD skrev:
Så vad tror ni att det beror på. jag vet då inte.. är det så tabuu eller vad är det?? hmm

UPPSKATTAR SVAR..

Det är inte fel på invandrarna. Det är vi svenskar som är för rädda och mesiga för att säga ifrån.

Men ja, vissa har jävligt svårt att ta skämt, och det stör mig nått så in i *

finns en anledning till att svenskar är rädda att säga ifrån faktiskt och de beror på att vi får skit av flera personer då.!
men när en invandrare säger till så händer ju inget.

skumt nog men oftast så kan svensken klara sig själv (men får stryk för sin åsikt)

116 Inlägg
11 oktober 2007
jag är inte rasist, Blattar å rashatare är det värsta jag vet tongue

Så länge det svenska språket inte kan beskriva en V8 knall genom raka rör på papper, är det klent... Riktigt klent

TheBabe
11 oktober 2007
Jag är inte rasist heller =P Jag hatar alla lika mycket ^^

LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
11 oktober 2007
kanske inte stämmer in med tråden men iaf:P
det finns bara en sorts människor som går att skylla allt detta med nationalsången, svenska flaggan etc. och det är dem så kallade svenska "nynazzisterna". dem har tagit svenska flaggan som sin symbol. och dem som gjort detta är inga nynazzister, bara löst folk som tror dem är häftiga för att dem kan "hata" någon. men i själva verket är det bara löjliga fjortisar och folk som aldrig fick lära sig att växa upp som gör så. en riktig nynazzist syns inte i mängden. en kille som går med sletna jeans, bombajacka (stavning?) boots, och rakad skalle är ingen nynazzist, bara en otroligt töntig, fegis som tror han är tuff.

sorry var bara tvungen att säga detta för man blir så jävla förbannad på sånt där skit tongue hehe

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast

1 396 Inlägg
11 oktober 2007
Niklas1987 skrev:
I högstadiet hade vi en lärare som påstod att det var rasistiskt att sjunga eller spela nationalsången om det inte var nationaldagen roll

Det hela slutade med att vi satt å sjöng nationalsången i klassrummet lol

Vi fick inte ens sjunga nationalsången på skolavslutningen i 9:an, 2004... Vart fan är Sverige påväg?

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT

1 174 Inlägg
11 oktober 2007
Säg vem som vet det! Har slutat bry mig vad jag och svenska folket säger så spelar det ändå inte någon roll längre! kanske ska vi byta jord? ^^

Hmm.
11 oktober 2007
NiclasT skrev:
Vi fick inte ens sjunga nationalsången på skolavslutningen i 9:an, 2004... Vart fan är Sverige påväg?

Jo den frågan är vanlig, och svaret är ?

RS
886 Inlägg
11 oktober 2007
Hmm. skrev:
NiclasT skrev:

Jo den frågan är vanlig, och svaret är ?

Var det inte i nåt sportsammanhang (kommer inte ihåg om det var hockeyallsvenskan eller vad det var) där inte nationalsången sjöngs också? Det är inte ett dugg rasistiskt att sjunga nationalsången för fan! Kolla på USA som är så patriotiska, även fast dom är 10 ggr mer mångkulturella än vad vi är!? Skärpning.

Focus RS

Stolt tvåbarnsfar
548 Inlägg
11 oktober 2007
Det värsta med hela grejen är, att det inte är "Blattarna,Nysvenskar,utlänningarna" som blir diskriminerade! Det är vi svenskar som diskriminerar åt dem! Det är inte de som ringer in eller står upp för saken, det är ngn svensk,svenne som alltid skall vara så jävla duktig, förmodligen ngn politiker eller ngt som sitter och inte har ngt att göra! Omvänd politik kallas det för, sen så är det ju vårat land och då så är det helt ok att driva med svensken och då sitter den där idioten till politiker och garvar åt samma skämt som ngn drog fast då var det en utlänning som de skämtade om! Nu skrev jag "vårat land" detta var inget rasistiskt i det! Ta det inte så! Sverige är fritt åt de som sköter sig! Sen kan resten packa sin väska och flytta till Norge vare sig de är Svenskar eller Nysvenskar! Det hade inte varit ngn diskriminering om inte de dumhuvudena som ringer in och anmäler det! Det är egentligen de som diskriminerar!! Sverige i Tiden!!!!!

-Mike-

1 079 Inlägg
12 oktober 2007
Liten spekulation från min sida men kan det bero på vårt agerande under andra världskriget att vi fått ett "arv" av moralpanik att vi skäms över vårt handlande och försöker lappa ihop saker och ting i efterskott. Tragiskt det här med Svensk Moralpanik, kommer det från vår mesiga inställning att vi inte vågar säga emot, tyskarna klampade ju rakt genom Sverige vi levde länge i välfärd efter kriget pga att vi klarade oss från kriget men tjänade på det vi hade alla industrier kvar när kriget var över. När resten av Europa var sönderbombat med stora tragedier/etisk rensning de har gått vidare även fast minnet finns kvar, men nu sitter vi här som levt gott efter kriget pga vår feghet, andra länder har återhämtat sig och av någon underlig anledning är det vi som gapar mest om rasism, nazism och hakar upp sig på småsaker som negerbollar, nogger, 88:an kanske är ett sätt att kompensera ett dåligt samvete från våra förfäder. Vi ältar saker och ting så mkt att länder som var hårt indragna i kriget ifrågasätter varför vi ältar saken så mkt när vi inte ens var med i kriget, var något "the iron lady" sa kommer inte ihåg exakt vad hon sa.

Kanske svävar ut lite i ämnet men det kanske finns en sanning i det, vad vet jag, det blir nästan lynchstämning om man i ett café säger "en negerboll tack" och det är oftast medelålder/äldre som hakar upp sig och ska rätta en med "det heter faktiskt chokladboll". Men när en kompis till mig som jag växt upp med som är adopterad säger samma sak, ingen säger någonting till honom eller ens tänker tanken att rätta honom, hur kommer det sig? Väldigt underligt.... Det kanske finns en "tillgodo buffert" som tidigare sagts.

Samma sak som på krogen, de som är ute efter bråk de försöker provocera en, och sen klämmer de på en öm punkt när de säger "är du rasist?" då oftast brakar helvete lös vad man än säger svarar man på den frågan så har de fått sitt bråk och kan rättfärdiga det de var ute efter nämligen att slåss.
Senast redigerat av Madhouse (12 oktober 2007)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

Sök