Liten spekulation från min sida men kan det bero på vårt agerande under andra världskriget att vi fått ett "arv" av moralpanik att vi skäms över vårt handlande och försöker lappa ihop saker och ting i efterskott. Tragiskt det här med Svensk Moralpanik, kommer det från vår mesiga inställning att vi inte vågar säga emot, tyskarna klampade ju rakt genom Sverige vi levde länge i välfärd efter kriget pga att vi klarade oss från kriget men tjänade på det vi hade alla industrier kvar när kriget var över. När resten av Europa var sönderbombat med stora tragedier/etisk rensning de har gått vidare även fast minnet finns kvar, men nu sitter vi här som levt gott efter kriget pga vår feghet, andra länder har återhämtat sig och av någon underlig anledning är det vi som gapar mest om rasism, nazism och hakar upp sig på småsaker som negerbollar, nogger, 88:an kanske är ett sätt att kompensera ett dåligt samvete från våra förfäder. Vi ältar saker och ting så mkt att länder som var hårt indragna i kriget ifrågasätter varför vi ältar saken så mkt när vi inte ens var med i kriget, var något "the iron lady" sa kommer inte ihåg exakt vad hon sa.
Kanske svävar ut lite i ämnet men det kanske finns en sanning i det, vad vet jag, det blir nästan lynchstämning om man i ett café säger "en negerboll tack" och det är oftast medelålder/äldre som hakar upp sig och ska rätta en med "det heter faktiskt chokladboll". Men när en kompis till mig som jag växt upp med som är adopterad säger samma sak, ingen säger någonting till honom eller ens tänker tanken att rätta honom, hur kommer det sig? Väldigt underligt.... Det kanske finns en "tillgodo buffert" som tidigare sagts.
Samma sak som på krogen, de som är ute efter bråk de försöker provocera en, och sen klämmer de på en öm punkt när de säger "är du rasist?" då oftast brakar helvete lös vad man än säger svarar man på den frågan så har de fått sitt bråk och kan rättfärdiga det de var ute efter nämligen att slåss.
Senast redigerat av Madhouse (12 oktober 2007)
Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.