3630
Sök

Volvo s80r på väg ut?

Kalaskillen
246 Inlägg
12 oktober 2007
#21
John87 skrev:
fanatix skrev:
Kan det vara den här? hmm
http://www.teknikensvarld.se/bilspionen … /index.xml

Ja, de bilderna är ganska lika mot vad jag såg.
Några skillnader är det jämfört med bilen från minnet (ångrar att jag inte tog upp mobilen och fotade den!), men fortfarande väldigt likt.

Om det nu va en "vanlig" ny modell av s80'n så varför va den maskerad och saknade 90% av all inredning m.m?

Det jag undrar mest är vad i hela h*lvete gör en sån bil (om det nu va en testbil) i lilla Köping? tongue

Första tanken va ju "fan, så s80r finns ändå?!" när jag såg den.
Andra tanken va "gasa kvinna! GASA!" big_smile

Jasså i Köping? vart var de du såg den?

Varför ska man alltid behöva hålla 5-56burken rakt för att något ska komma!!? CRC uppfinn något bättre!

196 Inlägg
13 oktober 2007
#22
Kanske ingen tillfällighet att den befann sig i Köping, finns många testbilar på Getrag (fd. Volvo Personvagnar) för utprovning av nya produkter (nuförtiden fyrhjulsdrift och chassikomponenter, tidigare byggdes växellådor i Köping)

Mvh:
Thomas
Senast redigerat av Gemini__ (13 oktober 2007)

www.bimmerpower.org - för BMW-entusiaster

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
13 oktober 2007
Trådstartare
#23
Streammen skrev:
Jasså i Köping? vart var de du såg den?

Nu kommer en beskrivning som bara vi köpingsbor förstår tongue

Jag svänger in på leden vid Lidl (bor ungefär där) när jag ska till jobbet. Den kom bakom mig först så saktade jag in för att jag såg att fronten inte såg normal ut, blev lite nyfiken.
Den lägger sig i vänsterfilen och jag saktar in så att den kommer upp bredvid till rödljusen vid OKQ8/brandstationen.
Sen kör jag så jag ser baken på den ända tills den svänger av vid sista rödljusen. Mot industriområdet där.
Ingen aning vad den skulle dit att göra, kunde inte följa efter när jag va påväg till jobbet..

Bor du i Köping så borde du veta vad jag menar tongue

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
13 oktober 2007
Trådstartare
#24
Gemini__ skrev:
Kanske ingen tillfällighet att den befann sig i Köping, finns många testbilar på Getrag (fd. Volvo Personvagnar) för utprovning av nya produkter (nuförtiden fyrhjulsdrift och chassikomponenter, tidigare byggdes växellådor i Köping)

Mvh:
Thomas

Jaså?
Det visste jag fasiken inte! Vet du vart det är denna anläggning ligger?
Om det nu finns nån "central" för det här..

Det va ganska uppenbart iaf att detta inte var en "vanlig" bil utan nån form av testbil.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

424 Inlägg
13 oktober 2007
#25
NiclasT skrev:
Hoppas att den kommer ut! Synd bara att Volvo har överpriser på alla modeller! S80 V8 kostar ju 600 000:-!

Något som skulle vara rimligt är ju 400 000:- för S80 V8 och 500 000:- för S80 R! Men R:en kommer väl kosta 750 000:-....

Va?!

S80 V8 awd börjar på 498.900 kr, inget annat! Då ingår dessutom Summumpaketet som omfattar mycket i utrustningsväg. Jämför man med konkurrenterna, 5-serien, E-klass och A6 så är S80 ett kap!

Ang topic så lär vi aldrig få se en "S80 R". OM det kommer en värre version än V8 awd med 315 hk så kommer den inte heta "R".
Senast redigerat av C70 (13 oktober 2007)

196 Inlägg
13 oktober 2007
#26
C70 skrev:
Va?!

S80 V8 awd börjar på 498.900 kr, inget annat! Då ingår dessutom Summumpaketet som omfattar mycket i utrustningsväg. Jämför man med konkurrenterna, 5-serien, E-klass och A6 så är S80 ett kap!

Ang topic så lär vi aldrig få se en "S80 R". OM det kommer en värre version än V8 awd med 315 hk så kommer den inte heta "R".

Kap och kap, dessa vagnar lirar inte riktigt i samma division. Missförstå mig rätt, nya Volvo S80 är en kanonvagn dock har den en bit kvar till riktiga premiumtoppen. Och prisnivån är naturligtvis därefter.

Mvh:
Thomas
Senast redigerat av Gemini__ (13 oktober 2007)

www.bimmerpower.org - för BMW-entusiaster

424 Inlägg
13 oktober 2007
#27
Gemini__ skrev:
Kap och kap, dessa vagnar lirar inte riktigt i samma division. Missförstå mig rätt, nya Volvo S80 är en kanonvagn dock har den en bit kvar till riktiga premiumtoppen. Och prisnivån är naturligtvis därefter.

Det är just det dom gör! Volvo är inte efter....

I Sverige har väldigt många problem med detta. Dom vill inte inse att Volvo är ikapp. Åker man utomlands istället så märker man att Volvo är klassat som ett lyxmärke. Väl i klass med dom tyska konkurrenterna. Ett bra exempel på detta är AMS (automotor&sport); I Svenska AMS kan ALDRIG en Volvo vinna ett test! Det är helt omöjligt! Men läser man senaste Tyska AMS (en av världens mest ansedda tidningar) så kan man se att t.ex V70 vinner över Audi A6!

Det är väldigt lustigt. Ta bara bensinförbrukning. AMS lyckas få ett medel på ~1.2l/mil med V70 2.5T. Teknikensvärld fick istället fram 0.92...

Samma med utrymme. AMS skriver att utrymmet i V70/XC70 är yttepyttelitet, medan i princip alla konkurrenter har bättre plats. Det är den enda tidningen jag har läst som har skrivit det! Läser biltidningar från England, Tyskland osv.

Läs testet A6 Allroad mot XC70 i senaste AMS. Audin höjs över skyarna och Volvon är en katastrof. Läs sedan TeknikensVärls test mellan XC70 och A6 Allroad.

Det mest pinsamma i detta är att Tyskarna kommer undan med farliga bilar! 5-serien (E60) är FARLIG vid en sidokrock/krock bakifrån. S80 fick finaste utmärkelsen "Top Safety Pick". Nya 3-seriecabben fick underkänt i krocktest i USA samtidigt som C70 och Saab 9.3 cab fick bästa möjliga betyg "Top Safety Pick".
Senast redigerat av C70 (13 oktober 2007)

Smack that ass!!
2 953 Inlägg
13 oktober 2007
#28
MawE skrev:
ChainsOfMisery skrev:
Varför ska de lägga ner R-modellerna? Snacka om att ta bort något som verkligen stärker varumärket sad.

Wikipedia säger att följande modeller är kommande för Volvo:

    * Volvo XC60 / XC50
    * Volvo V30
    * Volvo C90
    * Volvo V90

Wikipedia är alltid wikipedia.. Infon därifrån tar jag ofta med en nypa salt...

de där kan ju inte stämma,, ska dom ge ut en till v90

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

470 Inlägg
13 oktober 2007
#29
Dom har ju lagt ner R modellelerna finns inte att beställa längre så det verkar ganska mysko....

Jag är inte bara snygg, jag är singel också!

151 Inlägg
13 oktober 2007
#30
Jag VET att dom provar att hotta till V8:an med bla kompressor ute på motoravdelningen i Torslanda, men betvivlar att den någonsin kommer att komma på svenska/utländska vägar. Framförallt inte nu när Ford ser över sin verksamhet, skulle vara om Ford säljer Volvo och att den nya ägaren säger att en värre modell ska finnas i utbudet eller att R-modellerna ska tas upp igen...
Senast redigerat av raliman08 (13 oktober 2007)

Lita aldrig på bilar, och kärringar som är hårt spacklade...

196 Inlägg
13 oktober 2007
#31
C70 skrev:
I Sverige har väldigt många problem med detta. Dom vill inte inse att Volvo är ikapp. Åker man utomlands istället så märker man att Volvo är klassat som ett lyxmärke. Väl i klass med dom tyska konkurrenterna. Ett bra exempel på detta är AMS (automotor&sport); I Svenska AMS kan ALDRIG en Volvo vinna ett test! Det är helt omöjligt! Men läser man senaste Tyska AMS (en av världens mest ansedda tidningar) så kan man se att t.ex V70 vinner över Audi A6!

Det är väldigt lustigt. Ta bara bensinförbrukning. AMS lyckas få ett medel på ~1.2l/mil med V70 2.5T. Teknikensvärld fick istället fram 0.92...

Samma med utrymme. AMS skriver att utrymmet i V70/XC70 är yttepyttelitet, medan i princip alla konkurrenter har bättre plats. Det är den enda tidningen jag har läst som har skrivit det! Läser biltidningar från England, Tyskland osv.

Läs testet A6 Allroad mot XC70 i senaste AMS. Audin höjs över skyarna och Volvon är en katastrof. Läs sedan TeknikensVärls test mellan XC70 och A6 Allroad.

Det mest pinsamma i detta är att Tyskarna kommer undan med farliga bilar! 5-serien (E60) är FARLIG vid en sidokrock/krock bakifrån. S80 fick finaste utmärkelsen "Top Safety Pick". Nya 3-seriecabben fick underkänt i krocktest i USA samtidigt som C70 och Saab 9.3 cab fick bästa möjliga betyg "Top Safety Pick".

Jag väljer att fortsätta diskutera S80n som diskussionen handlade om och inte blanda in V70. Visa mig ett test där Volvos flaggskepp tar hem segern vid direkt jämförelse med de etablerade märkena i denna klass. Har man provkört vagnen inser man att det är en förbannat bra bil (gillar Volvo, har själv ägt en och är uppväxt med dem) men det räcker inte riktigt ända fram.

Sedan håller jag med om att det är riktigt dåligt av tyskarna att E60 inte uppfyller de säkerhetsmässiga krav som torde vara en självklarhet i branschen.

www.bimmerpower.org - för BMW-entusiaster

Biltokig
870 Inlägg
13 oktober 2007
#32
C70 skrev:
Nya 3-seriecabben fick underkänt i krocktest i USA samtidigt som C70 och Saab 9.3 cab fick bästa möjliga betyg "Top Safety Pick".

Det tycker jag är jävligt intressant, läste igenom hur poängen utdelats i de olika testen som gjordes och 9-3 cabben fick faktiskt högre betyg än nya C70 i de testen där de inte var i topp båda två, hur fasen lyckas Saab göra en soft-top lika säker/aningen säkrare än en tintop-cab? -  jag säger Imponerande big_smile

Gemini__ skrev:
Jag väljer att fortsätta diskutera S80n som diskussionen handlade om och inte blanda in V70. Visa mig ett test där Volvos flaggskepp tar hem segern vid direkt jämförelse med de etablerade märkena i denna klass. Har man provkört vagnen inser man att det är en förbannat bra bil (gillar Volvo, har själv ägt en och är uppväxt med dem) men det räcker inte riktigt ända fram.

V70 = S80? tongue

ps. instämmer att det är fruktansvärt att en såpass modern bil som E60 inte uppfyller högsta säkerhetsnivå när alla andra gör det!
Senast redigerat av Mr_Gear (13 oktober 2007)

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
13 oktober 2007
Trådstartare
#33
Reichte86 skrev:
det va nog en förlängd s60r!

Varför maskerad front?
Varför hade den ingen inredning?
Varför inga ordentliga reg-skyltar?

Det är mer än längden som skiljer s60 och s80, och om det va en s60r, så va den helt ombyggd.

Jag tror inte det där va en "vanlig" bil i trafik.

EDIT:
Jaha, nu tog du bort ditt inlägg. Men jag hann att citera det iaf wink
Senast redigerat av John87 (13 oktober 2007)

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

424 Inlägg
13 oktober 2007
#34
Mr_Gear skrev:
C70 skrev:
Nya 3-seriecabben fick underkänt i krocktest i USA samtidigt som C70 och Saab 9.3 cab fick bästa möjliga betyg "Top Safety Pick".

Det tycker jag är jävligt intressant, läste igenom hur poängen utdelats i de olika testen som gjordes och 9-3 cabben fick faktiskt högre betyg än nya C70 i de testen där de inte var i topp båda två, hur fasen lyckas Saab göra en soft-top lika säker/aningen säkrare än en tintop-cab? -  jag säger Imponerande big_smile

Gemini__ skrev:
Jag väljer att fortsätta diskutera S80n som diskussionen handlade om och inte blanda in V70. Visa mig ett test där Volvos flaggskepp tar hem segern vid direkt jämförelse med de etablerade märkena i denna klass. Har man provkört vagnen inser man att det är en förbannat bra bil (gillar Volvo, har själv ägt en och är uppväxt med dem) men det räcker inte riktigt ända fram.

V70 = S80? tongue

ps. instämmer att det är fruktansvärt att en såpass modern bil som E60 inte uppfyller högsta säkerhetsnivå när alla andra gör det!

Nej, 9-3 fick inte högre betyg. Men du, tänk vad som händer om du slår runt med en bil med tygtag, jämfört med plåttak.

"V70=S80" Ja! Delvis. Dom bygger på samma 'platta' Delar all teknik! En V70 är exakt likadan som S80 fram till b-stolpen.

196 Inlägg
13 oktober 2007
#35
Anledningen till att jag skiljer dem åt är att de är riktade mot olika målgrupper.

När det i S80-broschyren går att läsa följande krävs det en hel del för att bevisa att så är fallet:

"Det finns lyxbilar. Och så finns det Volvo S80."

www.bimmerpower.org - för BMW-entusiaster

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
13 oktober 2007
#36
ChainsOfMisery skrev:
Varför ska de lägga ner R-modellerna? Snacka om att ta bort något som verkligen stärker varumärket sad.

Wikipedia säger att följande modeller är kommande för Volvo:

    * Volvo XC60 / XC50
    * Volvo V30
    * Volvo C90
    * Volvo V90

De syns ju att den som skrivit inte vart påläst.. volvo V90? De finns ju för fan redan.. är ju samma bilen som 960 fast efter 96 hette den V90 å S90

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

16 Inlägg
13 oktober 2007
#37
speedfreak racing skrev:
ChainsOfMisery skrev:
Varför ska de lägga ner R-modellerna? Snacka om att ta bort något som verkligen stärker varumärket sad.

Wikipedia säger att följande modeller är kommande för Volvo:

    * Volvo XC60 / XC50
    * Volvo V30
    * Volvo C90
    * Volvo V90

De syns ju att den som skrivit inte vart påläst.. volvo V90? De finns ju för fan redan.. är ju samma bilen som 960 fast efter 96 hette den V90 å S90

Skulle det inte kunna komma en ny V90 då eller? Dom gjorde en ny S40, då kan de likaväl bli en ny V90!

684 Inlägg
13 oktober 2007
#38
Dom bilderna från teknikensvärld har något år på nacken nu, kan säga att det var min svåger som tog dom en dag på jobbet. det är nere på plattan på sturupsflygplats. Och just den bilen är snarare en s80 V8 än en R.

Och sen var det någon som nämnde nya v90, och enligt volvo själv ska det ju komma.

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life

huh?
10 427 Inlägg
13 oktober 2007
#39
villon skrev:
Och sen var det någon som nämnde nya v90, och enligt volvo själv ska det ju komma.

Dom har ju nån konceptbil som hette VCC för flera år sen.
Ska tydligen vara den som kan komma kallas för 'V90' om
den dyker upp. Värdelöst med tanke på att det redan finns
en gammal modell med samma namn.. sad

http://www.steinerskolan.com/oscar/volvo_vcc.jpg
http://www.steinerskolan.com/oscar/NYHETER-05s16-volvo2-40_368.jpg
http://www.steinerskolan.com/oscar/NYHETER-05s16-inne2-7.jpg
http://www.steinerskolan.com/oscar/NYHETER-05s16-inne3-11.jpg
http://www.steinerskolan.com/oscar/image.jpg

Ska vara nån slags 7sitsig lyxbil.. ?? tongue


Fartygsingenjör
550 Inlägg
13 oktober 2007
#40
Just R-modellerna skulle läggas ner, dock så innebär ju inte det att volvo kommer sluta med prestige modeller. Just s80 v8 med twinturbo skulle vara klar att visas till våren har jag läst nånstans.

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis


Sök