4296
Sök

Störtbur o stolar i en Volvo 740

Legitimerad Lamphållare
369 Inlägg
12 oktober 2007
Trådstartare
#1
Jag ska lätta och slänga in en störtbur i min volvo 740, men då säger några polare att den aldrig kommer klara besiktningen pga att den kommer ha vassa kanter, har tänkt o sätta alu durk för dörarna o sätta dörvevarna och dörröppnaren i det, men då säger dom att det fortfarande inte kommer att gå igenom besiktningen, ska in sparco stolar och 6 punks bälten också, visst borde det klara besiktningen? någon som kan det här bra och vet säkert som kan hjälpa mig, med vad jag får och inte får göra ifall den ska klara besiktningen!!

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "

34 Inlägg
12 oktober 2007
#2
Smiley skrev:
Jag ska lätta och slänga in en störtbur i min volvo 740, men då säger några polare att den aldrig kommer klara besiktningen pga att den kommer ha vassa kanter, har tänkt o sätta alu durk för dörarna o sätta dörvevarna och dörröppnaren i det, men då säger dom att det fortfarande inte kommer att gå igenom besiktningen, ska in sparco stolar och 6 punks bälten också, visst borde det klara besiktningen? någon som kan det här bra och vet säkert som kan hjälpa mig, med vad jag får och inte får göra ifall den ska klara besiktningen!!

Vad är anledningen till att du vill ha bur i bilen? (En 116hk's volvo har ingen direkt användning för bur om den inte ska gå på isen eller i skogen, i en gatbil är det bara bökigt)
Varför skulle buren ha vassa kanter?

Bur är inga problem att registrera med, du måste göra en regbesiktning som kostar mer än en vanlig besiktning men det är inga problem om du bygger rätt.
6-punktsbältena kan du glömma, går inte att komma igenom med dom, du måste ha orginalbältena kvar. (Polisen kan ge dig böter för att du inte har bälte på dig om du kör med 6-punkts på gatan...)
Sparco-stolarna kan gå, men är besiktningsmannen kinkig är det stopp även där.

Vägen att gå är att kasta i orginalstolarna vid besiktningen för att undvika problem.

/Jocke

Audi 80 quattro ... Med plusmeny
11.074 / 200km/h

.......
2 655 Inlägg
12 oktober 2007
#3
jag va hos bil-bes och snacka me han som har hand om regg besiktningar och sånt och han sa de att racingstolar får du ha om man använder orginal bultarna/bulthålen i golvet och orginalbältet används, givetvis får du ha 4/6-punktsbälte monterat men inte lagligt att ha de på sej på gata. sen sa han att i vissa fall om man har otur och bes mannen e grinig så kanske inte stolarna går igenom om man inte visar att dom är krocktestade och sånt. men en glad å snäll gubbe släpper de igenom så länge alla orginal fästen finns.

Legitimerad Lamphållare
369 Inlägg
12 oktober 2007
Trådstartare
#4
Okej tack, var det jag ville veta=) vem har sagt att jag ska hålla motorn i orginal skick=)?

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "

228 Inlägg
12 oktober 2007
#5
Sätt i en Fia godkänd stol då ska dom inte kunna säga något..

Man schulle kansche scjhöpa sig en schaab ;)

Legitimerad Lamphållare
369 Inlägg
12 oktober 2007
Trådstartare
#6
Jo hade tänkt det=D

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "

500 Inlägg
12 oktober 2007
#7
Bara för att stolarna är FIA-godkända betyder det inte att de går igenom besiktningen. Som sagt beror på hur tjurig besiktningsgubben är.


654 Inlägg
13 oktober 2007
#8
FIA & SBP är 2 helt olika saker!
Sällan nån av dom bådas olika regler och tolkningar följs gentemot den andre.

68 Inlägg
13 oktober 2007
#9
Racing_ skrev:
Sätt i en Fia godkänd stol då ska dom inte kunna säga något..

När ja reg besikta min 240 turbo med båge å stolar så var ja tvungen å sättta i original bälten och stolar... ska man ha race stolar så måste dom varar E-godkända!!! sa dom te mej när ja var in.. tongue men annars är det inga problem om man vadderar bågen runt sitt platsern.


Legitimerad Lamphållare
369 Inlägg
13 oktober 2007
Trådstartare
#10
okej smile då får jag ta o spara en stol:P

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "

228 Inlägg
13 oktober 2007
#11
Nocturnal skrev:
Bara för att stolarna är FIA-godkända betyder det inte att de går igenom besiktningen. Som sagt beror på hur tjurig besiktningsgubben är.

Så dem som åker rally o besiktar sina bilar sätter i org. stolarna inför bes ??... Tveksamt

Man schulle kansche scjhöpa sig en schaab ;)

1 741 Inlägg
14 oktober 2007
#12
Racing_ skrev:
Nocturnal skrev:
Bara för att stolarna är FIA-godkända betyder det inte att de går igenom besiktningen. Som sagt beror på hur tjurig besiktningsgubben är.

Så dem som åker rally o besiktar sina bilar sätter i org. stolarna inför bes ??... Tveksamt

men du ska nog se att dom bilarna inte är gatreggade. och då är det ju helt andra regler.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

16 197 Inlägg
14 oktober 2007
#13
Racing_ skrev:
Nocturnal skrev:
Bara för att stolarna är FIA-godkända betyder det inte att de går igenom besiktningen. Som sagt beror på hur tjurig besiktningsgubben är.

Så dem som åker rally o besiktar sina bilar sätter i org. stolarna inför bes ??... Tveksamt

en rallybil som e "gatreggad" får endast köras på allmän väg till å från tävling/transportsträckor.

föraren måste ha rally "mundering" på sig..


som sagt FIA å SBP har inget me varann å göra..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 002 Inlägg
14 oktober 2007
#14
Smiley skrev:
Jag ska lätta och slänga in en störtbur i min volvo 740, men då säger några polare att den aldrig kommer klara besiktningen pga att den kommer ha vassa kanter, har tänkt o sätta alu durk för dörarna o sätta dörvevarna och dörröppnaren i det, men då säger dom att det fortfarande inte kommer att gå igenom besiktningen, ska in sparco stolar och 6 punks bälten också, visst borde det klara besiktningen? någon som kan det här bra och vet säkert som kan hjälpa mig, med vad jag får och inte får göra ifall den ska klara besiktningen!!

är de bilen eller buren/bågen som kommer ha vassa kanter? självklart får du sätta in en bur o kunna få den besiktad, bara du monterar den på rätt sätt osv. sen som de säger måste ha org bältet kvar, sen kan du plocka i ett 4punkt, det räcker lagomt, slipper de bli nötknäckar valsen wink heh.
en sportstol som är godkänd av sbp borde va helt okej, säljs så otroligt mkt sportstolar som sagt.

lycka till med arbetet! smile

"Det är slut med bilen den dagen då det kostar mer att parkera den än att köra med den"
______________________________

1 741 Inlägg
14 oktober 2007
#15
Gräsberg skrev:
[
är de bilen eller buren/bågen som kommer ha vassa kanter? självklart får du sätta in en bur o kunna få den besiktad, bara du monterar den på rätt sätt osv. sen som de säger måste ha org bältet kvar, sen kan du plocka i ett 4punkt, det räcker lagomt, slipper de bli nötknäckar valsen wink heh.
en sportstol som är godkänd av sbp borde va helt okej, säljs så otroligt mkt sportstolar som sagt.

lycka till med arbetet! smile

glöm inte nu att han måste regga buren åxå.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

.......
2 655 Inlägg
14 oktober 2007
#16
här godkänner dom iallfall race stolar så länge man har använt orginal golvfästena och byggt ett vettigt fäste ifall stolarna inte passar.
en bekant som ja pratat me har kört så i flera av sina bilar me likadana stolar som ja ska köpa och han har besiktat me sånna stolar då han använde orginal golvfästena och hade svetsat 4kants profiligt rör mellan fästena för stolen och sruvat fast igenom dom och de hargått igenom, ska göra samma sak me min...

1 827 Inlägg
14 oktober 2007
#17
Jag har i alla mina bilar gått igenom med sportstol genom besiktningen...

Dock när du reggar in buren på regbesiktning så måste du ha orginalstolar. Tänk nu dock på att det finns väldigt många regler du ska följa när du monterar fullbur för att den ska bli godkänd på regbesiktningen.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

539 Inlägg
10 november 2007
#18
Gräsberg skrev:
Smiley skrev:
Jag ska lätta och slänga in en störtbur i min volvo 740, men då säger några polare att den aldrig kommer klara besiktningen pga att den kommer ha vassa kanter, har tänkt o sätta alu durk för dörarna o sätta dörvevarna och dörröppnaren i det, men då säger dom att det fortfarande inte kommer att gå igenom besiktningen, ska in sparco stolar och 6 punks bälten också, visst borde det klara besiktningen? någon som kan det här bra och vet säkert som kan hjälpa mig, med vad jag får och inte får göra ifall den ska klara besiktningen!!

är de bilen eller buren/bågen som kommer ha vassa kanter? självklart får du sätta in en bur o kunna få den besiktad, bara du monterar den på rätt sätt osv. sen som de säger måste ha org bältet kvar, sen kan du plocka i ett 4punkt, det räcker lagomt, slipper de bli nötknäckar valsen wink heh.
en sportstol som är godkänd av sbp borde va helt okej, säljs så otroligt mkt sportstolar som sagt.

lycka till med arbetet! smile

dock får man inte bes med 4punkt lr 6 punkt.. måste va 3punkt.. bara för att man ska kunna röra sig å se alla vinklar m.m..

MVH


Flickspanare
728 Inlägg
11 november 2007
#19
Stolarna har ingen med bes att göra. Du får inte ha 4-punkt eller 6-punkts bälten. Original bälterna ska vara kvar! Har hört om vissa bilar som besiktigat med bur med om jag fattat det hela rätt så beror detta på besiktningsmannen humör om det går igenom med bur eller ej !

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..

87 Inlägg
11 december 2007
#20
Eisenhut skrev:
Jag har i alla mina bilar gått igenom med sportstol genom besiktningen...

Dock när du reggar in buren på regbesiktning så måste du ha orginalstolar. Tänk nu dock på att det finns väldigt många regler du ska följa när du monterar fullbur för att den ska bli godkänd på regbesiktningen.

Är det skillnad på regler mellan halv och fullbur ?



Sök