3479
Sök

Tänker Ni På Säkerheten När Ni Köper En Bil ?

Smålänning
7 883 Inlägg
13 oktober 2007
#21
Fast det är klart, skulle jag köpa en splitt ny bil hade jag köpt en säker bil.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

671 Inlägg
13 oktober 2007
#23
Det e verkligen inte prio 1 ... men förmodligen kommer det hamna längre upp på prioskalan när man får barn å så...

och som några skrev: köper man en premiumbil så får man säkerhet på köpet smile

Second is the first loser

Zoom Zoom
381 Inlägg
13 oktober 2007
#24
hmm nja tänkte inte så mycket på säkerheten när jag köpte min bil men den har ju 2x airbag och en stor motor som skyddar om ja skulle fronta wink

Power is Nothing Without Control

820 Inlägg
13 oktober 2007
#25
Jag har inte tänkt krocka. wink
Jag använder iofs alltid säkerhetsbälte.
Vana från nyare mondeon som har ett jävla larm som varnar om det. låter som ett larm, hemskt.
Jag brukar sikta på att krocka med bilar som är mindre än min. smile

371 Inlägg
13 oktober 2007
#26
Kom till att tänka på en sak. Det finns ju olika former av säkerhet. Aktiv och passiv har jag för mig att det kallas? Exempelvis är ju min saab ganska krocksäker, men samtidigt så är bromsarna inte särskilt bra och köregenskaperna i övrigt lämnar ju en del att önska...

Rednik skrev:
http://youtube.com/watch?v=DZWy_fASSiQ
http://youtube.com/watch?v=F06LjugtIUo

Helt sjukt...

http://www.youtube.com/watch?v=f7rrk3ZjN-I Trodde knappt att en bil kunde vara så vek innan jag såg det här neutral

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
13 oktober 2007
#27
Säkerhet va en sak jag inte ens la en tanke på när jag köpte bilen.

Det står "Airbag" i princip överallt i bilen så jag antar att den inte är allt för farlig att krocka med. Krockkuddar både för förare och passagerare samt sidokrockskuddar borde ju skydda lite tongue

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

1 661 Inlägg
13 oktober 2007
#28
Jag är oehört säkerhetsmedveten, så det blev en Alto...
haha smile

Vr4an är säker iallfall.

371 Inlägg
13 oktober 2007
#29
wh0re skrev:
Jag har inte tänkt krocka. wink
Jag använder iofs alltid säkerhetsbälte.
Vana från nyare mondeon som har ett jävla larm som varnar om det. låter som ett larm, hemskt.
Jag brukar sikta på att krocka med bilar som är mindre än min. smile

Jag tror inte att han som strök med på R40 här i Borås hade det i planerna heller. Plötsligt händer det, och då gör det väldigt ont om man inte sitter i en säker bil.

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

Avstängd
92 Inlägg
13 oktober 2007
Trådstartare
#30
har ni sett videon den svenska där en S KLASS krockar med liten bil.den lilla bilen stannar till som kört i en vägg.mercan bara gräver in i lilla bilen.halvägs.sen separeras bilarna.den lilla är heeelt sabb.medans mercan har lyset sönder och lite böjd motor huv bara

det är det jag menar.inte singel olyckor.utan om en annan kör in i fronten på dig
i fyllan eller nått skit.vad händer om du har en trygg bil.eller liten skit.de det som är värst
när två bilar FRONTAR
Senast redigerat av FREE30 (13 oktober 2007)

It Get´s Only Better

527 Inlägg
13 oktober 2007
#31
Jag bryr mig inte för fem öre.
Så länge det är säkrare än att köra ATV eller hoj så är jag nöjd!

Kör man som man ska så är risken ganska liten för en våldsam kollision anser jag. De flesta olyckor är självförvållade.
Jag kör aldrig bil vid kraftig snöbildning, det är också att utsätta sig för onödigt stora risker.

Jag kör en Daewoo/Chevrolet Matiz :-)

Krockkudde, bilbälte och byggd som Smart bilen med kraftig bur och 3-stjärnor i Euro-NCAP, det duger...
Jämfört med 80-tals bilarna så är säkerheten i denna och många andra av dagens småbilar utomordentlig.

Solfilmsmontör på Mellby Solfilm
605 Inlägg
13 oktober 2007
#32
Säkerhet var ett ord som inte fanns hos mig alls då det gällde val av bil för några år sedan...det var då Miatan köptes....
Men efter att blivit frontad av en knäppgök på fel sida vägen förra hösten så är säkerhet ngt som absolut finns med vid val av bil!
Som tur var så satt vi i sambons stabila Audi när det smällde....vill inte ens fundera på hur det hade kunnat gå i Miatan...usch..

Men visst lite sugen e jag allt på små roliga bilar fortfarande...tongue:S

mellbysolfilm.se - monterar solfilm till din bil!

SKÅNING
1 215 Inlägg
13 oktober 2007
#33
Loffe123 skrev:
Jag bryr mig inte för fem öre.
Så länge det är säkrare än att köra ATV eller hoj så är jag nöjd!

Kör man som man ska så är risken ganska liten för en våldsam kollision anser jag. De flesta olyckor är självförvållade.
Jag kör aldrig bil vid kraftig snöbildning, det är också att utsätta sig för onödigt stora risker.

Jag kör en Daewoo/Chevrolet Matiz :-)

Krockkudde, bilbälte och byggd som Smart bilen med kraftig bur och 3-stjärnor i Euro-NCAP, det duger...
Jämfört med 80-tals bilarna så är säkerheten i denna och många andra av dagens småbilar utomordentlig.

jojo tester är ju bra men hur funkar det i verkligheten jag har en volvo 240 som e minst lika säker som din matiz, om jag hade en sån bil så skulle jag vara rädd för att köra öven en pant burk

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

527 Inlägg
13 oktober 2007
#34
Smart och Matiz saknar deformationszoner som Volvo 240 har mycket av. Däremot så sitter man i en säker stålbur. Så länge man krockar med andra bilar som har deformationszoner så borde man klara sig rätt bra, men så fort man krockar med något fast föremål så kommer G-krafterna i krocken bli avsevärt värre än om man krockade med en bil med deformationszoner likt en 240.

http://www.youtube.com/watch?v=XtOIfW2K2Hk
http://www.youtube.com/watch?v=zeCIuOOSepA
http://www.youtube.com/watch?v=hyDtrum7D0g

Som ni ser så håller bilarna ihop otroligt bra vid krock, att krocka med en Matiz eller Smart blir som att bli träffad av en solid kula, och så länge det man träffar inte är solid så torde man klara sig väldigt bra.
Senast redigerat av Loffe123 (13 oktober 2007)

196 Inlägg
13 oktober 2007
#35
Verkligen en stabil konstruktion, säkerhetsburen verkar helt intakt i båda krockarna.

www.bimmerpower.org - för BMW-entusiaster

527 Inlägg
13 oktober 2007
#36
Fiaten viker sig på mitten och skrynklas ihop smo ett dragspel, totalt värdelös!
Så att dra alla småbilar över en kam är fel enligt min mening.
Senast redigerat av Loffe123 (13 oktober 2007)

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
13 oktober 2007
#37
Jag tänkte ganska mycket på säkerhet när jag köpte min A4. Väldigt bra förstabil med dubbla airbag ifram, nya sommar och vinterhjul osv.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

51 Inlägg
13 oktober 2007
#38
Jag tänkte inte alls på säkerheten. Dock så körde jag av motorvägen i vintras i 110 km/h in i ett berg. Då var jag glad att jag inte hade nån micra eller liknande... Det där med att gamla volvo inte ska vara krocksäkra (som vissa gillar att påstå) håller jag inte med om! Gick att köra bilen hem 4 mil (blev bärgad och ställd på rejmes först)...

196 Inlägg
13 oktober 2007
#39
-CrazyDriver- skrev:
Gick att köra bilen hem 4 mil (blev bärgad och ställd på rejmes först)...

Ja då var det inga 110km/h in i ett berg, det förstår du väl själv?

www.bimmerpower.org - för BMW-entusiaster

1 661 Inlägg
13 oktober 2007
#40
Loffe123 skrev:
Smart och Matiz saknar deformationszoner som Volvo 240 har mycket av. Däremot så sitter man i en säker stålbur. Så länge man krockar med andra bilar som har deformationszoner så borde man klara sig rätt bra, men så fort man krockar med något fast föremål så kommer G-krafterna i krocken bli avsevärt värre än om man krockade med en bil med deformationszoner likt en 240.

http://www.youtube.com/watch?v=XtOIfW2K2Hk
http://www.youtube.com/watch?v=zeCIuOOSepA
http://www.youtube.com/watch?v=hyDtrum7D0g

Som ni ser så håller bilarna ihop otroligt bra vid krock, att krocka med en Matiz eller Smart blir som att bli träffad av en solid kula, och så länge det man träffar inte är solid så torde man klara sig väldigt bra.

Jävlar, jag blev impad. Kanske skulle byta bort Alton. wink


Sök