3456
Sök

Nån som kan hjälpa mig med en lådritning till JL Audio 3v2 D4

1 129 Inlägg
15 oktober 2007
Trådstartare
Jag byggde för ett tag se en portad låda på runt 49L till min jl 3v2 D4 12a, men tycker att resultatet blev sämre än va ja hade planerat och har inte klarat att förbättra så mycke utan att behöva bygga om lådan heller. Så jag undrar om nån kan kolla vilken lådtyp o storlek basen passar bäst i om lådan byggs runt 40Hz

Bilen är en Opel astra G kombi.

21 761 Inlägg
15 oktober 2007
På vilket sätt låter den inte som du har tänkt, för lite/mycket djupbas, för lite/mycket dunk?

Som det ser ut i mitt lådprogram så borde den spela ganska bra allroundbas i en 50 liters låda avstämd till 35-40 Hz, ingen överdriven dunk iaf. Grupplöptiden verkar vara ganska jämn också, inte någon jättepeak.

1 129 Inlägg
15 oktober 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
På vilket sätt låter den inte som du har tänkt, för lite/mycket djupbas, för lite/mycket dunk?

Som det ser ut i mitt lådprogram så borde den spela ganska bra allroundbas i en 50 liters låda avstämd till 35-40 Hz, ingen överdriven dunk iaf. Grupplöptiden verkar vara ganska jämn också, inte någon jättepeak.

Den spelar en rätt svag bas från runt Under ca 45Hz, o annars spelar den rätt hyffsat. Men det låter som att basen är i en för stor låda o annars att den får för lite effekt. Men det steget ja ska ge basen basen den effekt som den behöver.

Jag tycker inte att djupet är nåt att klaga på heller + att ja har förlängt 3" portarna 1 cm som i sin tur har gjort lite skillnad.

21 761 Inlägg
15 oktober 2007
Hur långt är röret just nu?

Förresten, har du 2 st 3" rör?
Senast redigerat av Drönirettab (15 oktober 2007)

1 129 Inlägg
15 oktober 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Hur långt är röret just nu?

Förresten, har du 2 st 3" rör?

Jag har 2 st 3" rör på runt 14 cm st. Gjorde först så portarna va 7,5 cm från bakre väggen, sen så prova ja 5,5 från som ja tyckte blev för nära och nu har ja gjort om så dom är 6,5 istället.

21 761 Inlägg
15 oktober 2007
Ok.

Om lådan är på 49 liter brutto, utan bas och rör, så blir det ca 46 liter netto med både bas och rör inräknat. Med 2 st 3" rör som är 14cm långa så hamnar avstämningen på runt 45 Hz ifall det sitter en del dämpmatta på väggarna. Låter som att rören skulle vara längre för att få ner avstämningen tycker jag, men då blir det väl rörböjar också.

Annars får du göra om lådan så att rören inte behöver böjas, 22cm vill mitt program att rören ska vara för att få 40 Hz avstämning.

1 129 Inlägg
15 oktober 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Ok.

Om lådan är på 49 liter brutto, utan bas och rör, så blir det ca 46 liter netto med både bas och rör inräknat. Med 2 st 3" rör som är 14cm långa så hamnar avstämningen på runt 45 Hz ifall det sitter en del dämpmatta på väggarna. Låter som att rören skulle vara längre för att få ner avstämningen tycker jag, men då blir det väl rörböjar också.

Annars får du göra om lådan så att rören inte behöver böjas, 22cm vill mitt program att rören ska vara för att få 40 Hz avstämning.

Ja kände på mig att ja hade chansat för mycke med portarna big_smile. Detta med att ha en port som är för kort så man placerar den närmare väggen brukar ju funka i en del fall. Men ja har inge program lr nåt sånt där ja kan göra lådritningar, och tycker att det känns lite kasst att behöva fråga om hjälp varenda gång ja ska bygga en baslåda.

För att få ut 40Hz så måste ja bygga en låda som är 29,5 cm djup invändigt ifall portarna ska va 22 cm med 2a ord.

Hur stor blir skillnaden om ja bygger en sluten låda då?. Har fått tips om att den bas ja har spelar bra i ungefär 35L slutet och ja kommer nog att bygga så mycket som möjligt på djupet denna gång och med det kanske få bättre resultat HIFI mässigt.

21 761 Inlägg
15 oktober 2007
Den ser ut att kunna spela en del djupbas i 35 liter sluten, men jag har inte lyssnat på den basen och kan bara utgå ifrån programmets teoretiska beräkning. Med sluten låda så blir det i princip alltid bättre transientsvar och mer exakt återgivning, då kan du väl prova det förslaget om du vill.

Annars är mitt förslag längre rör i nuvarande lådvolym.

1 631 Inlägg
16 oktober 2007
Kan intyga att den basen fungerar bra i slutet. Har inte lyssnat på den i portad låda dock.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

1 129 Inlägg
16 oktober 2007
Trådstartare
gurenius skrev:
Kan intyga att den basen fungerar bra i slutet. Har inte lyssnat på den i portad låda dock.

Ja minns inte hur stor baslåda ja byggde först, men den var sluten. Och ja va inte nöjd med den djupbas som blev då. Så ja hoppas det blir ett bättre resultat denna gång, annars måste ja gå ner till 10"are för att få kunna bygga som ja har tänkt.
Senast redigerat av Palicuse (16 oktober 2007)

1 129 Inlägg
18 oktober 2007
Trådstartare
Jag har byggt lådan nu. Ja har ställt in steget(macaudio z2200), placerat lådan på olika sätt och fyllt lådan med dämpning. Visst spelar lådan bra och tight, men jag tror att mer effekt inte hade skadat fast det steg som ja har borde ge så mycket effekt så basen klarar sig.

1 129 Inlägg
1 november 2007
Trådstartare
Palicuse skrev:
Jag har byggt lådan nu. Ja har ställt in steget(macaudio z2200), placerat lådan på olika sätt och fyllt lådan med dämpning. Visst spelar lådan bra och tight, men jag tror att mer effekt inte hade skadat fast det steg som ja har borde ge så mycket effekt så basen klarar sig.

Efter att jag har lagt lite dämpning i lådan, skaffat ett bättre steg och provat mig fram så har basen spelat bättre. Men hur mycket skillnad tror du att det blir i frekvenserna ifa ja höjer lådvolymen en aning Drönirettab?. Basen spelar bra på de högre frekvenserna, men ja saknar fortfarande lite från de lägre. Ja vill inte göra lådan för stor så basen spelar sämre.

21 761 Inlägg
1 november 2007
Är det en sluten som du har nu, eller en basreflex?

JL:s rekommendation för basreflex är 49,6 liter netto avstämt till 30,3 Hz. Det är ju en ordentligt låg avstämning och då är slotport lämpligast med tanke på portlängden.

60 liter brutto (bas+rör är inräknat) med tre stycken 3" rör som är 36 cm långa, dämpmatta på väggarna. Då borde avstämningen hamna en bit under 40 Hz och rören kan kapas för att höja avstämningen litegrann.

Det var ett annat förslag från mig.

1 129 Inlägg
2 november 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Är det en sluten som du har nu, eller en basreflex?

JL:s rekommendation för basreflex är 49,6 liter netto avstämt till 30,3 Hz. Det är ju en ordentligt låg avstämning och då är slotport lämpligast med tanke på portlängden.

60 liter brutto (bas+rör är inräknat) med tre stycken 3" rör som är 36 cm långa, dämpmatta på väggarna. Då borde avstämningen hamna en bit under 40 Hz och rören kan kapas för att höja avstämningen litegrann.

Det var ett annat förslag från mig.

Det var inget dumt förslag, men denna gången har ja byggt slutet på ca 35L o haft dämpning i.
Senast redigerat av Palicuse (2 november 2007)

1 631 Inlägg
2 november 2007
Har tweakat lite med min idag. Den spelar på BRA måste jag säga! Följsam, detaljerad och med bra tryck upplever jag den. Spelar bakåt i en SAAB 9000. Delning 63hz/24db.

En liten EQ-höjning runt 30hz skadar dock inte, men så brukar det ju vara oavsett bas.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

1 129 Inlägg
2 november 2007
Trådstartare
Själv har ja runt 60Hz/12dB och basen spelandes bakåt för tillfället. Men det blir nog ändrat senare då ja har byggt en annan låda.

När ja höll på att ställa in ljudet så ställde ja först in enbart på steget, men tyckte inte att det räckte till riktigt. Så ja ställde lite på stereons filter oxå som hjälpte lite mer. Men ja tror att lite större lådvolym borde ge ett något bättre resultat.

1 129 Inlägg
4 november 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Den ser ut att kunna spela en del djupbas i 35 liter sluten, men jag har inte lyssnat på den basen och kan bara utgå ifrån programmets teoretiska beräkning. Med sluten låda så blir det i princip alltid bättre transientsvar och mer exakt återgivning, då kan du väl prova det förslaget om du vill.

Annars är mitt förslag längre rör i nuvarande lådvolym.

Ja ska bygga en ny låda snart. Hur mycke större volym tycker du att ja borde bygga för att få ner frekvensen lite mer?.

21 761 Inlägg
4 november 2007
Eftersom du har 35 liter med en del dämpmaterial så kan kanske 40-45 liter med dämpmaterial vara ett alternativ, då kan du labba lite med dämpmaterialet och även sätta in träklossar för att justera volymen.

Men gurenius kan nog ge bättre råd tror jag, han har ju också den basen.

1 129 Inlägg
4 november 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Eftersom du har 35 liter med en del dämpmaterial så kan kanske 40-45 liter med dämpmaterial vara ett alternativ, då kan du labba lite med dämpmaterialet och även sätta in träklossar för att justera volymen.

Men gurenius kan nog ge bättre råd tror jag, han har ju också den basen.

Vad får du för resultat i programmet?.

21 761 Inlägg
4 november 2007
Om jag jämför 45 liter med 35 liter, så är det ingen stor skillnad enligt programmet iaf. Från 40 Hz och neråt så spelar 45 liters låda aningen mer djupbas, men det rör sig bara om runt 1dB högre. Enligt teorin alltså.

Gör man lådan 55 liter, så spelar den frekvenserna under 40 Hz med ca 1,5-2dB högre tryck. Fast då börjar konrörelsen öka en del också.

Sök