4478
Sök

740 tic drar 2.5 liter milen!?

46 Inlägg
19 oktober 2007
Trådstartare
#1
Tjena jag har en 740tic 87a
men motronic, b230et, den dra ca 2.5 liter milen
vad kan det vara för fel? bilen va så när ja fick den så ja vet inte riktit vad som är gjort på den men den ska vara orginal. vad kan det vara för fel ?


48 Inlägg
19 oktober 2007
#2
volvo_figge skrev:
Tjena jag har en 740tic 87a
men motronic, b230et, den dra ca 2.5 liter milen
vad kan det vara för fel? bilen va så när ja fick den så ja vet inte riktit vad som är gjort på den men den ska vara orginal. vad kan det vara för fel ?

Alla volvo 740s, speciellt tic... drar sjuka mängder soppa, du kan nog vara lugn... volvo varvar bara = mycket soppa går åt, och dom har inget vrid, därav anledningen till att man gasar med volvo...

Live Free, Die Hard.

Smålänning
7 883 Inlägg
19 oktober 2007
#3
Seriöst svar asså...
Jag skulle kolla över alla givare. Troligast är det en av dom som gett upp. Motorlampan lyser inte? Kanke är dags för ett kompprov också.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 567 Inlägg
19 oktober 2007
#4
Även om dom drar mycket soppa så låter 2.5 liter milen lite väl mycket.. Är det NORMAL körning så borde den ju inte dra mer än 1.2-1.5 som min 940.

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
19 oktober 2007
#5
Är det förgasare på dom modellerna? Kan ju isåfall vara en GRYMT felställd sådan?

Allt för den där jävla hatten!

1 058 Inlägg
19 oktober 2007
#6
THEBADGUY skrev:
Är det förgasare på dom modellerna? Kan ju isåfall vara en GRYMT felställd sådan?

nej du tongue

PoLoud =D

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
19 oktober 2007
#7
vw_performance skrev:
THEBADGUY skrev:
Är det förgasare på dom modellerna? Kan ju isåfall vara en GRYMT felställd sådan?

nej du tongue

Där ser man tongue Har man lärt sig något nytt idag också. Det tackar jag för!

Allt för den där jävla hatten!

2 118 Inlägg
19 oktober 2007
#8
kolla så alla slangar (vacum osv.) sitter på rätt ställe, en polares 740 dock med gasare drog ca 2liter milen å han kopplade om några slangar å nu drar den normalt ca litern..

D.i.l.l.i.g.a.f

46 Inlägg
19 oktober 2007
Trådstartare
#9
aaa okej, för i bland när jag startar den så får den så mycket soppa att den dör och inte går att starta igen. så när jag tar dän stiften är den helt blöta och svarta. sen bytte jag stift och starta igen då gick det. och när man väl är ute och kör så går den lite ryckigt när man bara ger lite stöd gas.


46 Inlägg
19 oktober 2007
Trådstartare
#10
glömde också säga att tomgången litter på ca 1500varv.


46 Inlägg
19 oktober 2007
Trådstartare
#11
ingen som vet mer vad man kan kolla?


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
19 oktober 2007
#12
kolla alla slangar som sagt. sitter det nån kallstarts ventil på den? (troligen). kanske den de är fel på? lambda lampan lyser inte?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

148 Inlägg
19 oktober 2007
#13
kolla bränsletrycket...kan ju vara den lilla fina molioxen som sitter på fuelrailen som har hängt sig.
Pinsamt nog kommer jag fan inte ihåg vad den heter:S
lycka till

Low´n´slow is da shit

örebro
46 Inlägg
19 oktober 2007
#14
det gör typ min åxo:P kostar att ligga på topp:) nää men gör ett avgas test å kolla så lamda funkar(om du nu har någon) kan låta dumt men kolla läckage..kan ju va så att det dunstar bort..behöver inte vara jordens största fel..men vad vet jag:)


736 Inlägg
19 oktober 2007
#15
Stiften blir ju inte svarta av att du surar ner motorn när du ska starta. Låter som det går bra fet. Är det inte ställbart bränsletryck på dem...genom ehum bränsletrycksregulatorn, kanske nån tidigare ägare som ville köra på etanol?


46 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
#16
det är en vanlig orginal bränsteregulator


13 Inlägg
22 oktober 2007
#17
Ett tips är att kolla lmm´n, är ett inte helt ovanligt fel vilket kan resultera att du får en sjukt hög bensinförbrukning.
Se om du kan få tag i en annan lmm att testa med , tror detta kommer lösa ditt problem !
lmm på skroten brukar kosta ~1000kr om jag inte vill minnas fel
Senast redigerat av wuzz (22 oktober 2007)

Evolution Garage

SKÅNING
1 215 Inlägg
22 oktober 2007
#18
du råkar inte ha en tung gasfot? tyckte också min gammla 740tic var törstig men när man kollade upp med lungn körning så var det på ca 1,2 l/mil gasar man mycket eller kör i stan och dumpar hela tiden så går de lätt på 2,0 l/mil

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

13 Inlägg
23 oktober 2007
#19
Drar bilen 2.5L milen vid normal körning så är det garanterat något som är fel , mycket troligt att det är lmm´n som sagt.

Evolution Garage

106 Inlägg
23 oktober 2007
#20
det du bör gör e att kuta in på TPC:s hemsida å söka efter termotid-givare, det e denna som känner av om motorn e kall eller varm på motronic, e denna sönder så förutsätter boxen att motorn e kall konstant å öppnar därav kallstartsventiln i princip hela tiden, därav ditt hostande när du ger iväg, givaren sitter under 4ans insugsrör å du skall kolla upp resistansen på denna, kommer nämligen inte ihåg vad det skall vara!

Ja e som Alfons Åberg: SKA BARA!


Sök