3084
Sök

Fjäderbensstag till 740!!?!?!

Rutinerad förare av "Röda Faran"
95 Inlägg
20 oktober 2007
Trådstartare
#1
Tja undrar om någon vet vart jag kan få tag på fjäderbensstag till min 740, Pris o adress eller tele nummer!!!

Undrar också om sänkningssats osv.....

Tacksam för svar Mvh Dennis cool

Jag hade två katter som hette ett och två, ett sprang bort så nu har ja bara två kvar !!

2 201 Inlägg
20 oktober 2007
#2
har inget pris eller telefonnummer. men KG-trimning säljer

huh?
10 427 Inlägg
20 oktober 2007
#3
http://www.samsteffansson.se/ säljer fjäderbensstag till Volvo 740 för 1595:-
Man kan beställa genom lokala volvohandlaren (fraktfritt).
http://www.samsteffansson.se/products/images/Volvo/850_CSV70/95088183.JPG

http://www.kbtsafety.se/ Säljer också fjäderbensstag, mejla! Kostar väl runt 2000 spänn totalt.


Jajjemen!
1 512 Inlägg
20 oktober 2007
#5
göra eget?

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

Rutinerad förare av "Röda Faran"
95 Inlägg
21 oktober 2007
Trådstartare
#6
nja, e osäker på att göra eget alltså, men ja tackar för tipsen ska kolla upp detta snarast..... frågan e om man ska lägga pengar på att köpa ett ifrån autotech kanske hmmmmmm

Vi får se... thx

Jag hade två katter som hette ett och två, ett sprang bort så nu har ja bara två kvar !!

4 506 Inlägg
21 oktober 2007
#7
Hur mycket effekt har du i bilen? Tvekar på att du behöver ett om du kör orginal. eller små trimmat.

Kan du andas kan du dö.

213 Inlägg
21 oktober 2007
#8
_Wallis_ skrev:
Hur mycket effekt har du i bilen? Tvekar på att du behöver ett om du kör orginal. eller små trimmat.

Är väl aldrig fel med väghålling, orginalmotor eller inte......

175 Inlägg
21 oktober 2007
#9
240Mannen skrev:
_Wallis_ skrev:
Hur mycket effekt har du i bilen? Tvekar på att du behöver ett om du kör orginal. eller små trimmat.

Är väl aldrig fel med väghålling, orginalmotor eller inte......

Nej, det är det absolut inte. Men tror att han menar att det inte kommer att göra i princip någon skillnad på bilen om man inte kört riktigt hårt trimmat.

4 506 Inlägg
21 oktober 2007
#10
_Da_Man_ skrev:
240Mannen skrev:
_Wallis_ skrev:
Hur mycket effekt har du i bilen? Tvekar på att du behöver ett om du kör orginal. eller små trimmat.

Är väl aldrig fel med väghålling, orginalmotor eller inte......

Nej, det är det absolut inte. Men tror att han menar att det inte kommer att göra i princip någon skillnad på bilen om man inte kört riktigt hårt trimmat.

Presis, Har vart ganska mycket hoss Scram och jobbat, Matti där som har byggt många racebilar igenom åren, Bla Rydells Röda 850 Kombi,

Han vet vad han pratar om,
Ett exempel. EVO VI TME. Är du inte en race förare så märker du det inte enns på en sådan bil, Frågade han om det värkligen är värt att lägga 8k på ett fjäderbenstag som en kundbil hade. RallyArt Fjäderbenstag..
Matti skrattade och sa att det skulle han aldrig märka om man tog bort, Och att många köper det och tror att det ska bli skilnad och lurar sig själva ochså.

Dock så sviktar karossen mycket mer i en 740. Men Vi pratar fortfarande om knappa mm.

Kan du andas kan du dö.

Rutinerad förare av "Röda Faran"
95 Inlägg
21 oktober 2007
Trådstartare
#11
mmm, bilen ligger just nu på 320hk.
Jag trodde att den skulle bli lite mer stabilare i framvagnen då man e lite gasglad i rondeller o dylikt... skulle vilja ha det lite "stummare" i fronten utav bilen....

Men kan tänka mej att de e så som ni säger... Jag hoppar nog det e tack framöver då... letar hellre upp något annat som skulle kunna hjälpa mej i sådana fall big_smile

Jag hade två katter som hette ett och två, ett sprang bort så nu har ja bara två kvar !!

4 506 Inlägg
21 oktober 2007
#12
Dee_HK skrev:
mmm, bilen ligger just nu på 320hk.
Jag trodde att den skulle bli lite mer stabilare i framvagnen då man e lite gasglad i rondeller o dylikt... skulle vilja ha det lite "stummare" i fronten utav bilen....

Men kan tänka mej att de e så som ni säger... Jag hoppar nog det e tack framöver då... letar hellre upp något annat som skulle kunna hjälpa mej i sådana fall big_smile

Mja, Gör som någon ova sade. Kolla vad du ska ha för matrial och testa att göra ett eget, Bli billigare. Så kan du ju kolla om det blir någon märkbar skillnad.

Kör du med riktiga dämpare och fjädrar? Sammt däck? Eller har du ballongdäck?
Bara däcken gör grymmt mycket.

Släng upp bilen på gorg så vi får se han smile den låter rolig! smile

Kan du andas kan du dö.

Rutinerad förare av "Röda Faran"
95 Inlägg
21 oktober 2007
Trådstartare
#13
Ja, kanske... känns lite onödigt att typ punga ut hur mycket som helst då alltså big_smile

Jag kör än så länge endast med riktiga fjädrar.... tror jag.... men skall byta till riktiga så fort ekonomin tillåter... Det e blank slitna sommar däck för tillfället... :S Skall bytas ganska snart big_smile   

Bilen är nämligen köpt för cirka en månad sen av en ..... hmmm konstig kille, o han verkade inte ha så större koll på vad som vart gjort med bilen osv.... men nu i vinter ska den få en rejäl genomgång o putsning av både effekt o väghållning...... Ska försöka lägga ner så mycket tid som går i vinter nu big_smile Lite krångligt dock att garaget ligger närmare 6 mil hemifrån så det blir ju lite resor osv.. big_smile

Mmm, har inte fått tag på kamera än men den skall upp så fort som möjligt och om ja har tid o så :S ganska mycket att göra nu big_smile

Ska se om ja kanske kan få upp en bild på hur den ser ut iaf för er... big_smile så kan ni suga på den tills ja e klar med putsen wink
Senast redigerat av Dee_HK (21 oktober 2007)

Jag hade två katter som hette ett och två, ett sprang bort så nu har ja bara två kvar !!

4 506 Inlägg
21 oktober 2007
#14
Ok, Om killen vart så skum så ska du  nog börja med att, Riva motorn och kolla alla spel och lager, Sammt byta pakningar och olja. Det hade jag gjort iafa, Annars kan det bli dyrt.
Glöm inte att kolla så att alla slangar är färska och sprickfria, En brusten olje slang kan bli dyrt, Och lita inte på billiga blåa silicon slangar, kolla så det är riktiga å ingen biltema schaffs.

Kan du andas kan du dö.

Rutinerad förare av "Röda Faran"
95 Inlägg
21 oktober 2007
Trådstartare
#15
mm, det blir till att göra det, japp alla slangar ska bytas ut mot lite mera kvalité om man säger så big_smile Har du något tips på slangar med bra kvalité...

Sen så ska allt gås igenom....

Tack för tipset big_smile

Jag hade två katter som hette ett och två, ett sprang bort så nu har ja bara två kvar !!

4 506 Inlägg
21 oktober 2007
#16
Mnjaa, har ju inte köppt några personligen, Men köp av ett seriöst företag, Och kolla, Är det billigt så vet du vad det är, Är det lite dyare,, a du förstår. Kommer inte ihåg vilket märke dom kör med på Scram.

Om du aldrig har rivit en motor så se till att dokumentera nogrant och lägg allt du skruvar loss så du vet vilket som är till vad, Te.x Överfallen m,m. Sammt så du vet var du har allt.
Fixa papper på vilka spel,"glapp" , tjocklekar m,m det ska vara innan du river så du vet att allt är klart. Och Räkna inte med att få allt gjort på en dag. Det är mycket om du ska göra det riktigt, Vilket jag rekomenderar på en Motor som har varit hårdkörd i många år, Och ska fortsätta pressas.

Byt även topplocksbultar*

Det är bättre att göra det riktigt en gång ist för att stå i väggrenen och sparka på dörrarna för att motorn har rasat och du har vart "Lat" smile hehe
Senast redigerat av _Wallis_ (21 oktober 2007)

Kan du andas kan du dö.

huh?
10 427 Inlägg
21 oktober 2007
#17
Dee_HK skrev:
mmm, bilen ligger just nu på 320hk.
Jag trodde att den skulle bli lite mer stabilare i framvagnen då man e lite gasglad i rondeller o dylikt... skulle vilja ha det lite "stummare" i fronten utav bilen....

Skaffa en fet krängningshämmare (23mm är största original) till framändan.
Sen skaffar du ett sånt här stag:
http://upload.hacked.free-bsd.org/JKB/How_to_montera_ambulansstag.JPG
Kostar 1200 spänn nu hos Volvo wink Det gör skillnad i kurvtagning.

Sen kan man köpa dessa stag (dom som är nya och blanka på bilden):
http://www.volvobruden84.com/projektet/blandade%20030.jpg

Dom tar bort en del understyrning, ska egentligen vara till 960 91-94 men
passar på dom flesta B230-balkarna. Kostar typ 300 spänn för två.

Jag tänkte komplettera med fjäderbensstag sen. Om dessa smågrejer
gör stor skillnad så borde väl fjäderbensstaget göra det.


486 Inlägg
24 oktober 2007
#18
Tjena. Jag har ett sånt stag som steifan visar och ett 24mm whitline krängningshämmare från KG trimning på min bil. Det gjorde märkbar skillnad i väghållning.

Se gjorde jag ett eget fjärderbensstag till bilen! Jag har dock inte kunnat testa det ordentligt för min bakaxel rasade precis efter jag fått på staget.

Bild:
http://www.geting.se/image.php/68216-PICT2616.JPG

// Tomas

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

huh?
10 427 Inlägg
25 oktober 2007
#19
Tomas_H skrev:
ag har ett sånt stag som steifan visar och ett 24mm whitline krängningshämmare från KG trimning på min bil. Det gjorde märkbar skillnad i väghållning.

Har en polare som också har ett sånt 24mm stag, blev ganska mycket mer styvare
än med Volvos egna grövsta kränghämmare på 23mm.
Sen får man ju väga in priset också, 23mm kränghämmare brukar sitta på senare
760s och en del sena 740 Turbo & 940 Turbos. Kostar inte mycket på en skrot.
Ny 24mm hämmare från KG går ju på 1800 eller nåt.

Polyurethane-bussningar i framvagnen gör en del också för känslan.
Blåa och fina också wink
http://www.kgtrimning.com/super700.htm


486 Inlägg
26 oktober 2007
#20
steifan skrev:
Polyurethane-bussningar i framvagnen gör en del också för känslan.
Blåa och fina också wink

Japp det gör dom. Har sådana med;).

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!


Sök