DJeXCute skrev:
Fellow skrev:
DJeXCute skrev:
Jo det är sant. Men kan vara bra att ha en massa pengar när man blir gammal eller vill köpa ett hus.
Sedan är det ju inte bra att ha skulder då man inte får några lån ingen lägenhet "knappt".
Kom ihåg när jag och tjejen sökte lägenhet och hon blev dissad av alla i våran stad. Fick själv ställa mig på kontraktet. Men ska betala hennes skulder nu är det väll tänkt.
Idag får knappt någon lån och det beror på ekonomin idag.
Jag fick lån utan fast jobb som 19 åring med 15500 kr i månaden på 100 000 kr blancolån för 3 år sedan innan krisen. Förra året fick jag inte ett lån på 130 000 kr med 18500 kr i månaden och fast jobb.
Spara kan inte alla göra då det kostar att bo. Ta min brud som bor i karlskoga där en lägenhet kostar 50 000 kr och 2500 kr i månaden. Där jag bor finns inga lägenheter under 7500 kr i månaden men inget är ledigt heller. Finns inget att köpa under 1.5 miljoner och då får du ett fritidshus på 50 kvadrat som inte är vinterbonat.
Så jag har kanske tur och kan hyra ett hus i andra hand för 5500 kr i månaden kallhyra. så med 9000 kr efter hyra, 3000 kr efter mat, 2500 kr efter lån, 1500 kr övriga utgifter så blir det svårt att spara pengar.
Nja det beror ju på hur mycket man sparar. Vi lever 2 vuxna och 1 barn på 13000 i månaden resten går till sparande och då har vi en hyra på 4600, abonnemang på 800, kläder 800,mat endast 2500 och då är vi 3 personer och våran dotter äter bebismat på burk. el 500, försäkringar 300, 500 för hygien och blöjor till dottern och då har vi fortfarande 3000kr över. Sedan beror det ju på vart man bor med om man vill bo mitt i centrala sth då blir det ju svindyrt.
Missa den lilla utgiften med bilskatt, reparationer, däck, bensin och vet inte om du tog med bilförsäkringen i försäkring..
Dessutom tvivlar ja på att tv licens betalas om du har 800kr per månad i abb med internet, telefoner (hem o mobil antar ja), eventuellt tv abb och sen licens på de (bara den kostar ju fan 200 per månad iaf)...tvivlar på att du får in lunchkostnaden på de som jobbar i dina 2500kr också, samt eventuell parkering vid jobbet eller månadskort för kollektivtrafik..el e ju också en väldigt varierande kostnad
Hur som...jag tycker du räknar väldigt lågt och man får fan räkna med att folk tar bostadslån, det är ju iaf en investering för framtiden.
En etta i vettigt område kostar 1 mille, ska 18-24 åringar spara ihop de lite snabbt e de tänkt? Alla har inte föräldrar som kan belåna sina hus ytterligare med förhoppningen att de får tillbaka pengarna när de säljer när de e gamla.
Och eftersom "Alliansen" tycker hyresrätter är pengar i sjön sen de skrotade det statliga bidraget till att bygga nya hyresrätter så ställdes massvis med projekt in eller gjordes om till bostadsrätter så några nya kommer knappt, och de som kommer kostar fläsk (1a i nya Svingelnhuset i GBG kostar ca 5500, 3a upp mot 10)
Vilket de fina blir att de belånar huset, ger cashen till kidsen som sedan köper sin lägenhet och köper sedan en ännu större med förhoppningen att de får ju pengar av föräldrarna när de säljer huset för att betala sin överskuldsatthet, men de har ju redan belånat huset för att köpa första boendet.
Jag TROR att det kommer bli väldigt många fall där föräldrarna får betala av sina egna överbelåningar med eventuell vinst på sina hus (om inte marknaden kraschar innan) vilket slutar i att deras barn är skuldsatta över öronen med förhoppningen att allt skulle lösa sig, paniksäljer o priserna sjunker ännu mer vilket slutar i att alla dessa har skulder kvar efter försäljningen.
Detta e ju ett riktigt skräckexempel men ja tror de kommer bli många sådana...iaf om man lyssnar till visst folk.
Men...visst ska man inte låna mer än man SJÄLV kan betala tillbaka eller leva me, räkna fan aldrig me andras pengar utan bara vad DU har så går de bra
![smile](img/smilies/smile.png)