3880
Sök

Avgassystem. 2.5" eller 3". Vad passar bäst till min bil?

1 997 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
#1
Jaa, vad passar bäst?

2.5" eller 3"

Har pratat med en bekant lite om avgassystem, han kan svetsa ett men frågan är vad som blir bäst...

Min motor är på 150 hästar å de är en V6a...
Hade tänkt svetsa två "separata" avgasrör så man får utnyttja att det är "V"
Alltså 2st hela vägen ut...
Kommer eventuellt bli svetsat extarktorgrenrör också. Beror på hur mycket det ger?

Hade funderat på 2st 3" me dubbla utblås. (De är va ja tycker) Eftersom 3" ger lite dovare ljud. men då tappar man kanske nån liten ponny för att de är för grovt?

Men va tror du blir bäst som sagt. 2.5" eller 3"?
Kom me förslag nu! Ja vet att de finns folk där ute som har olika system, å roligt å höra va ni tycker! smile


176 Inlägg
22 oktober 2007
#2
2x2.5" med kryss efter typ downpipen tror ja på

Alla borde få ha en Cossie och en e30 nån gång...

1 997 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
#3
Säg gärna varför ni tycker så också! Tackar smile


vectra--power
22 oktober 2007
#4
Ja tycker att du ska köra på 2,5" det är lagom. Det räcker gott å väl för 150ponnysar. 3" kan nog bli något för stort enligt mig.  Du kommer få ett gött och dovt ljud med 2,5" också.
Senast redigerat av vectra--power (22 oktober 2007)

674 Inlägg
22 oktober 2007
#5
om du ska ha dubbla 3" så ska du ha upp emot 600hk
300hk för 3"
alltså borde de räcka med 2,5"
downpipsen borde räcka med 2"

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.

176 Inlägg
22 oktober 2007
#6
cossiebool skrev:
2x2.5" med kryss efter typ downpipen tror ja på

för d e en sugmotor, som behöver ie grann mottryck. låt dom gå ihop t 1 sen isär igen för att få samma mottryck på varje sida (cylinderrad)  alltså 3-1 (extraktor) sen2-1-2. så.

Alla borde få ha en Cossie och en e30 nån gång...

176 Inlägg
22 oktober 2007
#7
vaughn skrev:
om du ska ha dubbla 3" så ska du ha upp emot 600hk
300hk för 3"
alltså borde de räcka med 2,5"
downpipsen borde räcka med 2"

d stämmer alltså 1" per hundra hk....wink

Alla borde få ha en Cossie och en e30 nån gång...

1 997 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
#8
cossiebool skrev:
vaughn skrev:
om du ska ha dubbla 3" så ska du ha upp emot 600hk
300hk för 3"
alltså borde de räcka med 2,5"
downpipsen borde räcka med 2"

d stämmer alltså 1" per hundra hk....wink

Hmm, ja har ju 150 orginal å 2" orginal. Så hur ska de här gå? haha tongue


176 Inlägg
22 oktober 2007
#9
Galad8 skrev:
cossiebool skrev:
vaughn skrev:
om du ska ha dubbla 3" så ska du ha upp emot 600hk
300hk för 3"
alltså borde de räcka med 2,5"
downpipsen borde räcka med 2"

d stämmer alltså 1" per hundra hk....wink

Hmm, ja har ju 150 orginal å 2" orginal. Så hur ska de här gå? haha tongue

lugnt såg precis en 740 av allt att dömma måste d varit 5-600hk i den...

Alla borde få ha en Cossie och en e30 nån gång...

674 Inlägg
22 oktober 2007
#10
Galad8 skrev:
cossiebool skrev:
vaughn skrev:
om du ska ha dubbla 3" så ska du ha upp emot 600hk
300hk för 3"
alltså borde de räcka med 2,5"
downpipsen borde räcka med 2"

d stämmer alltså 1" per hundra hk....wink

Hmm, ja har ju 150 orginal å 2" orginal. Så hur ska de här gå? haha tongue

de stämmer inte riktigt...
de hänger på slaglängd och motorstorlek också
men om man har över 300hk bör man han 3" iaf

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.

1 997 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
#11
vaughn skrev:
Galad8 skrev:
cossiebool skrev:

d stämmer alltså 1" per hundra hk....wink

Hmm, ja har ju 150 orginal å 2" orginal. Så hur ska de här gå? haha tongue

de stämmer inte riktigt...
de hänger på slaglängd och motorstorlek också
men om man har över 300hk bör man han 3" iaf

Okej...
Men ja är fortfarande inte övertygad varför man egentligen "ska" ha 2.5 iställe för 3" äre för att de kommer gå för lätt annars?


176 Inlägg
22 oktober 2007
#12
vaughn skrev:
Galad8 skrev:
cossiebool skrev:

d stämmer alltså 1" per hundra hk....wink

Hmm, ja har ju 150 orginal å 2" orginal. Så hur ska de här gå? haha tongue

de stämmer inte riktigt...
de hänger på slaglängd och motorstorlek också
men om man har över 300hk bör man han 3" iaf

riktigt, förstår-blev bara lite roligt me tanke på att en del hänger dit rena stuprör o hoppas på monster effekt.

Alla borde få ha en Cossie och en e30 nån gång...

674 Inlägg
22 oktober 2007
#13
du måste ha mottryck... du kommer antagligen tappa effekt om du sätter på 3"

ska du bygga downpipes också?
Senast redigerat av vaughn (22 oktober 2007)

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.

176 Inlägg
22 oktober 2007
#14
Galad8 skrev:
vaughn skrev:
Galad8 skrev:

Hmm, ja har ju 150 orginal å 2" orginal. Så hur ska de här gå? haha tongue

de stämmer inte riktigt...
de hänger på slaglängd och motorstorlek också
men om man har över 300hk bör man han 3" iaf

Okej...
Men ja är fortfarande inte övertygad varför man egentligen "ska" ha 2.5 iställe för 3" äre för att de kommer gå för lätt annars?

en sugtmotor behöver ett visst mottryck av avgaserna, tvärtemot en turbobil där skiten bara ska väck, helst så fort som möjligt. därav att vissa monsterbilar kör avgas typ 4" rätt ur skärmen. finns nog en klistrad tråd om "sugtrimmning".

Alla borde få ha en Cossie och en e30 nån gång...

1 997 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
#15
vaughn skrev:
du måste ha mottryck... du kommer antagligen tappa effekt om du sätter på 3"

ska du bygga downpipes också?

Oki.. men sen fundera ja lite mer.
Den ska ju trimmas sen också.. Känns som onödigt å bygga annat då..  SÅ tänkte att man gör de ordentlit på en gång?


674 Inlägg
22 oktober 2007
#16
tror att de blir bäst med dubbla 2"
kan ju inte vara allt för dyrt att köpa heller

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.

1 997 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
#17
vaughn skrev:
tror att de blir bäst med dubbla 2"
kan ju inte vara allt för dyrt att köpa heller

Dubbla 2?
De lät tråkigt. Man vill ju att de ska låta någorlunda bra också smile
Nån häst hit eller dit är väl inte så farligt? roll


674 Inlägg
22 oktober 2007
#18
dubbla 2,5" får väl räcka då...

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.

8 156 Inlägg
22 oktober 2007
#19
Galad8 skrev:
vaughn skrev:
tror att de blir bäst med dubbla 2"
kan ju inte vara allt för dyrt att köpa heller

Dubbla 2?
De lät tråkigt. Man vill ju att de ska låta någorlunda bra också smile
Nån häst hit eller dit är väl inte så farligt? roll

Det lär nog låta lagom fint med dubbla 2.5" ska du se (eller höra)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 997 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
#20
Okej!
Tackar smile

Så vi utesluter alltså 3" för de är helt enkelt för mycke me tanke på min motor..
Låter som dom flesta diggar 2.5" smile
Då blire nog så då tongue



Sök