3803
Sök

Fundering om temperaturens påverkan

33 Inlägg
23 oktober 2007
Trådstartare
Ni får idiotförklara mig om ni vill, men jag kan inte så mycket :p

Men jag har en fundering. Då bilen står ute då de är flera minusgrader. Påverkar de baslådan och steget på något sätt eller klarar de av kylan ? Är de någon fara för basarna om man spelar när bilen har stått ute i kylan ett tag eller är de lugnt?

2 117 Inlägg
23 oktober 2007
Allt beror ju på hur kallt det varit. De flesta utrustningar har uppgift om lagringstemperatur och användningstemperatur i manualen.

Jag personligen skulle inte riskera att brassa på för fullt om det var 40 minusgrader ute och jag nyss startat bilen. Allt blir mycket hårdare av kylan. Gummit styvnar osv....

Elektroniken kan också ha vissa inbyggda skyddsfunktioner (överhettningsskydd, mm). Kylan kan göra så att dessa inte fungerar som de ska. Även temperaturväxlingar från mycket kallt till varmt kan ge upphov till kondens...inte bra att köra elektronik under sådana villkor. Bättre att vänta en bra stund tills allt torkat ordentligt.

Finns säkert både bättre och sämre utrustningar. vissa fungerar bra andra mindre bra.

Team Autohifi!
865 Inlägg
23 oktober 2007
Det är presis som Shogun säger!
Tar du det bara lungt från början och låter det "tina" långsamt så ska det gå bra även under vintern.
Att köra max redan från start är ganska inte den bästa idén men du beöver inte vara rädd för att det ska ta skada under vinter pga. kyla så länge man låter det sakta med säkert bli varmt under användningen.

Det är trots allt produkter som är avsedda för att användas i bil!

Good luck!

10 287 Inlägg
23 oktober 2007
Som gammal roddare i rockbranschen så vet man att även sådana grejor håller. Klubbspelningar på vintern var att först ha grejorna i 30 grader varm rökig lokal med 100% luftfuktighet och sedan ut med alla elektronik och alla högtalare i iskall lastbil. Dag efter dag.

/Göran

MrCalle skrev:
Det är trots allt produkter som är avsedda för att användas i bil!
!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök