2594
Sök

Gammal bil hackar vid jämn gas

19 Inlägg
24 oktober 2007
Trådstartare
#1
343, B19A, 1984, 4000mil

Problem: hackar kraftigt vid jämn gas, dock ej vid acceleration eller motorbroms. Tappar ibland kraft vid start på 1an och 2an, försvinner snabbt när hastigheten ökar. Tomgången känns lite orolig, men hackar ej.

Gjort: bytt kamrem, tändstift, tändkablar, fördelarlock, rotor, luftfilter, batteri, membran och packningar i förgasaren

Frågor:
1. Skruvade nyss ur mina nya tändstift och samtliga var sotiga. Borstade av dem och monterade igen. Sotiga tändstift är väl ett tecken på för fet bränsleinställning, men hur justerar jag denna?

2. Märkte att förgasaren läckte förgasarolja, det verkar vara lokaliserat åt motorns håll (alltså ej mot luftintaget). Torkade rent och ska kolla senare när det kommit mer. Kan det vara glapp i förgasarens spjäll som orsakar hackningarna? Eller någonting annat i förgasaren?

Innan jag bytte tändkablar och tändstift hade jag problem med kraftiga hackningar under färd, men det var helt annorlunda mot nu. Då var det hela tiden och gav sig aldrig, nu är det endast när jag går på jämn gas (ej acceleration) på tex motorväg, och så ibland tappar den alltså kraft på 1an och 2an. Det känns liksom som att han läcker in för mycket soppa någonstans när jag har litelite gas på.

Hilfe!

286 Inlägg
24 oktober 2007
#2
Kolla hur tändningen står, min gamla 242 började hacka som fan så fort man höll jämngas tack vare väldigt låg tändning.

19 Inlägg
24 oktober 2007
Trådstartare
#3
Hmm, du menar hela grejen med stroboskoplampa och sånt? neutral Kan man göra det på något enklare sätt?

Just nu kom jag att tänka på en helt idiotisk grej jag kanske missat, LÄS!

Min kamrem gick för någon månad sedan, som tur är utan haveri. Detta var min första erfarenhet av bilmek någonsin (har inte så mycket större nu). Jag läste på hur man gjorde och fixade bytet, bilen startade igen, men med samma ryck som innan (vilket senare visade sig vara tändkablarna). MEN, visst ska väl vevaxelremskivan stå på ett visst antal grader beroende på motor!? Det missade jag totalt och matchade helt enkelt markeringarna med varandra när jag bytte remmen!
OM det är det som är felet ska jag hata och älska mig själv för evigt (har tillbringat mååånga tänkande timmar på det här nu). Kan det vara orsaken till problemet? Hur ska jag göra för att åtgärda det? Skruva av remmen igen, men sen då?

286 Inlägg
24 oktober 2007
#4
Stog dina markeringar rätt så sitter remmen rätt. Det är när du kollar tändningen som märkningen på vevaxelremskivan ska stå några grader annorlunda smile
Du är nog tvungen att använda stroblampa så länge du inte har lite erfarenhet, jag ställde om tändningen på min 242 på känn och fick den att gå bättre, misstänker att jag höjde den runt 10grader ungefär smile

19 Inlägg
25 oktober 2007
Trådstartare
#5
Tack för svaret!

Bara för att vara på den säkra sidan... så det var ok som jag gjorde? Alltså matchade kamaxelskivans märkning med motorns, liksom vevaxelremskivans märkning mot motorn, och sen på med remmen? Själva gradantalet som står på plastskyddet(?) har ingenting med det att göra, utan detta används till tändningsjustering och det ska genomföras med stroboskop?

Hur som helst, är det någon fara att köra med bilen ~40mil? Det är väl inget tokigt som händer då annat än att förare och passagerare kan få nackspärr?

212 Inlägg
25 oktober 2007
#6
Hade samma fel på mercan och det var då tändningen som stog helt galet, så bilen motade. Så du får nog ta och leta fram strobben, sen kan du ju ha den på tomgång och lyssna hur den låter. Min motar lite fortfarande, men där fick jag höra att det kan beror på att förgasaren inte är allt för frisk så jag skulle försöka få tag på en lite nyare från 85:års modell. Jag är inte allt för hajj, men antar att det inte ska vara någon fara med att du kör bilen som den är. Bara det är bränsleförbrukningen kan bli ojämn och motorn kommer troligtvis att bli törstigare.


19 Inlägg
25 oktober 2007
Trådstartare
#7
Tack för svaret, känns rätt lugnande. Bara för någon kunnig att kika med stroboskop och ställa in, lät oerhört bekvämt. Har hört samma sak på ett annat forum, så det känns rätt dead on. Ska som sagt åka ~40mil imorrn med den var det tänkt. Hade tänkt ta tåg först, men för två personer blir det ungefär 550kr*4 = 2200kr för en tvådagars besöks- och öltur, vilket känns lite väl, så jag tar bilen dit och får den fixad på samma gång, vilket totalt kanske går på 1000kr, alltså lite mer reellt smile

286 Inlägg
25 oktober 2007
#8
Det finns ju en sak du kan göra själv utan stoblampa förståss, en liten fuling som jag har brukat ta till på mina gamla isbilar.
Lossa fördelaren, sen så vrider du den åt något håll tills motorn hugger imot på startmotorn, sen backar du tillbaka lite åt gången tills den slutar hugga imot, då borde du börja ha runt 30-35graders tändning med vikterna fullt utslagen. Då ska den inte gå ryckigt längre, men det är ju inte direkt optimalt att ställa tändningen på känn heller, dock så verkar det som att det inte kan bli mycket sämre än vad det är nu smile

Testa det innan du åker är ett tips från min sida, jag åkte drygt 10mil enkel resa när min var så där och jag var på väg att bli så irriterad så jag hade kunnat kört bilen i havet och gått hem istället big_smile


Sök