Jag skulle helt klart ha valt golfen, det kunde ni inte gissa va?
Man kan se det såhär:
Volvo 740 är ju känd för att vara en riktigt "trotjänare". Dom går långt, billiga reservdelar m.m. Dock så är väl motorn ganska tråkig i mina ögon & öron.. Visst du kan smälla dit ett öppet filter och ett sportavgas system, men "effekt" mässigt så ger det inte mycket, låter mest mer som en traktor än det gjorde innan, och hur häftigt är det med en 740 egentligen?
Klart man har sett riktigt snygga och seriösa 740 byggen, finns en hel del här på garaget.org. Men då har det kostat en hel del pengar och många timmar för få till det.
Så en Volvo 740 går bort i mina ögon..
Satsar du på en Golf GTI 16v så har du en "Prestanda vagn" redan från början. Riktigt rolig bil med bra väghållning och en rapp & pigg motor, förutsatt att du köper en GTI i fint skick. Byter du sedan till ett sportavgas system, extraktor grenrör, trimkam, porta/plana toppen litegrann, då kommer du absolut inte att ångra dit GTI köp!
Någon skrev att delar var dyrt till golfen. Det beror helt på vart man vänder sig. Finns en hel uppsjö med tyska firmor som har ett stort sortiment av orginal delar och styling/tuning grejer. Sedan så har vi ju både dalhems och vw custom speedparts här på hemmaplan med brett sortiment.
Det negativa med en GTI är väl att försäkringen kan vara ganska dyr, just för att det är en GTI.