2562
Sök

ska köpa ett datorpaket? men vilket? har ni nå förslag.

8 156 Inlägg
25 oktober 2007
Mankan1978 skrev:
Phaetoon skrev:
Är det bara jag som föredrar AMD framför Intel när det gäller prisvärdhet?

Nja jag dissar AMD totalt, för CPUn blir så jävla varm. Dom AMD jag haft har legat runt 60grader som nya! sad
Intel däremot dom jag har haft har legat runt 40 utan att byta fläktar o grejor.

Min AMD Athlon 64 X2 Dual Core 5600+ ligger på 33 grader (idle)
Det är med standardkylning och 2 stycken 80mm tysta papstfläktar som suger in lite luft.
Så dom nya är väldigt mycket svalare. Då har jag även en 8800gts som blåser ut lite luft.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
25 oktober 2007
TBOC_Razor skrev:
Jag har haft GeIL i både min gamla dator och denna jag har nu och har absolut inga klagomål på dom och sedan att dom skulle vara slöare än dom du länkar e inte riktigt helt 100% sant.

Kolla latenserna på Corsair-minnena och sedan på GeIL-minnena så ser du att GeIL är betydligt rappare vilket gynnar en AMD-processor betydligt mer än högre MHz eftersom AMDs processorer har inbyggd minneskontroller till skillnad från intel som har minneskontrollern på moderkortet.

Så GeIL-minnena passar just detta systemet bättre smile

Och sedan så ska han ju bara spela på burken ändå, tror du helt ärligt att han kommer märka om det sitter 667MHz-minnen eller 800MHz-minnen i lådan ??  big_smile

Det brukar vara så att 800MHz (cas4) minnen klarar cas3 i 667MHz, så jag tror nog att Corsair och GeIL drar jämt. För övrigt tycker jag att du plockat ihop ett bra system.
Jag ser att du också föredrar Asus wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

Illustratör
826 Inlägg
25 oktober 2007
TBOC_Razor skrev:
Ang. priset på 8800GT så är ju inte direkt en tråd på SweC vad jag kallar en "bekräftelse" utan snarare samma som vi har här, en diskussion mellan flera personer med olika teorier.

Det är väl förmodligen Dojjans inlägg du syftar på och då refererar jag till dinomans inlägg i samma tråd wink

Kort och gott så är ju inte det heller några större bevis på att priset kommer att sjunka till 1500kr men sånt här kan man ju aldrig säga i förtid hur det kommer att gå utan man kan bara vänta och se vad som händer om man vill vara 100% säker.

Men sen å andra sidan sett så kan man ju sitta och vänta tills man blir gråhårig om man alltid ska vänta på att det senaste ska gå ner i pris så det e ju lite av en kompromiss man får göra alternativt en chansning man får göra smile

Och ang. biran så får du isåfall först pröjsa kylklamparna eftersom jag inte har några och skicka hit dom för kylförvaring samt betala det extra portot när jag ska skicka biren wink

Inget bevis alls, det stämmer men då kan man ju aldrig förutspå någonting heller om man ska gå efter den teorin. Och ärligt talat så har jag inte läst mer än ett par inlägg i tråden där.. Går efter vad jag tror själv och har att jämföra med tidigare fall.. Och det är ju trots allt det man måste gå efter då man gissar in i framtiden.. ett genomsnitt sas. tongue

Nu vet man ju dessutom att den här testade serien är på väg och kommer förhoppningsvis bli ett riktigt höjdarkort i klass med 7900 som slog ungefär lika mkt.. Och oavsett om priset hamnar på 1700 eller 2000 så är det hälften av vad gtx'et kostar idag. = Prisvärt. Sen 1500kr kommer ju bara att fasstå som det billigaste isf men säkert innebära andra konsigheter precis som andra komponenter som säljs skitbilligt på nån nonamefirma i Boden. Det finns ju alltid en anledning till varför priset ser ut som det gör. wink  Releasen är ju redan den 29'e så att vänta nån vecka o se vad som händer kan väl inte vara svårt?? tongue

Sen drar minnena ungefär jämt i prestanda så då går jag efter hur mkt problem det har varit med dom.. Har haft båda tillverkarna själv och inget har direkt varit smämre/bättre. Kör hellst ocz själv då de ofta varit pålitliga "klockare". wink

O ja tror ja skiter i ölen.. Far nästan hellre till ön o drar några varv med skotern då. För nån snö lär vi väl inte få här antar jag. tongue

Tänker...

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
25 oktober 2007
Phaetoon skrev:
Det brukar vara så att 800MHz (cas4) minnen klarar cas3 i 667MHz, så jag tror nog att Corsair och GeIL drar jämt. För övrigt tycker jag att du plockat ihop ett bra system.

Mjo men dom Corsair minnena var ju inte Cas4@800MHz utan Cas5 så lite skillnad borde det ju bli i teorin och sedan som sagt så skulle han inte märka skillnaden egentligen eftersom han inte e en datornörd som sitter och bänkar sin dator i 3dmark, super pi, orthos och diverse andra pestandatester, tror faktiskt att han hellre skulle bänka sin bil isf wink

Och att jag föredrar Asus, nja, jag har bara byggt två datorer hittils faktiskt det första var ett abit moderkort och det var det la inget fel på men kvaliteten på tillbehören var ju inte Über direkt och sedan byggde jag denna burken på ett Asus Crosshair och det har vart kanon sen dagen jag byggde ihop burken och man blir ju lite "färgad" i sin åsikt efter vad man kör för grejor/märken själv.

Men jag har iaf fått intrycket att Asus i allmänhet står för kvalitet så jag e inte rädd för att rekommendera Asus smile

PS. dessutom e GeIL-minnena billigare så det så!  (var bara tvungen lol)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Illustratör
826 Inlägg
25 oktober 2007
Vi slutar divla nu.. tongue  Kommer aldrig få nått slut annars.. big_smile

Har åsså testat asus en del o sålde senast iväg en rigg med ett p5b-deluxe.. Hade ett Gigabyte dq6 innan som kostade snuskit mkt mer o höll väl något så när lika bra standard som asus men varför betala så mkt mer för ett sånt då? Nä asus gör riktigt bra mobon, både stabila och klockvänliga.
Ofta asus som gör storsäljarna till varje socket åsså. Så jag kan rekomendera det jag med.

Nu ska här sovas. Gonatt datajönsar. tongue

Tänker...

6 170 Inlägg
25 oktober 2007
Fallan skrev:
Inget bevis alls, det stämmer men då kan man ju aldrig förutspå någonting heller om man ska gå efter den teorin. Och ärligt talat så har jag inte läst mer än ett par inlägg i tråden där.. Går efter vad jag tror själv och har att jämföra med tidigare fall.. Och det är ju trots allt det man måste gå efter då man gissar in i framtiden.. ett genomsnitt sas. tongue

Nej det e ju precis det jag säger, man kan sitta och vänta för evigt om man alltid ska vänta på det senaste för det kommer nytt hela tiden och om det inte e produkter som kommer ut så e det rykten om nya monstergrejor.

Fallan skrev:
Nu vet man ju dessutom att den här testade serien är på väg och kommer förhoppningsvis bli ett riktigt höjdarkort i klass med 7900 som slog ungefär lika mkt.. Och oavsett om priset hamnar på 1700 eller 2000 så är det hälften av vad gtx'et kostar idag. = Prisvärt. Sen 1500kr kommer ju bara att fasstå som det billigaste isf men säkert innebära andra konsigheter precis som andra komponenter som säljs skitbilligt på nån nonamefirma i Boden. Det finns ju alltid en anledning till varför priset ser ut som det gör. wink  Releasen är ju redan den 29'e så att vänta nån vecka o se vad som händer kan väl inte vara svårt?? tongue

Har väl inte sagt att han inte ska vänta tongue och det behöver han ju inte heller eftersom det går att beställa redan nu fast att den officiella releasen inte har varit ännu.

Fallan skrev:
Sen drar minnena ungefär jämt i prestanda så då går jag efter hur mkt problem det har varit med dom.. Har haft båda tillverkarna själv och inget har direkt varit smämre/bättre. Kör hellst ocz själv då de ofta varit pålitliga "klockare". wink

Nej det e ju det jag säger här med, dom e i sluändan ungefär lika och han skulle inte märka skillnaden mellan dom bara eftersom han inte bänkar och han klockar ju förmodligen inte heller så därför valde jag GeIL.

Fallan skrev:
O ja tror ja skiter i ölen.. Far nästan hellre till ön o drar några varv med skotern då. För nån snö lär vi väl inte få här antar jag. tongue

Haha gött, då blir det en fredags-bira för mig imorrn ändå tongue

PS. jag heter förresten [TBOC]Razor på SweC och är även med i steam-gruppen under namnet esab86 om du/någon här nu skulle vara medlem i någe av dom wink

EDIT:

Fallan skrev:
Vi slutar divla nu.. tongue  Kommer aldrig få nått slut annars.. big_smile

Har åsså testat asus en del o sålde senast iväg en rigg med ett p5b-deluxe.. Hade ett Gigabyte dq6 innan som kostade snuskit mkt mer o höll väl något så när lika bra standard som asus men varför betala så mkt mer för ett sånt då? Nä asus gör riktigt bra mobon, både stabila och klockvänliga.
Ofta asus som gör storsäljarna till varje socket åsså. Så jag kan rekomendera det jag med.

Nu ska här sovas. Gonatt datajönsar. tongue

Nää kan ju inte sluta nu heller, då förstörs ju min ondskefulla plan att göra om garaget.org till sveriges största datorforum hmm istället för alla dessa förgrymmade bilar som finns här nu, jag menar bilar på en sida som heter garaget.org??  bah, humbug!!

(ja, det kan ha slunkit in lite sarkasm där wink)

PS. natti-natt tongue
Senast redigerat av TBOC_Razor (26 oktober 2007)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz

116 Inlägg
26 oktober 2007
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323787

bättre paket för den pengen hittar du inte. tiläggas bör att än så länge är intels core2duo processor att föredra, då dom är mycket bättre än amd för tillfället smile

Edit*, såg att du kunde lägga på en tusing, då är denna ett MKT bra alternativ!

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=326294
Senast redigerat av j4nn3 (26 oktober 2007)

Pan
26 oktober 2007
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323787

bättre paket för den pengen hittar du inte. tiläggas bör att än så länge är intels core2duo processor att föredra, då dom är mycket bättre än amd för tillfället smile

Edit*, såg att du kunde lägga på en tusing, då är denna ett MKT bra alternativ!

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=326294

Köp något av dom paket mkt bra. Köp core 2 duo ev core 2 quad. Intels är mer prisvärda smile För att jämföra med något spel så maxxar du ju bf2 med båda dom paketen på 8x AA big_smile Polaren köpte precis en core 2 quad och köpte detta grafikkortet http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=337528 och han maxxar nästintill bf2 smile

2 230 Inlägg
26 oktober 2007
(har inte orkat läsa allt)
Men lätaste man kan göra är ju att, förs ta ett paket erbjudande som finns på typ alla sidor med en Core 2 duo eller quad. med typ 1gb ram alt 2gb
sen bara välja ett graffe kort, typ 8800gts så har man ju typ en komplett dator. och det kommer väll kosta runt 6000kr..
men sen beror det ju på vad man redan har med;)

så kan det vara då det inte blev som det skulle

...
227 Inlägg
26 oktober 2007
om du ska köpa lösa delar tycker jag du ska kolla på denna sidan ang, grafikkort
http://www.tomshardware.se/grafikkort/20070907/

Bilar får gärna vara snyggt stylade, ha massor med ljud och flashig lack.
Men finns det inget under huven så är det ju ingen bil utan en flashig multimedia kontainer på hjul...

Son Of Murphy
782 Inlägg
26 oktober 2007
Mycket skrivet blir det... tongue Har väl inte läst allt, men har läst det jag fått svar på iaf... smile

1. Jag tycker det är mycket bättre bild på en TFT än på en CRT-skärm. Vet inte varför, men det är vad jag tycker. Blir helt annat ljus också, eller iaf på min. Iofs så kör jag ju min via DVI (tror jag det är iaf) kabeln och inte genom VGA. Kanske inte påverkar direkt, men vad vet jag.

2. CPU tempen på en AMD har jag alltid upplevt som oerhört hög. Iofs så det sista jag hade med AMD var en 2000 Xp Pro som jobbade på 1667Mhz. Helt med orginalfläkt o allt, och kylningen har jag varit jävligt noga med då jag kör många hårddiskar.
Körde innan bara med "in"-fläktar, men när jag sen ändrade så det blev IN i fram o UT i bak, märktes det inget på CPU, men den vart stabilare, och CIV IV gick att köra längre! big_smile Visst det låter helt otroligt, men tydligen krävde det spelet för mycket av antingen grafik eller CPU, för iomed att jag bygde "blow through" så gick orkade burken med.

3. Angående köpet av datapaket, som tråden faktiskkt handlar om i grund o botten, inget "mätande" vem som kan mest, så säger jag bara lycka till! Svenss0n efterfrågade tips och det tycks han få lite i var 3e inlägg här, resten är ju bara tjaffs.
Har själv hjälpt många kompisar att sätta ihop datorer, ingen har blivit besviken. Jag är inte den som lurar på folk en massa onödigt skit, utan utgår ifrån deras "behov".
Jag är inte heller någon "datanörd" längre, då utvecklingen just inom data har gått ifrån mig. Har tröttnat på att hela tiden ha "det bästa" och "det senaste", för då måste man byta varannan dag.

4. Angående det där med grafikkort. Fan man kan köpa ett skitgrafikkort för 300kr i dagens läge som är rysligt bra. De "bättre" korten är bara en massa lull-lull på, "dubbla skärmar", "dubbla grafikkort", HD hit o HD dit, vem fan använder ens de kanske 4000kr man slängt ut på ett grafikkort!? :S

Ja jag vet inte, nu har jag sagt mitt iaf. tongue

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!

Illustratör
826 Inlägg
26 oktober 2007
I princip alla grafikkort under 700kr går idag inte att spela dom nyaste spelen på. Visst, många av dom nyaste kan köras på lägsta upplösninga o så men vad har man för nytta av att köpa ett kort som bäst föra datumet redan är på väg ut på? Det minsta jag tycker man ska lägga ut på ett grafikkort är runt 12-1500 kr iaf för att få ett kort där man verkligen märken nån skillnad mot det gamla.

Och att ett kort för 500-1000kr skulle vara lika bra som ett av dom mer omtalade korten stämmer ju nästan inte på någon punkt.. Tvärt om så har de flesta nya kort idag en möjlighet att köra t.ex. dubbla skärmar m.m. men prestandan skiljer oerhört ist..
Och att göra som några av ovanstående o köpa en c2d eller rakt av en quad core och sedan köpa ett graffe för en struntsumma är ju som att kasta pengarna i sjön då det sällan är processorkraften som utnyttjas mest vid spelande.

Sen, det färdigplockade uppgraderingspaketen är ju även det ett försäljarknep då de "oftast" försöker att kränga iväg, endera produkter som sålt dåligt, eller produkter som dom av någon anledning vill ha iväg.. Det som skiljer moderkortetn emellan är väl i regel mindre funktioner men fraför allt sämre chipset o i många fall får man ett ostabilare kort. (mer klater med hårdvaruhantering bl.a.)

Mvh

Tänker...

8 156 Inlägg
6 november 2007
TBOC_Razor skrev:
Phaetoon skrev:

Mjo men dom Corsair minnena var ju inte Cas4@800MHz utan Cas5 så lite skillnad borde det ju bli i teorin och sedan som sagt så skulle han inte märka skillnaden egentligen eftersom han inte e en datornörd som sitter och bänkar sin dator i 3dmark, super pi, orthos och diverse andra pestandatester, tror faktiskt att han hellre skulle bänka sin bil isf wink

Det är stor skillnad på CAS. På mina gamla minnen med CAS2 så var det bättre att köra cas2 än att köra cas3 med 25% överklockning på minnena. Gav en hel del extra poäng i 3dmark och spelen flöt bättre.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

6 170 Inlägg
20 december 2007
Phaetoon skrev:
TBOC_Razor skrev:
Phaetoon skrev:

Det är stor skillnad på CAS. På mina gamla minnen med CAS2 så var det bättre att köra cas2 än att köra cas3 med 25% överklockning på minnena. Gav en hel del extra poäng i 3dmark och spelen flöt bättre.

Ja ??  har jag sagt nått annat ??

Sa bara att *han* inte skulle märka någon skillnad just eftersom han inte är en datornörd som sitter och bänkar datorn i 3DMark etc wink

8 156 Inlägg
20 december 2007
Nja. Jag märkte skillnad iaf. Speciellt i photoshop.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

6 170 Inlägg
20 december 2007
Jo men PS e ju lite mer krävande än att tex surfa osv tongue

Menade mer att det inte märks något i vanlig "windows-användning" vilket nog e vad han använder burken till mest.

PS skriver och läser ju som bekant en hel del til och från minnet, speciellt när man arbetar med lite större grejor.

Sök