3323
Sök

suzuki swift GTI -88 / Hur är bilen?

59 Inlägg
28 oktober 2007
Trådstartare
#1
Har fått nys på en Suzuki swift GTI årsmodell 1988 som verkar vara i bra skick.
Har gått 25.000mil.
Är det någon av er som har haft en likadan bil? Hur är dom att köra? Går dom sönder lätt?
Finns någon möjlighet till styling?
Svagheter på bilen?

Ge mig så mycket info som bara går om bilen

mvh,
Kroffe


Meister
6 763 Inlägg
28 oktober 2007
#2
Är bilen röd? För av någon anledning verkar det alltid sitta vita bakluckor på de vita  bilarna.
En stor svaghet är väll rost då. Men jag vet ju inget om bilarna igentligen, bara att man brukar se rosten på dom


huh?
10 427 Inlägg
28 oktober 2007
#3
Modern hade en Suzuki Swift 1.6 GLX 4-d 1991, inte samma motor (16v, en kamaxel istället för två osv osv).

Enda som pajade var väl en drivknut, i övrigt rostade den bort.
Men skoj bil att köra annars, GTIn lär väl vara förbannat pigg smile


GirlsGoFast
172 Inlägg
28 oktober 2007
#4
Hade en Suzuki Swift GTI -88 årsmodell i 1995. Hehe, den pallade med min körning i 3-4 månader sedan var det dags att byta både växellåda, drivknutar och en massa annat. Såldes illa kvickt igen! Kan väl inte säga att jag var sådär jätteimponerad av bilen, men den var kul att köra. Som en liten gokart! smile

http://www.girlsgofast.com
http://200sx.kicks-ass.net/anna_/
GirlsGoFast - klubben för biltokiga tjejer! Nu över 750 medlemmar! =)

59 Inlägg
28 oktober 2007
Trådstartare
#5
camaro67: Bilen är helt svart
steifan: Enligt ägarens uppgifter så skall bilen vara så gott som rostfri. Så här skrev han i ett mail..

- Rost finns så gott som inte, nybytta dörrar och bagagelucka, fanns på högerfram skärm men är nu lagat, kan behövas lite spackling dock. motorn går som en klocka, de finns ett litet skrapande ljud i växellådan men inget allvarligt för ja har själv kört på de länge.

Det är det där skrapande ljudet som verkar lite weird.. Vad tror ni det kan vara? Är det värt att sälja min Golf MK2 och köpa den där?


1 Inlägg
29 oktober 2007
#6
Har 2 swiftar och som sagt rostar gör dom. Motorn brukar inte ge sig i första taget men synkringarna på 2an verkar vara standard. Troligen det som är felet på den.
Annars så är dom små och pigga.


671 Inlägg
29 oktober 2007
#7
har haft en swift GTI -89... grymt busig å rolig - varvstopp på 9500  - säger det mesta!

dem rostar som satan.. jag hade ett elektronikfel - glapp i styrboxen. annars skötte den sig väl... lite sjukt bara att mätarställningen bara gick till 10 000 mil... sen slog den om smile

kan rekommenderas !

Second is the first loser

160 Inlägg
29 oktober 2007
#8
Har ägt en Swift GTI 16V från 87, min första snabba bil. Kan säga som såhär: Jag hade bilen i lite över ett halvår och växellådan höll inte måttet vilket verkar vara akilleshälen på äldre Suzuki GTI. Rosten är ett stort problem, på min så började framskärmarna rosta snabbt som satan mitt i sommaren från att ha varit visuellt rostfria tidigare. Hade lite el-fel på bilen samt att väghållningen är skral om det är original. En bil som låter och känns som att den går i 200 km på nolltid men det är bara en illusion. Bilen är inte alls så pigg som man kan tro. I teknikens världs test av Suzuki Swift GTI 16V 87 så gick bilen från 0-100 på 11 sek och toppade 185 km och det var precis vad min gjorde. Tyckte det kändes som att man körde ifrån allt till man provade på riktigt. När jag gjorde jämt upp mot en Saab 9000 (icke turbo) som i sig ska göra 0-100 på cirka 11 sek så förstod jag att accelerationssiffrorna från teknikens värld stämde. Den andra versionen av Swift GTI kom 89 och fick ett klart förbättrat utseende och bättre kvalité, även små men effektiva förändringar på motorn vilket inte förbättrade antalet hästkrafter men däremot förbättrade vridet och varvtalet vilket motorn utvecklar sina maximala antal hästar och vrid.

Skit i den bilen, leta efter en golf eller Peugeot 205 GTI istället.

730 Inlägg
29 oktober 2007
#9
Jag hade en årsmodell 88 GTI o det jag märkte var att det fanns mer rost än bil, plus lite el fel
och så pajade växellådan,.
Men visst den var ju rolig så länge den höll

Rallyförare
1 075 Inlägg
29 oktober 2007
#10
Hade en -88:a skitfin ingen rost alls, året var 2001 tror jag, 3 veckor sen pajade lådan, ettans drev hoppade ut genom växellådshuset, körde lite kemisk metall och i med ny olja, då höll den 3 veckor till innan den rasade totalt (utan 2:ans växel då da...) smile

Sen körde jag rally i en chippad GTI -89 http://www.sr1.se/sb/11.JPG
Funkade riktigt bra.


8 Inlägg
27 augusti 2010
#11
Här var det minsann en gammal tråd man kan ta upp igen. smile
Helt sant. Växellådorna är konstiga, synkringarna på 2ans växel och rost i framskärmar/bakom framhjulets tröskel.

Hellfire skrev:
Har ägt en Swift GTI 16V från 87, min första snabba bil. Kan säga som såhär: Jag hade bilen i lite över ett halvår och växellådan höll inte måttet vilket verkar vara akilleshälen på äldre Suzuki GTI. Rosten är ett stort problem, på min så började framskärmarna rosta snabbt som satan mitt i sommaren från att ha varit visuellt rostfria tidigare. Hade lite el-fel på bilen samt att väghållningen är skral om det är original. En bil som låter och känns som att den går i 200 km på nolltid men det är bara en illusion. Bilen är inte alls så pigg som man kan tro. I teknikens världs test av Suzuki Swift GTI 16V 87 så gick bilen från 0-100 på 11 sek och toppade 185 km och det var precis vad min gjorde. Tyckte det kändes som att man körde ifrån allt till man provade på riktigt. När jag gjorde jämt upp mot en Saab 9000 (icke turbo) som i sig ska göra 0-100 på cirka 11 sek så förstod jag att accelerationssiffrorna från teknikens värld stämde. Den andra versionen av Swift GTI kom 89 och fick ett klart förbättrat utseende och bättre kvalité, även små men effektiva förändringar på motorn vilket inte förbättrade antalet hästkrafter men däremot förbättrade vridet och varvtalet vilket motorn utvecklar sina maximala antal hästar och vrid.

Skit i den bilen, leta efter en golf eller Peugeot 205 GTI istället.

Jag vet inte om skillnaden mellan 87an och 88an kan vara sååå stor.

Men min 88a gör ialf 0-100 på 8sek, den är helt orginal. Har även toppat den (mellan Tboda-Mstad) med GPS till 183km/h
Jag har 135or runt om istället för orginalets 165or. Väghållning= N0ll
hmf.... Och hör sen!
Senast redigerat av Phnom (27 augusti 2010)



Sök