Har ägt en Swift GTI 16V från 87, min första snabba bil. Kan säga som såhär: Jag hade bilen i lite över ett halvår och växellådan höll inte måttet vilket verkar vara akilleshälen på äldre Suzuki GTI. Rosten är ett stort problem, på min så började framskärmarna rosta snabbt som satan mitt i sommaren från att ha varit visuellt rostfria tidigare. Hade lite el-fel på bilen samt att väghållningen är skral om det är original. En bil som låter och känns som att den går i 200 km på nolltid men det är bara en illusion. Bilen är inte alls så pigg som man kan tro. I teknikens världs test av Suzuki Swift GTI 16V 87 så gick bilen från 0-100 på 11 sek och toppade 185 km och det var precis vad min gjorde. Tyckte det kändes som att man körde ifrån allt till man provade på riktigt. När jag gjorde jämt upp mot en Saab 9000 (icke turbo) som i sig ska göra 0-100 på cirka 11 sek så förstod jag att accelerationssiffrorna från teknikens värld stämde. Den andra versionen av Swift GTI kom 89 och fick ett klart förbättrat utseende och bättre kvalité, även små men effektiva förändringar på motorn vilket inte förbättrade antalet hästkrafter men däremot förbättrade vridet och varvtalet vilket motorn utvecklar sina maximala antal hästar och vrid.
Skit i den bilen, leta efter en golf eller Peugeot 205 GTI istället.