3429
Sök

Någon som är kristen?

1 997 Inlägg
1 november 2007
Overmann skrev:
Galad8: är du på riktigt? ^^
Jag ser att du är duktig på citat och köpa vad folk berättar för dig men har du någonsin försökt att tänka själv och dra egna slutsatser? Det hade jag varit intresserad av att höra! Att läsa citat ur bibeln eller artiklar från kristna fundamentalisters hemsidor ger mig ingenting!

Saken med den natruvetenskap du spyr så mkt galla över är att den aldrig säger sig ha svaren till skillnad från vad du hela tiden säger dig ha. Naturvetenskap är bara en metod att undersöka världen och beskriva den!

Jag finns inte, Så är det bara. Men det hoppas jag du förstod? lol lol tongue

Med risk för att det här låter lite aggressivt så skriver jag det ändå och hoppas att du inte tar illa upp..I så fall ber jag om ursäkt, jag vill inte göra mig ovän med någon, men jag vill visa att det faktiskt finns alternativa sätt att tänka.

Om vi ser vem som indoktrinerats med den rådande allmänna uppfattningen (som i alla fall inte jag vet många lärare som faktiskt reflekterat över men i alla fall) så känns påhoppet lite missriktat.

Källkritik är något man får ta allvarligt och det är få skrifter som det finns mer historiskt stöd för än Bibeln, då kunde lika gärna Kejsar Nero eller Caligula inte funnits. Jag vill inte att du ska tro att jag blundar för naturvetenskap, den är bra i väldigt många fall, men i vissa så håller de inte måtten och DET ÄR FAKTA.

Vi måste precis som du säger sträva efter att utvecklas och utveckla nya metoder när de gamla visar sig inte fungera. Hur många gånger i historien har inte läkarkonsten förändrats, eller dagens matfrågor!? GI eller Atkins, stenåldersmetoden etc etc etc in absurdum.

Jag styr inte naturlagarna så att inte c-14 eller andra metoder funkar i alla situationer! Naturvetenskap är som ett par glasögon man kan ta på sig för att se på världen på ett visst sätt, likadant med filosofi eller tro. Det är först när man ser hela bilden vi kan säga vad sanningen är, och nej, svaret på alla frågor finns inte i Bibeln,Vill jag veta hur en bil fungerar hittar jag inte hur man byter svänghjulsgivaren någonstans i Bibeln då tar jag givetvis "så funkar det" eller nån annan bok..  Men de sakerna som är viktiga för själens frälsning finns där och det räcker gott och väl för mig.

blacken
1 november 2007
Overmann skrev:
blacken skrev:
Det svåraste är att förklara är hur livet uppstod/ kom till. Det är matematiskt omöjligt/osannolikt att det "bara" hände. Dom kan inte ens räkna ut oddsen för det, just därför att det är så fruktansvärt komplicerat process där allt måste klaffa i exakt tidpunkt och i exakt ordning, minsta lilla miss och det blir bara "pannkaka". det finns inte en chans att livet "bara" uppstod.

Absolut är det jäkligt svårt att förklara. Men bara för att vi inte kan förklara det ser jag inte alls som något som talar för att det måste finnas en högre makt. Vad finns det som säger att vi om ytterligare ett millenium inte har kunskapen och teknologin att själva skapa liv? Är vi allsmäktiga Gudar då, eller simulerar vi kanske bara de förhållande som gör att liv uppstår? En AI är vi på god väg att skapa, är inte det ett liv på ett sätt?

Om vi snackar universums skapelse kanske det tom är så att det alltid har funnits vilket för mig känns hur konstigt som helst men inte konstigare än en Gud. Universum kanske tom är äldre än Gud wink. Om universum funnits oändligt länge och är oändligt stort borde det finnas eller åtminstone funnits oändligt med kombinationer av händelser vilket kanske inte gör livet så osannolikt ändå.

Oavsett vad du eller "vetenskapen" säger, så kan inte det liv som vi har uppstå av en slump, det är alldeles för komplext i sin design.  för ur kaos kan ingenting annat än kaos komma. och det är ett fakta.

167 Inlägg
1 november 2007
Galad8 skrev:
Med risk för att det här låter lite aggressivt så skriver jag det ändå och hoppas att du inte tar illa upp..I så fall ber jag om ursäkt, jag vill inte göra mig ovän med någon, men jag vill visa att det faktiskt finns alternativa sätt att tänka.

Nej, jag tar absolut inte illa upp och även om jag inte respekterar dina åsikter så respekterar jag din rätt att ha en åsikt wink

Galad8 skrev:
Om vi ser vem som indoktrinerats med den rådande allmänna uppfattningen (som i alla fall inte jag vet många lärare som faktiskt reflekterat över men i alla fall) så känns påhoppet lite missriktat.

Källkritik är något man får ta allvarligt och det är få skrifter som det finns mer historiskt stöd för än Bibeln, då kunde lika gärna Kejsar Nero eller Caligula inte funnits. Jag vill inte att du ska tro att jag blundar för naturvetenskap, den är bra i väldigt många fall, men i vissa så håller de inte måtten och DET ÄR FAKTA.

Right back at you! Jag kan känna att det är lite magstarkt att snacka om indoktrination när jag mkt väl kan säga samma sak när det gäller dig. Det skolan lärde mig var en metod för att samla in information och pröva världen. Den gav mig inte några svar utan dem fick jag söka själv! Just att vara källkritisk är ju något som jag fått lära mig vilket är stor skillnad från några generationer tillbaka!
Vad är källan i kristendomen? En av källorna är bibeln, en väääääldigt gammal bok med tveksamt ursprung, med ungefär lika många författare som wikipedia vilket kanske inte är den trovärdigaste källan.

Varför håller naturvetenskapen inte måttet? För att du inte får dem svar du önskar?
Vissa studier håller helt klart inte måttet men det gör inte naturvetenskapen (eller samhällsvetenskap för den delen) som metod undermålig. Finns det några andra världsåskådningar som använder så många källor som vetenskapen? Jag tror inte du kan nämna en enda.

Saken här är kanske att jag inte har format min uppfattning om hur världen är. Den ändras hela tiden och jag lär mig något nytt varje dag och kan dra nya slutsatser. Just nu finns det inte någonting i mig som talar för en högre makt. Det enda i närheten skulle isf vara en önskan för visst hade det varit trevligt med en högre makt och en mening med livet! Men jag kan inte leva i en värld baserad på en önskan! Det är varken rättvist mot mig själv eller någon annan!

blacken
1 november 2007
"För det första skall du inte komma och säga att kristendomen och dess tolkningar av bibeln inte ändrats genom tiden"
Vad ovan sagt får du gärna vederlägga med någon form av bevis. Du lär få det lite svårt i och med med Döda Havsrullarnas existens.
Senast redigerat av blacken (1 november 2007)

1 997 Inlägg
1 november 2007
Overmann skrev:
Galad8 skrev:
Det är jättejobbigt att lära allt från början, det underlättar om man kan få reda på faktan i en bok motsvarande och sedan får man utifrån sina förkunskaper och andra böcker tolka om det verkligen kan stämma. Sen har det ju hänt ett antal gånger i historien att "vetenskapens tro" ändrats. Vi består inte av eld jord och vatten tillexempel och en atom är inte den minsta delbara partikeln.. det bara fortsätter och fortsätter.. Det är svårt att förändra det man tror är rätt! Men det går och det har gått innan med! Du kan gärna söka fakta själv på sidorna jag hänvisat till tidigare. Läs runt lite, fundera och SEN kan du ställa motargument... Ge det en ärlig chans, det är ju inte helt vettigt att besluta sig för ett alternativ utan att veta vad de andra är!?

För det första skall du inte komma och säga att kristendomen och dess tolkningar av bibeln inte ändrats genom tiden så om det skulle vara något angrepp på naturvetenskapens trovärdighet ser jag det som störtlöjligt.

Jag ser det snarare som vetenskapens styrka att det inte är en faktasamling utan bara en metod för att just pröva olika teorier och därmed kunna lära oss mer om världen. Självklart måste man ändra på sin uppfattning då man hela tiden lär sig mer och mer! Jag vet inte riktigt hur du tror att datorn du sitter vid har kommit till om nu vetenskapen är så dum. Den är byggd med hjälp av precis samma metod för kunskapsinsamling som vetenskapens skapelseberättelse.
Skillnaden är att det är väldigt svårt att mäta eller samla in data på något som hänt för väldigt länge sedan och därför blir teorierna heller inte lika säkra. Man måste ju utgå från det man har idag och sen försöka gå bakåt.

Det är aldrig någon som sagt att "SÅ HÄR HAR DET HÄNT!" inom vetenskapen utan det är bara teorier som hela tiden prövas igen och omformuleras utifrån att ny information inkommer. Problemet med religion är att det ofta framförs som svaret när vetenskapen säger att det inte finns något svar än. Vem är det lättast att lyssna på? Han som säger att svaret på 2+2 är 3 eller han som säger att han inte vet än?

Naturvetenskapen är egentligen inget hot mot religion då den inte kan säga någonting om det övernaturliga. Ändå känner sig många hotade av den vilket jag bara kan spekulera i varför. Kanske för att den bildat vissa frågetecken i tolkningarna av det allra heligaste av heligt, bibeln? Ta vetenskapen istället för vad den är och var glad för de uppfinningar som tillkommit pga den!

Vi betar av frågorna en i taget:
1. "För det första skall du inte komma och säga att kristendomen och dess tolkningar av bibeln inte ändrats genom tiden så om det skulle vara något angrepp på naturvetenskapens trovärdighet ser jag det som störtlöjligt."

Jag har aldrig påstått att folk inte tolkat Bibeln olika genom tiderna, men det är ju de människornas fel och inte Bibelns eller? Det är som tanten som köpt en ny husbil, for ut och körde och när hon kom till motorvägen så satte hon på "cruisecontrol" gick bak till köket, kokade kaffe och körde i diket. Sen stämde hon Tillverkaren på flera miljoner för att det stod "cruisecontrol". Som betyder färd kontroll om man översätter det ordagrannt. Taskigt.

Jag kanske var otydlig och luddig men "något angrepp på naturvetenskapens trovärdighet" var inte vad jag försökte framställa, snarare vissa teorier som ansetts och anses som sanningar fortfarande utan något som helst stöd utom "fynd" som försvunnit innan någon annan forskare fått möjlighet att undersöka det! "Skelettet från den varelse som kallas Lucy (Australopithecus afarensis) ser ut som en nu levande dvärgschimpans, och ”hon” var förmodligen dessutom en hane! Andra varelser med samma namn (Australopithecus) är mest lika andra nu levande stora apor. De fynd som kallas Homo habilis har nu, sedan man funnit flera skelett av dem, börjat se likadana ut som de ”tidigare” varelserna (Australopithecus). Homo erectus ser ut exakt som nutida människor från halsen och neråt. Även om huvudet på Homo erectus är lite annorlunda format än hos de flesta av oss, med t ex låg panna och ögonbrynsbågar, finns faktiskt samma drag hos många nu levande människor. De är vanligast bland eskimåer och uraustralier. Jag själv har foton på en indianhövding och en helt vanlig svensk pastor som har dessa drag! Neanderthalarna var vanliga, lite kraftigt byggda människor med större hjärna än vi har. De hade fått sina ”aplika” drag på grund av att de led av ledgångsreumatism och D-vitaminbrist."

2. "Skillnaden är att det är väldigt svårt att mäta eller samla in data på något som hänt för väldigt länge sedan och därför blir teorierna heller inte lika säkra. Man måste ju utgå från det man har idag och sen försöka gå bakåt."

Japp och om man gör det så finner forskare att det är någonstans mellan 6500år-Xmiljarder år. Alltså får man titta på exempelvis jordlagren:
"Vissa saker behöver lång tid för att bildas, t ex vanlig jord och även berg som är så vittrat att man kan sönderdela det med fingrarna. Det måste åtminstone röra sig om tiotals år, men förmodligen om tusentals år, för att sådana saker skall uppkomma. Det finns gott om jord och vittrat berg över hela vår jords nutida yta, vilket visar att jordens yta utsatts för miljöns påfrestningar under lång tid. Under dessa lager med jord och vittrat berg kan man ofta hitta lager med fossil. Men inte på någon plats, inne i eller mellan dessa ca ”600 miljoner år” av lager som innehåller rikliga mängder med fossil, hittar man riktiga jordar eller vittrat berg. Det finnsinget inne i eller mellan lagren som tyder på att det behövts lång tid för att något där skall ha bildats! Men under dessa lager med fossil hittar man återigen rester av riktiga jordar och vittrat berg! Det finns där – för var och en att se!"

3. "Vem är det lättast att lyssna på? Han som säger att svaret på 2+2 är 3 eller han som säger att han inte vet än?"

Han som säger 2+2 = 3 ljuger uppenbarligen och han som inte vet än (men kanske tror tongue ) är den som är närmare. Därför väljer jag bort evolutionsteorin och Big-bang 2+2 är faktiskt 4.

4. "Ändå känner sig många hotade av den vilket jag bara kan spekulera i varför. Kanske för att den bildat vissa frågetecken i tolkningarna av det allra heligaste av heligt, bibeln? Ta vetenskapen istället för vad den är och var glad för de uppfinningar som tillkommit pga den!"

Det finns många frågetecken kvar att reda ut, kunde vi allt behövde vi ju ingen Gud. Varför kan man inte använda både vetenskap och tro? Det är ju egentligen det folk gör när de först funderar fram en ny teori som kanske kan komma att bli fakta senare? Snart kommer man förresten att få göra om e=mc2 eftersom ljushastigheten avtar, men det var bara en anekdot.
Absolut, jag använder både toalett och elektricitet och mobiltelefon, det gör livet enklare på många sätt. smile

1 997 Inlägg
1 november 2007
blacken skrev:
Overmann skrev:
blacken skrev:
Det svåraste är att förklara är hur livet uppstod/ kom till. Det är matematiskt omöjligt/osannolikt att det "bara" hände. Dom kan inte ens räkna ut oddsen för det, just därför att det är så fruktansvärt komplicerat process där allt måste klaffa i exakt tidpunkt och i exakt ordning, minsta lilla miss och det blir bara "pannkaka". det finns inte en chans att livet "bara" uppstod.

Absolut är det jäkligt svårt att förklara. Men bara för att vi inte kan förklara det ser jag inte alls som något som talar för att det måste finnas en högre makt. Vad finns det som säger att vi om ytterligare ett millenium inte har kunskapen och teknologin att själva skapa liv? Är vi allsmäktiga Gudar då, eller simulerar vi kanske bara de förhållande som gör att liv uppstår? En AI är vi på god väg att skapa, är inte det ett liv på ett sätt?

Om vi snackar universums skapelse kanske det tom är så att det alltid har funnits vilket för mig känns hur konstigt som helst men inte konstigare än en Gud. Universum kanske tom är äldre än Gud wink. Om universum funnits oändligt länge och är oändligt stort borde det finnas eller åtminstone funnits oändligt med kombinationer av händelser vilket kanske inte gör livet så osannolikt ändå.

Oavsett vad du eller "vetenskapen" säger, så kan inte det liv som vi har uppstå av en slump, det är alldeles för komplext i sin design.  för ur kaos kan ingenting annat än kaos komma. och det är ett fakta.

Tack Blacken smile

167 Inlägg
1 november 2007
blacken skrev:
Oavsett vad du eller "vetenskapen" säger, så kan inte det liv som vi har uppstå av en slump...

Vem har sagt att jag tror på slumpen wink.
"Äkta" slump tror jag inte finns. Det vi kallar slump är ju bara något vi inte kan förutse.

blacken skrev:
...det är alldeles för komplext i sin design.  för ur kaos kan ingenting annat än kaos komma. och det är ett fakta

Jag tror varken du eller jag har tillräckligt mkt kunskap för att kunna avgöra det. Jag väntar och ser medan du redan säger dig kunna svaret.

blacken
1 november 2007
Overmann skrev:
blacken skrev:
Oavsett vad du eller "vetenskapen" säger, så kan inte det liv som vi har uppstå av en slump...

Vem har sagt att jag tror på slumpen wink.
"Äkta" slump tror jag inte finns. Det vi kallar slump är ju bara något vi inte kan förutse.

blacken skrev:
...det är alldeles för komplext i sin design.  för ur kaos kan ingenting annat än kaos komma. och det är ett fakta

Jag tror varken du eller jag har tillräckligt mkt kunskap för att kunna avgöra det. Jag väntar och ser medan du redan säger dig kunna svaret.

öhh, Vakna!!!

Sleeper
3 084 Inlägg
1 november 2007
Men se det så här det är en pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte liten chans att vi skulle ha uppstått? men om du tar det gånger oändligheten så kommer det ju att inträffa tillslut right? Så ja det är pretty much slump.
Haha mycket jag vill skriva men orkar inte ingen kommer ju läsa ändå tongue

eller nej det är ingen slump för det är oändligt stor risk att det inträffar.
Senast redigerat av Sushikocken (1 november 2007)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

167 Inlägg
1 november 2007
Galad8 skrev:
Det finns många frågetecken kvar att reda ut, kunde vi allt behövde vi ju ingen Gud. Varför kan man inte använda både vetenskap och tro? Det är ju egentligen det folk gör när de först funderar fram en ny teori som kanske kan komma att bli fakta senare?

Nä, och vi lär oss mer och mer för varje dag, kanske därför kyrkans medlemmar blir färre och färre? wink
Ni snackar mkt om fakta, vad menar ni med det? Fakta som sanning tror ju varken jag eller vetenskapen på utan det är ju bara teorier som genom försök och misslyckandes lyckats tas för mer eller mindre sannolika. Jag lyssnar inte på folk som säger sig ha eller vet var man hittar sanningen, för jag är övertygad om att dem fetljuger!

blacken
1 november 2007
Sushikocken skrev:
Men se det så här det är en pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte pytte liten chans att vi skulle ha uppstått? men om du tar det gånger oändligheten så kommer det ju att inträffa tillslut right? Så ja det är pretty much slump.

Suck, stor suck, jättestor suck.

1 997 Inlägg
1 november 2007
Sushikocken skrev:

Just det, om man tar en hög bräder, en rejäl låda spik och tegelstenar murbruk och element och tapeter och tapetklister och elinstallationer och fönster och en dörrklocka och sen laddar man en bomb och smäller av den så har man gjort det tillräckligt många gånger kommer det tro det eller ej att stå en smålandsvilla där! Eller? Av kaos kommer kaos inte ordning som skrivits tidigare. SLUT. FRÅGOR?

blacken
1 november 2007
Overmann skrev:
Galad8 skrev:
Det finns många frågetecken kvar att reda ut, kunde vi allt behövde vi ju ingen Gud. Varför kan man inte använda både vetenskap och tro? Det är ju egentligen det folk gör när de först funderar fram en ny teori som kanske kan komma att bli fakta senare?

Nä, och vi lär oss mer och mer för varje dag, kanske därför kyrkans medlemmar blir färre och färre? wink
Ni snackar mkt om fakta, vad menar ni med det? Fakta som sanning tror ju varken jag eller vetenskapen på utan det är ju bara teorier som genom försök och misslyckandes lyckats tas för mer eller mindre sannolika. Jag lyssnar inte på folk som säger sig ha eller vet var man hittar sanningen, för jag är övertygad om att dem fetljuger!

Du kanske tror som många andra att "sanningen ligger i betraktarens öga". Och ändå så är ett kilo massa, ett kilo massa oavsett var i det kända universum det än befinner sig.
Senast redigerat av blacken (2 november 2007)

Sleeper
3 084 Inlägg
1 november 2007
Galad8 skrev:
Sushikocken skrev:

Just det, om man tar en hög bräder, en rejäl låda spik och tegelstenar murbruk och element och tapeter och tapetklister och elinstallationer och fönster och en dörrklocka och sen laddar man en bomb och smäller av den så har man gjort det tillräckligt många gånger kommer det tro det eller ej att stå en smålandsvilla där! Eller? Av kaos kommer kaos inte ordning som skrivits tidigare. SLUT. FRÅGOR?

ehh... Ja
har det inte hänt i vårt universum så har det säkerrt hänt i något annat av dem paralella universumarna som troligtvis inte helt omöjligt kan finnas.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

1 997 Inlägg
1 november 2007
Overmann skrev:
Galad8 skrev:

Det verkar ju som en naturvetenskaplig slutledning!? (Folk lämnar kyrkan bland annat för att kyrkan har gått ifrån Gud och Bibeln.) Kristendomen i frikyrkliga sammanhang finns kvar och utomlands kommer folk till tro som aldrig förr! I Kina bildades en församling av ett enda Bibel blad de hittade, och tillslut fick de tag i en Bibel. Hur mycket än man försöker förbjuda eller förneka Guds ord så är Gud den som är starkast.      
"Han svarade: "Jag säger er att om de tiger, kommer stenarna att ropa."
Lukasevangeliet 19:40

En oandlig människa tar inte emot det som tillhör Guds Ande. Det är dårskap för henne, och hon kan inte förstå det, eftersom det måste bedömas på ett andligt sätt.
1 Korinterbrevet 2:14

1 997 Inlägg
1 november 2007
Sushikocken skrev:
Galad8 skrev:
Sushikocken skrev:

ehh... Ja
har det inte hänt i vårt universum så har det säkerrt hänt i något annat av dem paralella universumarna som troligtvis inte helt omöjligt kan finnas.

I ett land där nollorna är gud. Tillräckligt många nollor så händer det? Det fungerar inte så, gör man pannkaka blir det aldrig getkäftsragu, förutsättningarna saknas. Nu börjar det dessutom kännas lite löjligt..jag förstår vad du menar och jag tror du förstår vad jag menar?

1 997 Inlägg
1 november 2007
nu kommer ja fara iväg till ett allhelgonaläger. Kommer tillbaks på Söndag nångång så jag får väl svara då... smile
Jag kommer be för er. smile

39 Inlägg
1 november 2007
Phaetoon skrev:
Vad gör "kristendomen" till den rätta religionen?

*Edit
Jag utgår istället från den gyllene regeln. Jag behandlar andra som jag själv vill bli behandlad. Men jag dyrkar ingen gud. Jag tycker att det är viktigare att ägna min tid åt mina medmänniskor.

För mycket i denna diskussion för att haka på, men jag ger gärna tummen upp åt "Phaetoons" kloka inställning smile. Sen handlar det ju också om hur andra behandlar en, lika för lika brukar jag tänka men ibland får man ju ge folk lite slack roll.
Senast redigerat av hasse snikbyggare (1 november 2007)

167 Inlägg
1 november 2007
Galad8 skrev:

Nej det kommer antagligen inte att ske för du har inte ett oändligt antal förutsättningar. Har du ett oändligt antal förutsättningar, ett oändligt antal gånger kommer det stå en smålandsvilla där men det kommer antagligen inte att ha skett på det sätt du beskriver, där du dikterat förutsättningarna.

Jag tror vi kan hålla på här hur länge som helst utan att komma fram till något.
Ett av de grundläggande problemen jag ser med tro är att jag inte har en chans att prova om det är sannolikt eller inte. Jag har bara att välja på om jag vill tro på det eller ej. Med vetenskapliga teorier kan jag välja att återskapa de steg som lätt fram till teorin om jag så skulle vilja. Jag får chansen att själv pröva och inte blindt lita på någon eller något annan/annat.

Tills jag blir sugen på att tjafsa mer nöjer jag mig såhär.

194 Inlägg
1 november 2007
Overmann skrev:
Sweeman skrev:
fick svar på mitt mejl från svenska kyrkan, man måste besöka sin närmsta kyrka! och alla födda efter 1991 blir ej automatiskt inskrivna i kyrkan!

Besöka behövde inte jag göra. Skickade ett brev (eller blankett) bara!

vart får man tag i blanketten? big_smile vill inte gå in i kyrkan slöseri på soppa och energi!

Sök