Felbeskrivning Polo GTI -98.
1) Ibland mycket svårstartad. Kan behöva göra 5-6 försök där startmotorn snurrar 10-15 sekunder åt gången, utan att ens försöka tända. Samtidigt som man försöker starta så smäller det till i avgassystemet och det luktar bensin. Verkar som om spridarna ger bensin men det tänder inte.
2) När bilen väl har gått igång så är motorgången stundtals mycket ojämn. Låter man bilen stå på tomgång ca 5 minuter så kan man räkna med att motorn dör.
3) Om man vid ojämn tomgång och kall motor (punkt 2) ger full gas så blir motorgången enormt ojämn upp till ca 3-4000 varv, då går den rent igen. Låter nästan som om en eller två cylindrar inte tänder som dom ska.
4) Vid varm motor så uppträder ibland problemet som beskrivs i punkt 3. Åker jag t.ex på motorväg i 90km/h på 5an och ger full gas för att köra om så känns det ibland som om bilen bara går på 3 cylindrar. Motorljudet låter inte så annorlunda, men man känner att bilen är mycket klenare. Vid 4-4500 varv så känner man att den sista cylindern tänder och motorgången blir helt annorlunda.
Detta problem kan ibland också uppstå i stadstrafik om man ger lite mer gas än vanligt på låga varv, oavsett växel. Motorn går då mycket ojämnt och hela bilen rycker, ända till ca 4000 varv, då går den rent igen.
5) Tycker mig ana en viss höjd bränsleförbrukning, men den är i så fall mycket marginell.
Bilen har för ca 500 mil sen fått ny vattenpump + kamrem + spännhjul och hela kitet, pga att vattenpumpen skar.
Efter bytet så gick bilen som den skulle, fast ibland så dippade tomgången lite. Det hände dock inte ofta. Körde man bilen så gick den precis som den skulle, dvs pigg och snålt.
Alla fel jag beskrivit ovan har kommit ett efter ett den senaste månaden.
Mvh Jeroen
UPPDATERING 1:
Har nu bytt rotor och fördelarlock = den ryckiga gången på låga varv försvann! Fördelarlocket var inte så fint längre..
Bytt tempgivaren = ingen förbättring på tomgången.
Halva problemet är alltså löst nu. Endast den ostabila tomgången kvar!
Efter att ha sökt igenom en jäkla massa trådar på forumet nu så undrar jag återigen om det finns en tomgångsmotor (tomgångsventil) på AFH-motorn (1.4 GTI)?
Har läst att om tomgångsmotorn är defekt eller kärvande så kan man få dippar i tomgångsvarvtalet om man t.ex slår på/av bakrutevärmare, AC osv... EXAKT detta händer mig!
Vidare så har jag läst mig till att LMM inte finns på AFH-motorn.. stämmer det?
UPPDATERING 2:
Provade precis att låta bilen kalibrera in sig själv: kall motor -> tomgång i 15 minuter
Men när jag gick ut efter en kvart så hade bilen naturligtvis dött... typiskt.
Startade motorn och lät den gå på tomgång i 1 minut. Sedan slog jag på bakrutevärmaren exakt samtidigt med vindrutetorkarna. DÅ HÖLL MOTORN PÅ ATT SLÅ AV SIG HELT OCH HÅLLET... Något generalknas är det ju.
Mer tips?
UPPDATERING 3:
Var förbi hos en kompis idag, så han fick ta en titt på mitt underliga problem..
Jag plockade bort luftburken och allt krimskrams så vi kom åt gasspjället. På sidan av själva spjällhuset sitter en kontakt. Så den kopplade jag ur.
Nu är tomgången mycket bättre, visserligen förhöjd till 1000-1100 varv, men mycket bättre! Inga dippar mer, och bilen dör inte heller.
Vad gör denna kontakten? Borde inte bilen gå sämre (gå på nödprogram) om kontakten kopplas ur?
Börjar fundera på om jag måste byta hela gasspjällhuset... dyrt :S
UPPDATERING 4:
Har haft ett större läckage på avgassystemet, vilket bilprovningen inte tyckte om.
Det var en skarvhylsa mellan främre och bakre avgasdelarna (efter katten, innan sista burken) som rostat isär totalt, vilket gjorde att det läckte utav bara fan.
Har nu satt dit en ny skarvhylsa och monterat med en ansenlig mängd monteringspasta = tätt. Håller man för utblåset nu så byggs det upp ett ordentligt tryck (förr pyste det ut i skarvhylsan).
Vad jag har märkt nu är att tomgången är MYCKET bättre, knappt några dippar alls! Har på 3 dagar varit med om att den dött en enda gång, förr var det flera gånger om dagen!
Så mina tankar går direkt till Lambdan. Frågan är - var sitter lambdan på Polo GTI 6N? En förklaring vore ju att det stora läckaget fått lambdan helt ur spel. Men jag har för mig att lambdan sitter innan katten?
Någon som kan strö lite ljus över detta?
1) Ibland mycket svårstartad. Kan behöva göra 5-6 försök där startmotorn snurrar 10-15 sekunder åt gången, utan att ens försöka tända. Samtidigt som man försöker starta så smäller det till i avgassystemet och det luktar bensin. Verkar som om spridarna ger bensin men det tänder inte.
2) När bilen väl har gått igång så är motorgången stundtals mycket ojämn. Låter man bilen stå på tomgång ca 5 minuter så kan man räkna med att motorn dör.
3) Om man vid ojämn tomgång och kall motor (punkt 2) ger full gas så blir motorgången enormt ojämn upp till ca 3-4000 varv, då går den rent igen. Låter nästan som om en eller två cylindrar inte tänder som dom ska.
4) Vid varm motor så uppträder ibland problemet som beskrivs i punkt 3. Åker jag t.ex på motorväg i 90km/h på 5an och ger full gas för att köra om så känns det ibland som om bilen bara går på 3 cylindrar. Motorljudet låter inte så annorlunda, men man känner att bilen är mycket klenare. Vid 4-4500 varv så känner man att den sista cylindern tänder och motorgången blir helt annorlunda.
Detta problem kan ibland också uppstå i stadstrafik om man ger lite mer gas än vanligt på låga varv, oavsett växel. Motorn går då mycket ojämnt och hela bilen rycker, ända till ca 4000 varv, då går den rent igen.
5) Tycker mig ana en viss höjd bränsleförbrukning, men den är i så fall mycket marginell.
Bilen har för ca 500 mil sen fått ny vattenpump + kamrem + spännhjul och hela kitet, pga att vattenpumpen skar.
Efter bytet så gick bilen som den skulle, fast ibland så dippade tomgången lite. Det hände dock inte ofta. Körde man bilen så gick den precis som den skulle, dvs pigg och snålt.
Alla fel jag beskrivit ovan har kommit ett efter ett den senaste månaden.
Mvh Jeroen
UPPDATERING 1:
Har nu bytt rotor och fördelarlock = den ryckiga gången på låga varv försvann! Fördelarlocket var inte så fint längre..
Bytt tempgivaren = ingen förbättring på tomgången.
Halva problemet är alltså löst nu. Endast den ostabila tomgången kvar!
Efter att ha sökt igenom en jäkla massa trådar på forumet nu så undrar jag återigen om det finns en tomgångsmotor (tomgångsventil) på AFH-motorn (1.4 GTI)?
Har läst att om tomgångsmotorn är defekt eller kärvande så kan man få dippar i tomgångsvarvtalet om man t.ex slår på/av bakrutevärmare, AC osv... EXAKT detta händer mig!
Vidare så har jag läst mig till att LMM inte finns på AFH-motorn.. stämmer det?
UPPDATERING 2:
Provade precis att låta bilen kalibrera in sig själv: kall motor -> tomgång i 15 minuter
Men när jag gick ut efter en kvart så hade bilen naturligtvis dött... typiskt.
Startade motorn och lät den gå på tomgång i 1 minut. Sedan slog jag på bakrutevärmaren exakt samtidigt med vindrutetorkarna. DÅ HÖLL MOTORN PÅ ATT SLÅ AV SIG HELT OCH HÅLLET... Något generalknas är det ju.
Mer tips?
UPPDATERING 3:
Var förbi hos en kompis idag, så han fick ta en titt på mitt underliga problem..
Jag plockade bort luftburken och allt krimskrams så vi kom åt gasspjället. På sidan av själva spjällhuset sitter en kontakt. Så den kopplade jag ur.
Nu är tomgången mycket bättre, visserligen förhöjd till 1000-1100 varv, men mycket bättre! Inga dippar mer, och bilen dör inte heller.
Vad gör denna kontakten? Borde inte bilen gå sämre (gå på nödprogram) om kontakten kopplas ur?
Börjar fundera på om jag måste byta hela gasspjällhuset... dyrt :S
UPPDATERING 4:
Har haft ett större läckage på avgassystemet, vilket bilprovningen inte tyckte om.
Det var en skarvhylsa mellan främre och bakre avgasdelarna (efter katten, innan sista burken) som rostat isär totalt, vilket gjorde att det läckte utav bara fan.
Har nu satt dit en ny skarvhylsa och monterat med en ansenlig mängd monteringspasta = tätt. Håller man för utblåset nu så byggs det upp ett ordentligt tryck (förr pyste det ut i skarvhylsan).
Vad jag har märkt nu är att tomgången är MYCKET bättre, knappt några dippar alls! Har på 3 dagar varit med om att den dött en enda gång, förr var det flera gånger om dagen!
Så mina tankar går direkt till Lambdan. Frågan är - var sitter lambdan på Polo GTI 6N? En förklaring vore ju att det stora läckaget fått lambdan helt ur spel. Men jag har för mig att lambdan sitter innan katten?
Någon som kan strö lite ljus över detta?
Senast redigerat av Scratchen (29 januari 2008)
0
0
0
0