3009
Sök

hur fort kan man få upp en 240 i km/h?

741 Inlägg
1 november 2007
#41
med jobbets gammla volvo 245 med slöaste motorn, med skruvar och verktyg i bagaget och 2 pers i så maxade den ca 180 km/h..

Smålänning
7 883 Inlägg
1 november 2007
#42
Master PH skrev:
Slain skrev:
Någon som vet vad en 240 Turbo toppar orginal? (Borde väl vara rätt tråd att fråga i tycker man tongue )

Över 200 är inga problem. 190-200 går med en sugis om man har en jätteraka.

Nu snackar vi mätarfart dock. Skulle tippa på att turbon ganska precis gör 200 i verkligfart och en volvo sugis med fyra gör nog 175 kanske.

175 låter sannolikt ja.

BTW: Fick händerna på en Tekniken Värld från 1983 där dom testar 760 turbo, och enligt tidiningen och volvo var det den första volvon i världshistorien som original gjorde 200 km/h verklig fart.
Där nämdes också att till skillnad från 240 så var 740 skapligt stabil i dom farterna (med den tidens mått mätt då).

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

huh?
10 427 Inlägg
2 november 2007
#43
Master PH skrev:
Slain skrev:
Någon som vet vad en 240 Turbo toppar orginal? (Borde väl vara rätt tråd att fråga i tycker man tongue )

Över 200 är inga problem. 190-200 går med en sugis om man har en jätteraka.

Nu snackar vi mätarfart dock. Skulle tippa på att turbon ganska precis gör 200 i verkligfart och en volvo sugis med fyra gör nog 175 kanske.

760 Turbo från tidigt 80 kör ju typ 203km/h med sina 176 kusar tongue
Så 240 Turbo borde ju hamna strax under.


121 Inlägg
3 november 2007
#44
_Wallis_ skrev:
Du skrev:
weeeman skrev:
Modiga grabbar, att toppa en 240 måste ju nästan vara lite otäckt smile
Ja jag har ägt en 240 (det har dock aldrig fallit mig in att toppa den)

Ja, det är riktigt otäkt... lånade en 245 och försökte få den över 170 på E4 med mitträcke, jag slutade för den vinglade för mycket.. var riktigt läskigt. kändes som ett sjörövarskepp på frusen sjö.

Beror nog på skiket på fjädring, och typen av däck.

I min är det ingen skräck alls, Bara glider fram..
Gjorde den även med 14/70/185

Hehe, ja det var samma ballongdäcks profil på den vi hade. ;-)
(Lånade den en hel sommar och jag körde 4mil dagen.)
Att bak dämpningen bak var slut tror jag oxå, samt det mesta som heter bussningar.
Men jag har faktist aldrig kört en bil som kränger mer, inte ens en LT45 kränger mer...
Ni får inte tro att jag avskyr denna bilen, den har deffenitivt sin fyrkantiga charm, bara att den inte på *något* sätt är byggd för fart, varken aerodynamiskt eller mekaniskt.


1 661 Inlägg
3 november 2007
#45
Jag körde en 240 i 240km/h med ett lass ved i skuffen och 6 pers i bilen med skidbox på taket. Kanske diffade lite med 20tummarna. Så jag tror den går i ca 300KM/h om jag sitter ensam i den... haha

(Toppade en gammal GLT en gång på rak väg och kom upp i 170km/h.)

330 Inlägg
3 november 2007
#46
kom upp vid 150 med min 240 från 84 med ballongdäck och då kändes bilen som en fiskebåt


252 Inlägg
3 november 2007
#47
240Gl 175Km/h, 245 GLT -89 200Km/h motorn finns fortf till salu... :-)

//Janne

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
4 november 2007
#48
240 gl går inte fortare än 170-175 orginal för seg motor och för mkt vikt

ja hade en 240 gl för 1 år sen den klarade sig precis över 170 sträcket och hade gått 40 tusen mil  men kändes som den skulle skaka sönder totalt och hamna i diket LOL


SKÅNING
1 215 Inlägg
26 december 2007
#49
Akka skrev:
öhm det jag ej fattar... kan ma nverkligen få upp en 240 gl orginal i 180 - 190 ??? :S fan det är väl bara 115 hk i dom jävlarna å e tunga som hus!

helt rätt men med en lång raka och en del tålamod då går det iaf med mätarfart

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

Forummoderator
26 349 Inlägg
26 december 2007
#50
volvo_raggaren skrev:
Akka skrev:
öhm det jag ej fattar... kan ma nverkligen få upp en 240 gl orginal i 180 - 190 ??? :S fan det är väl bara 115 hk i dom jävlarna å e tunga som hus!

helt rätt men med en lång raka och en del tålamod då går det iaf med mätarfart

Beror nog en del på vad det är för 240 också. Vete tusan hur en DL egentligen går men orginal i min - GLT - är det ju som sagt 129 hästar. Alla 240is har ju inte 115 hästar..
Btw, har provat lite smått nu. 165km/h innan man lättare på gasen.
Ångrar att man har lättat svänghjulet..det ska gå mer! big_smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 754 Inlägg
26 december 2007
#51
När jag läser detta så inser jag hur snabb Opel Kadett GSi 16v är med sina 150 HK. 230 km/h!
Senast redigerat av Holiace (26 december 2007)

Jag kan inget om allt.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
26 december 2007
#52
å jag som inte vågar köra 740in mer än 140
känns ju som bilen lyfter från vägen roll


553 Inlägg
26 december 2007
#53
Har åkt med min gamla 242 dl i 185 km/h - mätarfart... hade väl gått en 16-17 tusen mil då, finns bilder i mitt galleri om någon vill se wink kan ju tillägga att tempen steg då vi fick pressa ett tag hmm

796 Inlägg
26 december 2007
#54
Akka skrev:
öhm det jag ej fattar... kan ma nverkligen få upp en 240 gl orginal i 180 - 190 ??? :S fan det är väl bara 115 hk i dom jävlarna å e tunga som hus!

det funkar om man har en mils raksträcka då kan man komma upp i dom oerhörda hastigheterna.

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.

4 506 Inlägg
26 december 2007
#55
Akka skrev:
öhm det jag ej fattar... kan ma nverkligen få upp en 240 gl orginal i 180 - 190 ??? :S fan det är väl bara 115 hk i dom jävlarna å e tunga som hus!

1340kg = Tungt? Njaee snarare lätt. Och lätta att lätta med smile

Testat med GPS nu 200km/h på mätarn = ~187km/h med GPS, Det
skiljer ju från bil till bil dock.
Senast redigerat av _Wallis_ (26 december 2007)

Kan du andas kan du dö.

Turbocharged
421 Inlägg
26 december 2007
#56
Hade en 240 (-76) som jag lyckades köra 145 på autobahn med, en polare som hade den efter mig fick upp den i 150, men då började den ramla i delar. Att tro att man kan köra i 200 med en helt original 240 är nog att hoppas på lite mycket big_smile
Kan tänka mig att den kanske gjorde 170-175 när den var ny.

Tonight, tonight the strip's just right
I wanna blow 'em all out of their seats
Calling out around the world, we're going racin' in the street.

Makaronborrare
993 Inlägg
26 december 2007
#57
Team-Adolfsson skrev:
å jag som inte vågar köra 740in mer än 140
känns ju som bilen lyfter från vägen roll

Haha säger det samma. Blåser det svag vind från sidan dessutom vet man inte vart man hamnar tongue


Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
26 december 2007
#58
Enligt min mätare gör min 240 iaf 180 km/h. Och då rör sig mätaren fortfarande lite smile. Tar dock låååång tid att ta sig upp i dom hastigheterna tongue.

Allt för den där jävla hatten!

553 Inlägg
26 december 2007
#59
Innox skrev:
Hade en 240 (-76) som jag lyckades köra 145 på autobahn med, en polare som hade den efter mig fick upp den i 150, men då började den ramla i delar. Att tro att man kan köra i 200 med en helt original 240 är nog att hoppas på lite mycket big_smile
Kan tänka mig att den kanske gjorde 170-175 när den var ny.

Låter som ett dåligt exemplar, vet flera som man får upp i 180 enligt mätaren smile

huh?
10 427 Inlägg
26 december 2007
#60
calibra1992 skrev:
Team-Adolfsson skrev:
å jag som inte vågar köra 740in mer än 140
känns ju som bilen lyfter från vägen roll

Haha säger det samma. Blåser det svag vind från sidan dessutom vet man inte vart man hamnar tongue

Håll i ratten bara, svårare är det inte smile min GLE 88 ligger stabilt på vägen upp till 190km/h mätarfart, men ingen idé att börja göra häftiga manövrar som att byta fil eller nåt sånt i den hastigheten wink Men tycker ni överdriver lite.. blåingen har visserligen grova kränghämmare,
gör nog en del.



Sök