3391
Sök

tickande civic type R 2004

164 Inlägg
30 oktober 2007
Trådstartare
#1
hej, jag köpte en civic type r för några dagar sen å börjar få stora motor nojan...  den tickar så det hörs tydligt om man står framför bilen.. den har bara gått 2500 mil å han jag köpte den av sa att han har gjort en ventil skjustering precis innan jag köpte den. hmm är det vanligt att dom tickar eller ska jag börja kolla efter fel..??


654 Inlägg
31 oktober 2007
#2
Ventiljustering,sitter väl hydraliska lyftare osv på K20 motorn?!
Kommer inte ihåg nu i huvet hur många månader fabriksgarantin är på,har för mig det är 18/36mån/visst antal mil.
Men kolla oljan som nästa punkt,och även gärna byta ifall det är "fel" olja i.

Tickar det bara på tomgång eller hela tiden oavsett varv?
Senast redigerat av Blida (31 oktober 2007)

4 506 Inlägg
31 oktober 2007
#3
V-Tec är väll hydraliska Ventiler som Bilda säger..
Hydraliska Ventiler som Tickar är inte bra..

Vaniga "mekaniska" ventiler är det ingen fara för dock.. 

Men det har inte du, Tickade den så mkt när du köpte den då?
Och som Blida ochså fråga, Tickar den hela tiden eller bara på Tomgång?

Kan du andas kan du dö.

654 Inlägg
31 oktober 2007
#4
har för mig att Honda slutade med mekaniskt efter -91..där av min fråga/fundering.

164 Inlägg
31 oktober 2007
Trådstartare
#5
åkte till honda idag å dom sa att det va spridarna men jag vill jue fortfarande inte ha det kvar smile ska kolla up lma  är inte det luft mätaren smile


648 Inlägg
31 oktober 2007
#6
det är ingen dum gissning att det är spridarna..alla mina Hondor har tickat iaf och dom har gått i ur och skur.


LMD inte LMA kan ticka men det är nog mer på dom äldre VTEC motorerna,,,Honda har ingen luftmassemätare.
Senast redigerat av Ejan (31 oktober 2007)


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
31 oktober 2007
#7
De kan möjligt vara spridarna, men tycker inte dom ska tickså så mkt att man hör dom helt tydligt framför bilen, man må höra dom lite svagt om man lyssnar noga md huven öppet, tycker jag iaf?, men skulle tippa antingen att oljan  börjar bli dålig eller att de är fel olja då du har hydrauliskt styrda ventiler, men tror mest att de är din motor som har bestämt sig för att den vill ha nya LMD..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

164 Inlägg
31 oktober 2007
Trådstartare
#8
vad är en lma\lmd är det dyrt att fixa?finns det nån som kan möjligtvis lyssna på bilen å fastställa vad det kan vara;) roll  satte in en shift light idag.. mycket nöjd efter krällande på golvet under handskfacket big_smile


654 Inlägg
31 oktober 2007
#9
Öhh,det sitter väl inga Lost Motion Assembly/Lost Motion Device (LMA/LMD,olika benämningar på samma sak på olika platser i världen) på K20 motorerna?!
Okej att det sitter sånna på B-serien.men K?!Tvivlar.

Okej att det kan komma spridar impulser som slår igenom och låter som tickande när mans tår och lyssnar på motorn.
Men tvivalar på att en så ny motor som K20n skulle ha råkat ut för det nu.

Åk till en annan Auktoriserad Honda verkstad och be dom kolla.(för fler åsikter).
Kolla i din pärm när din nybils garanti går ut.
Om du vill och även vill ha sveriges bästa service så åker du till Sthlm och dyker in på Rosenholts verkstad.
Det är där sveriges honda gurus hänger..Framför allt Christer=).



Hur va det med tickandet: tilltar det vid varv eller ligger det bara där på tomgång osv?
Senast redigerat av Blida (31 oktober 2007)

1 827 Inlägg
31 oktober 2007
#10
Ejan: Den rätta benämningen är faktist LMA, bara i Sverige vi säger LMD. Denna symptom uppkommer när fjädrarna till vtec nockarna slits ut och då under VTEC så ligger dom och vibrerar lite.

Dock finns detta problem inte på K20!

Jag vill ju inte vara den att skylla på om något går fel, men Samtliga VTEC motorer dvs, B16, B18 och K20 brukar kännas ganska "hårda" och brukar skramla lite hit och dit. Inget man behöver haka upp sig på om man verkligen inte känner att något är fel.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

164 Inlägg
31 oktober 2007
Trådstartare
#11
tickandet hänger med varvtalet up.... jobbigt när man kör sakta type 10\30 km nära en mur eller en vägg med öppet fönster då det tickar så det verkligen hörs in i bilen.... jag va inne i hos honda idag.. han jag köpte bilen av jobbar där nämligen.. men jag får väl åka till nästa honda ställe.. smile lita gay att det ska vara såhär med en så ny bil.. jag ville jue slippa detta.. nybils garantin gick ut för 4 månaders sen för att det e väll 3 års garanti antar jag... ös på med mer förslag va det skulle kunna vara..

PS: motorn låter helt frisk inte minsta misljud förutom ticandet som verkligen hörs då..


Allt i allo
358 Inlägg
31 oktober 2007
#12
det är ju defenetift spridarna. det var det första jag tänkte på och sen när du har snackat me honda verkstaden oxxå.
Det är ingenting med ventilerna iallafall. det som det kan vara om det gäller ventilerna är om du har kört på fel olja så de har koxxat igen. men det borde den inte om du bara kört 2500mil. Jag tror därimot att spridarna får för hög ström impuls så att dom inte öppnas och stängs så mjukt som dom ska. alla som har kört med vadis på en bil vet vad jag snackar om när jag säger att större strömimpuls högre tickande.

De é nice !

164 Inlägg
31 oktober 2007
Trådstartare
#13
hur fixar man det smile sänka ström pulse grejen..   är det fel batteri eller ?


Naturally Aspiranted
543 Inlägg
31 oktober 2007
#14
Samma på min att den tickar lite, men de är absolut inga fel på den.
Det är inget "Dieselknack" om man säger så tongue
Det är inget att bry sig om


654 Inlägg
31 oktober 2007
#15
för att sortera bort ev olja..så byt till vad Honda rekomenderar eller iaf en med likvärdig klassning.

Sen kan man börja kika lite närmare på spridarnas impulser.
har själv dock inte hört detta från en K20 tidigare.

men som herr Eisen säger så brukar det skrammla och väsnas en del från hondas prestanda motorer.

Men för säkerhets skull så kan man ju kika lite på lite saker och utesluta dessa.
Som oljan tex.

101 Inlägg
1 november 2007
#16
Blida skrev:
har för mig att Honda slutade med mekaniskt efter -91..där av min fråga/fundering.

nej det gjorde de inte...även k20 har mekaniska lyftare

Mvh Nisse

164 Inlägg
1 november 2007
Trådstartare
#17
jag glömde berätta att motorn har gått 2500 resten av bilen har gått 11000.. den gamla skar tydligen ihop.. men det blev ägarbyte innan motor bytet så den nya ägaren kanske inte trasa sönder motorn smile men spridarna har nog gått 11000 då..eller hänger dom med en beg motor,


164 Inlägg
2 november 2007
Trådstartare
#18
va det slut på svar nu tongue


164 Inlägg
4 november 2007
Trådstartare
#19
jaha nu hörs det in i coupen på tomgång sad


Scania, javisst.
237 Inlägg
4 november 2007
#20
Far med den till närmaste honda verkstad och låt dom lyssna, det ska ju inte höras ända in i kupen på tomgång och absolut inte om det är spridarna. nya bilen herregud.


Sök