3681
Sök

Behöver hjälp ang mitt ljud i bilen!!

Jag är en av dom, Busen på vägarna
277 Inlägg
4 november 2007
Trådstartare
Tjaa! det är så att jag har en bas som heter pioneer TS-W121SPL och ett GroundZero Hydrogen GZHA2350X steg..
Det är så här att när jag spelar på hög volym när bilen är igång så spelar basen helt fel t ex. säger att jag har spelar en låt som låter dunkdunkdunk, men basen spelar inte så utan bara dunk.........dunk.......dunk.  men när jag sen stänger av bilen å höjer volymen igen så låter det riktigt bra då kommer den riktiga basen som sagt...vad kan felet vara? använder just nu en noname stereo..kan det vara den som spökar?
När jag har bilen igång så kan jag spela på låg volym men höjer jag så låter det bara skräp!!

Grymt irriterande ang detta!! vad kan vara fel?? snälla hjälp mej big_smile

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white"

9 Inlägg
4 november 2007
Ditt problem när du säger att de liksom slår till "dunk-dunk-dunk" är att steget får för lite ström, då tappar oftast steget sin kontroll på basen smile kolla gärna de !

I am getting this dejavu feeling again for some reason..

277 Inlägg
4 november 2007
Trådstartare
M_D_M skrev:
Ditt problem när du säger att de liksom slår till "dunk-dunk-dunk" är att steget får för lite ström, då tappar oftast steget sin kontroll på basen smile kolla gärna de !

Jag har den fetaste + kabeln från dls inkl - kabel..

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
4 november 2007
Jo men de ä ju inte bara kabel som de hänger på. Räcker batteriet till för att mata steget
?

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

277 Inlägg
4 november 2007
Trådstartare
kör med ett varta batteri..behöver jag ett till batteri då? kanske en kondensator?

21 761 Inlägg
4 november 2007
Plocka fram multimetern och mät spänningen vid stegets kopplingsplintar där strömkablarna sitter fast, spela sedan (på hög volym) någon låt med långa bastoner. Se hur mycket spänningen sjunker vid de långa bastonerna, multimetern borde hinna med att mäta då.

Gör den mätningen dels med motorn avslagen och dels med motorn påslagen, låt endast halvljuset vara igång när du mäter med motorn på. Varva upp motorn till 1500-2000 varv och mät vid dessa varv också.

Med motorn igång på högre varv så bör inte spänningen variera speciellt mycket, framför allt ska inte spänningen sjunka lägre än när motorn är avslagen.
Senast redigerat av Drönirettab (4 november 2007)

8 156 Inlägg
4 november 2007
Problemet i så fall borde ju uppstå när bilen är avstängd, inte tvärtom?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

21 761 Inlägg
4 november 2007
Ja, det låter ju mer rimligt tycker jag också smile.

1 878 Inlägg
4 november 2007
kondensator skulle nog sitta fint i ditt läge smile

8 156 Inlägg
4 november 2007
Hmm. Kan det ha något att göra med fasen?
Att den spelar ur fas när den får tillräckligt  med spänning, men i fas när den får låg spänning?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

21 761 Inlägg
4 november 2007
Frozen1985 skrev:
kondensator skulle nog sitta fint i ditt läge smile

Det tvivlar jag på, i så fall skulle problemet vara värre när motorn är avstängd. Kondingar är inget mirakelmedel så fort ljudet krånglar smile.

263 Inlägg
4 november 2007
kolla jordningen.. har för mej att en polares basar fick tuppjuck när han inte hade jordat steget ordentligt..

Volvo - Probably the best car in the world
"Ge mig svenskar, wiskey och snus så ska
jag bygga järnväg ända in i helvete"
James J. Hill, Amerikas stora järnvägsbyggare

277 Inlägg
5 november 2007
Trådstartare
detta skall kollas upp redigt imon! ska testa med multimetern som drönirettab skrev!! skall även fixa en mkt bättre jordning!
Men kan det vara så att stereon har något med detta å göra?? för det e en billighets skit som heter Centrum som jag använder!

Jag tackar för alla svar big_smile

BilstereoNörd
576 Inlägg
5 november 2007
I ditt fall handlar det nog om att det blir skillnader i signaljorden mellan stereon och steget när bilen är igång.. Det pga att stereon troligtvis sitter kopplad i bilens orginalkablar och inte följer batterispänningen på samma sätt som steget när massa förbrukare är igång med bilen.. fläkt, tändsystem, insprutningspump m.m

Testa därför att koppla stereon direkt på batteriet, alternativt på stegets plus o minus!
Så att du kan utesluta det felet...
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

277 Inlägg
5 november 2007
Trådstartare
BAE skrev:
I ditt fall handlar det nog om att det blir skillnader i signaljorden mellan stereon och steget när bilen är igång.. Det pga att stereon troligtvis sitter kopplad i bilens orginalkablar och inte följer batterispänningen på samma sätt som steget när massa förbrukare är igång med bilen.. fläkt, tändsystem, insprutningspump m.m

Testa därför att koppla stereon direkt på batteriet, alternativt på stegets plus o minus!
// Tommy

skadar ju inte att testa iaf..kan ju inte bli sämre!
Tror du att det kan vara stereon som spökar med?

277 Inlägg
5 november 2007
Trådstartare
nu har jag fått ihop det mkt bättre..ändrade jorden till stereon. å det funkar hyffs iaf big_smile tackar så mkt för all hjälp

42 Inlägg
6 november 2007
BAE skrev:

// Tommy

Exakt!! Hur går det?? vad har du testat och vad har ändrat sig eller ej??

277 Inlägg
6 november 2007
Trådstartare
jo det har löst sej!! gjorde så att pluskabeln går till en säkring som e till tutan å nått mer,
sen en ny minuskabel som jag satte direkt i karrosen å gjorde riktigt rent! så nu går det å spela på riktigt när bilen är igång big_smile jiiipppiii big_smile big_smile

Sök