3278
Sök

SAAB 9000 laddar inte!

Pessimist
82 Inlägg
4 november 2007
Trådstartare
#1
Har en SAAB 9000, årsmodell 90.
Problem:
Batteriet laddar inte. Jag kan ha det på laddning över natten i garaget, då ger det 11,4V enligt "datorn" i bilen. Laddlampan lyser illrött och elakt. Jag har bytt regulator. Batteriet är från 2004. Remmen känns lagom spänd.

Finns det något sätt att kolla om det är generatorn som gett upp, utan att ta loss den? Något sätt att mäta hur mycket ström den skyfflar alltså...!

Någon som vet något annat som kan vara galet?
Skulle fasiken inte förvåna mig om det är generatorn, bara för att jag inte vill köpa en ny och sätta dit...!

Svar mottages tacksamt!

/
Martin.

Smålänning
7 883 Inlägg
4 november 2007
#2
D+ på generator och insugsröret brukar funka. Även höljet på generatorn finkar bra som jordpunkt. (obs! mät inte ampere!)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

4 november 2007
#3
scampi skrev:
Har en SAAB 9000, årsmodell 90.
Problem:
Batteriet laddar inte. Jag kan ha det på laddning över natten i garaget, då ger det 11,4V enligt "datorn" i bilen. Laddlampan lyser illrött och elakt. Jag har bytt regulator. Batteriet är från 2004. Remmen känns lagom spänd.

Finns det något sätt att kolla om det är generatorn som gett upp, utan att ta loss den? Något sätt att mäta hur mycket ström den skyfflar alltså...!

Någon som vet något annat som kan vara galet?
Skulle fasiken inte förvåna mig om det är generatorn, bara för att jag inte vill köpa en ny och sätta dit...!

Svar mottages tacksamt!

/
Martin.

Tjena !
Har du kollat KOLEN kan ju va den som e slut !
Hadde samma symptom på min gammla visade sig vara kolen som var slut !
Kolla det hoppas att problemet löser sig !
MVH !


Better than God \o/
1 883 Inlägg
4 november 2007
#4
Är batteriet okej? 11,4 låter lite. Men generatorn skall ju ladda i vart fall. Med regulatorn menar du kolstiften med tillhörande platta?

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

4 november 2007
#5
MrTurbo skrev:
Är batteriet okej? 11,4 låter lite. Men generatorn skall ju ladda i vart fall. Med regulatorn menar du kolstiften med tillhörande platta?

Frågade du mig om jag menade att han skulle kolla kolstiften ?


Pessimist
82 Inlägg
5 november 2007
Trådstartare
#6
Hela "kittet" man får när man köper en laddningsregulator på Mekonomen, en platta med ett motstånd och två kol stift på...! (ursäkta den ironiska tonen)

@Twin_Cam
Vad är D+ :S tongue och vad ska man mäta med??

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
5 november 2007
#7
Det har troligen brunnit en diod inne i generatorn. Det enda du kan göra nu är att införskaffa en ny eller tar en tur ner till skroten och se om du hittar en fin en. Tror till och med att du kan lämna in din hos en verkstad som sysslar med bil el, alltså, byta in den och få köpa en ny eller  en lagad en.

Lev livet, det kan ta slut fort

Pessimist
82 Inlägg
5 november 2007
Trådstartare
#8
darkwizard skrev:
Det har troligen brunnit en diod inne i generatorn. Det enda du kan göra nu är att införskaffa en ny eller tar en tur ner till skroten och se om du hittar en fin en. Tror till och med att du kan lämna in din hos en verkstad som sysslar med bil el, alltså, byta in den och få köpa en ny eller  en lagad en.

Okay, tack!

Får se om det blir att laga bilen eller sälja den som "GDS" eller att plocka delar från.

Egenföretagare
40 Inlägg
5 november 2007
#9
ett annat väldigt bra sätt, när man är lite tveksam till laddning eller ej, är att starta bilen sedan skruva loss + polen på batteriet, om bilen lägger av då laddar inte generatorn, om den fortsätter att gå laddar den som den ska, men i detta fallet kan jag garantera att någon likriktare i regulatorn, eller kolen gett upp.

MVH//Marcus


Pessimist
82 Inlägg
5 november 2007
Trådstartare
#10
ekmarcus skrev:
ett annat väldigt bra sätt, när man är lite tveksam till laddning eller ej, är att starta bilen sedan skruva loss + polen på batteriet, om bilen lägger av då laddar inte generatorn, om den fortsätter att gå laddar den som den ska, men i detta fallet kan jag garantera att någon likriktare i regulatorn, eller kolen gett upp.

MVH//Marcus

Tack för tipset!
Ska prova det sen smile

3 295 Inlägg
5 november 2007
#11
om du tar en voltmätare och sätter mellan plus och minus på batteriet så ska du ha ca 14 volt om generatorn laddar..
om man tar bort batterikabeln under gång så är det ju självklart att motorn stannar.. då försvinner ju all spänning till styrboxar och givare och tändning, bränsle osv..

mvh johan lastbilselektrikern..smile
Senast redigerat av Slave_joe (5 november 2007)


21 761 Inlägg
5 november 2007
#12
ekmarcus skrev:
ett annat väldigt bra sätt, när man är lite tveksam till laddning eller ej, är att starta bilen sedan skruva loss + polen på batteriet, om bilen lägger av då laddar inte generatorn, om den fortsätter att gå laddar den som den ska, men i detta fallet kan jag garantera att någon likriktare i regulatorn, eller kolen gett upp.

MVH//Marcus

Det där sättet kan knäcka generatorn om man har otur, regulatorn får ingen motspänning från batteriet och då kan laddspänningen skena iväg så att generatorn pajjar. Inget bra sätt att testa generatorn.

En vanlig multimeter är mycket bra att använda, då kan man samtidigt kolla hur laddspänningen är vid belastning av flera strömförbrukare också.

Pessimist
82 Inlägg
5 november 2007
Trådstartare
#13
Drönirettab skrev:
Det där sättet kan knäcka generatorn om man har otur, regulatorn får ingen motspänning från batteriet och då kan laddspänningen skena iväg så att generatorn pajjar. Inget bra sätt att testa generatorn.

En vanlig multimeter är mycket bra att använda, då kan man samtidigt kolla hur laddspänningen är vid belastning av flera strömförbrukare också.

Okay, då låter jag bli det...! (tack!)
Jag ska försöka låna en multimeter av far min, om han har någon vill säga.

Tack för all hjälp smile

Egenföretagare
40 Inlägg
6 november 2007
#14
Slave_joe skrev:
om du tar en voltmätare och sätter mellan plus och minus på batteriet så ska du ha ca 14 volt om generatorn laddar..
om man tar bort batterikabeln under gång så är det ju självklart att motorn stannar.. då försvinner ju all spänning till styrboxar och givare och tändning, bränsle osv..

mvh johan lastbilselektrikern..smile

nej självklart inte. om generatorn laddar så har du ju såklart ström till allt, prova på din bil får du se=). bilel är inget nytt för mig,, har hållt på några år så jag kan en del iaf=)

MVH//Marcus bilelektrikern
Senast redigerat av ekmarcus (6 november 2007)


Pessimist
82 Inlägg
6 november 2007
Trådstartare
#15
ekmarcus skrev:
Slave_joe skrev:
om du tar en voltmätare och sätter mellan plus och minus på batteriet så ska du ha ca 14 volt om generatorn laddar..
om man tar bort batterikabeln under gång så är det ju självklart att motorn stannar.. då försvinner ju all spänning till styrboxar och givare och tändning, bränsle osv..

mvh johan lastbilselektrikern..smile

nej självklart inte. om generatorn laddar så har du ju såklart ström till allt, prova på din bil får du se=). bilel är inget nytt för mig,, har hållt på några år så jag kan en del iaf=)

MVH//Marcus bilelektrikern

Okey, så ... det finns ingen risk att man sabbar generatorn ännu mer? Alltså, den är redan kejk, men ändå!

Såg något märkligt igår när jag körde hem från besiktningen.
Vid tomgång ligger spänningen på 8.9V - 9.6V och hoppar upp och ner, men när man "drar på" som för en omkörning eller accelererar från stillastående (över 3000 RPM) så hoppar laddningen upp till nästan 11V.
Vad i Hälsingland är fel då? Generatorn antagligen, men hur kan det bli såhär? Och varför laddar den inte fullt???

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
6 november 2007
#16
Byt generator, det gör du på en ca 2 timma själv, hemma i garaget. Du kommer märka skillnad. Ta nu detta som ett helg projekt.

Lev livet, det kan ta slut fort

Pessimist
82 Inlägg
6 november 2007
Trådstartare
#17
Jo, det lär nog bli att göra det...! Fick höra att det kan vara jordflätan som är av / dålig och att den skulle sitta under batteriet ... men jag såg ingen. Någon som har något tips på vart den kan gömma sig???

Pessimist
82 Inlägg
7 november 2007
Trådstartare
#18
Ingen som vet vars den sitter! tongue


Sök