2533
Sök

Skillnaderna mellan Skoda octavia och Passat

1 129 Inlägg
5 november 2007
Trådstartare
I helgen så satt ja o pratade med en kille som hade Passat och en kille som hade Skoda octavia. Det var lite svårt att enas i diskussionen då alla inte helt höll med om att Skoda i princip är en budget modell av Passat. Så ja frågar er vad ni tycker är skillnaden mellan Skoda o Passat från årsmodellen 00 o frammåt?.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
5 november 2007
octavia är väl baserad på golfens plattform och inte Passatens?

1 129 Inlägg
5 november 2007
Trådstartare
Mortalis skrev:
octavia är väl baserad på golfens plattform och inte Passatens?

Jo det är den. Men vi tyckte t.ex. att octavia kombin är något mer lik passat kombin än golf kombin. Om ja inte minns fel så är väl audi a3 baserad på samma platform, och är den så mycket lik golfen?.

1 129 Inlägg
5 november 2007
Trådstartare
Om ja inte är helt fel ute så är passat en blandning av vw och audi medan skodan är baserad på golf, men skiljer sig skodan o passaten så mycke från varann ändå?.

2 924 Inlägg
5 november 2007
SKODA har en budget-version av PASSAT och den heter SUPERB men den finns endast i sedan-version
http://www.skoda.se/mediadb/_files/user_skodanew/facelift_superb_750x240_25743.jpg

Så att jämföra PASSAT och OCTAVIA går inte så bra då de inte ens är i samma modellklass.

....eller menar undrar ni bara vilka skillnader i utseendet som Octavia kombi och Passat Variant har???
...då är det väldigt många i så fall då de inte delar på alls mkt mer än kanske några reglage och nåt mer...
Förvisso har de gemensamt utav några motorer som ex 1.8T fast i lite olika utföranden men den motorn finns inom hela VAG-koncernens bilar; VW, AUDI, SEAT och SKODA och i många av dess modeller...
Senast redigerat av peegee (5 november 2007)

~ Life is short, have FUN! ~

1 129 Inlägg
5 november 2007
Trådstartare
peegee skrev:
SKODA har en budget-version av PASSAT och den heter SUPERB men den finns endast i sedan-version
http://www.skoda.se/mediadb/_files/user … _25743.jpg

Så att jämföra PASSAT och OCTAVIA går inte så bra då de inte ens är i samma modellklass.

....eller menar undrar ni bara vilka skillnader i utseendet som Octavia kombi och Passat Variant har???
...då är det väldigt många i så fall då de inte delar på alls mkt mer än kanske några reglage och nåt mer...
Förvisso har de gemensamt utav några motorer som ex 1.8T fast i lite olika utföranden men den motorn finns inom hela VAG-koncernens bilar; VW, AUDI, SEAT och SKODA och i många av dess modeller...

Han som hade skodan tyckte att hans skodan inte skiljde sig så jättemycket från passaten. Men ja tror att han syftade på bilens storlek, motor och konstruktion med tanke på att båda bilarna har vw konstruktioner

2 924 Inlägg
5 november 2007
Palicuse skrev:
peegee skrev:

Han som hade skodan tyckte att hans skodan inte skiljde sig så jättemycket från passaten. Men ja tror att han syftade på bilens storlek, motor och konstruktion med tanke på att båda bilarna har vw konstruktioner

Ok, konstruktionerna på Passat och Octavia påminner väl en del med varandra då de inom VAG-koncernen vill ha så gemensamt som möjligt för att vara kostnadseffektiva och enhetliga men som sagt det finns inte mycket som är exakt samma!
Om han istället jämför konstruktionerna med Golf, A3 och/eller Seat Leon/Toledo kommer han däremot finna många likheter på konstruktionerna som är exakt samma eftersom de är byggda på samma platform, möjligen lite annan yttre design på en del komponenter.
Senast redigerat av peegee (5 november 2007)

VW-nörd?
4 332 Inlägg
5 november 2007
Kvalitén mellan Octavia och Passat skiljer sig dock (om vi nu pratar förra modellen och inte nuvarande). Vanliga fel på Passaten var t.ex. bromsledningar vilket inte Octavian led av alls. Vad jag kunnat läsa mig till genom alla år av Vi Bilägare så är iaf Octavian en, faktiskt, bättre byggd bil och det är tack vare Octavian som Skoda hamnat högre och högre upp i autoindex (efter Felicia-floppen).
Så det kanske var kvalitén ni ville jämföra. Kan bara säga att Octavian har bra rostskydd och bra kvalitet rakt igenom faktiskt. Passaten har jag bara hört klagomål om bromsrör/slangar, nycklar/lås (som alla bilar i princip) och inte mkt mer vad jag kan minnas..men man får väl mer bil för pengarna på en Octavia

VW-nörd?
4 332 Inlägg
5 november 2007
peegee skrev:
Palicuse skrev:
peegee skrev:

Ok, konstruktionerna på Passat och Octavia påminner väl en del med varandra då de inom VAG-koncernen vill ha så gemensamt som möjligt för att vara kostnadseffektiva och enhetliga men som sagt det finns inte mycket som är exakt samma!
Om han istället jämför konstruktionerna med Golf, A3 och/eller Seat Leon/Toledo kommer han däremot finna många likheter på konstruktionerna som är exakt samma eftersom de är byggda på samma platform, möjligen lite annan yttre design på en del komponenter.

Japp, det är lite skillnad på hur de rostskyddar också...Seat Leon av min generation Golf har t.ex. ett klart sämre rostskydd än Golfen har.
Sen brukar de ju få ploppa i sina egna växellådor och fjädring. Sen vet jag inte riktigt vad mer dom gör för skillnad..

2 924 Inlägg
5 november 2007
Mortalis skrev:
Kvalitén mellan Octavia och Passat skiljer sig dock (om vi nu pratar förra modellen och inte nuvarande). Vanliga fel på Passaten var t.ex. bromsledningar vilket inte Octavian led av alls. Vad jag kunnat läsa mig till genom alla år av Vi Bilägare så är iaf Octavian en, faktiskt, bättre byggd bil och det är tack vare Octavian som Skoda hamnat högre och högre upp i autoindex (efter Felicia-floppen).
Så det kanske var kvalitén ni ville jämföra. Kan bara säga att Octavian har bra rostskydd och bra kvalitet rakt igenom faktiskt. Passaten har jag bara hört klagomål om bromsrör/slangar, nycklar/lås (som alla bilar i princip) och inte mkt mer vad jag kan minnas..men man får väl mer bil för pengarna på en Octavia

Där vill jag oxå tillägga att det finns en hel del brister i Octavian oxå i framvagn, bussningar och allmänt oljud som kommer fort lite varstans efter bara nåt år. Det känns ganska tydligt att en Octavia är sämre ihopskruvad och billigare komponenter men visst det är mkt bil för pengarna, ja menar absolut inte att det är en dålig bil!

Men om man nu ska jämföra dessa bilar som inte är i samma modellklass, så jämför då bilar av líknande årsmodell för Octavia I och Passat 3B kom har levt ungefär parallellt hela tiden...barnsjukdomarna var om möjligt lite mer svåra att bli av med på Passat.
Men men men, som jag sagt tidigare en Passat ska jämföras med Suberb och en Octavia ska jämföras med Golf!

167 Inlägg
5 november 2007
Octavia är budget-Passat? Är Passat en budget-A8 då? smile

VW-nörd?
4 332 Inlägg
5 november 2007
Har ju precis skrivit att octavia inte är en passat :<

1 129 Inlägg
5 november 2007
Trådstartare
Han tyckte inte att det var nån jättestor skillnad mellan skoda och passat förutom att passaten låg i en dyrare klass m.m.

Själv tycker ja att skoda och passat är 2 blandraser, där passaten är en dyrare modell och något större än skodas halvkombi. Men ja tycker inte Passats kombi är nå vidare större än skodas kombi utrymmesmässigt.

Det var ett tag sen ja tog en djupare koll på de båda bilarna, men med tanke på att båda bilarna är byggda av VAG så finns det säkert nårra saker som dom har gemensamt.

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
5 november 2007
Skoda är en buget-version av passat
Passat i sin tur är en budget-version av audi i samma vikt och storleksklass.
VW bilarna är av bättre kvalitet än Skoda.. det som skiljet är typ ljudisoleringen, kabeldragningar osv osv listan kan göras lång
Dock är motor, framvagn osv den samma på dessa bilar!

denna information har jag fått ifrån mig gudfar som har jobbat som mekaniker på VAG under en väldans massa år långt över 20 år iaf!
Senast redigerat av Malm3n (5 november 2007)

Team Insane Racing

VW-nörd?
4 332 Inlägg
5 november 2007
Men octavian och passaten e fortfarande inte släkt med varandra! De har inte ens samma bottenplatta! Det är samma motorer, that's it...Golf är närmaste släktingen

tobbe91
7 november 2007
det är ju bättre kvalitet på passaten

Sök