2543
Sök

Tjänstevikt! Hur stor roll spelar det vad bilen väger?

172 Inlägg
5 november 2007
Trådstartare
#1
Tjena.

Har lite frågor som jag mer än gärna skulle vilja ha lite hjälp med. Gjort tidigare en tråd angående bilköp, denna handlar inte direkt om bilköp utan tips bara.

Dessa är bilarna som jag är intresserad av och någon av dom kommer jag köpa i maj månad.

1) Volvo S40 T4 99-01
Tjänstevikt 1400KG


2) Golf IV 1.8t 99-02
Tjänstevikt 1290KG


3) Audi A3 1.8t 99-00
Tjänstevikt 1330KG

Det skiljer sig en del kg när det gäller tjänstevikt. Därför har jag dilemma då jag ska trima bilen oavsett vilken jag väljer utav dessa. Jag vill få maximal körglädje samtidigt så ska bilen inte vara slö.

Målet oavsett bil är 250hk+

Hade min budget räckt till så hade jag utan tvekan köpt en Golf 1.8t - 2003, 180hk samt 6växlad låda. Funderar ändå att ta ett litet litet lån för att få ultimata bilen direkt. Samtidigt så är den trim och stylingvänlig vilket inte är fel.

Så vad tycker ni folk, har jag snöat in mig när det gäller tjänstevikt? Ska ja skippa båda småbilarna och köra på T4:an eller tvärtom? Tips och trix.

Over and out!!!

1 661 Inlägg
5 november 2007
#2
Var ju inte så stor skillnad på vikten men skulle nog satsat på en T4, massor med trimdelar till dom och stort kunnande på diverse Volvoforum!

76 Inlägg
5 november 2007
#3
Tänk på att regga bilen bara!  Annars har du  ingen försäkring som   gäller vid kollison! 
SOm den trimmade T4.an i stockhom som polisen granskade!

300:000 i skadestånd eftersom bilen var trimmad och ej reggad med detta!
tips.... skall du regga så välj  tung bil!  Å kolla vad som är godkännt för den  bilen

Life is like a turbo

12 086 Inlägg
5 november 2007
#4
Marcusen skrev:
Tänk på att regga bilen bara!  Annars har du  ingen försäkring som   gäller vid kollison! 
SOm den trimmade T4.an i stockhom som polisen granskade!

300:000 i skadestånd eftersom bilen var trimmad och ej reggad med detta!
tips.... skall du regga så välj  tung bil!  Å kolla vad som är godkännt för den  bilen

Regga bilen med trim?
De går i 99% av fallen inte, man trimmar och hoppas på de bästa.

Tjänstevikten ska du inte stirra dig blind på häller. Tänk på att den är satt efter full tank, verktyg, reservhjul och förare. Eftersom de va så liten differans mellan värdena skulle jag inte tänka på det. Vill du ha en lätt bil kan du plocka ur massa grejor ist.
Senast redigerat av JapMax (5 november 2007)

76 Inlägg
5 november 2007
#5
Ojo det går  faktikst!

tex en 240 med mindre mod kan bli godkännd för över 200 hk!
Samma med saab 900 den gammla å även 9-5 för över 300 med mindre mod!

Görs detta INTE så kan risken bli dessutom att man åker på regg med intyg om bilen är efter 1999  vilket då kräver att generalagenten intygar att varje  skruv i maskin är orginal!
I däremot 99% av fallen GÖRS inte detta så då  kan man sälja  bilen som skrot sedan!

I sommras  fick en vanlig V70  regg för bytt avgassystem till  rostfritt sport å ej reggat med detta!
Sällsynt men man skall veta  vilka risken man kan åka på plus vilka otroliga skadestånd för livet man kan få betala!

Life is like a turbo

12 086 Inlägg
5 november 2007
#6
Marcusen skrev:
Ojo det går  faktikst!

tex en 240 med mindre mod kan bli godkännd för över 200 hk!
Samma med saab 900 den gammla å även 9-5 för över 300 med mindre mod!

Görs detta INTE så kan risken bli dessutom att man åker på regg med intyg om bilen är efter 1999  vilket då kräver att generalagenten intygar att varje  skruv i maskin är orginal!
I däremot 99% av fallen GÖRS inte detta så då  kan man sälja  bilen som skrot sedan!

I sommras  fick en vanlig V70  regg för bytt avgassystem till  rostfritt sport å ej reggat med detta!
Sällsynt men man skall veta  vilka risken man kan åka på plus vilka otroliga skadestånd för livet man kan få betala!

Ja, en gammal 240 och en gammal 900 är väl inga problem. Bilar äldre än 88 har andra regler. Vad de gäller Saab 95 så finns de väl bara ett trimkitt som är godkänt av Saab o de är väl ur Hirsch sortiment. Och det är ovanligt med godkända trimprylar, utan att va expert vill jag påstå att det är mkt ovanligt.

1 582 Inlägg
6 november 2007
#7
Ska själv köpa mig en S40 T4 eller en Golf 1.8t ganska så snart.
Har precis inskaffat en Renault Clio RT som är underbar på alla sätt och vis.

Därför har jag också börjat kolla på tjänstevikt osv på olika bilar. Min Clio väger endast 990kg vilket inte är så mycket om man jämnför T4:an eller Golfen.

Därför har jag också att dilemma, vet inte vilken av bilarna jag ska välja. För jag ska också trima bilen mitt mål är minst 250hk som du. Men de är som du säger att Volvon är betydligt lättare att komma upp i 250hk än vad det är med Golfen tyvärr.

Vet inte riktigt hur jag ska kunna hjälpa dig angående bil val, då jag själv snöat in mig på tjänstevikt haha. Men de finns säkert folk som kan hjälpa dig osv.

Kommer att följa tråden då jag är i nästan samma sits som dig!!

167 Inlägg
6 november 2007
#8
Låg vikt skulle jag säga är väldigt viktigt för en sport(ig)bil. Du kan ju själv prova vad vikt gör genom att sätta upp en konbana på någon öde parkering, ta med ett par kompisar och kör banan med olika många i bilen! Eller om du inte orkar så prova köra några acc-tider när du sitter ensam i bilen jämfört med när ni är 4-5! Du kommer märka stor skillnad!


172 Inlägg
6 november 2007
Trådstartare
#9
Tack för alla svar. Fast det var inte till mycket hjälp tyvärr smile

Säg att min polare skaffar sig en T4 och jag en Golf 1.8t och trimmar den till 200hk som T4:an har, vilken av dessa två bilar skulle jag få mest körglädje av?

Då det även skiljer sig i vikt på båda bilarna, köregenskaper osv.

Hoppas jag förklarade det bättre nu, så fler förstår vad jag menar smile

863 Inlägg
6 november 2007
#10
Vet inte med just dom två bilarna men jag åker ifrån T4:or med kadetten som har ~160hk så visst har vikten stor betydelse big_smile

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892

172 Inlägg
6 november 2007
Trådstartare
#11
Ok då var det inte dåligt isåfall om de nu stämmer att du gör smile

Men fortfarande så vill jag gärna ha hjälp när de gäller T4 och en Gölf. Skillnad menna dom bilarna osv. Några experter borde det finnas wink

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
6 november 2007
#12
En lättare bil med lika mycket motor är snabbare i lägre hastigheter.

Sen ju högre hastigheten blir, desto mindre betydelse har vikten.

Kortfattat smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

172 Inlägg
6 november 2007
Trådstartare
#13
Tack för svaret John87.

Detta var ett konkret svar. Men de borde väl spela roll även i dom höga hastigheterna beroende på bilens vikt samt hur många hk bilen har?

Säg att T4 har 200hk orginal som den är. och att Golfen har 250hk. Då borde Golfen piska T4:an i låga och dom höga hastigheterna eller?

VW-nörd?
4 332 Inlägg
6 november 2007
#14
Hur hade du tänkt ta en kurva med 250hk å framhjulsdrift är min fråga...finns ju en anledning till varför Golfs R32 250hk har awd, liksom volvos R modeller och snart SAABs toppmodeller, liksom Mazda 6 MPS mm...200hk brukar man väl säga är de man ska ha på en FWD bil innan de bara blir useless


172 Inlägg
6 november 2007
Trådstartare
#15
Jasså detta har jag aldrig hört tyvärr. Varför skulle FWD vara värdelösa över 200hk sad
Har sett flera FWD bilar över 300-400hk som funkar fint fint, självklart har de skaffat diff och så. Men tyvärr har jag inte råd med en fet 4wd bil, hade ja haft det så hade jag skaffat en R32 direkt big_smilebig_smile

8 156 Inlägg
6 november 2007
#16
Det är roligare med bakhjulsdrivet wink
Varför inte modernisera en Volvo Amazon? Med skivbromsar så får du ha 150hk original.
(Kräver en reg.besiktning)

Som ombyggt fordon (utan lättning) så får man ha ungefär 230hk i den. Lagligt.
Du kan ju gissa vad jag planerar wink

Tjänstevikt: 1140kg. Sen kan man ju minska vikten med genom att byta skärmar, huv och baklucka till glasfiber/plast/kolfiber. Sen så sitter det ju plåtfälgar som original på den också. Ytterligare några kilo man kan banta där.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

427 Inlägg
6 november 2007
#17
Mortalis skrev:
Hur hade du tänkt ta en kurva med 250hk å framhjulsdrift är min fråga...finns ju en anledning till varför Golfs R32 250hk har awd, liksom volvos R modeller och snart SAABs toppmodeller, liksom Mazda 6 MPS mm...200hk brukar man väl säga är de man ska ha på en FWD bil innan de bara blir useless

Nja....

172 Inlägg
6 november 2007
Trådstartare
#18
Haha klart bakhjulsdrivet är roligare. Men eftersom jag ska ha max 250hk+ då känns de som att det kvittar, då jag inte direkt ska köra några seriösa streetrace eller så. Bara ha lite kul vid rödljus race. Men ditt projekt lär bli riktigt nice så big_smile
Senast redigerat av Jevlaranamma (6 november 2007)

1 661 Inlägg
6 november 2007
#19
Om jag hade vatt du så hade jag inte tvekat en sekund för att ta lån och köpa drömbilen.
Annars hade jag valt Volvon. Okej om den är lite tyngre med varje kilo är ett kilo krocksäkerhet.

Och nej, FWD bilar med 400hk funkar ej finfint. Deras största dilemma är hur dem ska får ner all sin kraft i backen.
En kul grej vad det gäller att vikten är viktig är att min ena brossa som har en BMW 740 på 286 hk kan inte köra om min andra bror i hans Golf 4a med Vr6 motor på 200hk.
Fast där skiljer 800kg. smile
Senast redigerat av Hardjim (6 november 2007)

1 436 Inlägg
6 november 2007
#20
Phaetoon skrev:
Tjänstevikt: 1140kg. Sen kan man ju minska vikten med genom att byta skärmar, huv och baklucka till glasfiber/plast/kolfiber. Sen så sitter det ju plåtfälgar som original på den också. Ytterligare några kilo man kan banta där.

Vet du hur mycket alufälgar lättar gentlemot plåt i samma storlek?
(Jag jagar vikt i min bmw, billigare än att trimma. wink )
Senast redigerat av Caffe (6 november 2007)

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.


Sök