4121
Sök

Kan däck bli gamla?

30 Inlägg
7 november 2007
Trådstartare
Har en kompis som kollar på däck till sin volvo. Han va osäker om han skulle köpa dem ....datum stämpel på 2004.
bara använda 1 säsong.
Vad jag vet så kanske det beror lite på hur man har förvarat dem....men det ska väl inte vara några bekymmer med 3 år gamla däck ...eller?

4st 205-55 16" för 4500kr     med ca 7mm mönsterdjup....

Tack

342 Inlägg
7 november 2007
Sekelj skrev:
Har en kompis som kollar på däck till sin volvo. Han va osäker om han skulle köpa dem ....datum stämpel på 2004.
bara använda 1 säsong.
Vad jag vet så kanske det beror lite på hur man har förvarat dem....men det ska väl inte vara några bekymmer med 3 år gamla däck ...eller?

Tack

Ja, dom kan bli gammal.. men oftast så har man hunnit köra slut på dom innan dess! Men efter en tid så blir ju gummit tort och hårt, då börjar det bli sprickor i det och då är det inte så värst jättebra att åka så mycke mer på dom!

Once you go Skyline, you´ll never go back!

dARKiE
5 031 Inlägg
7 november 2007
Sekelj skrev:
bara använda 1 säsong.

Tack

När vinterdäck används gör värmeutvecklingen och den mekaniska påverkan att gummit i däcken med tiden hårdnar.
Ålder på däck handlar mer om antal användningsår än tillverkningsår, om däcken lagras riktigt.
Däck ska lagras svalt, mörkt, torrt och med eventuellt vägsalt borttvättat.

Förhindra kontakt med bensin, olja, fett och lösningsmedel.

Omonterade däck (utan fälg) kan ställas upp eller staplas.

Omonterade däck bör inte hängas upp, eftersom däcken då kan deformeras.

Monterade däck (med fälg och luftfyllda) lagras stående, liggande eller hängs upp i fälgen.
Vägverket har gått ut med en rekommendation att ett däck bör bytas efter tio år, eftersom däckets friktionsegenskaper försämras genom ålder och förslitning.

När blir ett däck gammalt?
Gummit hårdnar ju äldre det blir, det är också olika hur fort det åldras beroende på kvalitet när det är nytt. och hur det har förvarats. Visa upp däcket hos din lokala däckfirma så svarar dem.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

VW-nörd?
4 332 Inlägg
7 november 2007
Det jag reagera på är snarare priset för däcken. Jag köpte nya dubbdäck förra året för runt 5500kr (dock 195/55 R15) på fälg, Gislaved NordFrost 5 (e väl de senaste modellen) så inga skitdäck. Då tycker ja väl att 4500kr för begagnade däck som är flera år gamla låter mkt, var ju ingen speciell dimension på dom heller.
Vad är det för däckmärke?
Det är iaf som alla säger, svalt i mörker. Hade samma vinterdäck på gamla Golfen i pff säkert 7-8 år (med godkänt mönsterdjup ja) och det var ju inga problem med dom, såg fräscha å fina ut dessutom, dubben började bli lite små bara.

DFFL
9 020 Inlägg
7 november 2007
4500kr för begagnade 16"?
Däck och fälg då va?
Jag tycker faktiskt att det låter väldigt dyrt för begagnade 16" hjul.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

30 Inlägg
7 november 2007
Trådstartare
ok...lite dyrt ....det va michellin maxi ice eller nått sånt.ja det va ju alufälgar på med .....

tack allihopa för svar smile

2 182 Inlägg
7 november 2007
hehe,3 år gamla däck är väl inget, jag fick med 19 år gamla vinterdäck till min 240, det var ungefär 5 mm kvar av dem, kronans gamla vinterdäck var det.

köpte 4 nya vinterdäck på Rejmes för 3500:- hade dock med mig egna fälgar till dem.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

169 Inlägg
7 november 2007
jag och min sambo har 28 år gammla däck på amazonen hehe tongue väldigt fint skick på dem dessutom bara fälgarna som är lite att göra på

Om en scitzo hotat att ta livet av sig är det gisslan drama då?

1 453 Inlägg
7 november 2007
Darkie skrev:
När vinterdäck används gör värmeutvecklingen och den mekaniska påverkan att gummit i däcken med tiden hårdnar.
Ålder på däck handlar mer om antal användningsår än tillverkningsår, om däcken lagras riktigt.
Däck ska lagras svalt, mörkt, torrt och med eventuellt vägsalt borttvättat.

Förhindra kontakt med bensin, olja, fett och lösningsmedel.

Omonterade däck (utan fälg) kan ställas upp eller staplas.

Omonterade däck bör inte hängas upp, eftersom däcken då kan deformeras.

Monterade däck (med fälg och luftfyllda) lagras stående, liggande eller hängs upp i fälgen.
Vägverket har gått ut med en rekommendation att ett däck bör bytas efter tio år, eftersom däckets friktionsegenskaper försämras genom ålder och förslitning.

När blir ett däck gammalt?
Gummit hårdnar ju äldre det blir, det är också olika hur fort det åldras beroende på kvalitet när det är nytt. och hur det har förvarats. Visa upp däcket hos din lokala däckfirma så svarar dem.

Ärligt, har du skrivit texten själv eller koppat ur befintlig? Bara av ren nyfikenhet..

ÖSM #1 -08
484 Inlägg
7 november 2007
Sekelj skrev:
...men det ska väl inte vara några bekymmer med 3 år gamla däck ...eller?

Upp till 3 år gamla däck rätt förvarade har generellt sett samma egenskaper (gummiblandningen) som nya däck.

Missförstår man texten ovan så gäller det alltså inte ang ex 3 års slitage.

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17

Sök