3456
Sök

Beskatta Båtar!

657 Inlägg
8 november 2007
Trådstartare
Nu bör det bli ett beslut på att båtar skall beskattas tycker jag.

Det finns hur mkt båtar som helst i landet och de båtarna som hör till, skattemässigt den dyrare skalan, ja de har ägare som med all säkerhet har råd att betala för sig.

Detta är ju en perfekt källa att dra in pengar till stadskassan.

Tyvärr så tror jag ju att iom att det mest är rika som har båtar som det skulle bli ngn skatt att tala om så lär det heller inte bli ngn skatt på dem iom att de rika ska ju helst inte betala för någonting här i världen. Och med de rika så menar jag även politiker = beslutsfattarna

Detta har ju vart på tapeten i media men då hade politikerna som motargument mot båtskatt att det skulle drabba fiskerinäringen. Va fan!?! Åkerinäringen då, de betalar ju skatt!

jag kan verkligen inte begripa hur båtar kan vara skattefria när det tom är skatt på en kopp kaffe....

EDIT: lägger till lite....

För en "vanlig" svensson så tror jag inte att detta skulle bli så dyrt med tanke på att det är inte en vanlig svensson som äger båtarna i de fina hamnarna.
Senast redigerat av Alex_halvordsson (8 november 2007)

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
8 november 2007
Vi skattar ju bilar och motorcyklar, varför inte båtar?

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

657 Inlägg
8 november 2007
Trådstartare
John87 skrev:
Vi skattar ju bilar och motorcyklar, varför inte båtar?

Precis min tanke!

En del folk kommer säkert att tycka "a men vi betalar ju redan skatt för en massa saker"

Men detta är ett fordon som förstör miljön mer än ngt annat fordon samt att de bara lär vara "påställda" i några månader

211 Inlägg
8 november 2007
Det svåra är väl att veta vilka som äger en båt eftersom dom inte är registerade på samma sätt som bilar och motorcyklar. Ialla fall inte våran. De enda som ser vilka som äger dom är väl försäkringsbolagen.. Även om vi äger en motorbåt får jag erkänna att du har en poäng wink
Senast redigerat av Fel_xi (8 november 2007)

657 Inlägg
8 november 2007
Trådstartare
Måste lägga till lite...

Dessa fordon - alltså båtar. Är i regel endast hobbyfordon oxå, alltså inget man MÅSTE ha till skillnad mot t.ex bil om man som jag bor på landsbygden där kollektivtrafiken är minst sagt usel

211 Inlägg
8 november 2007
Alex_halvordsson skrev:
Måste lägga till lite...

Dessa fordon - alltså båtar. Är i regel endast hobbyfordon oxå, alltså inget man MÅSTE ha till skillnad mot t.ex bil om man som jag bor på landsbygden där kollektivtrafiken är minst sagt usel

Fast säg det till fiskare eller människor som bor ute i skärgården  roll

657 Inlägg
8 november 2007
Trådstartare
Ja, alltså "i regel" dvs inte alla som har dem som hobbyfordon.

905 Inlägg
8 november 2007
varfrö skatta på nåt i onödan? bilar och motorcyklar skattar man väl efter som dessa gör merkostander på saten iochmed vägarna? bilar mm sliter på vägen osv sliter båten på vattnet eller?

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
8 november 2007
loffe007 skrev:
varfrö skatta på nåt i onödan? bilar och motorcyklar skattar man väl efter som dessa gör merkostander på saten iochmed vägarna? bilar mm sliter på vägen osv sliter båten på vattnet eller?

Godmorgon och välkommen till 2000-talet.
Båtar skitar ner nåt så otroligt i sjöar och hav. Vet du hur mycket djur- och växtliv som dör p.g.a detta?

De sliter inte på vattnet, men de förorenar den.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Driifter;)
1 630 Inlägg
8 november 2007
nbe men båten skiter väl ut lika mkt avgaser som en bild om inte mer för de finns väl inga vidare krav på en båt för det är ju aldrig nån som testar något så

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

bitter besserwisser
644 Inlägg
8 november 2007
betalar skatt för en kopp kaffe... hmm jo men att båtgrejer var skattefritt hade jag ingen aning om. Där drar staten in några kronor ska du se, gå in i marinbutik ok kolla priserna så ser du snart att det är grymt dyra grejer. Varför så dyrt till båtar när samma grej till bil kostar hälften?

Om du har koll i det här med båtar och båtskatt så vet du kanske att det fanns ett frivilligt skattesystem för båtar för ett antal år sedan, det var enorm majoritet som betalade denna FRIVILLIGA skatt. Varför tog sossarna bort detta? var det kul att åka båt helt plötsligt?

Det är inte hobbybåtverksamheten som, du säger, "sliter" på vattnet utan det är den allt stadigt ökande transporten som sker mer och mer med sjöfart. Tankers osv.. kolla upp det, google is your friend!

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

250 Inlägg
8 november 2007
Det är lite dubbelmoral också, förutom det med Åkeri vs Fiskenäring. Det är ju så att vi skattar på bilarna bland annat för att hålla vägarna i skick. Men skattar båtarna för att vi måste hålla östersjön i skick? Samt att båtarna vräker ut mer skit per mil än en bil, varfan är Miljö-nissarna? Vi har ju nyligen fått en extraskatt på bilarna för miljön har jag för mig.

Sen tycker att jag att kustbevakningen ska få rätt att ha med sig en blås-apparat. På sjön bedömmer sjöräddningen om man kan framföra båten tillräckligt bra, kan man inte det blir man bogserad till närmsta kaj där polisen möter upp med blås-apparaten. Jag skulle säkert kunna framföra bilen med 5-6 starköl i kroppen, definitivt in te lika bra, men tycker jag att man ska göra det? NEJ. Så varför ska det få vara så på sjön? sen har vi det där med körkortet som också är på tapeten. Kanske bör man ha båtkörkort för att få framföra båt med...
Senast redigerat av newkie (8 november 2007)

------------------------------------------------------

905 Inlägg
8 november 2007
newkie skrev:
Det är lite dubbelmoral också, förutom det med Åkeri vs Fiskenäring. Det är ju så att vi skattar på bilarna bland annat för att hålla vägarna i skick. Men skattar båtarna för att vi måste hålla östersjön i skick? Samt att båtarna vräker ut mer skit per mil än en bil, varfan är Miljö-nissarna? Vi har ju nyligen fått en extraskatt på bilarna för miljön har jag för mig.

Sen tycker att jag att kustbevakningen ska få rätt att ha med sig en blås-apparat. På sjön bedömmer sjöräddningen om man kan framföra båten tillräckligt bra, kan man inte det blir man bogserad till närmsta kaj där polisen möter upp med blås-apparaten. Jag skulle säkert kunna framföra bilen med 5-6 starköl i kroppen, definitivt in te lika bra, men tycker jag att man ska göra det? NEJ. Så varför ska det få vara så på sjön? sen har vi det där med körkortet som också är på tapeten. Kanske bör man ha båtkörkort för att få framföra båt med...

så vitt jag vet så blev väl det lite updateringar angående sprit på sjön i slutet på denna sommar?

Jo båtar skitar ner men den nersmutsning tycker då jag redan betlas via skatten på dels båtdelar och BRÄNSLE!

8 156 Inlägg
8 november 2007
Dom funderade ju på att införa registreringsnummer och skatt på båtar, men man kom fram till att det skulle kosta mer i administrativ kostnad än vad det skulle ge i intäkter. Men jag skulle gärna se att man införde en båtavgift (lika för alla med större motorbåtar) som skulle gå till att förbättra miljön i sjöar och hav.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

bitter besserwisser
644 Inlägg
8 november 2007
newkie skrev:
... Kanske bör man ha båtkörkort för att få framföra båt med...

Finns redan. Dock så är det inget krav förutom för båtar som är större än 12m lång och 4m breda, där krävs skepparexamen.
Ett krav om ett förarbevis för framförande av båt skall införas efter årskiftet.

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

Sök