3543
Sök

Generaton gnisslar - 200sx

91 Inlägg
8 november 2007
Trådstartare
coolhets faktorn sjunker dramatiskt när jag start bilen.. fann va de gnisslar

jag ha uteslutit att de e generatorn som gnisslar
jag va  å plockade isär den. men lyckades bara ta bort fram kåpan..å kände då bara på de främre kullagret som va kass.

hur kommer jag åt bakre kullager. läste i manualen å det står nåt om att värma upp på bakre kåpa någonstans med 200W. låter helskumt tycker jag. nån som kan berätta mer detaljerat vore tacksamt

tycks inte hitta nåt hjullager å köpa heller. inte rätt dimensioner. vart kan man få tag på kullager som passa dessa japanska generatorer som gnisslar så förbannat

tackar för hjälpsam infomation
Senast redigerat av FreeSniff (8 november 2007)

2 655 Inlägg
8 november 2007
Du menar inte vanliga kullager?

Risken är att lagerbanorna har tagit stryk...

91 Inlägg
8 november 2007
Trådstartare
Streckkoden skrev:
Du menar inte vanliga kullager?

Risken är att lagerbanorna har tagit stryk...

fråga mig inte vart jag fick hjullager ifrån roll
ganske dränka kullagret i smörjefett? vet inte om det kan förhindra gnisslandet. kanske inte bli så långvarit då

2 655 Inlägg
8 november 2007
Det är en skaplig operation att byta lager i en generator. Man måste skruva isär hela generatorn och sen ska de nya lagren pressas på rotorn.

Om du ska göra det själv så kolla så att rotorn inte har gått och fältat i. Har den gjort det så har du fina märken på rotorn.
Har du kollat spänningen innan du demonterade generatorn?

91 Inlägg
8 november 2007
Trådstartare
Streckkoden skrev:
inte har gått och fältat i
Har du kollat spänningen innan du demonterade generatorn?

fältat. vadå ? att lindningar ha gått imot nåt lr. förstår inte
jag ha nu monterat ihop den för att jag använder bil. men vad kan jag kolla på spännigen? den generera ström för annars hade jag nog inte kunnat start

2 655 Inlägg
8 november 2007
Precis.. Du mäter spänningen med en multimeter.. Med ett vanligt startbatteri så kan det dröja ett tag innan du märker av att laddningen inte är som den ska..

91 Inlägg
8 november 2007
Trådstartare
okej. få ta mig in titt imån

har du tagit ut hela rotorn? för jag förstå inte hur jag ska få bort den bakre kåpan. omöjligt

246 Inlägg
8 november 2007
Utbytes Generator funkar bäst.
Tror Mekonomen har det.
Eller beggad från skroten

Sök