3393
Sök

12-13 liter sluten låda, rekomendera gärna en bas.

f.d. Robospine
208 Inlägg
9 november 2007
Trådstartare
Plastar en låda i bagaget på min Golf, den hamnar på vänster sida och elementet kommer alltså riktas rakt ut mot reservhjulsbaljan.

Jag mätte upp lådan till 12-13L.. Kan diffa några dl när det väl är klart..
Givetvis går det att göra den mindre men inte större.
Det blir en sluten låda och jag undrar om ni har tips på lämplig bas.

En tia bör få plats om man ser till diametern. Max monteringsdjup 170mm, men då tar den i botten så man får nog dra av lite där. Är det på gränsen så kan jag gör elementer synligt o då kan det blir lite djupare.

Det steg jag använder just nu är MDS Fanatic 4*90 WRMS som även driver orginalsystemet fram.. Detta ska bytas ut, ev. mot DLS Slimline Pro kit som jag inte orkat ge mig på att installera än..

Jag lyssnar på breakbeat, elektro, techno, psy, darkstep osv.. Allt från rullande djupbas till snabba basgångar.. Men eftersom det blir slutet så kanske jag får leva utan det allra djupaste.
Antar att det går under "Disco" när man bygger ljud tongue

Jag ska bara lyssna, inte tävla.

..nu ska jag plasta lite mer smile

..eller hur fan var det nu igen?
www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd

2 123 Inlägg
9 november 2007
Robospine skrev:
Plastar en låda i bagaget på min Golf, den hamnar på vänster sida och elementet kommer alltså riktas rakt ut mot reservhjulsbaljan.

Jag mätte upp lådan till 12-13L.. Kan diffa några dl när det väl är klart..
Givetvis går det att göra den mindre men inte större.
Det blir en sluten låda och jag undrar om ni har tips på lämplig bas.

En tia bör få plats om man ser till diametern. Max monteringsdjup 170mm, men då tar den i botten så man får nog dra av lite där. Är det på gränsen så kan jag gör elementer synligt o då kan det blir lite djupare.

Det steg jag använder just nu är MDS Fanatic 4*90 WRMS som även driver orginalsystemet fram.. Detta ska bytas ut, ev. mot DLS Slimline Pro kit som jag inte orkat ge mig på att installera än..

Jag lyssnar på breakbeat, elektro, techno, psy, darkstep osv.. Allt från rullande djupbas till snabba basgångar.. Men eftersom det blir slutet så kanske jag får leva utan det allra djupaste.
Antar att det går under "Disco" när man bygger ljud tongue

Jag ska bara lyssna, inte tävla.

..nu ska jag plasta lite mer smile

Kolla på JL Audios 6.5" basar eller DLS RW65 också det 6.5" basar : )

1 058 Inlägg
9 november 2007
Carpower Raptor 6. sjukt fet bas, som ska lira sjukt bra. spelar grymt i portad låda.

PoLoud =D

6 851 Inlägg
9 november 2007
Focal V2 8" kanske kan vara något?

tokfrans
982 Inlägg
9 november 2007
RE RE 10..

Vill ha ca 10liter..

RE RE 12 vill ha 14 liter

10an kommer säljas för 699kr strax hos carbonize..

spelar så fint för priset..!!! dubbla 4ohms spolar..

2 911 Inlägg
9 november 2007
Re8 eller JBL 8 skulle jag kört på, spelar otroligt nice och passar i små söta lådor.

JBL8;orna har vi byggt massor av lådor till mindre bilar runt 10-15 liter på och det låter riktigt bra.

www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
9 november 2007
Har för mig att man kan köra IMPACT 10" 27 serien i typ 11 liter. Ska tydligen va aggresivt som fan....

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se

f.d. Robospine
208 Inlägg
9 november 2007
Trådstartare
Tack för alla förslag, jag ska kolla mer på det efter maten tongue

Idag har jag fått på 1-2 lager till samt en topp-skiva..

Jag kan tillägga att jag blev tvungen att plocka ut min portade låda med två åttor som jag varit ruskigt nöjd med, pga att det måste in en barnvagn om sådär en två veckor smile

Min projekttråd

424 Inlägg
9 november 2007
JBL GTO 804 kanske?

Rek sluten låda 8,5 liter
Rek basreflexlåda 17 liter

Monteringsdjup 112 mm
Ytterdiameter 210 mm
Monteringshål 150 mm

du hittar den på  nardik.se

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

f.d. Robospine
208 Inlägg
9 november 2007
Trådstartare
k1mm0 skrev:
RE RE 10..

Vill ha ca 10liter..

RE RE 12 vill ha 14 liter

10an kommer säljas för 699kr strax hos carbonize..

spelar så fint för priset..!!! dubbla 4ohms spolar..

10 liter för 10" ?
enligt carbonize vill den ha 20L slutet, och på reaudio.com står det 0.35 för en liten variant och 0.5 för en optimal variant.. vilken enhet vet jag inte.

om nu 10" funkar i min lilla låda, vad blir skillnaden mot 8" ? mer luft flyttad och därmed mer tinitus eller hur var det? tongue

..och JBL8 är det JBL GTO804 eller?
Senast redigerat av Robospine (9 november 2007)

Min projekttråd

tokfrans
982 Inlägg
9 november 2007
när jag skrev det snackade jag med calle på carbonize.. han sa då 10 liter.. 10an spelar något högre än 8an..

Team Autohifi!
865 Inlägg
9 november 2007
RE Audio rekomendera 0.35 Kubikfot vilket är ca 10L
Men jag själv har testat den i 20L och då fungerar den ypperligt till allround/ alla typer av musik.
Den spelar helt ok i 10L och flyttar mer luft än en traditionell 8"are.

Good luck!

f.d. Robospine
208 Inlägg
17 november 2007
Trådstartare
Sådär då.. Nu är basen (blev en RE10) på plats och håller på att spelas in.
Bilder finns på min projektsida, jag ska bara klä lådan så blir det kanon wink

Lådan slutade på 10 liter exkl. elementet men jag fyllde den med ull och det låter rätt ok trots att den inte är inspelad.. återkommer när den är det smile
Senast redigerat av Robospine (17 november 2007)

Min projekttråd

2 655 Inlägg
17 november 2007
Jag lägger min röst på JL Audios 6w0.. Har kört med 4st sånna i sommar.. De är jag riktigt nöjd med den snabba basen man får.. Eftersom du inte behöver riktig djupbas så är de klockrena.. Spelar på bra i en sluten låda på 8-10L.

1 058 Inlägg
17 november 2007
Streckkoden skrev:
Jag lägger min röst på JL Audios 6w0.. Har kört med 4st sånna i sommar.. De är jag riktigt nöjd med den snabba basen man får.. Eftersom du inte behöver riktig djupbas så är de klockrena.. Spelar på bra i en sluten låda på 8-10L.

han har ju redan köpt basen.

PoLoud =D

f.d. Robospine
208 Inlägg
13 maj 2008
Trådstartare
Robospine skrev:
Sådär då.. Nu är basen (blev en RE10) på plats och håller på att spelas in.
Bilder finns på min projektsida, jag ska bara klä lådan så blir det kanon wink

Lådan slutade på 10 liter exkl. elementet men jag fyllde den med ull och det låter rätt ok trots att den inte är inspelad.. återkommer när den är det smile

Nu är basen väl inspelad men jag ville prova att vända på elementet för att klämma ut den sista litern. Det var svårt att höra om det blev bättre av det men det blev knappast sämre i alla fall. Aningen mer tryck i kupén kanske.
Jag har haft lite strul med att mitt fyrkanalssteg klippt vid halvhög volym utan att jag hittat orsaken. Tills nån påpekade att ett bryggat steg ser en tvåohmskopplad bas som en ohm per kanal och mitt steg bara är specat till två ohm. Detta hade jag inte alls tänkt på.
Ett Sinus Live SL-A500 monoblock kom med posten i torsdags och monterades illa kvickt, ordentlig skillnad i kontroll.

Dags att sova nu, jag vet knappt vad jag skriver.

Min projekttråd

tokfrans
982 Inlägg
14 maj 2008
se där ja. och de spelar? smile

f.d. Robospine
208 Inlägg
14 maj 2008
Trådstartare
k1mm0 skrev:
se där ja. och de spelar? smile

EMMA skulle säkert bara garva om hon fick provlyssna men jag är riktigt nöjd.
Ändå är det inte alls ordentligt injusterat, när jag får tid ska jag byta matningen och snygga till inkopplingen. Ta ordentlig tid på mig att fixa tidskompen och balansera basen med framsystemet. Det är ganska grovt inställt nu.

Min projekttråd

Sök