2562
Sök

yr i huvet: bäst däck fram eller bak?

- De är jag de.
354 Inlägg
13 november 2007
#41
Bästa däcken bak, de säger körskoleläraren wink

//Mikael
Pojkar vill, KILLAR KAN!!!
http://www.garaget.org/video/9tcl4kh3v0t1

176 Inlägg
13 november 2007
#42
jag jobbade nyligen på en däckverkstad, då säjjer dom bättre bak oavsett fram eller bakhjulsdrift, men ja sätter då alltid bättre däck fram för å få fästet när jag svänger.

The one and only
1 091 Inlägg
13 november 2007
#43
Alla verkar säga att bästa däcken SKA sitta bak roll Vägverket säger oxå att man ska anpassa hastigheten efter väglaget och gör man det så har däckens placering inte så stor betydelse wink

Det är väll upp till var och en vart man sätter bästa däcken? jag har dom iaf fram smile

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

47 Inlägg
13 november 2007
#44
Bäst däck bak.... så vlir det för mig efter förra vintern med sladdar hit och dit räckte man skulle bromsa så börja bakdelen gå på något håll och så vill inte jag att bilen ska uppföra sig om jag skulle behöva panik bromsa...ända som var bra med den upplevelsen var att jag slapp använda handbromsen när jag ville leka lite...vara bara att svänga släppa på gasen och gasa igen som kom bakdelen......så alltid bäst bak...


Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
13 november 2007
#45
jag skiter fullständigt i vad/hur det igentligen ska vara och lägger iaf dom bästa fram.. jag har hellre styrning och bromsförmåga och låter bakänden släppa lite då och då än att ha bra fäste bak och inte kunna bromsa eller svänga så man kör över någon smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

583 Inlägg
13 november 2007
#46
_Glenne_ skrev:
jag skiter fullständigt i vad/hur det igentligen ska vara och lägger iaf dom bästa fram.. jag har hellre styrning och bromsförmåga och låter bakänden släppa lite då och då än att ha bra fäste bak och inte kunna bromsa eller svänga så man kör över någon smile

Ja men de är inte lätt att bromsa och svänga när du åker på tvären.
tänk dig att du åker i en rondell och så släpper bakänden. Med bästa däcken fram så kommer du ju få stopp på framänden men bakänden kommer glida förbi och sen komemr du åka baklänges eller sidleds in i en stolpe. Med bästa däcken bak så får du inte sladd utan du komemr åka rakt fram ett litet tag. Men oftast så får du fäste fram fort endå efter som du endå har tyngden från motorn på dom däcken. Om du inte kör porsche då.

Folk som säger att bästa däcken ska sitta på drivhjulen har också fel, tänk om man har fyrhjulsdrift. Vart ska dom sitta då?

Bästa däcken ska vara bak.

"-Det är inte lätt när de är svårt!
-Men de är skönt när de går!"

Sidledesförare
268 Inlägg
13 november 2007
#47
När det gäller bakhjulsdrivet så finns det enligt mig ingenting värre än att understyra, speciellt i högre hastigheter där enda chansen är att gasa eller handbromsa upp ett ställ. Gäller det framhjulsdrivet så känner jag precis samma, fastän jag tycker det är ännu viktigare där. Med framhjulsdrift så finns det i princip inget ställ du inte kan parera och dit framdelen far följer ju logiskt sett bakdelen förr eller senare.

Generellt sett gäller ju att det högsta axeltrycket och bromsstyrkan ligger på framhjulen, därav kan man även vilja ha bästa fäste där.
Senast redigerat av Wezzli (13 november 2007)

Man vet aldrig, före man vet

blacken
13 november 2007
#48
Skyline_dennis skrev:
_Glenne_ skrev:
jag skiter fullständigt i vad/hur det igentligen ska vara och lägger iaf dom bästa fram.. jag har hellre styrning och bromsförmåga och låter bakänden släppa lite då och då än att ha bra fäste bak och inte kunna bromsa eller svänga så man kör över någon smile

Ja men de är inte lätt att bromsa och svänga när du åker på tvären.
tänk dig att du åker i en rondell och så släpper bakänden. Med bästa däcken fram så kommer du ju få stopp på framänden men bakänden kommer glida förbi och sen komemr du åka baklänges eller sidleds in i en stolpe. Med bästa däcken bak så får du inte sladd utan du komemr åka rakt fram ett litet tag. Men oftast så får du fäste fram fort endå efter som du endå har tyngden från motorn på dom däcken. Om du inte kör porsche då.

Folk som säger att bästa däcken ska sitta på drivhjulen har också fel, tänk om man har fyrhjulsdrift. Vart ska dom sitta då?

Bästa däcken ska vara bak.

Om du har så sopiga däck att du inte kan häva en baksladd med dom, så har du antingen åkt alldeles för fort, eller så är dom så dåliga att dom inte ens kan klassas som Afrikanska sommardäck. smile

Fartdåre
378 Inlägg
13 november 2007
#49
bäst däck bak spelar ingen roll vart den driver. Men jag sätter på mina egna bilar alltid fram för att ha bäst grepp när ja leker. Bakhjulen ska ju ändå bara släppa hehehe

TICen är till salu säljs billigt.

159 Inlägg
13 november 2007
#50
jag skulle vilja säga fram.! för bromsförmåga och styrningsförmångan. visst jag förstår tanken med att inte vilja få ut bakvagnen men hellre det än att inte lyckas bromsa lr manöverera undan från tex en långtradare.


Piratpartiet
339 Inlägg
13 november 2007
#51
Fick testa det här på halkkörningen för ett par år sen. Jag sa att man skulle ha bäst däck fram för att kunna bromsa och svänga, då fick jag bäst däck fram (bil med en höj och sänkbar ramp). körde i 50 och skulle väja för koner så jag bromsar ner fort, svänger undan utan problem, sen efter det så sket det sig när jag skulle räta upp. baken ville fortsätta åt vänster, parerar med framhjulen, hjälpte inte ett skit. Jag skulle vilja påstå att en bil tar en frontalkrock bättre än en sidokrock. Ni får gärna köra med bäst däck fram om ni vill men kör inte i närheten av mig.

329 Inlägg
13 november 2007
#52
Alltid bäst däck bak  !

121 Inlägg
13 november 2007
#53
Jag har som självutnämd professor på att köra is och snövägar (bodde 4.5mil ifrån folkhögskolan på en liten skogsväg i norrland ibland 1deci snö ovan på slät is 9mil dagen) den uppfattningen att självklart ska bästa däcken fram.
/Nu baseras detta på extrema förhållanden.

Finns inget värre än att inte kunna styra ekipaget dit du vill.
Att en bakhjulsdriven släpper bak på is är inte alls som en framhjulsdriven släpper fram på is :S


Inga konstigheter
2 064 Inlägg
13 november 2007
#54
När jag körde halkbana så sa dom flera gånger att bästa däcken ska sitta bak, annars snurrar man runt så fort man bromsar.

Dock tycker jag det är idiotiskt att vara snål när det gäller vinterdäck, man lär ju ångra sig djupt när man inte lyckas stanna och kör sedan på någon, bara för att man hade kassa däck.


Har den bredaste v70in :)
93 Inlägg
13 november 2007
#55
bäst i bak , men jag la själv dom i fram

BREDASTE V70:IN ;p

165 Inlägg
13 november 2007
#56
Dem säger man ska lägga bäst däck bak på bilen för att motverka överstyrning.. Vafan e det då för mening med vintern? smile


the greatest
121 Inlägg
14 november 2007
#57
bästa bak oavsätt 4*4 fwd eller rwd. på grund av att baken kommer mästadels glida ått sidan vaid inbromsnning. har jobbat med det i typ ett år. fins massa att ta reda på om man ringer till en däckverkstad så får du svar på varför det skall göra det. orkar inte kriva upp alla punkter här.

The Mödd

120 Inlägg
14 november 2007
#58
Läs i körkortsboken! Bäst bak!

Kockafan
224 Inlägg
14 november 2007
#59
jag trodde också att de va bäst o ha det på driv, men det borde va lättare att häva bak än fram släpper de fram, vad ska du göra då? jaja på radion säger dom bak, men jag satte de iaf fram

Kocken

Sidledesförare
268 Inlägg
14 november 2007
#60
Skyline_dennis skrev:
_Glenne_ skrev:
jag skiter fullständigt i vad/hur det igentligen ska vara och lägger iaf dom bästa fram.. jag har hellre styrning och bromsförmåga och låter bakänden släppa lite då och då än att ha bra fäste bak och inte kunna bromsa eller svänga så man kör över någon smile

Ja men de är inte lätt att bromsa och svänga när du åker på tvären.
tänk dig att du åker i en rondell och så släpper bakänden. Med bästa däcken fram så kommer du ju få stopp på framänden men bakänden kommer glida förbi och sen komemr du åka baklänges eller sidleds in i en stolpe. Med bästa däcken bak så får du inte sladd utan du komemr åka rakt fram ett litet tag. Men oftast så får du fäste fram fort endå efter som du endå har tyngden från motorn på dom däcken. Om du inte kör porsche då.

Folk som säger att bästa däcken ska sitta på drivhjulen har också fel, tänk om man har fyrhjulsdrift. Vart ska dom sitta då?

Bästa däcken ska vara bak.

Inte för att på något sätt vara sådan, men det märks att det finns dom som inte varit med om allt för mycket. Är man sjukligt oskicklig så har jag full förståelse för om något sådant skulle kunna inträffa.

Bara för att bromsfördelning på personbilar brukar ligga någonstans runt 70/30 så betyder ju inte detta att det är omöjligt att låsa däcken bak. Bromsar du det du orkar när det går sidledes i en sväng så kommer du åka rakt åt det hållet kraften ligger vid det tillfället, oftast oförändrad vinkel. Bromsar du däremot mjukt så stämmer så resulterar det oftast i att bakdelen släpper ut ännu mer i och med att det bara är framdäcken som greppar och bromsar. Skulle man nu lyckas gillra på detta sättet så finns det någonting som heter centrifugalkraft, som kan rädda dig från att överhuvudtaget ens ta i plogkarmen.

Jag är inte här för att argumentera och diskutera om vad som är bästa lösningen, för det finns lika många uppfattningar om det som det finns användare på detta forumet. Man har helt enkelt rätt till den uppfattningen, men kom för hellvete inte och hitta på några rövarhistorier.

Här på detta forum så handlar allt om personliga åsikter grundade på pappas, polarens eller kändisarnas åsikt, fixa ideér eller helt enkelt principen att vara partisk över den lösningen man själv provat på eller själv använder (oavsett om man provat annan lösning för att jämföra eller ej).  Utöver detta finns det ju faktiskt ett svar på frågan ur fysikens synvinkel för dem som faktiskt behärskar detta.
Senast redigerat av Wezzli (14 november 2007)

Man vet aldrig, före man vet


Sök